مسلمانان جهان روز جمعه در برخی کشورها نماز عید سعید فطر را برپا کردند. در دیگر کشورها از جمله ایران، شنبه روز عید اعلام شده است.

مسلمانان سراسر جهان در پایان ماه مبارک رمضان مراسم عید فطر را با برگزاری نماز عید که حاکی از اتحاد اسلامی است به جای می آورند.

تصاویر زیر برگرفته از خبرگزاری فرانسه است.

روئیت و رصد هلال ماه در عید فطر

 

  • در شیعه
  • در فقه شیعه ماه نو و تعیین عید فطر از جهت مصداقی جنبه تقلیدی صرف ندارد. از طریق رویت توسط خود شخص یا دو نفر عادل یا بدلیل شیاع یا سی روزه شدن ماه رمضان ثابت می شود. بیشتر مراجع حکم حاکم شرع را نیز در این زمینه ملاک می دانند مگر اینکه فرد مطمئن باشد که حاکم شرع اشتباه کرده است. بیشتر مراجع اثبات ماه نو برای شهرهای هم افق نیز سرایت می دهند. بعضی مراجع رویت هلال را تنها از طریق چشم غیرمسلح ملاک می دانند نه با دوربین و تلسکوپ و بعضی دیگر خیر.
  • بعضی از مراجع تقلید و علمای شیعه معتقدند تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع است و پیروی از آن  بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند(رؤیت ماه جدید برای آنها ثابت نشده) لازم است. هر چند اگر فردی مطمئن شود که آن روز آخر ماه رمضان و یا دوم ماه شوال است شرعاً نمی‌توان او را از عمل به علم خود بازداشت.
  • در ایران
  • معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:
  • نماز عید فطر در هزار و 401 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار می‌شود . 1394 – عید فطر سال 2015
  • گفتنی است در ایران بطور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (سید علی خامنه‌ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است. ولی برخی از مراجع تقلید خود به اعلام روز فطر اقدام می‌کنند شایان ذکر است که به علت در اختیار نداشتن رسانه معتبر و فراگیر اکثر مردم به نظر سید علی خامنه‌ای توجه می کنند در صورتی که رسانه معتبری برای هر مرجعی وجود داشته باشد بیشتر مردم به نظر مرجع تقلید خود اقتدا می کنند به همین دلیل اکثر مراجع تقلید اقدام به راه اندازی سامانه پیام کوتاه و ایمیل کرده‌اند که اخبار لازم و فوری را به اطلاع مقلدان خود برسانند که البته این مورد هم با مشکلاتی روبرو می‌شود در سال ۱۳۸۴ مراجع تقلید محمد تقی بهجت و فاضل لنکرانی و یوسف صانعی روز عید فطر را متفاوت با نظر رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران، که علت تفاوت اعلام روز عید فطر علما با هم روز قدس بود که جمعه آخر ماه رمضان می‌باشد سید علی خامنه‌ای مشخص کرد. هر چند اگر فردی مطمئن شود که آن روز آخر ماه رمضان و یا دوم ماه شوال است شرعاً نمی‌توان او را از عمل به علم خود بازداشت.
  • در فقه سنی
    در کشور عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین کشور سنی مذهب، این وظیفه را شورای عالی قضایی عربستان سعودی که مهم‌ترین مرجع اسلامی و تصمیم گیری است بر عهده دارد. معمولاً سایر کشورهای عربی و اسلامی منطقه نیز با پیروی از روز خاصی که توسط شورای عالی قضایی عربستان سعودی تعیین شده، آن روز را به عنوان روز عید فطر اعلام می‌کنند. در تمامی کشورهای اسلامی گذشته از نوع حکومت مشخص کردن عید فطر بر مبنای شروع ماه شوال و از همه مهمتر رویت هلال شوال معین می‌شود.
  • غسل
    در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، تن خود را در آب بشویند و غسل کنند. غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست. برخلاف غسل جمعه، غسل عید می‌تواند قبل از اذان صبح انجام گیرد. علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر است.
