خانه » Blog » صنایع چوب » چوب کاج » همه چیز درباره چوب کاج , تحقیق در مورد چوب , انواع چوب و کاربرد آنها

همه چیز درباره چوب کاج , تحقیق در مورد چوب , انواع چوب و کاربرد آنها , کیفیت چوب روس

معرفی چوب کاج

کاج یک چوب مخروطی است که در مناطق مختلف در نیم کره شمالی یافت می شود. این چوب یکی از محبوب ترین چوب هایی است که در ساخت و ساز و نجاری مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از خانه ها در سراسر جهان به شکل کف پوش، پنجره، مبلمان و غیره مشاهده می شود. به طور کلی  بیش از صد بیست و شش گونه طبقه بندی شده از کاج، تحت عنوان “طبقه پینوس” وجود دارد.

معرفی تخته چوب کاج روسی

پراکندگی درخت چوب کاج

درخت های کاج در سراسر نیم کره شمالی توزیع شده اند و در شمال، شرق و اروپا مرکزی و هم چنین آمریکا، مکزیک و اواسط و جنوب کانادا یافت می شوند. در آلمان، درخت های کاج دومین قسمت از بیش ترین سطح منطقه های جنگلی را اشغال می کنند و فقط  درخت صنوبر  فضای بیشتری را نسبت به کاج تحت پوشش دارد.

بسیاری از این مناطق میزبان گونه های بومی درخت کاج هستند و برخی از گونه ها فقط در یک منطقه خاص یافت می شوند. به عنوان مثال، کاج سوماتران را می توان در حال عبور از خط استوا یافت، در حالی که بسیاری از گونه های کاج کانادایی را می توان در شرق کوه های راکی​​، رودخانه مکنزی و جزیره کیپ برتون در نوا اسکوشیا پیدا کرد.

مشخصات درخت چوب کاج

درخت های کاج می توانند تا دویست و شصت فوت ارتفاع داشته باشند و تا  حدود هزار سال نیز عمر می کنند، در حالی که بعضی از گونه های آن حتی بیش از این نیز قدمت دارند. کاج لانگلو یکی از قدیمی ترین کاج  های جهان است. یک درخت از این گونه نیز در کوه های سفید کالیفرنیا یافت می شود که قدمت آن بیش از چهار هزار و نهصد سال تخمین زده شده است.

پوست درخت کاج معمولاً کاملاً ضخیم و متراکم است، اما برخی از گونه های آن نیز وجود دارند که پوست نازک تر و پوسته پوسته تری دارند.

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
جنگل چوب کاج , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج – جنگل کاج بریستلکون , کیفیت چوب روس

به نظر می رسد تمام کاج ها با موفقیت در خاکی که عمدتا اسیدی  است رشد می کنند و برخی از خاک های سرشار از کلسیم نیز رشد آن ها را فراهم می کند. آن ها به زهکشی استثنایی احتیاج دارند و برخی حتی پس از آتش سوزی در جنگل ها شکوفا می شوند و این امر ( آتش سوزی ) باعث می‌شود مجدداً جوانه بزنند .

همچنین برخی از گونه های کاج مانند کاج کوهی و کاج بریستلکون وجود دارد که در ارتفاعات بالا رشد می کنند ، به همین دلیل اغلب می توان درختان کاج را که حالی که کوهستان را پوشانده اند، دید.

کاربردهای چوب کاج

چوب کاج اگرچه به عنوان چوب نرم طبقه بندی شده است اما کاج یکی از قوی ترین چوب های نرم کره زمین به شمار می رود، به طوری که بسیاری از نجارها و تولید کنندگان ترجیح می دهند از آن، به جای صنوبر نرم تر، برای ساخت مبلمان استفاده کنند. از طرفی دیگر در دسترس بودن آن، کاج را به یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است.

