تجارت سیاه ،بلای جان جنگل های بلوط

تجارت سیاه ،بلای جان جنگل های بلوط
تجارت سیاه ،بلای جان جنگل های بلوط
چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست
چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛
سوختن و نبرد با آتش حکایت غم بار همه این سال های بلوطستان های زاگرس است. درختانی که یک عمر بی منت هم برای ما آب داشته اند وهم نان، ولی از ما انسان ها جز بی مهری و قدر ناشناسی چیزی دریافت نکرده اند. ما به دست خودمان یا تیشه به ریشه درختان بلوط زدیم، یا آنها را دانسته و نا دانسته به آتش کشیدیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ در کهگیلویه وبویراحمد زاگرس نشین نیز آتش سوزی درختان بلوط به چالشی بزرگ در استان تبدیل شده  و به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان در 3 ماهه نخست امسال 70 هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان به دلیل آتش سوزی در شهرستان‌های مختلف نابود شد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هم در این خصوص گفت: از ابتدای امسال تاکنون 14مورد آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع در شهرستان بویراحمد رخ داده،که بیشترین آتش سوزی در منطقه مارگون بویراحمد بوده است.

اما این چالش بزرگ طی سالهای اخیر ابعاد متفاوت تری به خود گرفته واین بار ردپای سودجویان و تجارت سیاه درمیان است،موضوعی که زنگ خطر جدی برای طبیعت و درختان این دیار محسوب می شود و ضرورت توجه جدی مسئولان را برای ورود به این مسئله مهم و مقابله با آن مطرح می کند،چرا که در غیر این صورت کوره های زغال سودجویان به جهنم جنگل های کهگیلویه و بویراحمد تبدیل خواهد شد.

وجود یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در کهگیلویه و بویراحمد
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است، به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده و افزون بر یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.

علاوه براین، کهگیلویه و بویراحمد  دارای هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار است ، امتیازی که قطعا از نظر سودجویان دور نخواهند ماند و آنها چشم طمع شان را براین ظرفیت عظیم نخواهند بست.

چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست
چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست

سودجویان زغال عامل آتش سوزی های مناطق گرمسیری استان


آتش سوزی های اخیر مناطق گرمسیری استان خصوصا آتش سوزی جنگل های حاتم در مرز سه شهرستان بهمئی، لنده و بخش تشان شهرستان بهبهان که در اثر آن بخش زیادی ازاین جنگلها خاکستر شد،گواه خوبی براین مدعاست.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص  آتش سوزی ها گفت:سودجویان زغال که تعدادشان به بالای 20 نفر نیز می رسد عامل آتش سوزی های مناطق گرمسیری این استان به ویژه کوه حاتم شهرستان بهمئی بودند.

سید خدادوست موسوی اظهار داشت:با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که پای سودجویان زغال در بروز این آتش سوزی ها در میان بوده، که با تشکیل شورای تأمین در 2 شهرستان بهمئی و لنده شناسایی و برخورد قاطع با این افراد در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

وی یادآور شد:  افراد سودجو و فرصت طلب که به نظر می‌رسد دارای کوره زغال در مناطقی از شهرستان بهمئی و شهرستان بهبهان هستند ،ظرف سال‌های گذشته تاکنون و به گفته مسئولان امر افزون بر سه هزار اصله درخت بلوط و جنگل‌های این استان را با هدف تهیه زغال قطع کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت : با توجه به بررسی‌ها این افراد پس از تهیه زغال در کوره‌های زغالی شهرستان بهمئی اقدام به فروش آنها در مناطقی از استان خوزستان و حتی صادرات به برخی از کشورهای خارجی حوزه خلیج فارس می‌کنند.

برخورد جدی با عاملان تجارت سیاه


معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن تایید این خبر بیان داشت: یک گروه سازمان یافته غیر بومی برای زغال گیری از درختان عامل آتش سوزی گسترده در جنگل های استان بودند.

چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست
چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست

عزیزفیلی اضافه کرد: افراد با آتش زدن درختان بلوط و درست کردن زغال به “تجارت سیاه” روی آورده‌اند.