  • آداب و سنت های عید فطر
  • تکبیر
    از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است. تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است  و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.
  • الله أکبر الله أکبر الله أکبر
    لا إله إلا الله
    الله أکبر الله أکبر
    ولله الحمد
    الله أکبر کبیراً
    والحمد لله کثیراًالله بزرگ تر است، الله بزرگ تر است، الله بزرگ تر است.
    خداوندی نیست مگر الله
    الله بزرگ تر است. الله بزرگ تر است.
    و ستایش همه از آن الله است.
    الله به راستی بزرگتر است.
    و ستایش بسیار از آن الله است .
  • عید فطر در کشورهای دیگر جهان 
  • عکس مراسم عید فطر در لندن
  • عید فطر
    عید فطر در لندن
  • عید فطر در مالزی
  • در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های هری رایا و یا عیدالفطری خوانده می‌شود. هری رایا در لغت به معنی « روز جشن» است؛ و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کار می‌رود.
  • معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند. از مهم‌ترین این غذاها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود.
  • در فرهنگ مالزی، شب بیست و هفتم ماه رمضان توجوه لیکور خوانده می‌شود که به معنی عدد بیست و هفت است. در طی این شب ها، مردم مالزی با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های نفتی(که پلیته نامیده می‌شود) در جلوی خانه‌ها و آذین بندی و چراغانی کردن خیابان‌ها به استقبال عید فطر می‌روند. این سنت از این باور سنتی مالایی‌ها سرچشمه می‌گرفت که در شب قدر، فرشتگان و روح القدس در خانه‌هایی که در آن نور وجود دارد، فرو می‌آیند؛ البته امروزه چنین باوری وجود ندارد و روشن کردن چراغ‌های نفتی صرفاً جنبه تزیینی دارد.
  • در طول عید فطر، مرسوم است که مالایی‌ها لباس‌های سنتی و محلی را می پوشند؛ لباس سنتی مردان باجوملایو و لباس سنتی زنان باجوکورونگ یا باجوکبایا خوانده می‌شود. همچنین در بین مردان و زنان مسلمان مالزی مرسوم است که شال‌های سنتی موسوم به سونگت را در روزهای عید فطر بر شانه‌های خود بیندازند.
  • مسلمانان مالزی عموماً در روز و پس از طلوع آفتاب، در نماز عید فطر شرکت می جویند؛ پس از نماز زیارت اهل قبور مرسوم است. در زمان زیارت قبور، سوره یس از قرآن را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا می‌کنند.
  • در باقی روز، مالایی‌ها به دیدار آشنایان و خویشاوندانشان می‌روند؛ به بچه‌ها در روز عید فطر مقداری پول داده می‌شود که دویترایا نام دارد.
  • در ایام عید فطر، دانشگاه‌ها و مدارس مالزی یک هفته تعطیل است، هرچند ادارات و موسسات دولتی تنها دو روز تعطیل هستند. سابقاً تعطیلی عید فطر، دو هفته بود؛ که به دلیل بعضی مخالفت‌ها به یک هفته کاهش داده شد.
  • نخست وزیر مالزی هم در روز اول عید فطر معمولاً بارعام می‌گیرد و مردم می‌توانند برای عرض تبریک به خانه او بروند؛ این مراسم در شهر پوتراجایا برگزار می‌شود.
  • آتشبازی در شب‌های عید فطر مرسوم است؛ البته برای آتش بازی محدودیت‌های قانونی وجود دارد، اما مواد آتش بازی به طور غیرقانونی از بازارسیاه خریده می‌شود؛ با وجود ممنوعیت آتشبازی، این مراسم به ویژه در بین بچه‌های مالایی از محبوبیت برخوردار است. آتشبازی از روزهای آخر ماه رمضان شروع شده و تا یک هفته پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دارد.
  • عید فطر در مالزی، تنها یک عید مذهبی و دینی نیست؛ بلکه عید ملی است  و تمام چینی‌های مقیم مالزی و پیروان دیگر ادیان نیز در این جشن شرکت می جویند.
  • نماز عید فطر