به عنوان یک انتخاب بسیار محبوب برای بسیاری از نجار ها در سراسر جهان، روش های مختلفی وجود دارد که در آن از چوب کاج استفاده می شود. کاج با داشتن کاربردهای متنوعی که شامل تولید کاغذ، قالب سازی تزیینی، الوار ساختمانی، مبلمان، کف سازی و کابینت است، می تواند یکی از پرکاربردترین چوب های نرم خانگی در بازار به حساب آید. کاغذ اغلب با استفاده از خمیر درخت کاج تهیه می شود و همچنین به دلیل داشتن رگه های ریز و صاف آن، در نجاری های مبلمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گره هایی که در چوب کاج تولید می شوند معمولاً کوچک و مرتب هستند و جلوه زیبایی به چوب می دهند و سبک خاصی را در خانه هایی که از آن استفاده می شود، ایجاد می کنند.

کاربردهای ساختمانی چوب کاج

در این بخش به چند مورد از رایج ترین مصارف چوب کاج در معماری اشاره می کنیم:

تخته چوب چند لایه

کاج تا حدودی صاف و دارای الگوی رگه ای کمی است. کهربایی رنگ و دارای چند رگه قهوه ای رنگ است؛ به همین دلیل، بیشتر نجارها، کاج های گره دار را برای کابینت و پروژه های تزیینی و خاص انتخاب می کنند. کاج گره دار سرشار از گره ها، چرخش ها ، نقص ها و تغییرات رنگ است و  مناسب برای کابینت ها، مبلمان و تزیینات با یک مجموعه از ویژگی های پیچیده است که شخصیت را به پروژه اضافه می کند. بیشتر کابینت سازان برای ساخت کابینت به چوب چند لایه اعتماد دارند. با این حال، چوب چند لایه کاج می تواند از لحاظ قیمت گران باشد و به سختی پیدا شود.

بسیاری از کابینت سازان و سازندگان مبلمان برای ساخت کابینت، به جای چوب چند لایه، پانل های کاج جامد را به هم می چسبانند. برخی دیگر از چوب چند لایه صنوبر(که به راحتی در دسترس و ارزان است) و با الوارهای کاج ترکیب شده است را برای ساخت قاب های کابینت استفاده می کنند تخته چوب چند لایه، الگوهای رگه ای و رنگ بسیار شبیه به کاج دارد و اغلب با کاج اشتباه می شود. پانل های فینگر جوینت چوب کاج

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
تخته چوب چند لایه , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج –  تخته چوب چند لایه , کیفیت چوب روس

تزیینات برجسته و تراز بندی با چوب کاج

از کاج به عنوان یک محصول تمیز یاد می شود که برای قاب های پنجره و درب، تخته های پایه، روکش کابینت ، قالب های برجسته مانند لبه صندلی و قاب عکس، برجسته سازی تاجی و قالب آجری استفاده می شود. کیفیت انعطاف پذیر و ارتجاعی قالب کاج به آن اجازه می دهد تا کمی خم شود تا نواقص و دیواره های کج  را متناسب سازد. میخ ها به راحتی در قالب کاج نفوذ می کنند و به سادگی می توان آن را نصب کرد. قالب تراز کاج غالباً به دلیل قیمت ارزان آن و همچنین به دلیل رنگ پذیری مناسب آن، بسیار رایج است. از رنگ کردن، روغن کاری کردن و صیقل کاری های شفاف نیز بر روی تزیینات برجسته کاج استفاده می شود و در هنگام استفاده در خانه، به خصوص هنگام نصب کابینت هایی از جنس کاج، ظاهری روستایی و روستیک ایجاد می شود.

