» دانستنی‌های چوب ‌راش

در ایران بیشترین استفاده از چوب‌های روسی، ساج، راش، گردو در صنایع مبلمان می‌باشد. البته در بازار ایران از مواد دیگری مثل پولیمر استفاده می‌کنند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

چوب راش
چوب راش

اما چوب راش؛ دوام طولانی دارد و همچنین از انعظاف ‌پذیری بالایی برخوردار است و به همین علت بیشترین استفاده را در صنعت مبلمان را دارد. اما به هرحال معایبی هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تخته راش , چوب راش گرجستان
تخته راش , چوب راش گرجستان

» چوب‌راشی که در ایران استفاده می‌شود را می‌توان به نوع تقسیم کرد: راش ایران و راش گرجستان

راش مرغوب ایرانی؛ عمدتا در جنگل‌های شمال مثل نور و آستار وجود دارد، که با قیمت تقریبا مناسبی به بازار عرضه می‌گردد و صنایع چوبی هم که ساخته شده است معمولا قیمت مناسب‌تری دارند.

» چرا چوب راش گرجستان را به چوب راش ایران ترجیح می‌دهند؟

شاید اصلی‌ترین دلیلی که راش گرجستان را به راش ایران ترجیح میدهند، گره‌هایی باشد که در راش ایران وجود دارد؛ در هنگام ساخت بعد از پوشش‌ها در رنگ کاری گره‌ها رنگ را به خود می‌گیرند و دیگر آن سطح صاف و صیقلی شکل را از دست می‌دهند.

یکی دیگر از خصوصیات چوب راش، خوش‌تراشی آن است و این مورد در راش ایران و دیگر راش ها تفاوتی ندارد، اصولا برای ساخت، ابتدا باید خشک شود و از این چوب در مبلمان‌های کلاسیک نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از محاسن چوب راش گرجستان، قطر چوب می‌باشد، از چوب راش گرجستان الوارهایی با ضخامت بیشتر بدست می‌آید و نجاران هنرمند در ساخت منعطف‌تر هستند.

قاشق و ظرف و ظروف چوب راش
قاشق و ظرف و ظروف چوب راش

» چوب راش در یک نگاه

علاقمندی راش به سایه از هیچکس پوشیده نیست، درخت راش سایه ها را دوست می‌دارد و  پوشیده شده از برگ و شاخه است. در سن میان‌سالی قطر آن به 1 الی 2 متر و ارتفاع آن 20 الی 40 متر می‌رسد. این درخت 150 سال عمر می‌کند، رنگ چوب آن کرم مایل به قرمز-قهوه‌ای است.

در رده‌بندی چوب‌ها، چوب راش جزء چوب‌های سنگین به شمار می‌آید، بافت بسیار مستحکم چوب و خوش برشی آن گزینه مناسبی برای ساخت صنایع چوبی می‌باشد. استحکام چوب راش دیگر مزیتی که دارد عدم علاقه و نفوذ موریانه‌هاست.

ورقه ورقه شدن آسان چوب راش گزینه مناسبی است برای الوارگیری یا روکش‌گیری و یا تخته‌های چند لایه می‌باشد که کاربردی در ام‌دی‌اف دارد، روکش‌های چوبی آن را با چوب راش می‌سازند.

وقتی چوب راش «چوب کبریت» می‌شود؟

بعد از بریدن درخت راش، تنه درختان را به الوار تبدیل می‌کنند، این الوار‌ها را در خشک‌کن‌های صنعتی قرار می‌دهند تا 2 الی 4 ماه در آنجا بمانند. وقتی که از خشک‌کن‌های صنعتی استفاده می‌کنند، چوب به درجه خشکی مناسبی نمی‌رسد و سپس عمر چوب کاهش می‌یابد. برای ساخت مبلمان از چوب راش، رطوبت این چوب باید کمتر از 0.1 درصد باشد تا از کیفیت مطلوبی برخوردار شود. هنگامی که چوب به این نقطه از خشکی می‌رسد، در اصطلاح به آن «چوب کبریت» گفته می‌شود.