    نماز عید فطر

  • عید فطر در ترکیه – استانبول 
  • نگاهی گذرا به آداب و رسوم مردم ترکیه در ماه رمضان و عید فطر
  • آنکارا- مردم مسلمان ترکیه به مانند همه مسلمانان جهان در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند و مشتاقانه و با تلاش فراوان سعی در ارتقای معنویات خود در این ایام دارند که این موضوع نشان از فرهنگ غنی اسلامی دراین کشور دارد.
    حدود 98درصد جمعیت 70میلیونی ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند که از این نظر این کشور در ردیف یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی در جهان اسلام به شمار می رود.
    ماه رمضان در میان این مردم از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به همین علت آغاز این ماه مبارک و نیز پایان آن که ” عید فطر ” است با شکوه خاصی جشن گرفته می شود.
    مردم ترکیه ماه رمضان را ماه خیر و برکت می خوانند و دست کم یک ماه مانده به آغاز این ماه تقریبا همه مردم خود را برای استقبال از آن آماده می کنند.
    از یک ماه مانده به ماه رمضان خریدهای مختلف و مخصوص این ماه آغاز می شود و مردم خود را برای ضیافت الله آماده می کنند…
  • آداب ورسوم عید فطر, رسوم مردم ترکیه در عید فطر, سخن دانشمندان, گریه بر حسین, معماری معصومین, بیستمین سوره قران, دعای گشایش کار, فضیلت زیارت عاشورا, دعای اربعین, زندگی امام حسن, تربیت فرزندان, کفاره روزه احادیث تربیتی,نگاهی گذرا به آداب و رسوم مردم ترکیه در ماه رمضان و عید فطر – آکاایران
  • زیتون، خرما، دست کم دو نوع پنیر شامل پنیرمعمولی و پنیر موسوم به کاشار از جمله مواد غذایی پرمصرف در این ماه است به طوری که این اقلام را در ماه رمضان تقریبا در تمامی منازل می توان مشاهده کرد.
    عموم مردم در این کشور بر این اعتقادند که سفره های ماه رمضان با خیر و برکت همراه است. در ماه رمضان در ترکیه یک نوع نان مخصوص به نام “پیده رمضان” پخت می شود و ساعاتی قبل از افطار صف های طولانی در مقابل نانوایی هایی که پیده را عرضه می کنند می توان مشاهده کرد.
    در این کشور رسم است که مردم افطار خود را با آب، خرما و یا زیتون باز کنند و به همین علت است که این سه ماده غذایی را می توان در تمامی سفره های افطار در ترکیه مشاهده کرد.
    در سفره های افطار بعد از بازکردن افطار به طورعمده سوپ های محلی که از آنها به عنوان
    “شوربا ” نام برده می شود، صرف می شود.
    بعد از خوردن ” شوربا ” نیز معمولا یک غذای گوشتی به همراه برنج، ماکارونی و یا بلغور خورده می شود. ماست، انواع سالادها نیز در سفره های رمضان یافت می شود.
    در ماه رمضان یک نوع شیرینی مخصوص به نام ” گوللاچ “‌نیز پخت می شود. شیرینی یاد شده که با نشاسته و شیر طبخ می شود به همراه گردو و پاشیدن دانه های انار بر روی آن مصرف می شود.
    بعد از افطار عمدتا جوانان محل دور یکدیگر جمع شده و تا پاسی از شب را به بازی و یا گردش می گذرانند.
    رمضان در ترکیه با شکوه فراوانی گرامی داشته می شود، برپایی مراسم های افطاری، برگزاری جشن های بعد از افطار تنها بخش هایی از مراسم های ماه رمضان هستند.
    در برخی از مناطق و شهرهای مختلف نمایشگاه هایی برپا و در آن بازی های سنتی همانند بازی های خیمه شب بازی، برنامه موسیقی های مذهبی و اصیل و نیز بخش رمضان های سنتی برگزار می شود.
    در بخش رمضان های سنتی، شربت فروشان، آب نبات فروشان، شیرینی و پشمک فروشان و قهوه خانه هایی به روش های سنتی بازمانده از دوران سنتی با لباس ها و وسایل متعلق به دوران عثمانی به فروش محصولات خود می پردازند.
    در سال های اخیر در بسیاری از شهرها و روستاهای ترکیه، برای افطاری دادن به افراد روزه دار، در خیابان ها چادرهایی برای سرویس افطاری برپا می شود و افراد خیر و یا شهرداریها روزه داران را در این چادرها اطعام کرده و از انها پذیرایی می کنند.
    به طور مثال شهرداری آنکارا در 25 نقطه مختلف شهر بسته های مواد غذایی و شوینده را همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان در اختیار 400 هزار خانوار و خانواده های بی بضاعت قرار می دهد.
