ابعاد استاندارد دفتر کار و میز تحریر

استاندارد میز اداری

ابعاد استاندارد دفتر کار و میز تحریر

یك میز تحریر جذاب كه سلیقه بچه‌ها در آن اعمال شده باشد، می‌تواند نقش مهمی در پشت میز نشستن برعهده داشته باشد اما نباید از كنار استانداردهای یك میز تحریر مناسب به سادگی گذشت.
مجله زندگی ایده آل – شیرین کرمی: گاهی اوقات بچه‌ها با حالت درازكش جلوی تلویزیون تكالیف روزانه‌شان را انجام می‌دهند یا از پیشخوان و میز ناهارخوری آشپزخانه استفاده می‌كنند تا در جمع خانوادگی بیشتر حضور داشته باشند. این قضیه تمركزشان را كم می‌كند و به دلیل وضعیت نامناسبی كه بدن‌شان دارد، در دراز مدت دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند.

داشتن یك میز تحریر جذاب كه سلیقه بچه‌ها در آن اعمال شده باشد، می‌تواند نقش مهمی در پشت میز نشستن برعهده داشته باشد اما نباید از كنار استانداردهای یك میز تحریر مناسب به سادگی گذشت. دكتر نفیسه ملكی، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی می‌گوید با شروع سال تحصیلی بهتر است والدین زمان و مكان مناسب و ثابتی را برای درس خواندن بچه‌ها در نظر بگیرند.

به قوس‌های ستون فقرات بی‌توجه  نباشید

صندلی و میز طوری باید تنظیم شوند كه اگر مانیتور روی میز است، به موازات چشم باشد نه پایین‌تر و نه بالاتر. قوس محدب گودی كمر را می‌پوشاند و قوس مقعر تحدب پشت را در بر می‌گیرد. صندلی بهتر است ارگونومیك باشد و قوس‌های ستون فقرات را در بر بگیرد اما اگر پشتی صندلی صاف بود، برای پر كردن قوس می‌توان از بالشتك‌های مخصوص پشت صندلی استفاده كرد.

ابعاد صندلی چاق و لاغرها متفاوت است

نشیمنگاه صندلی باید 90 درصد طول ران را بگیرد. اگر بیش از 90 درصد باشد به زانو فشار می‌آید و اگر كمتر باشد باعث مشكلات عضلانی می‌شود. از نظر عرض هم بستگی به این دارد كه فرد چقدر چاق یا لاغر است اما معمولا فرد به عرض 47، 48 سانتی متر برای نشیمنگاه احتیاج دارد. طول40 سانتی متر هم مناسب است اما باز هم این موارد ثابت نیستند؛ مثلا این میز برای كسی که  قدی بلند دارد و استخوان رانش بلند است، ممكن است بیشتر و برای كسی كه قدی كوتاه‌تر دارد، كمتر باشد.

رویه صندلی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد

ارتفاع صندلی هرقدر باشد، زانو باید در زاویه 90 درجه قرار بگیرد. جنس نشیمنگاه نباید خیلی نرم باشد كه داخلش فرو برویم و نه خیلی سفت باشد كه ثابت در جای خود باقی بماند. باید به صورتی باشد كه وقتی با انگشت فشار ملایمی به صندلی می‌آوریم یک یا دو سانتی‌متر فرو برود و بعد هم به حالت اولیه‌اش بازگردد. در واقع جنس رویه صندلی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد.

گردن بیش از 20 درجه خم نشود

ارتفاع پشتی صندلی باید كاملا كتف‌ها را بپوشاند و تا مهره هفتم گردن بیاید؛ پشتی صندلی باید دو قوس داشته باشد، یكی قوس مقعر و یكی محدب. زمانی كه فرد مطالعه می‌كند، بهتر است فاصله چشم تا روی كتاب به حدی باشد كه گردن بیش از 20 درجه خم نشود. اگر مجبور بودید این كار را بكنید باید سطح میز مطالعه را بالا بیاورید. همچنین می‌توانید از رحل (نگه دارنده كتاب) یا یك سطح چوبی استفاده كنید تا مجبور نباشید گردن را بیشتر خم كنید.

دو میز بهتر از یكی

میز تحریر بهتر است جدا از میز كامپیوتر یا لپ‌تاپ باشد؛ البته عموما این اتفاق نمی‌افتد. یكی به دلیل اینكه فضای اتاق این اجازه را نمی‌دهد و دیگر اینكه به لحاظ اقتصادی، خانواده‌ها نمی‌توانند دو بار هزینه كنند. در این صورت وقتی می‌خواهید از یك میز برای مطالعه و كامپیوتر استفاده كنید، سطح رویه میز باید بزرگ‌تر باشد.

مد این روزها

این روزها برای دكوراسیون اتاق كودك، رنگ سفید، رنگ روز محسوب می‌شود. میز، تخت و سایر وسایل چوبی به رنگ سفید، پیشنهاد ویژه طراحان است كه فضای كوچك‌ترین اتاق‌ها را روشن و باز نشان می‌دهد. توصیه می‌كنیم حتی اگر رنگ سفید را دوست ندارید، برای رنگ اتاق كودك یا نوجوان خود سراغ رنگ‌های روشن بروید چون رنگ‌های تیره  نشاط فضا را از بین می‌برند.