وی تصریح کرد: باندهای زغالی “تجارت سیاه ” با آتش زدن درختان بلوط و درست کردن زغال هر کیسه آن را در خارج از مرزهای آبی به بین 200 تا 250 هزار تومان فروش می‌کنند، در حالی با ندانم کاری ثروت خدادادی استان را نابود می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی درختان بلوط عمر بیش از 100 و حتی 200 سال دارند، عنوان کرد: اعضای باندهای زغالی نمی‌دانند برای درست کردن یک کیسه زغال به نابودی طبیعت و جنگل‌های استان سرعت می‌دهند.

معاون عمرانی استاندار البته به ضرورت برخورد جدی با عاملان تجارت سیاه تاکید وگفت: براساس برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده چوپان ها و اهالی جوامع محلی با مسئولان در شناسایی متهمان همکاری می کنند که درهمین زمینه برای تشویق روستائیان و همکاری بیشتر آنان برنامه های تشویقی در نظر گرفته شده است.

۱۲کوره زغالی عامل آتش سوزی کوه های حاتم
رئیس دادگستری شهرستان لنده  با بیان اینکه گزارشات حاکی از آسیب دیدگی شدید درختان درمنطقه حاتم است گفت: وقتی با تیم اعزامی برای بررسی حضور پیدا کردیم، متاسفانه بالای کوه چیزی حدود 12 کوره زغالی کشف شد، که متاسفانه عده ای درختان را قطع و آتش می زدند و همین باعث آتش سوزی شده بود.

سعادتیان تاکید کرد:در جلسه شورای تامین مشترکی بین شهرستان های لنده، بهمئی و بهبهان برگزار شد، مصوباتی داشتیم که منابع طبیعی موظف به شناسایی این افراد شد و دادگستری نیز در سریع ترین زمان ممکن به این مسئله رسیدگی خواهد کرد.

دادستان شهرستان لنده  گفت: در این جلسه با تصویب اعضای شورا، بنا براین شد که بالگردها هفته ای یک بار مامورین نیروی انتظامی را به این مناطق ببرند و فضا را برای این افراد نا امن کنند.

دشواری های مهار آتش در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
دراین میان معاون عمرانی استاندار راه اندازی هشت قرارگاه عملیات مهار آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی و زیست محیطی استان در محل فرمانداری های شهرستان های هشتگانه استان و استفاده ازظرفیت دستگاههای اجرایی وسازمان های مردم نهاد و بالگردهای مهار آتش استان های خوزستان و فارس واصفهان برای اطفای حریق را جمله مهمترین راهکارها برای مقابله ومهار آتش سوزی ها می داند.

با این حال همانگونه که خود وی هم تاکید دارد کمبود نیروی انسانی محیط بان و جنگل بان، تجهیزات مهار آتش و سخت گذر بودن جاده های دسترسی از دشواری های مهار آتش در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.موضوعی که همواره و در جریان مدیریت و مهار آتش سوزی ها مسئله ساز شده و بر تبعات موضوع و دامنه تر شدن ابعاد آتش سوزی ها هم اضافه کرده و همچنان این نیروهای مردمی بوده اند، که با دستان خالی و در کنار دستگاههای مربوطه به جدال با آتش رفته اند.

نمونه بارز آن هم درجریان آتش سوزی جنگل ها و مراتع کوه ممبل دیشموک شهرستان کهگیلویه اتفاق افتاد که در اثر  آتش سوزی 4هکتار از جنگلها و مراتع این منطقه درآتش سوخت .

باید یادآور شد، موضوع تجارت سیاه هشدار بسیار جدی برای جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است، هشداری که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.بنابراین علاوه بر راهکارهای عنوان شده برای مقابله با آتش سوزی ها،برخورد جدی،قاطع و بدون اغماض با متخلفان و سود جویان تجارت زغال باید به عنوان مهمترین استراتژی در این خصوص دستور کار بگیرد تا دیگر هیچ شخص سودجو و منفعت طلبی به خود جرات و اجازه تعرض و دست اندازی به این میراث ارزشمند را ندهد.

چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست
چوب بلوط , درخت بلوط ایرانی و حفظ محیط زیست

گزارش از یاسر سجاد پور

انتهای پیام/س

محیط زیست٬ جنگل٬ چوب بلوط٬ درخت بلوط٬

منبع باشگاه خبرنگاران جوان 

WhatsApp us