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
تزیینات برجسته و تراز بندی با چوب کاج , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج – تزیینات برجسته و تراز بندی با چوب کاج

اجرای طبقه و سازه با چوب کاج

کاج تحت فشار ( کاج اشباع شده ) بسیار فراوان مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از گزینه های مقرون به صرفه برای ساخت طبقه است. اگر هر دو سال یکبار ضدآب به آن افزوده شود، طول عمر آن حدود پانزده سال پیش بینی شده است. به همان اندازه که که استفاده از کاج تحت فشار ( کاج اشباع شده ) برای ساخت طبقه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، با این حال، مشکلاتی از قبیل نیاز به چک کردن مدام آن، ایجاد شکاف های کوچک و تراشه های آن  باید در نظر گرفته شود. سایر موارد مرتبط با سلامتی شامل مواد شیمیایی مورد استفاده در هنگام پردازش چوب و در طی مراحل ساختمان سازی نیاز به محافظت از تنفس دارد. اما پس از نصب طبقه، قرار گرفتن در معرض آن، به لحاظ مواد شیمیایی آن، مسئله ای ایجاد نمی کند.

برخی از سازندگان به دلیل خاصیت مقاوم در برابر رطوبت، از کاج تحت فشار ( کاج اشباع شده ) برای تمامی قاب بندی های ساختمان استفاده می کنند و از محصول دیگری مانند کامپوزیت برای تخته های طبقه استفاده می کنند. لازم به ذکر است برای مصارف خارجی چوب کاجی که قبلاً تحت فشار قرار نگرفته است، بدون نگه داری و مراقبت منظم در برابر محصول هایی که باعث رطوبت می شوند توصیه نمی شود.

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
اجرای طبقه و سازه با چوب کاج , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج اجرای طبقه و سازه با چوب کاج

اجرای کف پوش با چوب کاج

کف پوش کاج باعث ایجاد گرمی در یک بنا می شود. این چوب نسبتاً نرم و بدون ایجاد حس سختی و شکنندگی نسبت به چوب های سخت دیگر است. کف پوش کاج به طور معمول در کلاس های مختلف استفاده میشند مانند الوار چوب کاج روسی ، از به صورت فاق و زبانه به دست می آید که بهترین حالت استفاده از الوار کاج است که دارای نقص های کمتری است. انواع کفپوش چوب کاج

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
اجرای کف پوش با چوب کاج , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج اجرای کف پوش با چوب کاج

مبلمان از جنس چوب کاج

کاج یک چوب نرم معمولی است، اما اجازه ندهید که این جمله شما را فریب دهد. چوب کاج استحکام زیادی دارد که  آن را به چوب نرم تبدیل می کند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و هنگامی که به خوبی ساخته شده باشد، مبلمان کاج می توانند چندین دهه مانند چوب های سخت دوام بیاورند. چوب کاج مبلمان خوبی را ایجاد می کند. به علت با دوام بودن، جایی برای خلاقیت با آن وجود دارد و طبیعت متنوع آن باعث می شود آن را با مبلمان چوبی موجود در فضا به خوبی ترکیب کرده و فضایی دوست داشتنی ایجاد کرد. وقتی مبلمان  ساخته شده از چوب کاج را با سنگینی چوب بلوط مقایسه کنیم، به راحتی متوجه می شویم که کاج بسیار سبک تر است؛ این موضوع حرکت دادن آن را آسان تر می کند و این موضوعی وقتی تصمیم به جابجایی آن ها در فضای ساختمان خصوصا منازل گرفته می شود بسیار با اهمیت است.

ده ها گونه کاج وجود دارد، اما آن هایی که بیشترین استفاده را برای مبلمان چوب کاج دارند، به کاج سفید و کاج زرد طبقه بندی می شوند. درختان کاج سفید در شرق آمریکای شمالی رشد می کنند. آن ها بسیار بزرگ می شوند و منبع اصلی چوب مرغوب هستند. درختان کاج سفید شرقی می توانند بیش از دویست فوت بلندی داشته باشند و الوار های بلند و مستقیم با گره های کمتری تولید می کنند.