صندلی نباید تیز باشد!

صندلی باید استحكام خوبی داشته باشد. جنس آن می‌تواند فلز، چوب یا. . . باشد. صندلی‌ را كه گوشه تیز دارد نباید برای میز تحریر فرزندتان انتخاب كنید. چه بهتر كه دسته‌های صندلی و اسكلت اصلی آن منحنی باشد. صندلی فرفورژه و مشابه آن هم اصلا توصیه نمی‌شود.

ارتباط بین سلامتی و زاویه‌ها

زمانی كه فرد روی صندلی می‌نشیند باید كف پایش كامل روی زمین قرار بگیرد و زاویه ساق پا و زانو 90 درجه و زاویه ران و بدن بین 90 تا 110 درجه به سمت عقب باشد. در گذشته تاكید داشتند كه زاویه باید 90 درجه باشد اما تحقیقات جدید نشان داده كه اگر فردی خیلی در زاویه 90 درجه قرار بگیرد، ممكن است اسپاسم عضلانی پشت و كمر پیدا كند. پس اگر پشتی صندلی قابلیت تنظیم دارد، بهتر است در فواصل زاویه بین 90 تا 110 درجه قرار بگیرد.

متناسب با متراژ اتاق

میز تحریر را باید آنقدر در اتاق جابجا كنید تا بهترین زاویه برای راحتی كودك یا نوجوان‌تان را پیدا كنید. این میز باید در جای مناسب قرار بگیرد تا نوری كه به میز می‌تابد باعث ناراحتی چشم دانش‌آموز نشود. اگر متراژ اتاق كوچك است، چه بهتر كه از گوشه‌ها و بخش‌های غیر قابل استفاده اتاق برای قرار دادن میز استفاده كنید؛ مثل میزهای متصل به كتابخانه كه اغلب متحرك هستند و برحسب نیاز باز یا بسته می‌شوند. در اتاق‌های بزرگ كه دست‌تان باز است، می‌توانید به نمونه‌های بزرگ‌تری هم فكر كنید.

هرقدر حرفه‌ای‌تر، گران‌تر

میز تحریر چیزی نیست كه هر روز بخواهید آن را عوض كنید؛ پس چه بهتر كه هنگام خرید حواس‌تان به رنگ و مدل آن باشد. هرقدر ساده‌تر باشد، سال‌های بیشتری ‌مهمان اتاق فرزند شما خواهد بود. این میز را با توجه به ابعاد، كاربری و جنس آن با قیمت‌های متفاوتی در بازار پیدا می‌كنید. هرقدر سن كودك شما بالاتر برود، نیاز بیشتری برای نگهداری لوازم التحریر، كاغذ، كتاب و. . . پیدا می‌كند به همین خاطر بهتر است مدلی را انتخاب كنید كه تعدادی كشو داشته باشد.

مسلما برای چنین میزی هزینه بیشتری هم باید بپردازید. برای خرید یك میز تحریر معمولی باید حدود 250هزار تومان به بالا بپردازید. هرقدر میزان كاربری آن بیشتر، جنس آن بهتر و برند معروف‌تری باشد، گران‌تر است. جنس میزهای تحریر موجود در بازار عموما ملامینه ضدخش است. میزهای تحریر حرفه‌ای‌تر با قیمت‌های بیش از یك و نیم میلیون در بازار موجود است. بعضی از خانواده‌ها هم ترجیح می‌دهند بسته به سلیقه خود و فرزندشان به نجار سفارش ساخت میز تحریر را بدهند.

صندلی ثابت ایمن‌تر است

در رابطه با چرخدار بودن صندلی باید گفت بهتر است برای كودكان نوع چرخدار انتخاب نكنید. البته اگر كودكی بخواهد به قسمت‌های مختلف میز دسترسی پیدا كند، نوع چرخدار قابلیت بیشتری دارد و این صندلی‌ها سرعت را بالاتر می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد، صندلی ثابت برای كودكان امنیت بهتری ایجاد می‌كند و ممكن است در حركت‌های مختلف با صندلی چرخ‌دار آسیب ببینند.

ارتفاع ایده‌آل 

اندازه میز تحریر با توجه به جثه هر فرد تعیین می‌شود؛ بنابراین باید مدلی را تهیه كنید كه فرزندتان هنگاهی كه پشت آن می‌نشیند؛ به شانه و دست‌هایش فشاری وارد نشود. میز تحریری برای كودك یا نوجوان‌تان مناسب است كه وقتی پشت آن می‌نشیند، بدون اینكه به بدنش فشار اضافی وارد شود، دست‌هایش روی میز قرار بگیرند؛ به صورتی كه مچ و آرنج در امتداد هم باشند و آرنج و بازو یك زاویه حدود 110 درجه ایجاد كند.

