درخت انبه:

درخت انبه به دلیل میوه ی محبوبی که دارد در سراسر جهان بسیار شناخته شده است. این گونه درخت از درختان گرمسیری در ناحیه آسیای جنوبی اند و از جنس گیاهان گلدار هستند که می توان با موفقیت برای تولید چوب، تولید شود.

چوب انبه
چوب انبه

از بین رفتن درخت انبه برای چوب به خودی خود برای محیط زیست تهدید یا آسیب پذیر نیست، زیرا امروزه این درخت نه تنها در جنوب آسیا یافت می شود( به خصوص در هند که بسیار متداول است) بلکه در چندین کشور دیگر در جهان که دارای آب و هوای خشک و گرم است نیز رشد می کند و می توان آن را جایگزین کرد.

انبه در جنوبی ترین ایالت ها قابل رشد است، منشاء درخت انبه اهلی در هندوستان حدود  4هزار سال پیش کشف شد و پس از آن در سراسر هندوستان به دلیل میوه و چوب، کشت آن گسترش یافت.

امروزه میوه انبه، میوه ملی هند، فیلیپین و پاکستان است و درخت انبه، درخت ملی کشور بنگلادش است.

اندازه درخت انبه 24-30 متر( 80-100فوت)، قطر تنه 1-1.2 متر(3-4 فوت)، سختی 1070 ژانکا ( واحدی برای اندازه گیری سختی چوب) و وزن خشک آن 675کیلوگرم در متر مکعب است. امروزه از قسمت های مختلف درخت انبه از جمله میوه آن برای ساخت دارو، پخت و پز، مواد غذایی و دیگر موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پوست میوه انبه پر از urushiols آلرژی زا است که می تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی شدید در برخی از افراد حساس مانند افرادی شود که قبلا  نسبت به گروهی از گیاهان حساسیت داشته اند، همچنین در حین ساخت چوب، گرد و غبار چوب انبه می تواند باعث سوزش پوست نیز شود.

دراور چوب انبه
دراور چوب انبه

چوب انبه:

چوب انبه حضور زیادی در بازارهای جهانی تجارت چوب ندارد.

 از این چوب برای تولید مبلمان ارزانتر، برخی آلات موسیقی، کفپوش، تخته سه لا، اشیاء  و دیگر موارد که بیشتر در هندوستان مورد استفاده قرار می گیرد.

دلایل مختلفی وجود دارد که درخت انبه در حال حاضر رونق بزرگی از بهره برداری چوب را تجربه می کند، در حالی که چوب آن از نظر کیفیت متوسط در نظر گرفته می شود.

یکی از مزایای بزرگ تولید آن را می توان در سرعت رشد آن یافت، درختان انبه می توانند در طی هفت تا پانزده سال به حالت بهره برداری از چوب های تجاری رشد کنند، مزیت دوم این است که پس از برداشت محصول، چوب انبه نیازی به پردازش گسترده، چاشنی و خشک کردن ندارد در واقع تقریبا بلافاصله پس از برش در مصالح ساختمانی یا مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل سوم رشد و نمو چوب در استفاده جهانی می باشد.

چوب انبه
چوب انبه

چوب انبه در بسیاری از خصوصیات اصلی و بصری آن شبیه به ساج است. از آنجایی که جمعیت درخت انبه و چندین نوع دیگر درخت به عنوان درختان آسیب پذیر یا در معرض انقراض ذکر شده اند، به همین دلیل از چند نوع درخت دیگر با چوب مشابه برای جایگزینی آن استفاده می شود و به این درخت فرصت داده اند تا دوباره رشد کنند و منقرض نشوند.

چوب انبه به دلیل استحکام، چگالی و ظاهری جذاب و البته ماندگاری بالا  به عنوان چوب سخت طبقه بندی می شود و به آن اجازه می دهد تا به سرعت از بین نرود و سالها بافت درخشان خود را حفظ کند، این قابلیت ها باعث شده است تا از نظر تولید درب و انواع اشیاء خانگی از درب تا کفپوش و تخت خواب، جداول، کشو و سایر مبلمان مناسب باشد.

