چطور جای بیش‌تری در آشپزخانه داشته باشیم؟ -1

زندگی > مهارت‌ها – همشهری آنلاین- ندا شریف: برای حداکثر استفاده از فضای محدود آشپزخانه، روش‌های زیر به شما کمک خواهد کرد موادغذایی، وسایل آشپزی و چیزهای ریز را در جای مناسب قرار دهید و در موقع نیاز به راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

– با در نظر گرفتن چند قفسه، ضمن ایجاد فضای اضافی، جلوه بیش‌تری به آشپزخانه دهید. در قسمت‌های بالا، ظروف زیبای رنگی هماهنگ یا متضاد با رنگ آشپزخانه را بگذارید و در قسمت‌های پایین وسایل برقی را نزدیک پریز برق قرار دهید تا به راحتی بدون جابه‌جایی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

– از فضای زیر سینک حداکثر استفاده را ببرید. با قرار دادن قفسه‌ فلزی آماده که بر روی در کابینت سوار می‌شود، جای مناسبی برای وسایل شوینده پرمصرف خواهید داشت.

– با استفاده از یک سبد چوبی در دار نزدیک دستگاه قهوه‌ساز، وسایل مربوط به آن از لیوان گرفته تا قهوه، شکر و غیره را قرار دهید. به این ترتیب همه وسایل یک جا بوده، صبح‌ها دسترسی راحت‌تری به آن‌ها خواهید داشت.

– از فضای بین پایین کابینت تا کف زمین که معمولا نادیده گرفته می‌شود، استفاده نمایید. با نصب کشوهای باریک در این فضا چیزهای اضافی مانند وسایل نقاشی و کاردستی بچه‌ها یا وسایل شیرینی‌پزی و غیره را قرار دهید.

– از ظرف‌های در دار طلقی در اندازه‌های مختلف برای نگه‌داری مواد غذایی خشک استفاده کنید. مواد غذایی را از جعبه آن‌ها به داخل ظرف‌ها بریزید. اطلاعات مورد نیاز روی جعبه شامل نحوه مصرف و ارزش غذایی آن‌ها را بریده، بیرون ظرف بچسبانید.

– با استفاده از سبدهای سبک پلاستیکی و قرار دادن مواد غذایی به تفکیک در داخل آن‌ها، نهایت استفاده را از فضای فریزر ببرید. روی سبدها و مواد غذایی برچسب بزنید. ماژیک و برچسب‌ها را در دسترس قرار دهید.

– با قرار دادن قفسه‌های باریک در داخل در کابینت‌های سرتاسری و بلند، مشکل جا برای شیشه‌های کوچک ادویه حل شده، از هر سانتی‌متر حداکثر استفاده را خواهید کرد.

– هنگامی که فضای آشپزخانه شما کوچک است از کشوهایی با ارتفاع‌های مختلف استفاده کنید. با قرار دادن جعبه یا پاکت‌های در اندازه‌های مناسب به صورت صاف، از کشوها نهایت استفاده را ببرید.

– برای حوله و دستمال‌ها جای جداگانه‌ای در نظر بگیرید. بهتر است برای سهولت و دسترسی راحت‌تر، از میله‌های کشویی استفاده کنید تا امکان خشک شدن آن‌ها در هوای باز فراهم شود.

– حتما لازم نیست اندازه کابینت‌ها با هم برابر باشد. مجموع لوازم برقی و وسایل مربوط به آن‌ها را در قسمت‌های مربع شکل قرار دهید.

– از فضای اضافی دیوار استفاده کنید. با نصب یک صفحه میله‌ای وسایل پرمصرف مانند تابه‌ها، قابلمه‌ها و ادویه‌ها را در دسترس بگذارید.

 

http://www.bhg.com

چطور جای بیش‌تری در آشپزخانه داشته باشیم؟ -2
زندگی > مهارت‌ها – همشهری آنلاین- ندا شریف: آشپزخانه شما هر چند هم که کوچک باشد، فضاهایی هست که بتوانید از آن‌ها برای جا دادن بسیاری از وسایل استفاده کنید.

– کابینت‌ها را تا جای ممکن بلند و تا نزدیک سقف انتخاب کنید. وسایل کم‌مصرف را در طبقات بالایی قرار دهید.