اگر ارتفاع میز تحریر انتخابی شما از این استاندارد كوتاه‌تر باشد، دست‌ها به سمت پایین آویزان و در نتیجه سر و گردن كودك اذیت می‌شود. اگر هم از این حالت بلندتر باشد باعث می‌شود كه شانه بالاتر قرار بگیرد كه باز هم در دراز مدت باعث درد كتف و شانه می‌شود.  منبع وبسایت برترینها 


اندازه های استاندارد میز تحریر

جدول رابطه ارتفاع صندلی و سن افراد
هر روز به تعداد کسانی که از درد کمر شکایت دارند، اضافه می‌شود

در این بین کمتر کسی به عامل مهم آن یعنی عدم رعایت کامل استاندارد در انواع میز و صندلی‌های مصرفی توجه دارد.

متاسفانه یکی از مواردی که در کشور ما رعایت نمی‌شود، تناسب اندازه میز و صندلی با سن و قد افراد است. عدم رعایت این مهم و صرف زیبایی و ظاهری وسوسه‌انگیز، انواع مشکلات کمردرد، پادرد و گردن‌درد، کاهش کارایی افراد و هزینه‌های سنگین درمانی را در طول زمان، به دنبال دارد.

به جز طرز نشستن،‌ نحوه خوابیدن، نوع راه رفتن و نوع کفش انتخابی نیز در میان ما کاملا استاندارد نیست. حتی آموزش‌های لازم به افراد برای اصلاح کردن این سبک از زندگی هم کمتر دیده می‌شود.

این مسئله در تمام سنین به خصوص در کودکان که ستون فقرات نرم‌تری دارند و ساعات نه چندان کمی را در مدرسه صرف یادگیری می‌نمایند از یک سو و در افراد بزرگسال که در محیط کار مدام با کامپیوتر در ارتباطند و زمان بیشتری صرف نشستن می‌کنند، از سوی دیگر دارای اهمیت است. همشهری آنلاین- ندا شریف

ابعاد میز تحریر نوجوان  ابعاد میز تحریر کودک
ابعاد میز تحریر نوجوان  ابعاد میز تحریر کودک
ابعاد میز تحریر نوجوان  ابعاد میز تحریر کودک

با انتخاب اندازه صحیح میز و صندلی، ضمن سلامت ستون‌فقرات، سطح تمرکز در مدارس و محیط‌های آموزشی نیز افزایش می‌یابد.

در واقع نشستن روی صندلی‌های غیراستاندارد باعث فشار روی ستون مهره کمری و پشتی شده و در درازمدت سبب تخریب و آرتروز ستون مهره‌ها می‌شود.

ارتفاع میز و صندلی از سطح زمین باید به گونه‌ای باشد که کف پا روی سطح زمین قرار بگیرد و بر آن تقریبا عمود باشد.

طول نشیمنگاه صندلی مهم و باید متناسب با طول ران باشد، در غیر این صورت باعث خم‌شدن زانو شده و فرد از پشتی صندلی فاصله می‌گیرد که ‌این با اصول استاندارد سازگار نیست.

وجود زیرپایی در حین نشستن پشت میز ضروری است.

راست نشستن بیش از حد باعث درد در ستون مهره‌ها و عضلات کمر می‌شود. پس اگر مدت طولانی از صندلی استفاده می‌کنید، باید زاویه نشیمنگاه و پشتی ثابت بماند تا کمترین فشار به ستون مهره کمری وارد شود.

ارتفاع میز و صندلی چقدر باید باشد؟

جدول زیر تناسب ارتفاع میز و صندلی را با سن افراد در شش سایز مختلف نشان می‌دهد. هنگام خرید این اندازه‌ها را به یاد داشته باشید.

ابعاد استاندارد میز
ابعاد استاندارد میز ارتفاع میز ، ارتفاع صندلی

ارتفاع میز تحریر کودک

میز استاندارد برای کودکان
1 – ارتفاع میز تحریر باید طوری باشد كه زانوهای كودك از سطح زیرین میز فاصله داشته باشد و امكان جابجایی و حركت آزادانه با توجه به فاصله بین ران و سطح زیرین میز وجود داشته باشد.
2 – ارتفاع میز باید به گونه‌ای باشد تا زمانی‌که بازوها در وضعیت عمود بر سطح میز هم محور با محور طولی بدن قرار دارند، آرنج‌ها تقریبا در محدوده سطح رویی میز قرار گیرد.
3 – در هنگام مطالعه نباید سر و گردن بیشتر از 20 درجه به طرف پایین خم شود.
4 – میز مطالعه باید طوری انتخاب شود که خواننده هنگامی که دو دست خود را روی میز قرار می‌دهد، حداقل فاصله کتاب و چشمان او کمتر 40 از ‪ سانتی‌متر نباشد.
5 – کودک در پشت میز به مدت طولانی نباید در یك وضعیت ثابت بماند و بهتر است از او بخواهیم هر یک ساعت یكبار از جای خود بلند شود و فعالیت داشته باشد.

خرید میز مطالعه استاندارد

طول و عرض میز تحریر
ابعاد میز تحریر زمینی
ابعاد استاندارد میز و صندلی کودک
WhatsApp us