رنگ های  پلی استر:

رنگ پلی استر پوست و پولیش
رنگ پلی استر پوست و پولیش , گروه رنگ و دکوراسیون

انواع رنگ پلی استر چیست ؟

نیم پلی استر ، پلی استر ایستاده ، رزین غیر اشباع پلی استر مخصوص رنگ های پولیشی

پلی استر رنگی  است شفاف و بیرنگ و جزء دسته  لاکهای  دوتایی  هستند و حلال آنها  اتیلن و تینر فوری  است و در مقابل  رطوبت ، حرارت ، الکل ، اسیدها ، مواد قلیایی  پاک کننده ، روغن  و چربی ، بنزین ، مرکب و جوهر  تا حدودی  مقاوم هستند و به دو دسته تقسیم  می شوند.

رنگ پلی اورتان بهتر است ، یا رنگ پلی استر چوب

پلی استر ماده ای شفاف و بی رنگی است که برای محافظت از چوب به صورت یک لایه نازک و بعضاً چند میلی متری روی آثار چوبی پاشیده و یا ریخته می شود تا از اکسید شدن چوب ها در اثر مجاورت مستقیم با هوا و یا حمله قارچ و باکتری ها یا آفات به تابلوی معرق جلوگیری شود.همچنین تمیز کردن تابلو پلی استر شده راحت تر و در اثر ضربه خارجی مقاومت بیشتری دارند.

سازنده انواع درب کابینت با رنگ پلی اورتان ، قیمت و ایده های جالب ، خدمات نجاری و رنگ کاری چوب
رنگ سفید پلی استر براق

در قدیم عموماً سطح آثار معرق را بوسیله لاک الکل پوشش می دادند . در اثر مرور زمان با ورود پلی استر و مواد شیمیایی رویه تابلوهای معرق را این مواد پوشش می دهند.

همه سوالات رنگ پلی اورتان چوب

پلی استر چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد ؟

پلی استر

پلی استر در واقع نام نوعی الیاف است که در زبان فارسی رزین پلی استر نیز نام میگیرد.
از پلی استر به برای ساخت انواع مجسمه، ساعت، ظروف آبنما، انواع کف پوش و دیوار پوش و رنگ کاری روی چوب غیره استفاده میشود.

که مواد پوشش دهنده برای رنگ کاری روی چوب  به شرح زیر می باشد:

رنگ کاری پلی اورتان
رنگ کاری پلی اورتان

الف  : نیم پلی استر:

این رنگ  از سه جزء ماده اصلی رنگ ( رزین ، روغن های کوتاه ،اوره فرم آلدئید ) حلال ( اتیلن ، تینر ) و ماده سخت کننده  ( سولفونیک اسید و ..) تشکیل شده است  این رنگ پس از مصرف نیاز  به پولیش ندارد و به  دو صورت  مات و براق  در بازار عرضه می شود. این  رنگ از دسته  رنگ  های نیمه هوای خشک  می باشد.

رنگ کاری چوب

رنگ پلی استر پوست و پولیش
رنگ پلی استر پوست و پولیش

ب. پلی استر:

اینرنگ  از یک جزء ماده اصلی  رنگ و  جزء هاردنر ( سخت  کننده )  تشکیل شده است و ماده حل کننده و رقیق کننده ای ندارد.  این  دسته از لاک های  فوق العاده شفاف هستند و زیبایی طبیعی چوب را به طور کامل منعکس می کنند.

نیم‌ پلی‌استر:

نیم‌پلی‌استر نیز جزء لاكهای براق و از خانواده وارنیشها می باشد نیم‌پلی‌استر جزء لاكهای غیر هواخشك می‌باشد و معمولاً از مخلوط آلكید كوتاه روغن غیرهوا خشك و رزینهای اوره فرم آلدئید بوتیله تشكیل می‌شوند. خشك شدن در این سیستم با استفاده از یك كاتالیزوراسیدی انجام می‌شود نیم‌پلی‌استر در دو نوع مات و براق به بازار عرضه می شود. مقدار مصرف كاتالیزور با خشك‌كن بنا به توصیه كارخانه سازنده می‌باشد.

