مجموعه های آبی استخر سونا جکوزی

طراحی استخر سونا جکوزی

مکانهای ورزش های آبی

خلاصه مطلب :

 

اماکن شــنا و ورزشــهای آبــی از قبیل استــــخر ها سرپوشیده ، روباز ایستگاهای ســـــاحلی ، ســـده ، در یاچه ها ، طبیعی ، مصنوعی – پلا ژ ها که ضوابط فدراسیون نجات غریق را از نظر امنیت و سلامت استفاده کنندگان رعایت کنند و مجوز فعالیت و پروانه کار از ادارات تربیت بدنی را دریافت کرده باشند بعنوان اماکن مجاز شنا و ورزشهای آبـــی شناخته میشوند.

اماکن شــنا :

اماکن شــنا و ورزشــهای آبــی از قبیل استــــخر ها سرپوشیده ، روباز ایستگاهای ســـــاحلی ، ســـده ، در یاچه ها طبیعی ، مصنوعی پلاژها که ضوابط فدراسیون نجات غریق را از نظر امنیت و سلامت استفاده کنندگان رعایت کنند و مجوز فعالیت و پروانه کار از ادارات تربیت بدنی را دریافت کرده باشند بعنوان اماکن مجاز شنا و ورزشهای آبـــی شناخته میشوند.
صدور پروانه کار و بازگشائی و ابطال آن برای اماکن شنا بر اساس گزارش بازرسان هئیت نجات غریق صورت می گیرد.
مدیر و بهره بردار موظف است قبل از در اختیار گرفتن و اداره  آن نسبت به استاندارد نمودن و رفع نقایص اقدام نماید در غیر این صورت به هر دلیلی حادثه ای رخ دهد مدیر و بهره بردار مسئول است .

تعریف استخر شنا 
محل نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزشهای آبی را استخر می نامند و تفاوت اساسی استخرهای شنا با سایر شناگاههای دیگر و اماکن آبی در حدود و اندازه آن از سویی و کیفیت آب مصرفی آن از سوی دیگر است . علاوه بر آن موقعیت مکانی و استقرار آن نیز دارای محدودیتهایی است و لذا هم جواری با کارخانه ها و موسسات صنعتی یا درمانی یا کشاورزی توصیه نشده است .

انواع استخر شنا
بطور کلی استخر ها را می توان در دو نوع روباز و سرپوشیده طبقه بندی نمود و همچنین نوع کاربردی آنها نیز دسته بندی دیگری را موجب میشود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، استخر واترپلو ، آب درمانی ، آموزشی ، بهداشتی و غیره که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .

اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخرهای استاندارد قرار گیرد.

ابعاد استخر های استاندارد 
استخر های استاندارد به استخر هایی گفته میشوند که به منظور خاصی مانند مسابقات صد متر استفاده شوند و به همین خاطر ابعاد آن ضریبی از 100 متر است .

اما در کل برای هر نوعی از فدراسیون میتوان ابعاد درست را دریافت کرد . هر شهر یا کشوری میتواند قوانین مخصوص ب خود را دارا باشد . اما مرجع اکثرا فینا میباشد .
الف : 25 در13.5 متر در بعضی اماکن ورزشی ابعاد 30 در 10 متر وجود دارد
ب : 33 در 16 متر
پ : 50 در 25 متر یا 50 در 21 متر طول

عمق استخر ها بسته به نوع کاربردی متفاوت است و معولاً بصورت زیر است .
الف : استخ های تعلیماتی ، مخصوص مبتدیان که معمولاً از عمق 70 سانتیمتر تا ماکزیمم 120 سانتیمتر است .
ب : استخرهای شنای عمومی ، قابل استفاده افراد مسلط به فن شنا از عمق 125 سانتیمتر تا عمق 350 سانتیمتر
پ : استخرهای شنای قهرمانی ، برای شنا و مسابقات از عمق 180 سانتمتر تا 450 سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق 10 متر نیز ساخته میشود.
ج : استخر های واترپلو ، برای مردان 30*20 متر با عمق 1.80 و برای بانوان 25*20 متر

ساختمانهای استخر های شنا :

طراحی استخر های شنا امروزه تابع استاندارد مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست میباشد .

بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداریها یا تصفیه خانه های  فاضلاب مغایر هممین اصول است .

در طراحی ساختمان مخزن استخرها نوع بتن ، نحوه آرماتور بندی ، نحوه اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تاسیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است

. زیرا در صورت وجود احتمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احتمال نشت مخزن نشت مخزن استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جنبی استخر وجود دارد .

تعریف نجات غریق
نجات غریق مجموعه ای است از اصول و فنون و مقرارتی که بر اساس آن برای تامین سلامتی و ایمنی مراجعان و استفاده کنندگان از اماکن شنا و ورزشهای آبی ، نسبت به پیش بینی ، پیشگیری ، تجهیز ، امداد ، حیات بخشی و خدمات کمک رسانی به مصدومات و مجرو حان حوادث احتمالی اقدام میگردد.

نویسنده: ase – پنجشنبه ۱۳ مهر ،۱۳٩۱
استخر٬ استخر سرپوشیده٬ استخر سونا جکوزی٬ استخر شنا٬ استخر های شنا٬ الزامات عمومی استخر٬ الکتروپمپ استخری٬ انواع استخر٬ بتن استخر٬ تاسیسات استخر٬ تصفیه آب استخر٬ تصفیه خانه استخر٬ درباره استخر٬ دکوراسیون استخرهای ویلا٬ ساخت استخر٬ سرامیک استخر٬ سرامیک استخری٬ سرامیک کار استخر٬ فونداسیون استخر٬ فونداسیون استخر٬ کمد استخر٬ لاکر استخر٬ استخراستخر

گروت

گروت در حقیقت نوعی بتن آماده بسیار توانمند بوده و به لحاظ مقاومت های فشاری و خمشی و کششی بسیار زیادی که تحمل می کند انتخاب اول برای ثابت سازی صفحه ستون ها           (base plate)و نصب ماشین آلات ایستا و دینامیک می باشد

گالری تصاویر از پرو›ه هایاجرا شده استخر سونا جکوزی

 

WhatsApp us