– از کشوهای عمیق و بلند برای قرار دادن شیشه و بطری‌های روغن، سرکه و غیره استفاده کنید. در صورت نداشتن چنین کشویی، سبدهای چوبی مستطیل شکل بلند که روی طبقه یا داخل کابینت جا شوند، نیز برای این منظور مناسبند.

– حتی از باریک‌ترین جای آشپزخانه هم غافل نشوید. با نصب کابینت‌های ریلی بلند وسایل بسیاری را می‌توان داخل آن‌ها جا داد. این کابینت‌ها باید دارای حفاظ فلزی باشند تا ضمن رویت وسایل از افتادن آن‌ها نیز جلوگیری شود.

– برای ادویه‌ها جای مناسب پیدا کنید. بهتر است به جای حالت ایستاده، آن‌ها را داخل کشویی باریک طوری بخوابانید که برچسبشان معلوم و قابل خواندن باشد. بهترین جا برای آن‌ها اولین کشو نزدیک جایی است که کار آشپزی را انجام می‌دهید. از آن جا که طعم ادویه‌ها در اثر حرارت تغییر خواهد کرد، آن‌ها را در کابینت بالای گاز قرار ندهید.

– داخل کشوها را با استفاده از دیوایدر تقسیم کنید. هنگام تعویض کابینت‌ها، کشوهای باریک هم سفارش دهید و از آن‌ها برای قرار دادن لوازم کوچک مانند قاشق، چنگال، کفگیر و ملاقه و … استفاده کنید.

– از 3 کشو با ارتفاع‌های مختلف که بدون افتادن تا آخر قابل بیرون آمدن هستند، استفاده نمایید تا وسایل را با توجه به ارتفاعشان داخل آن‌ها قرار داده، از تمام قسمت‌های آن نهایت استفاده را ببرید.

– وسایل باریک مانند تخته گوشت، درهای قابلمه، سینی و غیره را به صورت ایستاده داخل کابینت زیر سینک قرار دهید و برای راحت‌تر استفاده کردن بین آن‌ها دیوایدر (صفحات فلزی جدا کننده) بگذارید.

– از گوشه‌ دیوار هم استفاده کنید. گوشه‌های عمیق معمولا بی‌استفاده باقی مانده، فضایی است که هدر می‌رود. با نصب چند طبقه، از این قسمت برای گذاشتن وسایل برقی کوچک استفاده کنید و با درهای ریلی که به طرف بالا باز می‌شوند آن‌ها را بپوشانید.

– در زیر گاز، از صفحات متحرک و ریلی برای قرار دادن قابلمه‌ها و تابه‌ها استفاده کنید.

– از فضای پشت جزیره یا اپن آشپزخانه که به طرف سالن باز می‌شود، نیز استفاده کنید. با زدن چند طبقه و کشو در این قسمت می‌توانید کتاب‌های آشپزی و وسایل تزیینی را قرار دهید.

– با زدن چند کابینت در دار و بدون در در اطراف یخچال و نیز طبقات باریک در ضلع کناری آن از هر طرف این فضا که معمولا هدر می‌رود، نهایت استفاده را ببرید.

– وسایل را براساس ارتفاع آن‌ها تقسیم‌بندی کنید. وسایل کوچک‌تر را روی طبقات کوتاه‌تر قرار دهید.

– در زیر سینک از یک سطل دو قسمتی یا از دو سطل زباله کنار هم استفاده کنید. یکی برای ریختن زباله‌های معمولی و دیگری برای قوطی، شیشه و مواد بازیافتی.

– روی در یکی از کابینت‌ها از داخل جایی برای پیغام‌های اعضاء خانواده در نظر بگیرید. بهتر است صفحه مشبک بوده تا از آن برای قرار دادن کلیپس، خودکار، یادداشت و … استفاده کنید.

– روی کابینت را تا جای ممکن خلوت نگه دارید. تنها چیزهایی که روزانه استفاده می‌شوند را رو گذاشته، وسایل برقی را نزدیک جایی که استفاده می‌شوند، داخل کابینت قرار دهید.

 

WhatsApp us