چوب انبه
چوب انبه

بافت انبه به این چوب جذابیت خاصی می بخشد، رنگ آن گستره  تیره تا قهوه ای روشن که گاهی اوقات صورتی نیز است را در برمیگیرد. مانند بسیاری از انواع دیگر چوب ها که به تدریج با افزایش سن تیره تر می شوند  انبه به دلیل توانایی بومی خود، بعد از مدت طولانی بدون تغییر باقی می ماند، در هر حال تولید کنندگان مدرن فرآوری چوب در تلاش اند با ایجاد پوشش، دوام چوب انبه را بیشتر افزایش دهند.

مناسب برای آن باشد مبلمان خانگی از جمله اشیاء سنگین مانند میز تختخواب تیر و قوس.

چوب سخت انبه از دانه های بسیار متراکم تشکیل شده است که از دوام استحکام و سختی  مناسبی برخوردار است.

چوب انبه دارای لکه های سیاه یا صورتی در سطح خود است این طرح باعث می شود چوب انبه بسیار از نظر بصری جذاب باشد. یک لایه بیرونی چوب نیز مستعد رشد قارچ ها و از هم پاشیدن بافت چوب می شود که باعث ایجاد تغییرات اضافی در رنگ ها و گسترش الگوهای سیاه در دانه می شود. در حالی که معمولا انبه مانند بعضی از انواع دیگر چوب های سخت در مقابل هوا مقاوم نیست اما از دوام بسیار خوبی در آب برخوردار است.

چوب انبه
چوب انبه

ساختار داخلی انبه به راحتی در برابر آب صدمه نمی بیند و می توان آن را صیقل داد که این امر انتخاب خوبی برای مبلمان فضای باز است.

قیمت چوب انبه در بازارهای جهانی در سطح بسیار معقول و پایداری نگهداری می شود و عرضه و رشد آن پایدار و فوق العاده است.

کار با این چوب آسان نیست به جز وقتی که دانه ها پیوستگی کمی با هم دارند و می تواند باعث پارگی در هنگام برش و ماشین‌کاری چوب شود، این چوب همچنین می تواند در حین اره واکنش نشان دهد، اگر این چوب دارای محتوای بالای سیلیس باشد می تواند باعث از کار افتادن سریع ابزارها شود. این چوب به راحتی چسب و پیج را می پذیرد.

بافت چوب انبه درشت تا متوسط است که درخشش طبیعی خوبی دارد و به خوبی جلا داده می شود. دانه آن مستقیم یا به هم پیوسته هستند که موجب پایداری چوب می شوند. خشک کردن این چوب آسان است اما برای اکثر برنامه های تجاری مورد نیاز نیست.

چوب انبه را می توان بلافاصله پس از برش از زمین پردازش کرد. دوام آن طولانی تا متوسط است، چوب انبه در برابر آب مقاومت دارد و نیاز به تعمیر و نگهداری آن طولانی مدت است. قیمت این چوب نسبتا ارزان است .

چوب انبه در ساخت اشیاء مختلفی از جمله وسایل خانگی، وسایل مورد استفاده در فضای باز، ساخت مبلمان کوچک، میز و صندلی، کابینت آشپزخانه، صفحه نمایش، کفپوش، ساخت بوکول (از آلات موسیقی)، تابلو، درب، قاب پنجره، لوازم جانبی آشپزخانه( رومیزی، تخته، کاسه، سینی و…….) مورد استفاده است، علاوه بر این چوب انبه منبع تانن است و  برای چسباندن با چرم بسیار مناسب است.

مطالب مرتبط با انواع چوب :

با تشکر از توجه شما


چوب انبه

  1. چوب انبه چیست؟ چوب انبه از درخت انبه گرفته می شود . این همان درخت است که میوه گوشتی شیرین و معروف به ” انبه ” را تولید می کند ، با پوستهایی که از سبز به زرد / قرمز و یک قسمت داخلی از سنگ بزرگی احاطه شده با گوشت زرد آبدار تبدیل می شود ، تولید می شود.

سمی بودن

چالش ها و مسائل. پوست میوه انبه با urushiols آلرژی زا، که می تواند باعث تماس قوی درماتیت در بعضی افراد حساس، مانند کسانی که در حال حاضر به گیاهان دیگر از خانواده پستهایان (آلرژیک را پر سم پیچک و سم بلوط). در حین ساخت چوب ، گرد و غبار چوب انبه می تواند باعث سوزش پوست شود.

WhatsApp us