ویژگی های چوب کاج

به طور کلی چوب کاج می توان ویژگی های زیر را برشمرد:
    نرم و متداول است
    بادوام است
    کار با آن آسان است
    با رنگ روشن و سایه های مختلفی از کرم، زرد و سفید ارائه می شود
    گره هایی در آن وجود دارند که به زیبایی آن می افزایند
    رنگ آمیزی یا رنگ پذیری ان آسان است
    بدون رنگ و روغن زدن و تنها با یک جلا دادن و صیقل زدن، به طور طبیعی نیز جذاب است
    ارزان تر از چوب سخت است
    محبوب برای مبلمان و سبک روستایی است

رنگ آمیزی یا رنگ کردن آن آسان است: چوب کاج دارای رگه های مرتب و با بافتی یکنواخت است. این ترکیب با رنگ روشن آن باعث رنگ آمیزی راحت آن می شود. به دلیل داشتن رگه های  چوب، تمام چوب ها کاندیدای مناسبی برای  رنگ نیستند اما کاج این کار را آسان می کند و دنیای کاملاً جدیدی برای مبلمان چوبی را باز می کند.
تطبیق پذیر است: مبلمان های مختلف چوب کاج با رنگ های مختلف می توانند آن را متنوع جلوه دهند. روشن یا تیره، رنگ آمیزی، جلا زدن یا صبقل دادن آن هنگام  هماهنگ کردن یک قطعه مبلمان کاج با مبلمان موجود، امکان کارهای زیادی را برای شما فراهم می کند. مبلمان چوب کاج در ترکیب با دکوراسیون های دیگر بسیار عالی جواب می دهد و مناسب برای سبک های مختلف است. البته نمی توان انکار کرد که مبلمان چوب کاج بیشتر در سبک های روستایی، ییلاقی و استعماری مورد استفاده قرار گرفته است.

هزینه آن مقرون به صرفه تر است: مبلمان چوب کاج هزینه کمتری دارد زیرا درختان کاج به سرعت رشد می کنند و به راحتی در سراسر جهان در دسترس هستند. از آن جایی که درختان کاج به سرعت رشد می کنند، هرچه بریده شوند به سرعت با رشد جدید جایگزین می شوند و این موضوع چوب کاج را به دلیل بخشش خود به محیط زیست تحسین برانگیز می کند.

داشتن مقاومت بالا: در حالی که چوب کاج نسبت به گونه های چوب سخت، نرم تر است، اما مقاومت خوبی در برابر سنگینی و ضربه دارد. هم چنین چوب کاج در برابر آب رفتن و متورم شدن مقاوم تر است. به طور کلی تمام ماده چوب در پاسخ به رطوبت حرکت می کند، چه زمانی که مرطوب باشد یا هنگام خشک شدن که منقبض می شود. اما کاج دارای کوچک ترین انقباض و تورم  است و شکل خود را در طول سال ها به خوبی حفظ می کند.

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
مبلمان از جنس چوب کاج , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج , مبلمان از جنس چوب کاج , چوب روسی نما

با توجه به تمام خصوصیات مثبت چوب کاج، توجه به این نکته مهم است که کاج می تواند به نگهداری بیشتری نسبت به چوب های دیگر احتیاج داشته باشد زیرا می تواند راحت تر خراشیده یا خم شود. منظور از تعمیر و نگهداری صیقل یا روغن زدن در طول سال های استفاده از آن است. به طور کلی سبک، استحکام و دوام، مبلمان چوب کاج را به یکی از مدعیان در میان گزینه های چوب مبلمان مبدل می کند و این واقعیت که از برچسب قیمت کمتری برخوردار است یک امتیاز اضافی برای این چوب محسوب می گردد.

چوب کاج روسی

کشور روسیه به عنوان یک کشور غنی از چوب های با کیفیت فوق العاده و یکی از بهترین مراکز معماری چوبی در سطح جهان از قرن ده تا دوازده شناخته می شود. این کشور بزرگ ترین سنت ساختمان های چوبی را از خانه های ساده چوبی شخصی گرفته تا کلیساهای دیدنی ادامه داده است. در بعضی از مناطق روسیه ساختارهای چوبی موجود قدمت تقریبا هفتصد ساله دارند. و به طور سنتی تمام ساختمان های چوبی از زمان های باستان تا به امروز با استفاده از درخت های مخروطی شمالی ساخته شده اند.

