چوب شناسی

گروه فن و هنر ایران زمین کارشاس در زمینه چوب و تخته و روکش

هر درخت دو نوع چوب دارد یکی قلب و دیگری اطراف قلب , اصطلاح ” قلب” فقط از موقعیت آن است و نه از اهمیت حیاتی برای درخت.

این حقیقت دارد که یک درخت می تواند با قلبش کاملا تخریب شود. بعضی از گونه ها در ابتدای زندگی به شکل جداره ای شکل می یابند، بنابراین تنها یک لایه نازک از چوب بلوط زندگی می کنند، در حالی که در دیگران تغییر به آرامی رخ می دهد.

Sapwood (چوب) ، بخشی از چوب زنده که در آن رشد جریان دارد . بیرون تنه

ebony

ebony

 

عکس بالا یک قسمت از یک شاخه از یک درخت آبنوس را نشان می دهد. درخت مرکب در مرکز چیزی است که ما به طور سنتی فکر میکنیم به عنوان آبنوس – تقریبا سیاه و سفید رنگ است، در حالی که مواد معدنی در اطراف آن ( اطراف مغز چوب )  بیشتر به رنگ روشن است .

Sapwood و Heartwood

Sapwood چوب جوانتر و بیرونی درخت یا تنه درخت است؛ این بخش در درخت در حال رشد و حرکت است    وظایف اصلی آن این است که آب را از ریشه ها به برگ ها هدایت کند و ذخایر تهیه شده در برگ را با توجه به فصل ذخیره و بازگردانید. با این حال، زمانی که آنها مجبور به انجام آب می شوند، تمام سیلوسترها و عروق خونی سیتوپلاسم خود را از دست داده اند و بنابراین سلول ها عملا مرده اند. تمام چوب درختی برای اولین بار به صورت تخته  ساخته می شود. هرچه اطراف یک تنه خالی باشد و نور را به خوبی جذب کند رشد آن سریعتر می شود

درون چوب و بیرون چوب

مغز چوب و بخش زنده چوب , لایه ضخیم است که در کنار سلولهای زاینده به صورت حلقه‌های متحد المرکز (رویش‌های سالانه) آرایش می‌یابد. در درخت در حال رشد.

 

چوب برون به بخشی از چوبدرخت زنده گفته می شود که حاوی سلولهای فعال

درون چوب یا مغز چوب بصورت یک حلقه تیره دیده می شود

از اینرو درختانی که رشد سریع در باز دارند، بلوط ضخیم تر از اندازه درختان از گونه های مشابه در جنگل های متراکم دارند. گاهی اوقات درختان (از گونه هایی که از چوب قلع ساخته می شوند) در فضای باز رشد می کنند، ممکن است از اندازه قابل توجهی، قطر 30 سانتیمتر (12 در) یا بیشتر، قبل از اینکه چوب هرج و مرج شروع به تشکیل، به عنوان مثال در هیکور رشد دوم یا باز رشد درخت کاج .

Heartwood (یا دوآرمان  ) چوب است که به علت یک تغییر شیمیایی طبیعی به مقاومت در برابر فرسایش تبدیل شده است. شکل گیری قلب و عروق یک فرآیند برنامه ریزی ژنتیکی است که به صورت خود به خود وارد می شود. برخی از عدم اطمینان وجود دارد که آیا چوب در طول تشکیل شکل دهنده چوب می میرد، چرا که هنوز هم می تواند شیمیایی واکنش به ارگانیزم ها را تجزیه کند، اما تنها یک بار.

Heartwood اغلب از لحاظ بصری متمایز از نمک زده ( منظور از نمک املاح معدنی است که در بخش زنده به وفور دیده می شود )  مشاهده می شود و می تواند در یک مقطع زمانی که مرز تمایل به دنبال حلقه های رشد دارد، متمایز باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات بسیار تاریک است. با این حال، فرآیندهای دیگری مانند تهاجم و یا حشرات نیز می توانند چوب را از بین ببرند، حتی در گیاهان چوبی که چوب قلع را تشکیل نمی دهند، که ممکن است منجر به سردرگمی شود.

WhatsApp us