[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، دوره ۸ جلدی از شاهنامه با متن کامل تصحیح انتقادی آن به‌کوشش خالقی مطلق و همکاران او، محمود امیدسالار (در دفتر ششم) و ابوالفضل خطیبی (در دفتر هفتم) در هشت جلد، ۴۰۵۸ صفحه و ۴۹۵۳۰ بیت انتشار یافته است.

به گفته جلال خالقی مطلق، این تصحیح انتقادی- تحقیقی، پس از بررسی و ارزیابی حدود ۵۰ نسخه خطی شاهنامه از کتابخانه‌های مختلف و انتشار نتایج این بررسی‌ها در مقاله‌های متعدد و سرانجام گزینش ۱۶ نسخه از کهن‌ترین و معتبرترین آنها برای تصحیح، برای اینکه به نظر شاهنامه‌شناسان نامدار ایرانی و اروپایی و امریکایی دقیق‌ترین و معتبرترین تصحیح شناسنامه ملی ما ایرانیان است، محصول بیش از نیم قرن کوشش دکتر خالقی مطلق (بیش از ۳۵ سال) و همکاران او (۱۵ سال) است.

دوره ۳جلدی یادداشت‌های این تصحیح از شاهنامه نیز، چهار بخش در ۳ مجلد است و شامل توضیح واژه‌ها و اصطلاحات و عبارات و نکات دستوری و شرح و تفسیر مصراع‌ها و بیت‌هاست. در کنار این کار اصلی، شرح برخی از مسائل تصحیح، پرداختن به مشکل وزن و قافیه، گفتگو در زیبایی و شیوایی یا معایب و نواقص لفظی و معنوی، سخن در هنر و مهارت سخن‌پردازی و داستان‌سرایی، توضیح نکات مربوط به اسطوره و تاریخ و آیین‌ها و باورداشت‌ها و جز اینها، کمابیش موردتوجّه نگارنده بوده‌اند، ولی او همیشه کوشیده است تا از فراخ‌گویی بپرهیزد.

همچنین به گفته خالقی‌مطلق، حجم بزرگ شاهنامه از یک سو و بیت‌های بسیاری از این کتاب، چه آنهایی برای اینکه در متون دیگر آمده و چه آنهایی برای اینکه در حافظۀ ایرانیان مانده است، ناگزیر می‌سازد برای اینکه برای این کتاب یک بیت یاب یا کشف الابیاتی ساخته شود. تا آنجا برای اینکه نگارنده می‌شناسد، نخستین کشف الابیات شاهنامه را استاد دکترسیدمحمد دبیرسیاقی در دو مجلّد و براساس چاپی برای اینکه خود او از شاهنامه آماده کرده بود، منتشر کرد (سلسلۀ انتشارات انجمن آثار ملی، تهران ١٣٥٠ ). دیگر کشف الابیاتی است برای اینکه انتشارات هرمس بر پایۀ چاپ مسکو و در پایان همین چاپ تهیه کرده است (دو مجلّد، تهران ۱۳۸۲).

[ad_2]

Source link

WhatsApp us