ساخت رنگ عسلی

آموزش ساخت رنگ. سوال : چه رنگی را ترکیب کنم

درود برشما.

برای ساخت رنگ عسلی باید ببینیم زیر کار ما چقدر روشن است. مطمئنا بر روی چوب تیره نمی‌توانیم رنگ عسلی به این روشنی بسازیم.

عسلی از عسل گرفته شده

عسل بسته به فصل تولید و گل مورد استفاده از زرد روشن تا نارنجی و حتی قهوه‌ای مایل به نارنجی هم تیره یا روشن است.

رنگ عسلی چوب، آموزش ساخت و اجرای رنگ عسلی چوب
رنگ عسلی چوب
آموزش ساخت و اجرای رنگ عسلی چوب
آموزش ساخت و اجرای رنگ عسلی چوب

مرحله اول : برای ساخت رنگ عسلی اول زیر کار را از سمباده 100 تا 1000 ساب و بتونه و پولیش میکنیم.

مرحله دوم : میتوانید برای اینکه کیفیت کارتان بالاتر شود سطح کار را با لب لیسه پرداخت کنید. این کار نیاز به مهارت دارد. در کنار لیسه سطح را با بنزین مرطوب کنید.

مرحله سوم : بعد از گرد گیری آستر رنگ را با بنزین و شاپان قهوه ای بسازید. نیم لیتر بنزین و یک قاشق چای خوری شاپان. قشنگ مخلوط کنید.

روش مخلوط کردن شاپان در بنزین :

آستین ها را بالا زده و با دست شاپان را در بنزین حل کنید و با یک چوب هم بزنید. مراقب دستان خود باشید. از برق، آتش، بخاری و هر چیزی که احتمال آتش سوزی دارد، دور باشید. در هوای آزاد عمل اختلاط را انجام دهید.

یک استر روشن بسازید. اگر شاپان شما خیلی قهوه ای هست میتوانید از رنگ روغنی قهوه ای و رنگ قرمز و زرد به مقدار خیلی کم استفاده کنید.

ساختن رنگ در ایران یک کار تجربی است. چون هر کارخانه رنگش، و مقدار سیری و روشنی در ساخت رنگ را به یک استاندارد انجام نمی دهند.

شما می‌بایست با رنگ روغنی یا شاپان و بنزین یا تینر روغنی یک استر بسازید و بعد از استر کردن و خشک شدن آن وارد مرحله بعد میشویم. در این مرحله هم رنگ شدن کار چوب با نمونه مهم است.

مرحله چهارم : اجرای سیلر بر روی استر. دست اول سیلر باید بسیار کم بخورد تا سریع خشک شود تا استر اعمال شده تثبیت شود. شما میتوانید سه دست با فاصله هر یک ساعت سیلر را اعمال کنید تا یک سطح زبر مثل سمباده بدست آید.

مرحله پنجم : بتونه و پوست آب، بتونه با میل، سریش، گل ماش، اخرا و امرا باید دقیقا همرنگ آستر ساخته شود.

بعد از خشک شدن بتونه سمباده کاری شروع می شود. سمباده پوست آب آبی مثلا برند ماتادور با شماره 180 و 220 و 400 خریداری کنید. از شماره 180 یا حتی 150 برای بردن بتونه و دست اول سمباده استفاده کنید. و از سنباده های نرم‌تر برای نرم کردن سیلر. دست آخر را با پوست کهنه 400 و با آب اجرا کنید.

مرحله ششم : اعمال کیلر ، کیلر شنا نباید خیلی سفت باشد. در مرحله کیلر با همرنگی میتوانید رنگ خود را سیر یا تیره کنید .

مرحله هفتم : اعمال نیم پلی استر.

مرحله ششم و هفتم در یک بخش دیگر توضیح داده می‌شود.

با تشکر از توجه شما حیدری


مطالب مرتبط با موضوع رنگ کاری چوب :

WhatsApp us