جهان وب

نخستین وب سایت 25 سال پیش در چنین روزی آنلاین شد

اول آگوست روز جهانی وب هست! 3 کلمه ای که دنیای ما رو به طور کامل تغییر داد (world wide web). ما هم به مناسبت این روز میخوایم 8 نکته جالب رو که شاید کمتر دربارش خونده باشین، در ادامه بگیم: 1- در ششم آگوست سال 1991 اولین وبسایت به صورت رسمی آنلاین شد و شامل توضیحات و اهداف پروژه جهانی world wide web بود.

جهان وب،  وب جهان‌گستر، یا به طور ساده وب (به انگلیسی: World Wide Web) یک سامانهٔ اطلاعاتی از پرونده‌های ابرمتنی متصل‌به‌هم است که از طریق شبکهٔ جهانی اینترنت قابل دسترسی هستند. به‌کمک یک مرورگر وب می‌توان صفحات وب (که شامل متن، تصویر، ویدیو و سایر محتویاتچندرسانه‌ای هستند) را مشاهده و به‌کمک ابرپیوندها در میان آن‌ها حرکت‌کرد.

تیم برنرز لی، یک پژوهشگر علوم رایانه و کارمند موسسهٔ سرن در نزدیکی ژنو، در ماه مارچ سال ۱۹۸۹ میلادی پیشنهاد اولیهٔ وب امروزی را مطرح کرد.  پیشنهاد ارائه‌شده در ۱۹۸۹ قرار بود که یک سیستم ارتباطی برای موسسه سرن شود، اما برنرز لی به‌زودی متوجه‌شد که این ایده قابلیت جهانی‌شدن را دارد.  برنرز لی به همراه رابرت کایلیائو در سال ۱۹۹۰ میلادی این پیشنهاد را به‌عنوان «پیوند و دسترسی به اطلاعات مختلف به‌صورت تارنمایی از گره‌هایی که کاربران به دل‌خواه در میان آن‌ها حرکت می‌کنند» ارائه دادند.  برنرز لی در ماه دسامبر همان سال اولین وب‌گاه را به‌وجودآورد و در ۷ اوت سال ۱۹۹۱ میلادی آن‌را به‌عنوان یک پروژه بر روی گروه خبری alt.hypertext منتشر کرد. منبع ویکی پدیا


در سال 1990، در چنین روزی، شبکه جهانی وب در آزمایشگاه CERN‌ سوئیس خلق شد. تیم برنرز و رابرت کایلیائو، نمونه ازمایشی یک مرورگر را توسعه دادند و Hypertext Markup Language یا بطور اختصار HTML، را رونمایی کردند.
در حدود یک سال بعد یعنی 6 آگوست 1991، اولین وبسایت دنیا منتشر شد. صفحه ای که در آن توضیحاتی راجع به پروژه ی WWW‌ و اطلاعاتی راجع به نحوه ی راه اندازی وب سرور ها و وب پیج ها بود.

آدرس این صفحه:
http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html
امروزه پس از گذشت 26 سال، شبکه ی اینترنت به مهمترین بستر ارتباطی بین انسانها تبدیل گشته.


واژهٔ وب
واژهٔ وب (به معنی تار) در بسیاری از ترکیبات «اینترنتی» می‌آید. کم‌کم «وب» به‌عنوان واژهٔ بین‌المللی جا افتاده و به منظورهای مختلفی به کار می‌رود. این واژه معمولاً به صورت اشتباه به جای اینترنت به کار می‌رود اما وب در حقیقت یکی از خدماتی است که روی اینترنت ارایه می‌شود (مانند پست الکترونیکی).

همچنین، وب مخفف کلمه وب‌سایت (website) است. سایت یعنی مکان و منظور از وب‌سایت صفحات مرتبط است. در پارسی واژهٔ تارنما جایگزین وب‌سایت شده است.


نخستین وب سایت جهان گستر توسط «تیم برنرز-لی» در 25 سال پیش در چنین روزی آنلاین گشت. صفحه یاد شده هنگام انتشار به معنای واقعی جهانی نبود و در تاریخ بیستم دسامبر سال 1990 از طریق اینترنت در شبکه سرن (CERN)، لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا، به اشتراک جهانی گذاشته شد و چندین ماه بعد در اواخر تابستان سال 1991 میلادی کاملا عمومی گشت.

با اینکه در آن زمان تارنمای مورد بحث در واقع نوعی تعریف و توضیح برای چگونگی کارکرد پروژه «ابرمتنی» بود اما زمینه ای شد برای بسیاری از امکانات اینترنتی که اکنون شاهد آنها هستیم.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

شاید لازم باشد در اینجا توضیح دهیم که دو واژه «وب» و «اینترنت» کاملا مجزا از هم هستند و اگر شما هم جزو افرادی هستید که این دو را یکی فرض می کنید باید بدانید وب در حقیقت یکی از خدماتی است که روی اینترنت ارائه می شود و در زبان فارسی هم آن را «تارنما» می خوانند.