از این لاك برای جلا دادن و صیقل شدن سطح كار استفاده می‌شود چه در كارهای جوهری و چه در كارهای پوششی. این لاكها در قوطی‌های 1و 4 و 20 لیتری همراه با خشك‌كن به فروش می‌رسد. مدت زمان خشك شدن سطحی آن حدود نیم ساعت و مغز خشك شدن آن حدود 6 تا 8 ساعت می‌باشد و بستگی به ضخامت فیلم رنگ و دمای هوا نیز دارد. این لاكها نیاز به پولیش ندارند با تینر فوری رقیق می‌شوند و قابل استفاده با قلم مو،‌ پیستوله، پارچه بدون پرز و یا به روش غوطه‌وری نیز می‌باشند  . در صورت خشك شدن اگر جسمی خیس یا آب روی سطح كار بریزد سطح كار سفیدك می‌زند كه با گذشت مدتی و خشك شدن آن خودش برطرف می‌شود.

هنگام كار با این ماده حتماً در جایی قرار بگیرید كه دستگاه تهویه وجود داشته باشد و از ماسك تنفسی استفاده كنید. استفاده بیش از اندازه خشك‌كن عمر فیلم رنگ را كم می‌كند. علاوه بر آن باعث كاهش برق فیلم می‌شود. این لاك را نباید در زیر نور مستقیم خورشید یا كنار حرارت مستقیم استفاده نمود. بعضی رنگ‌كاران برای بیشتر براق شدن رنگ مقدار كمی بنزین یا الكل صنعتی نیم‌ پلی‌استر براق می‌افزایند.

(نیم‌پلی‌استر رنگی): اگر به نیم‌پلی‌استر را با رنگ سفید استفاده كنید رنگ تمایل به زردی پیدا می‌كند البته امروزه نیم‌پلی‌استرهای رنگی نیز به بازار عرضه می‌شود كه از انواع مات و براق است و كارائی آن همانند نیم‌پلی‌استرهای شفاف است و از این نیم‌پلی‌استرها فقط برای رویه كردن و رنگ نهایی استفاده می‌شود.

رنگ پلی استر پوست و پولیش
رنگ پلی استر پوست و پولیش

·        پلی‌استر:

واكنش پلیمر شدن تراكمی بین الكلهای چند ظرفیتی و اسیدهای چند ظرفیتی منجر به تولید محصولی به نام پلی‌استر می‌گردد .

رنگ‌های پلی‌استری چوب بر پایه رزینهای پلی‌استر غیر اشباع كه معمولاً از پروپلین گلیگول وانیدرید مالئیك ساخته شده‌اند قرار دارد و هیچ‌گونه روغن اصلاح‌كننده‌ای در ساختمان آنها به كار نرفته است.

حلال به كار رفته در آنها استیرن می‌باشد كه با پلی‌استر پیوند عرضی پیدا می‌كند و فیلمی صد درصد غیر فرار را تشكیل می‌دهد. هیچ نوع حلال اصلاح‌كننده دیگری مورد نیاز نیست زیرا در مدت مصرف و قبل از ژل شدن استیرن این نقش را بازی می‌كند به این پلی‌استرها پلی‌استر دوجزئی می‌گویند، (كه جزء اول شامل: رزین‌پلی‌استرمحلول 60% در استیرن به وزن 80 – واكس به صورت محلول 1% دراستیرن به وزن 5 – سیلیكای كلوئیدی به وزن 1- محلول 6% نفتات كبالت به وزن 5/0 – استیرن به وزن 5/11. جزء دوم شامل: كاتالیزر و متیل‌ اتیل كتون پراكسید به وزن 2)

اكسیژن مانع خشك شدن سیستم‌های پلی‌استر می‌شود. واكس بیش از ژل شدن در سطح فیلم شناور شده و مانعی در مقابل اكسیژن هوا تشكیل می‌دهد. بعد از خشك شدن واكس فیلم را مات می‌كند كه با عملیات سنباده‌كاری و پولیش زدن شفاف و براق می‌شود.

