کاج ، کاج است ، درست است ؟ نمی توان با قاطعیت تایید کرد .در مورد جنس Pinus از نظر تراکم و قدرت محدوده متفاوتی برایِ این چوب وجود دارد ،به عنوان مثال یکی از گونه های چوب کاج زرد جنوبی ، کاج کوتاه برگ را در نظر بگیرید :

دارای خواص مقاومتی تقریباً معادل بلوط قرمز است ( به استثنای سختی قابل توجه ) – و در بعضی از دسته ها مانند مقاومت فشاری به موازات دانه ، کاج در واقع قوی تر است !

با این وجود انواع مختلفی از کاج نیز وجود دارد که به طور قابل توجهی ضعیف تر هستند ، و اگرچه مطمئناً در صنعت ساخت و ساز از جایگاه برجسته ای برخوردار هستند ، اما با استفاده از همه گونه ها به جای یکدیگر با نام عمومی ” کاج “ ، ما تصویر بسیار نادرستی از این چوب جالب ایجاد می کنیم !

این مقاله می تواند به شما کمک کند تا بدانید واقعاً چه چیزی مورد نیاز شما است ، بنابراین با ما همراه باشید تا برخی از انواع اصلی کاج که امروز دیده می شود را مرور کنیم :

کاج های نرم

این گروه با کاج هایی با تراکم کم ، حتی دانه ، و انتقال تدریجی چوب اولیه به دیرگل مشخص می شود .

گونه های این گروه را نمی توان به طور قابل اعتماد از یکدیگر جدا کرد ، اما تشخیص ویژگی های آن ها برای تشخیص این نوع درخت از کاج های سخت می تواند مفید باشد .

سه گونه اصلی کاج نرم وجود دارد

    کاج قند ( Pinus lambertiana )

    کاج سفید غربی ( Pinus monticola  )

    کاج سفید شرقی ( Pinus strobus )

از میان این سه نوع چوب ، کاج سفید تمایل به داشتن بهترین بافت ( به عنوان مثال تراشه های کم ترین قطر ) و کوچک ترین کانال های رزینی دارد ، برعکس ، Sugar Pine از درشت ترین بافت و بزرگ ترین کانال های رزینی برخوردار است ، کاج سفید غربی در جایی بین دو گونه قبلی ذکر شده قرار می گیرد .

وزن همه گونه ها نزدیک به همان مقدار است و وزن خشک آن ها به طور متوسط ​​از 25 تا 28 پوند بر فوت است .

چهارمین گونه در گروه کاج نرم ، معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد :

  چوب کاج چرمی ( Pinus flexilis )

چوب کاج سخت

این گروه نه تنها در مناطق آشکار از سختی و تراکم ، بلکه از نظر انتقال زود چوب به دیرگل و یکنواختی دانه نیز تا حدی با کاج های نرم مخالف است.

کاج های سخت به طور کلی دارایِ ظاهر دانه ای یکدست است ( اگرچه گونه های خاصی نیز می توانند وجود داشته باشند که از این قاعده مستثنی هستند ) .

به طور کلی ، میانگین وزن خشک شده برای گونه های کاج سخت از 28 تا 42 پوند در فوت است .

زیرگروه  A: کاج های زرد جنوبی

گونه های اصلی این گروه در مشخصات کاج سخت قرار می گیرند ، آن ها بیشترین تراکم را دارند ( متوسط ​​وزن خشک شده بین 36 تا 42 پوند / فوت  3 ) ، این نوع چوب از نوع چوب زودرس تا دیرگل و دانه بندی ناهموار هستند.

همه گونه های این گروه اساساً از یکدیگر قابل تشخیص نیستند – حتی تحت بررسی میکروسکوپی .

چهار گونه اصلی کاج زرد جنوبی عبارتند از

    کاج کوتاه برگ ( Pinus echinata )

    کاج اسلش ( Pinus elliotti )

    کاج بلند ( Pinus palustris )

    کاج لوبللی (Pinus taeda)

علاوه بر این ، تعداد دیگری از گونه های جزئی وجود دارد که شامل کاج زرد جنوبی است .

این گونه ها بسیار کم تر از گونه های اصلی برای چوب استفاده می شوند و همچنین دارای تراکم کمی پایین تر هستند ( به طور متوسط ​​از 32 تا 36 پوند / فوت 3 ) .

