دکوراسیون آشپزخانه (قسمت اول: چیدمان بر اساس نوع آشپزخانه)

طراحی و معرفی انواع دکوراسیون آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه.

ایده های آشپزخانه براق سیاه و سفید

طراحی ساده و خیره کننده، آشپزخانه سیاه و سفید به نظر شگفت انگیز در ترکیب با دستگیره های فولادی ضد زنگ و لوازم جانبی.

آشپزخانه مدرن با کابینت های گلاس رنگ بنفش مناسب آشپزخانه ایرانی
آشپزخانه مدرن با کابینت های گلاس رنگ بنفش مناسب آشپزخانه ایرانی

انواع مختلفی از آشپزخانه ها بر اساس نوع معماری ساختمان وجود دارند: آشپزخانه ی L شکل، آشپزخانه ی طرح جزیره، آشپزخانه ی نعل اسبی و آشپزخانه ی اتاقی که می توانند دارای درب یا بوفه ی مجزا باشند و …

ما در این مقاله قصد داریم ابتدا مهم ترین بخش دکوراسیون آشپزخانه که همان اصول چیدمان وسایل اصلی بر اساس سبک معماری فضای این محیط است را، بررسی کنیم و سپس در مقاله ای دیگر به ذکر نکات کلیدی در دکوراسیون آشپزخانه که به هرچه زیباتر شدن این محیط می انجامند خواهیم پرداخت.

حال به معرفی تک تک انواع آشپزخانه ها و اصول چیدمان هر نوع از آن ها می پردازیم:

آشپزخانه های اتاقی

این آشپزخانه ها که بیشتر در معماری خانه های قدیمی تر به چشم می خورند، درواقع مانند یک اتاق مجزا با کاربرد آشپزخانه هستند. (که مانند سایر اتاق ها دارای درب و پنجره و یا بالکنی کوچک می باشد)

در نوع معماری اروپایی این نوع آشپزخانه ها یک درب مجزا به خروج از منزل وجود داشت که از طریق این درب افراد خرید های خود را می توانستند مستقیما به آشپزخانه بیاورند و در آن جا قرار دهند. همچنین بسیاری از این مدل آشپزخانه ها توسط پنجره ی کوچکی ( بوفه) به اتاق نشیمن متصل می شدند که به این ترتیب ارتباط میان اتاق نشیمن و هال با محیط آشپزخانه برقرار می شد.

فرم هندسی این آشپزخانه ها متنوع است و برای چیدمان این سبک آشپزخانه ها می توانید آن را بر اساس فرم هندسی اش به یکی از فریم های سبک های مدرن که در ادامه معرفی خواهند شد نظیر کنید و از اصول چیدمان آن طرح مشابه پیروی کنید.

برای انتخاب مکان وسایل اصلی آشپزخانه باید از قانون مثلث کار پیروی کنید.

طراحی و چیدمان یک آشپزخانه
طراحی و چیدمان یک آشپزخانه

طبق این قانون: مکان قرارگیری وسایل باید به نحوی باشد که سه وسیله ی پر کاربرد یخچال فریزر، سینک و اجاق گاز در سه راس یک مثلث قرار گیرند تا افراد بتوانند بدون وجود هیچ مانعی در مسیرشان، بین این سه وسیله به راحتی تردد کنند.

حال اصول کلی چیدمان انواع این آشپزخانه ها را عنوان می کنیم:

آشپزخانه ی یک دیواره

دکوراسیون آشپزخانه بر روی یک دیوار
دکوراسیون آشپزخانه بر روی یک دیوار

این نوع آشپزخانه ها که با عنوان آشپزخانه ی پولمن هم شناخته می شوند بیشتر در معماری استودیوها و یا دفاتر تجاری برای استفاده ی بهینه از فضا به چشم می خورند.

در این سبک آشپزخانه ها همانگونه که از نامش مشخص است تمام وسایل در وجه کناری یک دیوار قرار دارند و در چیدمان وسایل شما نمی توانید از قانون مثلث کار پیروی کنید.(چراکه تنها یک ضلع در اختیار دارید) اما این مساله مشکلی برای کاربرد فضا ایجاد نمی کند زیرا همانگونه که گفتیم این سبک آشپزخانه بیشتر در دفاتر شرکت ها یا استودیو ها یا … به چشم می خورند و از آن ها برای آشپزی و تهیه ی غذا استفاده نمی شود.

بهینه سازی در آشپزخانه های تک دیواری , طراحی دکوراسیون آشپزخانه

بهینه سازی در آشپزخانه های تک دیواری , طراحی دکوراسیون آشپزخانه
بهینه سازی در آشپزخانه های تک دیواری , طراحی دکوراسیون آشپزخانه
بهینه سازی در آشپزخانه های تک دیواری , طراحی دکوراسیون آشپزخانه
بهینه سازی در آشپزخانه های تک دیواری , طراحی دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه ی L شکل

آشپزخانه های L شکل , این آشپزخانه بسیار محبوب و انعطاف پذیر است

آشپزخانه های L شکل , این آشپزخانه بسیار محبوب و انعطاف پذیر است
آشپزخانه های L شکل , این آشپزخانه بسیار محبوب و انعطاف پذیر است

آشپزخانه های L شکل بیشتر در طراحی هوشمند خانه های کوچک یا متوسط به کار می روند. این سبک آشپزخانه ها از دو دیوار عمود بر هم ( همانگونه که در تصویر می بینید) تشکیل شده اند. طرحی از به کار گرفتن قانون مثل کار را در فضای این گونه آشپزخانه ها می بینید.