    در رمضان امسال نیز در 30 نقطه از شهر آنکارا چادرهای پخش غذا برای افطار روزه داران و کسانی که به هنگام افطار نتوانسته اند به منازل خود برسند ، شامل 3 نوع غذا تدارک دیده شده ، تعبیه شده است که افراد روزه دار می توانند در این مکان ها افطار خود را صرف نمایند.
    یک اعتقاد عمومی در ترکیه وجود دارد و آن این است که به هنگام افطار همه روزه داران باید بر سفره افطار حاضر باشند و هیچ روزه داری نباید از این نعمت محروم باشد به همین دلیل در بیشتر شهرهای ترکیه اطعام روزه داران رواج دارد.
    در این ماه کمک های مردمی و شهرداری ها به نیازمندان در ماه رمضان بیش از دیگر ماه ها مشهودتر است. در ماه رمضان نسبت به دیگر ماه ها مساجد ترکیه پذیرای تعداد بیشتری نمازگزار است به طوری که به هنگام نمازهای یومیه تقریبا همه مساجد پر است .
    تعمیرات و تمیزی و آمادگی مساجد برای ماه رمضان دست کم از حدود یک ماه مانده به رمضان آغاز و با شروع ماه رمضان مساجد نیز پذیرای مسلمانان می شوند.
    نمازهای موسوم به نماز تروایح که شامل 21 رکعت است در ماه رمضان اقامه می شود و بدون اغراق می توان گفت که تمامی مساجد این کشور در شب های رمضان و در زمان اقامه نماز تراویج لبالب از نمازگزاران است.
    نمازهای جمعه نیز در ماه رمضان نسبت به دیگر ماه ها با شکوه بیشتری اقامه می شود.
    در شب قدر که در ترکیه در 28 رمضان برگزار می شود، تعداد نمازگزاران در مساجد این کشور به بالاترین میزان می رسد و نمازگزاران به دلیل کثرت جمعیت حتی در بیرون از مساجد نیز به اقامه نماز می پردازند.
    در ترکیه آخرین روز ماه رمضان به نام روز ” عرفه ” نامیده می شود.
    10روز مانده به پایان ماه رمضان تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه تر ” عید فطر ” آغاز می شود.
    عید فطر به همراه ” عید قربان ” دو عید بزرگ مردم ترکیه است که با شکوه خاصی جشن گرفته می شوند.
    قبل از فرا رسیدن عید فطر منازل تمیز می شود و بانوان این کشور اقدام به طبخ شیرینی های مختلف که در راس آنها باقلوا قرار دارد، برای پذیرایی از میهمانان خود می کنند.
    در روز عرفه برای کودکان لباس های نو خریداری می شود و درهر منزلی آب نبات و شکلات به وفور یافت می شود.
    قبل از عیدفطر بانوان برای پذیرایی از میهمانان خود علاوه بر انواع شیرینی ، اقدام به طبخ دلمه برگ، یک نوع غذای سرد خمیری موسوم به ” بورک” نیز می کنند و از میهمانان خود در روزهای عید با شیرینی، بورک و دلمه و نیز انواع غذاهای گرم دیگر که همه روزه تهیه می کنند، پذیرایی می کنند.
    در روز عید فطر بعد از اقامه نماز عید، مردان به منزل آماده و صبحانه ای درخور تهیه و افراد خانواده در کنار یکدیگر صبحانه را صرف می کنند.
    بعد از صرف صبحانه، بزرگان فامیل در منازل خود پذیرای کوچکترها می شوند. در روزهای عید دست بزرگان بوسیده شده و از آنان عیدی دریافت می شود.
    به هنگام ورود به منازل در مرحله اول برای راحتی و تمیزکردن دست میهمانان به آنان
    “کولونیا ” داده می شود.
    کولونیا ماده ای است که به دلیل وجود الکل خاصیت ضدعفونی کننده دارد و چون در ساخت آن لیمو نیز به کار رفته شده باعث لطیف شدن دست می شود.
    به میهمانان در مرحله اول شکلات داده می شود و سپس با قهوه ترک از آنان پذیرایی می شود.
    بعد از قهوه ترک با باقلواهای خانگی از میهمانان پذیرایی می شود و اگر موقع ظهر و یا عصر باشد از میهمانان با دلمه برگ، بورک و دیگر غذاهایی که پخته شده است نیزپذیرایی می شود.
    بزرگان در این روزها به کوچکترها بسته به استطاعت خود عیدی پرداخت می کنند.
    در روزهای عیدفطر، کودکان با در دست داشتن کیسه هایی زنگ منازل را به صدا درآورده و عید را تبریک می گویند، صاحبان منازل نیز بسته به قدرت مالی خود به آنان آب نبات، شکلات و یا پول نقد عیدی می دهند.
    در ماه رمضان شبکه های تلویزیونی اقدام به پخش برنامه های مخصوص دینی برای تشریح فضایل ماه رمضان و آشنایی هر چه بیشتر مردم این کشور با اسلام می کنند.
    در روزهای عیدفطر که سه روز است نیز برنامه های مخصوی شادی از شبکه های تلویزیونی ترکیه پخش می شود.
    رمضان ماه همیاری و کمک در ترکیه است، در این ماه مردم این کشور سعی بیشتری برای کمک به نیازمندان و مستمندان می کنند

