سونا و سلامتی را می توان از دو دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار داد

نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – دوشنبه ٧ دی ۱۳۸۸
موضوع سونا و سلامتی را می توان از دو دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار داد .

Saunas and Health

در واژه لغت شناسی سونا یک کلمع قدیمی فنلاندی است که به حمام سنتی فنلاند گفته میشود . سونای خشک یا بخار نداریم بلکه یک سونا باید از درصد مشخصی از رطوبت برخوردار باشد در غیر این صورت به بدن ضرر میزند .فربد

1- آیا استفاده از سونا خطراتی را هم در پی دارد ؟
2- آیا می توان از سونا برای بهبود سلامت افراد و یا درمان بیماریهای آنان کمک گرفت ؟ که احتمالا درجه حراراتی حدود 100 درجه سانتیگراد دارد . هر چند ما سونای سوئدی را با
نام سونای خشک می شناسیم .
در فنلاند برای سالیان متمادی از سونا بعنوان منبعی برای کسب انرژی و سلامتی استفاده می شده است . اما امروزه فنلاندی ها با این پرسش جدی مواجه هستند که آیا جنبه سرگرم کننده و تفریحی سونا ممکن است خطراتی را هم در پی داشته باشد ؟

یک ضرب المثل قدیمی فنلاندی می گوید بیماری هنگامی می تواند باعث مرگ شود که سه چیز وجود نداشته باشد : لیکور liquor تار tar و سونا .
سونا در طی قرنها مورد مطالعه و تحقیقات پزشکی قرار گرفته است و بعضی از یافته هایی که در طی این مدت بدست آمده است در زیر آمده است :
برای آدمهایی که از سلامت برخوردار هستند استفاده از سونا نه تنها هیچ خطری در پی ندارد بلکه می تواند باعث کسب لذت و تمدد قوا و سرزندگی و خوشی شود و در این میان هم ذهن و هم جسم افراد از فوائد سونا منتفع شوند .

سونا باعث تمیز شدن پوست و باز شدن منافذ آن شده و درد های بدن را تسکین می دهد و باعث می شد که افراد خواب عمیق تر و بهتری داشته باشند . قانون طلایی که در مورد سونا وجود دارد احساس راحتی و آرامشی است که بعد از سونا رفتن پیدا می کنید . افراد مبتدی و کسانی که تازه سونا رفتن را شروع کرده اند باید سونا را با رعایت دستورالعمل های آن شروع کنند تا بتدریج یا بگیرند که چگونه باید به سونا بروند . و بهترین لذت را از سونا رفتن ببرند .
تنها عده ای خاص از مردم هستند که امکان دارد سونا رفتن برای آنها خطراتی را در پی داشته باشد و بنابراین باید استفاده از سونا را تحت نظر پزشک انجام دهند مثلا کسانی که دارای بیماری قلبی هستند یا فشار خون بالا دارند و یا مبتلا به آسم بوده و یا از بیماریهای پوستی رنج می برند از این دسته هستند .

اما حتی برای این دسته از افراد هم استفاده از سونایی که دارای درجه حرارت ملایمی باشد خطری در پی ندارد . ( مثلا سونایی که درجه حرارت آن حدود 90 درجه سانتیگراد ( 194 درجه فارنهایت ) باشد مناسب است و این گونه افراد باید از تغییرات شدید دمایی ، یعنی رفتن از محیط خیلی گرم به محیط سرد یا به عکس ؛ خودداری نمایند .
همینطور زنان حامله هم می توانند تحت همین شرایط و با اطمینان از سونا استفاده کنند ولی باید در درجه حرارت کمتری قرار گیرند ( حرارت حدود 70 درجه سانتیگراد و یا 158 فارنهایت ) .
اما عده ای هستند که باید بطور کامل از رفتن به سونا خودداری کنند . از جمله کسانی که تب دارند یا مبتلا به بیماریهای التهابی هستند و یا دچار جراحت شده اند .
افرادی که مبتلا به بیمارهای مسری (واگیر ) هستند لازم است که از سونا های خصوصی استفاده کنند . افرادی که الکل مصرف کرده اند نباید به هیچ وجه از سونا استفاده کنند . هیچگونه شواهدی مبنی بر اینکه سونا رفتن بتواند باعث رفع خماری بعد از نوشیدن مشروبات الکلی شود بدست نیامده است .
مطالب علمی تری در این زمینه را می توانید در نوشته های :
Lasse Viinikka در نشریه : Annals of Clinical Research بدست آورید .
journal Annals of Clinical Research listed in Sauna Literature

فوائد بهداشتی سونا:
اگر شما هم از آن دسته از افرادی باشید که استفاده از سونا را تجربه کرده اند حتما این اعتقاد را پیدا کرده اید که سونا رفتن دلپذیر ترین و بهترین فعالیتی است که در تمام روز انجام می دهید .

گرمای سونا باعث ایجاد تب مصنوعی “artificial fever” در بدن می شود و همه اندام های بدن بدین ترتیب فعال و درگیر می شوند . حتی بعد از اینکه از سونا بیرون آمدید و در حال استراحت است باز فعالیت های اندام های شما ادامه پیدا می کند درست مثل این که در حال راه رفتن هستید !
بطور همزمان نیز بدن شما از درون پاک می شود و مواد زائد خود را از طریق پوست که وسیع ترین اندام بدن است و به وسیله تعریق دفع می کند .

 

WhatsApp us