پلی استر ایستاده

نوعی از رزینهای اصلاح شده پلی‌استری نیز ساخته می‌شود كه بعد از مصرف و خشك شدن براقی و شفافیت مورد نظر را ایجاد می‌كند كه در بازار به نام پلی‌استر ایستاده معروف است واكس در كاهش تبخیر استیرن مؤثر است، زیرا تبخیر كنترل شده استیرن موجب بروز نقص‌هایی در فیلم خشك شده رنگ می‌گردد . برای این كه عمل سخت شدن فیلم در دمای اتاق انجام شود همراه پراكسیدیون كبالت استفاده می‌شود.

همیشه باید كبالت و پراكسید جدا از یكدیگر نگهداری شود زیرا مخلوط كردن این دو ماده ایجاد تولید حرارت و حتی انفجار می‌كند و در صورت استفاده از آنها باید به طور جداگانه به مخلوط پلی‌استر اضافه و خوب مخلوط شود. قبل از استفاده از كبالت و پراكسید مقدار كمی از این دو را مخلوط كرده و در صورت مشاهده جوشش و حرارت و ایجاد بخار از فعال بودن آنها مطمئن شوید در غیر اینصورت هردو یا یكی از آنها فاسد شده است.

اجزای فنلی كه در چوب به طور طبیعی یافت می‌شوند و می‌تواند پراكسیدها را تجزیه كرده و باعث ضعف خشك شدن فیلم شوند كه قبل از استفاده از پلی‌استر لایه‌ای سیلر را روی سطح كار می‌زنند. فرق پلی‌استر با رزین آلكید در این است كه این رزین‌ها (پلی‌استر) دارای اسیدهای چرب نمی‌باشند   و به جای گلیسرول و پنتا اریتریتول از دی‌الها استفاده می‌شود و همچنین از اسیدهای اشباع نشده دو عامل مهم استفاده می‌شود.

فیلمهای پلی‌استر سخت در برابر مواد شیمیایی و حلالها مقاوم بوده و برق فیلم آنها بالا است پلی‌استر در بازار در دو نوع پوست پولیش و بدون پوست پولیش یا ایستاده می‌باشند   كه در قوطی‌های 4 و 20 لیتری به فروش می‌رسد كه همراه با آنها مقدار معینی كبالت و پراكسید نیز می‌دهند به پراكسید خشك‌كن یا هاردنر و به كبالت شتاب‌دهنده نیز می‌گویند مقدار افزودن این دو مواد به پلی‌استر در فصول گرم و سرد متفاوت می‌باشد. پراكسید بیرنگ مثل آب و كبالت به رنگ بنفش می‌باشد افزودن بیش از اندازه علاوه بر ایجاد ضعف‌ها و تنشهایی در فیلم رنگ مانند ترك خوردن و چروك برداشتن در رنگ ایجاد رنگ مزاحم سبز را می‌كند.

دمای مناسب برای پلی‌استر كاری 23 تا 30 درجه سانتیگراد می‌باشد و مكان مناسب برای این كار باید بدون گرد و غبار باشد مقدار افزودن مواد كمكی باید بنا به توصیه كارخانه سازنده پلی‌استر باشد. ولی بطور عموم در دمای مناسب مقدار 2% پراكسید و 5% كبالت كافی است. (البته مقدار غلظت این دو مواد در بازار فرق می‌كند).

رنگکاری چوب


ـ۱- سیلر : ماده ای است فوری به رنگ دوغ خاصیت آن پر کردن چشمه های موجود در روی چوب و خوب سمباده خوری آن است و سیلر بیشتر در کارهای روکشی چوب استفاده می شود . حلال آن تینر فوری 10000 به بالا می باشد.
2ـ کیلر : ماده ای است فوری و برای براقیت و جلای کار مورد استفاده قرار می گیرد و سمباده خوری آن سخت می باشد . دو نوع می باشد . رنگ آن شبیه عسل است .