» چگونه چوب‌راش را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص چوب‌راش اصولی حائز اهمیت است، که شما با دقت به آن‌ها شناسایی راش برایتان بسیار ساده می‌شود. معیار تشخیص چوب راش به گونه‌ایست که از بافت آن استحکام بالایی داشته باشد، از کمترین میزان گره و یا خط‌‌ هایی که دیده می‌شود باشد، و همچنین مقاوم بودن در برابر ضربه و برش‌ها جزئی از روش‌های تشخیص چوب راش می‌باشد.

» می‌توان چوب راش بتونه کاری شده را تشخیص داد؟

برای پوشاندن عیب و ایراد‌های چوب معمولا از بتونه استفاده می‌کنند. اما وقتی نجار قسمت‌هایی که آسیب جدی خورده است را از بتونه استفاده کند، مبلمانی با چوبی ناقص خواهید داشت، و حتی ممکن است پیش‌آید بتونه از مبلمان جدا شود، بنابراین به چوب مبل دقت کنید که دارای چوبی یک‌دست باشد.

» چوب راش را چگونه نگهداری کنیم؟

چوب راش هم مانند دیگر چوب‌ها بر اثر بی احتیاطی و کم توجهی دچار آسیب می‌شود. این موضوع را فراموش نکنید که چوب به آب و رطوبت حساس می‌باشد و تنها میزان مقاومت چوب‌ها نسبت بی یکدیگر کم و زیاد است و این معنی نیست که چون چوب راش از مقاومت بالایی برخوردار است بی احتیاطی کنید.

برای نگهداری از چوب راش سعی بر این داشته باشید که همواره از روغن‌های مناسب استفاده کنید، با این کار هم منافذ چوب را می‌بندید و هم به چوبتان جلا میدهید.

گرما و سرمای شدید به مرور زمان باعث ایجاد ترک‌هایی بر روی چوب می‌شود، سعی کنید بیش از حد وسایل چوبی را در معرض گرما و سرما قرارندهید.

حشرات در زوایای چوبی مبلمان‌ها لانه گیزینی می‌کنند همواره مراقب باشید.

» می‌توان قارچ ‌زدگی را در چوب راش تشخیص داد؟

هنگامی که چوب دچار قارچ زدگی می‌شود، رگه‌هایی در چوب ایجاد می‌گردد. اگر رنگ چوب شفاف باشد هرگونه تغییر رنگ یک نوع عیب محسوب می‌شود که اصولا به شکل رده‌های نخی شکل سیاه و تیره دیده می‌شود.

رده‌های زیاد یا قارچ‌زدگی باعث خرد شدن چوب می‌شود و معمولا در زیر رنگ‌های پوششی به چشم نمی‌آید و برخی از فروشندگان زیرک از آن به عنوان زیبایی یاد می‌کنند ولی در اصل باید رنک چوب یک دست باشد.

» خرید چوب راش بهتر است یا چوب ارزان‌تر؟

مواردی که اصولا خریدارها را به فکر می‌برد این است که با این مبلغی که بابت این مبل راش می‌خواهم بپردازم میتوانم هر‌چند سال یکبار سرویس مبلمان را عوض کنم، اینگونه هم الان خرید کرده‌ام هم چند سال دیگر دوباره تغیراتی ایجاد کردم. بیاید با خودتان صادق باشید.

مبلمان ارزان‌تر از کلاف‌های با کیفیت کمتر ساخته شده و آن دوام و مقاومت را ندارد همچنین راحتی و زیبایی مناسبی را به‌همراه ندارد.

مبلمانی که از جنس راش باشد نوعی سرمایه است، زیرا دوام طولانی مدت دارد و هم اینه اگر به فکر تغییر دکوراسیون مبلمان خود بیافتید، همچنان ارزش اولیه خودش را حفظ کرده است و به راحتی هم بفروش می‌رسد.

» سخن آخر

 اگر که میخواهید مبلمانتان از کیفیت و دوام بالا و عمرطولانی برخوردار باشد، سعی براین داشته باشید که تمامی مبلمان از چوب راش ساخته شده باشد. شما با این خرید تضمینی بر مبلمانتان کرده‌اید و دیگران نگران پوسیدگی یا خرابی چوب آن‌ها نمی‌شوید. شاید شنیده باشید که راش گرجستان بهتر از راش ایران است، اما همانطور که پیش‌تر گفتیم تفاوت در این رطوبت و اندازه و قطر آنهاست.

پوریا پارسا

WhatsApp us