درود بر شما

چوب توت بومی اکثر مناطق ایران و بخصوص مناطق خشک و کویری مانند یزد.

چوب توت بدلیل چگالی بالا، رگه راست بودن، و خواص خاص آن در تولید صدا و رنگ طلایی آن در برخی از گونه ها یک عنصر ایدآل برای ساخت تار و سازهای زهی است.

چوب درخت توت

درخت توت در تمامی نقاط ایران رشد می‌کند. از کویر یزد گرفته تا سواحل دریای خزر ، در اقدامی جالب اتوبان صدر از ابتدا تا انتها پر از درختان توت شد. و این درختان بسیار سریع رشد کردند وبعد از 3 سال تبدیل به درختانی بالغ و بزرگ شدند.

در ادامه شمال حکیمیه نیز درختانی کوچک ولی با توت های سرخ و سفید بسیار زیاد شدند. بطوری که اهالی حکیمیه شبها و صبح ها به چیدن توت‌ها مشغول می‌شوند و از فضای زیبا و مفرح آن لذت می‌برند.

جای تقدیر از شهرداری تهران است.

تهران باغ های توت بسیاری داشت و یکی از مناطق معروف آن توتستان پونک، توتستانهای کن، طرشت، کن، فرحزاد و باغ فیض، تهرانپارس، قلهک و خلاصه طعم شیرین توت شمرون و فرحزادکه زبانزد خاص و عام است.

چوب توت برای ساخت خاتم، معرق و ساخت اشباع نفیس بسیار پر مصرف است.

استادان قدیمی ساز سازی برای بدست آوردن یک تنه توت مرغوب زمان بسیاری می گذاشتند و آداب و رسوم خاص خود را داشتند. استادانی مانند استاد یحیی استاد لطفی و..

متاسفانه بدلیل آگاهی کم از سمی بودن گرد و غبار چوب توت بسیاری از استادان دیگر در بین ما نیستند. گرد و غبار چوب توت بسیار سمی است.

WhatsApp us