الف : کیلر براق = اگر درب ظرف را باز کنید و ته ظرف مشاهده  شود ،کلیر براق می باشد.

ب : کیلر مات = اگر درب ظرف را باز کنید و ته ظرف مشاهده نشود ، کیلر مات می باشد.

پلی استر

ـ نیم پلی استر : مات و براق ( دو جزیی)

ـ پلی استر دو مواد : مات (پولیشی) و براق ( ایستاده )  ( سه جزئی )

ـ نیم پلی استر : ماده بسیار براقی است که جهت جلای نهایی سطح کار استفاده می شود و دارای یک نوع خشک کن به نام هاردنر با پاراتولوئن می باشد که نسبت آن به نسبت نیم پلی استر 10% می باشد.

ـ پلی استر پوست و پولیش:این پلی استر که به سه جزئی نیز معروف می باشد . شامل پلی استر + کبالت ( ماده بنفش یا تسریع کننده) + هاردنر (سخت کننده یا پراکسید  می باشد.


آموزش رنگ کاری درب ورودی

چوب
چوب ون

برای رنگ آمیزی ، رنگ‌های مختلفی وجود دارند که بسته به نوع رنگ آمیزی انتخاب می‌شوند . برای مثال اگر چوبی که می‌خواهیم رنگ کنیم خوش نقش باشد و بخواهیم نقوش آن به چشم بیاید باید از رنگ‌های روشن که زیر آن دیده می‌شود استفاده کرد و اگر بخواهیم چوبی که نقوش جالبی ندارد و بتونه هم شده است را رنگ کنیم باید از رنگ‌هایی استفاده کنیم که سطح کار را طوری بپوشانند که زیر کار دیده نشود .

.با توجه به نامحدود بودن سلایق در هنر نقاشی و سبک های مختلف در اجرای این هنر زیبا امکان ارائه تمامی مطالب در این زمینه وجود ندارد و ما فقط به بخشی کوچک و ابتدایی در این زمینه اشاره خواهیم کرد

سمبه کاری:
دراین قسمت از کار تمامی اشیای خارجی عبارت است از میخ و منگنه ، تراشه چوب و رابه وسیله سمبه ، سمبه کاری کرده تا میخ یا هرچیز دیگر هنگام اتمام کار دیده نشود .
بتونه کاری:

ابتدا سطوح چوب را با انواع بتونه ، بتونه کاری می‌کنیم . انتخاب بتونه به نوع رنگی که استفاده می‌کنیم بستـگی دارد . با این کار تمام خـلـل و فرج و ترک‌های سطحی را پر می‌کند و سطحی صاف و هموار را بوجود می‌آورد .

سنباده زنی :
در این قسمت بتونه هایی که به چوب زده‌ایم را سنباده می‌زنیم تا به سطح چوب برسیم . هدف از این کار این است که فقط بر میان خلل و فرج و ترک‌ها و شیارها بتونه بماند و روی سطح بتونه‌ای باقی نماند ، چون باعث افزایش اندازه قطعه چوبی می‌شود .


سمباده زدن تنها بصورت دستی نمی باشد بلکه با استفاده ازدستگاهای از قبیل ماشین پوست.دستگاه لرزون و دریل که به همه ی این ها سری های خاصی وصل میشود تا کار را بهتر سمباده زند ونرم تر و نقوش کار را زیبا تر نشان دهد
رنگ زدن:

در مرحله اول آستری می زنیم
در این قسمت ، عمل اصلی که همان رنگ زدن است با انواع وسایل ( قلمو ، پارچه پرزدار و … ) انجام می‌شود . این قسمت مهمترین قسمت است که باید به دقت انجام شود. مثلاً نباید به یک قسمت آنقدر رنگ بزنیم که شرّه کند و در قسمتی کمتر رنگ بزنیم که زیر رنگ دیده شود .

