خانه » Blog » هنر » هنر گره چینی » ارسی سازی » درگذشت استاد عباس عشاقی

درگذشت استاد عباس عشاقی

گره گنبد اثر استاد عباس عشاقی
گره گنبد اثر استاد عباس عشاقی

تسلیت به مناسبت درگذشت استاد عباس عشاقی

استاد عباس عشاقی از اساتید بزرگ هنر چوب در اصفهان بود. استاد عشاقی اضافه بر گره چینی مسطح گره چینی را بر سطوح منحنی که از ابتکارات خودش بود اجرا می کرد. سطوح منحنی هذلولی و شلجمی زمینه ی گره چینی های او بود و اصطلاحاً آن گره گنبد می نامید.

گره گنبد را به صورت تو خالی همراه با شیشه های رنگی و به طریق گام و زبانه انجام می داد و شیشه های رنگی آن به طریق کُنشکاف انجام می‌گرفت.

استاد عباس عشاقی فرزند استاد مهدی عشاقی از هنرمندان بزرگ هنر گره چینی بود که در سال 1330 ش در محله ی دردشت پشت حمام وزیر در منزلی چشم به جهان گشود که تزئینات داخلی آن از هنر های چوب پوشیده بود.

او دوران بازی های کودکانه را در کارگاه پدر با چوب و گره چینی می گذراند تا به دبستان و دبیرستان رفت و در کار هنر چوب بالنده شد و توانست به اخذ دیپلم ریاضی که همراه با کار گره چینی در کارگاه پدر بود نائل گردد.

او تا زمان حیات پدر افتخار شاگردی او را داشت و بعد از پدر به عنوان استاد کار کارگاه به فعالیت های هنری خود ادامه می داد. استاد عباس عشاقی کارگاه هنرهای چوب پدر را در بازارچه حاج محمدجعفر رواقع در خیابان عبدالرزاق تا سال 1378 فعال نگهداشت ولی به خاطر افزایش فعالیت هنری در این سال به کارگاهی بزرگتر در اتوبان آقابابایی محله ی راران انتقال داده به کار خود وسعت داد.

از آثار ماندگار استاد درب های تو پر و خالی و شیشه ای بسیاری که در ممساجد و مقابر متبرکه نصب گردیده است، همه در قطع بزرگ و قدرتمند است. از جمله آن ها می توان به هنرهای چوب آن مرحوم در نمایشگاه بین المللی تهران، مسجد حضرت ابراهیم (درب های ورودی و دیگر تزئینات چوبی) درب و پنجره و نرده های چوبی، مقبره حضرت امام خمینی (ره) که بر سطح تخت و منحنی اجرا گردیده اشاره کرد.

مرحوم استاد عباس عشاقی متأسفانه ساعت 15:30 پنجم شهریور ماه 1393 به علت بیماری دیابت به رحمت ایزدی پیوست که جسد پاک او با احترام هنرمندان اصفهان و خانواده اش در قطعه ی نام آوران، باغ رضوان به خاک سپرده شد.

مؤسسه ی دانش پژوهان افتخار تجلیل ایشان را در دومین همایش ملی که در اسفند ماه 91 برگزار شد در مقام هنرمند چوب و مؤثر در معماری داخلی اصفهان داشته است.

گره چینی

گره فاق و زبانه ، گره چینی و گره سازی
گره فاق و زبانه ، گره چینی و گره سازی

از زمانهاي گذشته تا به امروز چوب يكي از عناصر دائمي مورد استفاده در معماري ايران بوده است. موقعيت ويژه اي كه چوب به عنوان يكي از مصالح ساختماني دارد تنّوع انواع آن باعث شد تا از اين عنصر استفاده هاي بسياري بشود و از پوشش پشت بامها گرفته تا قاب هاي تزئيني پنجره ها و ساخت اشياء فلزي، چوب مورد استفاده قرار گيرد.

هنرمندان با ذوق و خلاّق ايراني در جهت زيباتر شدن بناها و ساختمانها توانسته اند آثاري خلق كنند كه هركدام به عنوان هنري مجزا مورد توجه قرار گيرند. كه منبّت، خاتم، معرّق، گره چيني و مشبك و … از آنجمله هستند. از سابقه ” گره چيني و مشبّك” در ايران اطلاع دقيقي در دست نيست.

برخي پژوهشگران احتمال داده اند استفاده از اين هنر چه در حالت مشبّك و چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفاء عباسي شروع شده و در قرن ۶ تا ۸ هجري قمري در مصر و سوريه متداول شده است و از همان زمان به ايران رسيده است.

از اين سبك كار معمولاً در ساخت درهاي اماكن مقدسه،‌ مقابر، منابر، و از مشبّك در پنجره هاي منازل و كاخها، نرده ها استفاده مي شده است. از دوران صفويّه به بعد تعبيه شيشه هاي رنگي در چوب هاي مشبّك رايج شده و اصطلاحاً به “ارسي” مشهور گرديد.

از استادان بي بديل اين هنر مرحوم استاد غلامرضا آقا ابراهيميان است كه آثار باارزشي از او در مقرنس كاري،‌ قطاربندي، رسمي بندي،‌ مشبّك و گره چيني در عتبات عاليات و بناهاي تاريخي اصفهان موجود است. كليه درها و پنجره هاي هتل عباسي نيز از آثار اين هنرمند است.

در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي علاوه بر تأسيس كارگاههاي مرمت گره چيني و مشبّك اقدام به برگزاري دوره هاي كوتاه آموزش اين هنر براي علاقمندان كرده است.

از ديگر استادان اين هنر اصيل و قديمي مي توان به مرحوم استاد مهدي عشّاقي، استاد علي عباس عشّاقي، استاد مهدي اوليائي و استاد علي مظاهري اشاره كرد.

منبع : isfahan.ir

گروه فن و هنر ایران زمین


مطالب مرتبط با موضوع عباس عشاقی و گره چینی :

WhatsApp us