چوب روس

چوب روسی از شمال ایران و از کشور روسیه وارد ایران می شود و در ایران به هر نوع چوب سفید که از روسیه وارد می شود چوب روس گفته می‌شود که شامل نراد ، نوئل و انواع کاجها ، راش و بلوط می شود .

البته انواع دیگر چوب کاج و صنوبر ها هم به نام یولکا و ساسنا شناخته می شوند . رنگ چوبها , سفید مایل به قرمز می‌باشد و معروفترین این نوع از چوب ، چوب نراد است که زمان خشک شدن ترک کمی برمی‌دارد و قابلیت خوردن سمباده و میخ را دارد و سبک وزن است .

چوب چهار تراش 6 در 4 سانت چوب کاج روسی
چوب چهار تراش 6 در 4 سانت چوب کاج روسی

وزن این چوب در هر متر مکعب خشک شده حدود 450 کیلوگرم می‌باشد و بسته به خشک بودن یا خیس بودن آن متفاوت است . قد آن نیز به 25 الی 30 متر می رسد .

زمان قطع درختان در روسیه بدلیل بارش برف و یخبندان از اردیبهشت تا شهریور صورت می گیرد که پس از برش و حمل به کارخانه ها در قطعات مختلفی برش خورده و بصورت پالت وارد کشور می‌شود . از این چوب برای تولید لمبه ، دیوارکوب و روکش استفاده می‌شود و همچنین با ترمو کردن آن محصولی سبک و کاملا خشک و قابل استفاده برای فضاهای باز تولید می‌شود .

آلاچیق و سازه های فضای باز ساخته شده از چوب کاج

از این محصول برای آلاچیقها ، حفاظ و نمای بیرونی ساختمانها نیز استفاده می‌شود . وزن چوب میزان سختی آنرا تعیین می کند و هر چه وزن آن بیشتر باشد مقاومتر و سخت تر است .

این نوع از چوب نرم است و در برابر ضربه و خراشیدگی آسیب پذیر است و گاهی اوقات محل ضرب دیده آسیب می بیند که با راه حل زیر می توانید مقداری از آسیب دیدگی را ترمیم کنید :

ترمیم چوب کاج :

ابتدا بر روی محل ضرب دیده مقدار کمی آب بریزید و سپس پارچه ای روی آن قرار دهید و دوباره آب کمی روی پارچه بریزید تا نمدار شود و سپس اتوی داغ را روی آن چند دقیقه ای بکشید تا با این کار بافت زیرین در اثر تبخیر آزاد شود و به بالا برگردد .

به دلیل تغییرات دمایی و خاصیت بافت نرم چوب روسی گاهی اوقات در ناحیه اتصالات چوب ترکها و شکافهایی به وجود می آید که در اثر منبسط و منقبض شدن چوبها پدید می آید .

در صورت شکستگی و شکاف عمیق باید اتصالات را از هم کاملا جدا کرد و پس از ترمیم دوباره بر روی همو داخل هم سوار کرد و این کار با استفاده از زدن چسب چوب در محل اتصالات و بستن دو قطعه روی هم با پیچ دستی به مدت حداقل یک ساعت انجام می شود .

در بقیه موارد مانند ترکها و شکافهای ریز و سطحی میتوان با ساخت بتونه و خمیر بتونه توسط مل و سیریش و پودر گل ماش ، چوب را ترمیم کرد و در آخر با استفاده از سیلر اقدام به همرنگی آن نمود .

این چوب در ابعاد متفاوتی وارد کشور میشود که اهم آن عبارتند از :
10*2.5 ، 15*2.5 ، 20*2.5 ، 15*5 ، 20*5 ، 25*5 ، 30*5 ، 15*6.3 ، 20*6.3 ، 25*6.3 ، 20*75 ، 25*7.5

نیمکتی چوب روسی , چوب کاج 2*10
نیمکتی چوب روسی , چوب کاج 2*10 ,

در تمامی ابعاد اعلام شده عدد اول ضخامت و عدد دوم عرض چوب می باشد که به سانتیمتر است و طول همه این چوبها بصورت 6 متر می‌باشد البته هر یک از این ابعاد گاهی اوقات استفاده خاصی دارند مثلا از ضخامت 2.5 برای تخته قالب بندی ساختمانها استفاده می‌شود و یا ضخامت 5 سانت با طول 4 متر برای تخته زیر پا کارایی بهتری دارد و همچنین چوب روس برای تولید چهار تراش و زیر کار در ابعاد مختلف نیز کاربرد بسیاری دارد .

قیمت چوب روس در بازار حال حاضر ایران از 2.400.000 ت الی 2.850.000 تومان متغیر است بسته به کیفیت و نمدار بودن یا خشک بودن آن که قیمت آن نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود 35 درصد افزایش داشته است که متاثر از وضعیت اقتصادی حال حاضر بازار ما میباشد که با افزایش قیمت دلار بدلیل وارداتی بودن این چوبها قیمت آنها هم رو به افزایش است .

از چوب روس برای تولید ورقهای فینگر جوینت هم استفاده می‌شود که برای استفاده در ساخت صفحه های میز یک تیکه و کانتر های آشپزخانه کارایی دارد . برای تولید این محصول الوارهای چوب روس را در قطعات کوچک بصورت شانه ای یا اصطلاحا انگشتی در هم فیکس می‌کنیم و با این روش یک صفحه یک تیکه با ابعاد حدودا 300 * 1.22 در ضخامت متفاوت تولید می‌شود .

صفحه فینگر جوینت راش ، فینگر جوینت کاج , چوب فینگر جوینت٬ صفحه فینگر جوینت٬ فینگر جوینت٬ فینگر جوینت بلوط٬قیمت تخته فینگر جوینت
فینگر جوینت چوب کاج روسی

از چوب روس در ساخت تخت خواب ، میز و صندلی ، کف پله های چوبی و ادوات آن و دیگر محصولات چوبی نیز استفاده می‌شود .

مطالب مرتبط با چوب کاج روسی :

WhatsApp us