خانه » Blog » هنر سنتی » بزرگان هنر ایران : استاد عباس عشاقی ، گره چینی

بزرگان هنر ایران : استاد عباس عشاقی

گره گنبد اثر استاد عباس عشاقی
گره گنبد اثر استاد عباس عشاقی

موزه ويكتوريا، مشتري پرارزش هنرمند اصفهاني!

استاد عباس عشاقی با اشاره به مشكلات و زمان بر بودن ساخت چنين اثري مي گويد: به همين علت بعد از آن ديگر موفق به ساخت نمونه مشابه آن نشده ام.

اثر هنری گره گنبد

اصفهان خبرنگار ايران : اثر منحصر به فرد هنرمند اصفهانی به جای نگهداری برای عموم در خانه نگهداری می شود اين در حالي است كه اين طرح ابتكاری كه به گره گنبد معروف است در يونسكو نيز به ثبت رسيده است.

اموزش رسم گره ، گرهچینی ، هنر سنتی ایران
اموزش رسم گره ، گرهچینی ، هنر سنتی ایران

در ساخت اثر گنبد يا به اصطلاح گره گنبد شش هزار و ۹۵۰ قطعه چوب و شيشه به كار رفته و بيش از يك و نيم سال ساخت آن زمان برده است.

استاد عباس عشاقی بيش از ۳۵ سال است در زمينه انوع گره چوب، چوب و شيشه، چوب و آينه و … كه در ساخت اتاق های خانه های قديمی ، ارسي ها، مساجد و حسينيه ها و بقاع متبركه به كار مي رود، تبحر دارد.

او مي گويد: گره گنبد يك طرح ابتكاری است كه برای نخستين بار ساخته شده است.

اين اثر به شكل گنبد و در حجمی كوچك ساخته مي شود. ارتفاع آن ۹۵ سانتی متر و قطر آن ۵۶ سانتي متر است.

به گفته عشاقی به جز اين گنبد يك اثر يا گره ديگر از وی نيز كه برای نخستين بار به صورت خمره ساخته شده به ثبت يونسكو رسيده است. به گفته اين هنرمند اين ۲ اثر مي تواند به عنوان لوستر يا يك وسيله تزيينی كه روی پايه نصب شود مورد استفاده قرار گيرد.
عشاقی با اشاره به مشكلات و زمان بر بودن ساخت چنين اثري مي گويد: به همين علت بعد از آن ديگر موفق به ساخت نمونه مشابه آن نشده ام. وی با بيان اين كه قصد داشته اين اثر خود را در نمايشگاه دوسلدورف آلمان شركت دهد مي گويد: به علت اين كه اين اثر جزو آثار ملی است نمي تواند در نمايشگاه های خارجی شركت كند.
عشاقی با اشاره به اين كه در صورت فروش اين اثر می تواند آثاري ارزنده و زيبنده تر خلق كند مي گويد: اما متأسفانه تعداد افرادی كه ارزش هنری اين اثر را درك كنند و حاضر به پرداخت قيمت واقعي آن باشند بسيار كم است.

مسئولان موزه ملكه ويكتوريا

اين اثر او در شرايطي هم اكنون در منزل شخصي وی نگهداري مي شود كه به گفته وی ، محل اصلي اين اثر در موزه و نمايش در معرض عموم است.

او مي گويد: تاكنون مسئولان موزه ملكه ويكتوريا براي خريد اين اثر ابراز تمايل كرده اند.

ترميم گره های چوبی عمارت هشت بهشت و چهل ستون

از جمله ديگر كارهاي عباس عشاقی مي توان به مرمت درهاي حرم امام حسين (ع) اشاره كرد.

اين در كه زمان صفويه ساخته شده در زمان صدام هنگام حمله به حرم دچار آسيب شده و قطعات آلات و لغت آن هم فرو ريخته بود.

استادعشاقی مي گويد: به هنگام ترميم، فقط طراحی آن ۱۸ روز طول كشيد.

اين هنرمند به نمونه دومی از اين در اشاره مي كند كه از روي نمونه اصلی از سوی خود وی ساخته شده و هم اكنون نيز نزد خودش نگهداری می شود .

ترميم گره های چوبی عمارت هشت بهشت و چهل ستون نيز از ديگر كارهاي اين هنرمند است.به گفته او در زمان صفوی از نوعی گره خاص درعمارت هشت بهشت استفاده شده بوده كه در زمان قاجاريه آن را تخريب و به جای آن اسليمی به كار مي برند.

عشاقی مي گويد: در زمان پهلوی وقتی كارشناسان به دنبال گره اصلی بودند، بعد از ۶ ماه نتوانستند طرحی از آن بيابند به سراغ من آمدند و من هم ظرف مدت يك هفته توانستم طرح گره اصلی را بدون وجود عكس يا طرحی از آن تهيه كنم.

هنر گره چینی در ساخت درب های بزرگ
عکس درب گره چینی ( از مهدی امیری ) هنر گره چینی در ساخت درب های بزرگ
هنر گره چینی در ساخت درب های بزرگ
عکس درب گره چینی ( از مهدی امیری ) هنر گره چینی در ساخت درب های بزرگ

با تشکر از توجه شما

هنرکده فن و هنر


مطالب مرتبط با موضوع گره چینی :

  • شمسه
    معنی شمسه , شمسه , شمسه در معماری , تعریف شمسه , آکادمی هنر شمسه , شمسه وکتور , شمسه در معماری ایرانی , شمسه ساده , شمسه تذهیب , نقاشی شمسه
  • مدل گره چینی و آموزش روش رسم نقوش گره چینی
    مدل گره چینی، آموزش گره چینی , انواع گره چینی
  • صنایع چوب ,گالری عکس هفته آخر اسفند + نمونه کار
    نمونه کار دکوراسیون چوبی ساخته شده توسط گروه صنایع چوب فن و هنر، طراحی و ساخت انواع سازه های چوبی، دکور، پله چوبی، گره چینی، درب تمام چوب
  • گره چینی و شیشه رنگی در دکوراسیون ایرانی
    آموزش گره چینی٬ آموزش هنر گره چینی٬ انواع گره چینی٬ پنجره گره چینی٬ تخت گره چینی٬ خرید گره چینی٬ درب گره چینی٬ درب گره چینی فلزی٬ ساخت درب گره چینی٬ ساخت گره چینی٬ صندلی گره چینی٬ طراحی گره چینی٬ طرح های گره چینی٬ عکس گره چینی٬ فروش پنجره گره چینی٬ قیمت پنجره گره چینی٬ قیمت گره چینی٬ کاناپه گره چینی٬ کتاب گره چینی٬ گره چینی٬ گره چینی با چوب٬ گره چینی و ارسی٬
  • شناخت گره چینی و ارسی سازی
    آموزش گره چینی٬ انواع گره چینی٬ درب گره چینی٬ ساخت گره چینی٬ طرح گره چینی٬ عکس گره چینی٬ گره چینی٬
  • اُرُسی و گره چینی ملایر؛ خفته در گره روزگار
    هنر ماندنی گره چینی و اُرُسی سازی
WhatsApp us