در مورد خالق وب یعنی برنرز-لی باید گفت که هنوز هم در حوزه وب مشغول به فعالیت است و در حال حاضر ریاست کنسرسیوم وب جهان شمول را به عهده دارد و بر روند تکامل وب نظارت می نماید. حوزه فعالیت شبکه سرن که نام کامل آن «سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای» است هم تا اندازه ای تغییر کرده و با اینکه همچنان تحقیقات شبکه ای (به خصوص محاسبات شبکه) در آن صورت می پذیرند اما بیشتر برای فیزیک ذره ای و ساختِ افزارهای شتاب دهنده ذرات شهرت پیدا کرده است.

نکته اصلی در واقع خود وب محسوب می شود که اکنون بیشتر یک پلتفرم محسوب می گردد تا مجموعه ای از اسناد و در حال حاضر آن را در همه چیز از تلفن همراه گرفته تا هدبندهای واقعیت مجازی می توان پیدا و استفاده نمود. هسته اصلی این سامانه بدون تغییر باقی مانده و همچنان ابزاری پویا و زنده برای به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق شبکه جهانی اینترنت در سراسر دنیا به شمار می رود.
منبع:
engadget


آشنایی با شبکه تارگستر جهانی وب (www)
ارتباطات > رسانه‌ها و فناوری – همشهری آنلاین:
شبکه تارگستر جهانی وب (World Wide Web) یکی از اختراعات بشر است که روزانه صدها میلیون نفر از آن استفاده می‌‌کنند
وب تنها در عرض کمتر از ۱۵ سال به حدی از شکوفایی رسید که قابل قیاس با دیگر اختراعات نیست. امروزه می‌توان به راحتی و تنها به وسیله یک رایانه معمولی از تمامی اطلاعات دنیا آگاه شد. حتی با دوستان خود که هزاران کیلومتر از ما فاصله دارند در ارتباط بود. این شبکه سرعت دستیابی به اطلاعات را میلیون‌ها بار سریعتر کرده است.

اطلاعاتی که در گذشته پس از ماه‌ها نامه‌نگاری و پیگیری به دست ما می‌رسید، اکنون در کسری از ثانیه در اختیار ماست.

این پدیده نتیجه تلاش نابغه‌‌ای بزرگ به نام تیم برنرزلی است. مردی که در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) کار می‌کند.

این مخترع علاوه بر طراحی شبکه تارگستر جهانی وب (www) به معرفی زبان هایپرتکست (HTML) و پروتکل‌های انتقال هایپرتکست (HTTP) پرداخت. او برای اولین‌بار تشخیص‌دهنده منبع یکسان (URI) را برای آدرس‌دهی منابع معرفی کرد که بعدها URL متداول‌ترین روش این آدرس‌ها شد.

چطور اینترنت کار می‌کند؟ / آشنایی با وب‌سایت /

نرم افزاری که او برای خواندن صفحه‌ها طراحی کرده بود، فقط شامل نوشته‌هایی بود که بعدا با ابتکار مارک اندرو به شکل گرافیکی امروزی درآمد. او اولین سرور شبکه (info.cern.ch) را روی رایانه Next مرکز CERN ایجاد کرد و تمامی کدهای HTML و اطلاعات را روی آن قرار داد.

با گذشت 3 سال ۵۰ سرور وب در مراکز تحقیقی و دانشگاه های جهان ایجاد شد. تعداد سرورها در سال ۱۹۹۹ به ۷۲۰ هزار رسید که بیشتر آنها اطلاعاتی قابل استفاده برای عموم ارایه می‌دادند.

5 سال بعد تعداد سرورها از مرز ۲۴ میلیون گذشت و هر روز نیز صدها سرور به این مجموعه افزوده می‌شود.

تیم برنرزلی برای سازمان دادن و استاندارد کردن این شبکه در هم تنیده، در سپتامبر ۱۹۹۴ کنسرسیوم شبکه گسترده جهانی (W3C) را بنیان‌گذاشت.

پایگاه‌های W3C که در آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی MIT، کنسرسیوم تحقیق‌های ریاضیات و انفورماتیک اروپا در فرانسه و دانشگاه کیو (Keio) ژاپن قرار دارد، هر روز بر استاندارد شدن وسایل، نرم افزارها، کاربردها و چارچوب این شبکه نظارت دارد و آماده پذیرش پیشنهادهای جدید از افراد نو آور است.

WhatsApp us