برخی از گونه های جزئی کاج زرد جنوبی عبارتند از

    کاج شن و ماسه ( Pinus clausa )

    کاج صنوبر ( Pinus glabra )

    کاج کوهی رومیزی ( Pinus pungens )

    کاج پیچ  (Pinus rigida )

    کاج ویرجینیا ( Pinus virginiana )

    کاج برکه ( Pinus serotina )

سرانجام ، یک گونه اضافی معمولاً در مزارع پرورش می یابد و تقریباً مشابه چهار گونه اصلی کاج زرد جنوبی است که در بالا ذکر شده است :

 چوب کاج کارائیب ( Pinus caribaea )

زیر گروه B : کاج های زرد غربی

این گروه بندی را می توان به عنوان یک موقعیت متوسط ​​بین کاج های نرم و کاج های سخت در نظر گرفت . برخلاف کاج های زرد جنوبی ، این گروه کاملاً مطابق با مشخصات معمول کاج های سخت نیست.

اگرچه گونه های موجود دارای انتقال زودرس چوب به لاتود نسبتاً ناگهانی هستند ، اما وزن آن ها سبک تر است ( میانگین وزن خشک از 28 تا 29 پوند بر فوت 3 متغیر است ) و دارای دانه های یکنواخت تری هستند .

دو گونه اصلی در این گروه بندی از نظر خصوصیات کاری به قدری شبیه به هم هستند که به جای یکدیگر به فروش می رسند.

الوار ساختمانی این گروه با حروف اول PP-LP مهر شده است ، که نمایانگر دو گونه کاج زرد غربی است :

  چوب  کاج Lodgepole (Pinus contorta)

   چوب کاج Ponderosa (Pinus ponderosa)

گرچه تشخیص این دو چوب از نظر تشریحی دشوار است ، ( کاج Ponderosa دارای کانال های رزینی کمی بزرگ تر است ) ، گاهی اوقات می توان با مشاهده چوب در مقیاس بزرگ تر آن ها را جدا کرد .

درختان کاج Ponderosa به طور معمول قطر تنه بزرگ تری نسبت به Lodgepole Pine دارند ( دو تا چهار فوت برای Ponderosa در مقابل یک تا دو پا برای Lodgepole ) .

بر این اساس ، چوب Ponderosa Pine معمولاً چوب وسیع تر و عاری از گره بیشتری را تهیه می کند و در مقایسه با کاج Lodgepole دارای قوس های گسترده تری در حلقه های رشد است .

یک سوم ، گونه های که کم تر دیده می شوند اما بسیار به کاج Ponderosa نزدیک است :

    جفری کاج (Pinus jeffreyi)

جفری کاج و کاج پوندروسا از نظر آناتومیکی قابل تفکیک نیستند و هیچگونه تمایز تجاری بین چوب این دو گونه وجود ندارد – هر دو به سادگی با نام کاج پوندروسا فروخته می شوند .

چند کاج زرد متفرقه دیگر که کاملاً ” غربی ” نیستند ، اما دارای بسیاری از صفات مشابه گونه های ذکر شده در بالا هستند به شرح زیر است :

    جک پاین ( Pinus bankiana )

    کاج رادیاتا ( Pinus radiata )

جک پاین در شرق ( و شمال ) بیشتر رشد می کند و معمولاً با گونه های مختلف صنوبر و کاج مخلوط می شود و با علامت اختصاری SPF مهر می شود .

به طور کلی ، گودی در سطوح فلت آهنی نسبت به کاج Lodgepole نسبتاً آرام تر و کمتر در جک پین دیده می شود .

کاج Radiata بومی کالیفرنیای ساحلی ، امروزه تقریباً منحصراً در مزارع کشت می شود – به ویژه در شیلی ، استرالیا و نیوزیلند .

در نیم کره جنوبی ، جایی که کاج های واقعی اساساً وجود ندارند ، این کاج است که معمولاً کاشته می شود و به دلیل رشد سریع و سودمندی آن – هم به عنوان منبع چوب ساخت و ساز و هم به عنوان کاغذ چوب در صنعت کاغذ ، ارزش زیادی دارد .

زیر گروه  C: چوب کاج قرمز

در ایالات متحده ، این گروه فقط از یک گونه تشکیل شده است :

    چوب کاج قرمز ( Pinus resinosa )

همچنین در اروپا دو گونه از نزدیك هم یافت می شود :

    کاج اتریش (Pinus nigra)

    کاج اسکاتلندی (Pinus sylvestris)

زیر گروه D : Pinyon Pines

Earlywood به latewood تبدیل ناگهانی ، حلقه های رشد باریک ، کانال های رزینی متعدد ، افزایش وزن ، قطر کم ، بوی جالب ، به ندرت برای چوب استفاده می شود.

    کاج  Pinyon (Pinus edulis)

نویسنده : ن . پاکزاد

مقالات مرتبط با مبلمان چوبی:

WhatsApp us