  • آداب و رسوم جشن عید فطر در کشورهای اسلامی جهان + تصاویر

  • مسلمانان کشورهای مختلف آداب متفاوتی برای گرامیداشت عید سعید فطر دارند که در ادامه این گزارش خلاصه ای از این رسوم را می خوانیم:
  • به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عید فطر نشانه اولین روز از ماه شوال است که مسلمانان جهان بعد از یک ماه روزه‌داری در این روز جشن می‌گیرند و به به صفوف نماز جماعت در مساجد بزرگ شهرها ملحق می شوند.
    عید فطر فرصتی است برای تشقویق سخاوتمندی و فراموش کردن کینه و دشمنی ها نسب به دوستان و بستگان و در این روز مبارک  مسلمانان با پوشیدن لباس‌های جدید به دیدار اعضای خانواده بستگان و دوستان می‌روند. مسلمانان کشورهای مختلف آداب متفاوتی برای گرامیداشت عید سعید فطر دارند که در ادامه این گزارش خلاصه ای از این رسوم را می خوانیم:
    عید سعید فطر در کشور مالزی:
    عید فطر در مالزی یک مناسبت پرشور و نشاط است که یک هفته قبل از حلول ماه شوال شروع می‌شود و روز قبل از عید معمولا شلوغ‌ترین زمان سال است. مردم این روز را صرف آماده‌سازی مقدمات جشن از جمله پختن غذاهای سنتی و تمیز کردن خانه می کنند و از غذاهای سنتی برای عید، کیک برنج فشرده و پیچیده شده در برگ نارگیل و همچنین غذایی از فلفل تند و گوشت، شیر نارگیل همراه با ادویه‌جات و ترشی است، غذایی دیگر برنج با شیر نارگیل پخته شده در چوب بامبو همراه با برگ موز است.
    عید فطر در کشورهای اسلامی