طراحی آشپزخانه به شکل L
طراحی آشپزخانه به شکل L

اگر قرار است خانه تان را خودتان طراحی کنید و محیط کافی در اختیار دارید توصیه می شود از طرح این نوع آشپزخانه ها برای منزلتان اجتناب کنید.

آشپزخانه ی U شکل ( یا نعل اسبی)

طراحی آشپزخانه U
طراحی آشپزخانه U

این آشپزخانه ها از سه دیوار تشکیل شده اند که نمای کلی یک U را دارند.

طراحی آشپزخانه U
طراحی آشپزخانه U
آشپزخانه به شکل U
آشپزخانه به شکل U

البته در معماری امروزی این سبک آشپزخانه ها، از طرح یک آشپزخانه ی L شکل همراه با یک میز جزیره به عنوان دیوار سوم استفاده می شود.(آشپزخانه شبه جزیره)

آشپزخانه ی Galley یا راهرو شکل

آشپزخانه راهرو
آشپزخانه راهرو

آشپز خانه های راهرو شکل انتخابی ایده آل برای خانه های کوچکی هستند که اکثر اوقات در آن ها تنها یک نفر می خواهد به آشپزی بپردازد.

آشپزخانه راهرو
آشپزخانه راهرو

درواقع این آشپزخانه ها از دو دیوار مقابل هم تشکیل شده اند که وسیله ها در وجه جانبی آن دو دیوار قرار گرفته و تنها راهرویی کوچک در بین دو ردیف وسایل و کابینت ها برای تردد افراد وجود خواهد داشت.

جزیره
آشپزخانه جزیره
آشپزخانه جزیره

جزیره درواقع یک میز گسترده و وسیع است (مانند میز اپن ) که می تواند شامل یک سینک کوچک یا کابینت هایی برای ذخیره سازی مواد غذاییی یا غیره باشد که در وسط یک محیط، بدون اتصال به یک دیوار آشپزخانه قرار گرفته است.

ایده هایی برای طراحی آشپزخانه یک دیواری

این جزیره می تواند یک آشپزخانه ی یک دیواری را به یک سبک مجلل دارای فضای میانی خالی تبدیل کند و یا همانگونه که قبلا اشاره کردیم یک طرح L شکل را به یک طرح نعل اسبی (U شکل) تبدیل کند (شبه جزیره) .

جزایر آشپزخانه فوق العاده کاربردی هستند، اما یک تصور غلط در رابطه با آن ها این است که هرکس و هر آشپزخانه ای باید آن را داشته باشد. واقعیت این است که بسیاری از آشپزخانه ها فضای کافی برای اضافه کردن جزیره به آن ها را ندارند.

شبه جزیره

آشپزخانه ی شبه جزیره اساسا یک جزیره ی متصل است که همانند آن چه قبلا اشاره کردیم می تواند یک طرح Lشکل را به U تبدیل کند و یا یک آشپزخانه ی U شکل را به فرم G در بیاورد.

چیدمان آشپزخانه های U شکل قبلا بررسی شده اند که همان نکات برای شبه جزیره ی U شکل نیز برقرار هستند.

در این جا به چیدمان طراحی G شکل توجه کنید:

دکوراسیون آشپزخانه به شکل G


مطالب مرتبط با موضوع طراحی آشپزخانه :

  • راهنمای کامل برای انتخاب کابینت آشپزخانه
    نکات مهم در طراحی و انتخاب کابینت آشپزخانه ،مواد بسیار مهمی که قبل از طراحی آشپزخانه باید به آن فکر و تصمیم گیری کنید : طراحی کابینت آشپزخانه
  • ایده های سازماندهی آشپزخانه های کوچک :
    حتی کوچک ترین آشپزخانه ها را می توان به گونه ای سازماندهی کرد که در فضا صرفه جویی شود به گونه ای که هم شیک و هم کاربردی باشد
  • گرایش های طراحی آشپزخانه 2023 :
    از جدیدترین طرح‌ های کابینت و چیدمان آشپزخانه گرفته تا رنگ ‌های پرطرفدار ، کارشناسان هر آنچه را که باید در مورد روند آشپزخانه ۲۰۲۳ بدانید را بیان می‌ کنند .
  • راهنمای سبک های آشپزخانه مدولار
    آشپزخانه‌ های مدولار بسیار محبوب هستند . در این سبک ، زندگی صاحبانِ خانه‌ های شهری و آشپزخانه‌ هایی که توسط نجاران ساخته شده‌ اند ، با طراحی ‌های کاربردی و شیک معامله می ‌کنند
  • 15 ایده کابینت آشپزخانه چوبی – بهترین روش های جدید برای استفاده از چوب
    کاربرد چوب در دکوراسیون آشپزخانه ،آشپزخانه چوبی در حال پیشرفت است و اینها جدیدترین سبک های طراحی هستند که باید به آنها توجه کرد
  • سازنده کابینت آشپزخانه
    سازنده کابینت آشپزخانه چوبی، امروزه هیچ آشپزخانه‌ای را بدون کابینت نمی‌توان تصور کرد. کارکرد اصلی کابینت، نظم‌دادن به آشپزخانه است. در کنار این کارکرد، کابینت در طراحی داخلی فضای آشپزخانه نقش مهمی را ایفا می‌کند
WhatsApp us