معمولاً رنگ را در دو نوع نوبت ( دو دست ) به قطعه چوب می‌زنند . دست اول برای رنگ‌آمیزی کلی کار و دست دوم نیز که به کل زده می‌شود کاستی‌های رنگ را در قسمت‌های مختلف برطرف می‌کند.این قسمت تعیین کننده ی رنگ چوب میباشد که رنگ مورد نظر به وسیله پارچه و ( بنزین شاپان ) به چوب زده و ان را مغز پر میکنیم .
رنگی که در ثانیه های ابتدایی بر روی چوب نقش می بندد همان رنگ نهایی است که پس از پاشیدن نیم پلی استر خواهید داشت .

درمرحله دوم به چوب سیلر و کیلر میزنیم
در این قسمت ، عمل اصلی که همان رنگ زدن است به وسیله پیستوله انجام می‌شود که این کار به دو منظور ایجادمیشود
۱- تا تمام عیب وایراد کار مشخص شود
۲- سمباده خوری کار بهتر شود
هیچگاه سعی نکنید سیلر را با نور آفتاب و یا به وسیله ی گرمای مستقیم خشک کنید .

بتونه کاری:
دراین قسمت نیز تمامی شیار .ترک و زخم چوب که از قسمت قبلی بتونه جا مانده دوباره بتونه میزنیم سمباده زدن:
در این قسمت تمامی قسمتهای بتونه خورده به وسیله سمباده ی خیلی نرم سمباده میزنیم
(توجه این قسمت کار بایستی با سمباده نرم انجام شود چون اگر با سمباده زبر کار صورت بگیرد چوب برای مرحله بعد زبر خواهد بود)


آستری زدن :
این قسمت کار به وسیله بنزین.شاپان.رنگ قرمز.زرد.مشکی رنگ مورد دلخواه درست کرده و به قسمت های بتونه خورده و جای که سمباده رنگ استری قبلی را سفید کرده می زنیم

هم رنگی : در این قسمت کار که خیلی مهم است با مخلوط کردن سیلر .کیلر.گل ماشین (زرد).اخرای (قرمز). امرای(قهوه ای )
رنگ اصلی را درست کرده و به وسیله پیستوله به چوب پاشیده وبعد از رنگ این قسمت وخشک شدن ان یک دست دیگر مخلوط سیلر و کیلر را به کار پاشیده تا از رنگ اصلی محافظت کند .

ته پوست
در این قسمت کار با یک سمباده خیلی نرم ۲۲۰ که ازپارچه هم نرم تر است به روی همرنگی کشیده تا چوب نرمی خود را پیدا کند این قسمت باید به درستی انجام گیرد چون اخرین دست سمباده میباشد

رنگ رویه :
در این قسمت اخرین دست رنگ که همان نیم پلی استر  ویا تمام پلی استر و یا پلی استر سفید میباشد به چوب زده می شود .

توجه هر قسمت کار رنگ پاشی به یک الی دوساعت وقت برای خشک شدن نیاز دارد.


پلی استر

پلی استر
پلی استر
پلی استر
پلی استر
رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

ـ نیم پلی استر : مات و براق ( دو جزیی)

ـ پلی استر دو مواد : مات (پولیشی) و براق ( ایستاده )  ( سه جزئی )

ـ نیم استر : ماده بسیار براقی است که جهت جلای نهایی سطح کار استفاده می شود و دارای یک نوع خشک کن به نام هاردنر با پاراتولوئن می باشد که نسبت آن به نسبت نیم پلی استر 10% می باشد.

ـ پلی استر پوست و پولیش: این پلی استر که به سه جزئی نیز معروف می باشد . شامل پلی استر + کبالت ( ماده بنفش یا تسریع کننده) + هاردنر (سخت کننده یا پراکسید  می باشد.

مطالب مرتبط با موضوع آموزش رنگ کاری چوب :

WhatsApp us