    روئیت و رصد هلال ماه در عید فطر و برگزاری نماز عید فطر در جهان

    جشن در مالزی در روز اول عید فطر به اوج خود می‌رسد و مردم مالزی در آن روز لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند که برای مردان Baju  و برای زنان kufang نامیده می شود.
    مردم کشور مالزی نماز عید فطر را به جماعت می‌خوانند و به دیدار اعضای خانواده خود و بر سر مزار عزیزانشان می‌روند. حال و هوای جشن عید فطر در مالزی یک ماه به طول می‌کشد و مردم از این فرصت برای تقویت روابط شخصی و بازدید از دوستان و بستگان خود – که برخی از آنها را در مدت طولانی ندیده‌اند – استفاده می‌کنند در این روز مردم صرف نظر از موقعیت اجتماعی – مذهبی و نژاد با بهره‌گیری از مواد غذایی خوب به دیدار هم می‌روند.
    عید فطر در کشورهای اسلامی

    روئیت و رصد هلال ماه در عید فطر و برگزاری نماز عید فطر در جهان

    عید سعید فطر در کشور ترکیه:
  • عید فطر سال 2015 :جمهور – ترکیه روز جمعه را عید فطر اعلام کرد
    عید فطر در ترکیه همراه با تعطیلاتی مدارس و ادارات و همچنین جشن و پایکوبی مردم است. در این روز مردم به نماز جماعت عید می‌روند و بهترین لباس خود را که برای این رویداد خریداری کرده‌اند، می‌پوشند. به دیدار عزیزان خود‌، بستگان و دوستان می‌روند و یا به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و یا به گورستان رفته و مزار رفتگان خود را می‌شویند.
    تعطیلات در ترکیه سه روز است که روز اول بسیار اهمیت دارد در این جشن احترام به افراد مسن جایگاه ویژه‌ای دارد که این احترام را با بوسیدن دست او و نگه داشتن آن بر پیشانی فرد، ابراز می‌کنند.
    عید فطر در کشورهای اسلامی

    روئیت و رصد هلال ماه در عید فطر و برگزاری نماز عید فطر در جهان

    بچه‌های کوچک هم در محله خود از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و صاحبخانه با شکلات، شیرینی، باقلوا، آب‌نبات و یا مقدار کمی پول نقد از آنها پذیرایی می‌کنند که این شبیه به جشن‌ هالووین در ایالات متحده است.
    همه مردم ترکیه در این جشن با شور و شوق زیاد شرکت می‌کنند و برگزاری جشن عید فطر در ترکیه بسیار متمایز و ساده است.
    عید سعید فطر در کشور هند:
    جشن عید فطر در هند در اولین روز ماه شوال شروع می‌شود، بسیاری از مسلمانان با شرکت در نماز جماعت و گوش دادن به خطبه روز عید فطر و دادن زکات فطریه این روز را آغاز می‌کنند زکات فطریه یک مقدار از مواد غذایی مانند جو، خرما، کشمش و یا آرد گندم و یا معادل پول آن است، که به مردم فقیر در جامعه داده می‌شود.
  • عکس زیر متعلق به برگزاری نماز عید فطر در موگادیشو سومالی است .موگادیشو پایتخت و بزرگترین شهر کشور آفریقایی سومالی است .
    عید فطر در کشورهای اسلامی

    روئیت و رصد هلال ماه در عید فطر و برگزاری نماز عید فطر در جهان

    مسلمانان هند لباس های جدید و نو می‌پوشند و به دیدار اعضای خانواده خود می‌روند و به پخش شیرینی در بین مردم می‌پردازند و به کودکان اسباب‌بازی می‌دهند.
    به طور معمول روز عید در هند و پاکستان یک روز بعد از عربستان سعودی است اما در ایالات جنوب هند، کراما، در همان روزی که عربستان سعودی اعلام کرده است عید فطر است.
  • منابع:
    ویکی پدیا
    باشگاه خبرنگاران
    emirates
    PRESS.TV
    EID.net.in
    Itc.gov.my
    Blogs.wsj.com
WhatsApp us