در دنیای شمالی، یعنی در سیبری مرکزی، تابستان ها بسیار کوتاه و زمستان ها بسیار سرد هستند، بنابراین درخت ها بسیار به سرعت کمی رشد می کنند و موجب می شود کیفیت چوب این منطقه بسیار بهتر باشد، اگرچه چگالی چوب سیبری در مقایسه با گونه های اروپایی دو برابر است. علاوه بر این به دلیل تابستان های خشک با دوره های رویشی کوتاه، در مرحله اولیه توسعه درخت ها، کاسه های آن ها باعث سایه زدن برش ها می شوند و باعث می شود که چوب های موجود در کنده های کاج کمتر چسبنده باشند.

کاج سفید روسی یکی از انواع این کاج است که در دوردست های شمال روسیه در منطقه ای به نام فرشته رشد می کند. آن جا بسیار سرد است و در نتیجه چوب آهسته رشد می کند، به این معنی که یکی از قوی ترین کاج های اطراف است اما یکی از گران ترین آن ها نیز هست.

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج چوب کاج روسی

بیشترین استفاده به چوب کاج نسبت داده می شود که ثابت شده بهترین گزینه برای ساخت خانه های چوبی هم از نظر هزینه و هم کیفیت است. بهترین کیفیت چوب از کاج هایی است که در مناطق شمالی روسیه رشد می کنند. این چوب دارای چوب های متراکم باریک حلقه و  دارای ده تا چهارده عدد حلقه در سانتی متر است. تراکم چوب متوسط ​​است (بالای پانصد و چهل کیلوگرم در متر مکعب برای چوب با رطوبت طبیعی).

کاج روسی یک درخت مخروطی بزرگ است که با قطر کاسه سی تا پنجاه اینچ رشد می کند و نود تا صد و سی متر طول دارد.

چوب کاج روسی یک چوب قوی، فشرده و با مقاومت بالا است که در کف سازی و ساخت مبلمان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع چوب کاج نسبت به گرم شدن چوب مقاوم است و رنگ مایل به قرمز با تنالیته رنگ بنفش تیره تر دارد.

 این چوب دارای سطحی صاف با بافتی یکنواخت است. انواع مختلفی از کاربردهای این نوع چوب از قبیل مبلمان مرغوب، طراحی داخلی و خارجی، سازهای موسیقی و حکاکی  وجود دارد و این  لیست بی پایان است. کیفیت، طبیعت چسبندگی و خصوصیات مختلف دیگر آن بررسی شده است ونشان می دهد  این ماده را به عنوان یک ماده ایده آل برای کارهای ساختمانی درجه یک مناسب است.

چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی
الوار چوب کاج روسی , چوب کاج , مقاله چوب کاج روسی

همه چیز درباره چوب کاج – الوار چوب کاج روسی

معایب چوب روس

چوب کاج از دسته درختان سوزنی برگ و جزع چوب های نرم است که در معرض سایش و خرده شدن قرار دارد

این چوب نسبتا چرب است و گاهی آوند های صمغ آن در روی کارهای چوبی دیده می شود .

چوب روسی نمای ساختمان :

از چوب روسی بعد از ترمو شدن برای نمای ساختمان استفاده می شود . اصل این صنعت از کشور فنلاند آغاز شد و همکنون برای سازه های خارجی از این چوب استفاده می شود .

قیمت چوب نراد در تهران :

همکنون در پایان سال 1398 قیمت هرمتر مکعب چوب خشک و درجه دو روسی به 4.700.000 تومان رسید و قیمت چوب خیس هر متر مکعب 3.900.000 می باشد . لیست قیمت.چوب روسی

نویسنده : رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با موضوع چوب کاج روسی :

  • مزایا و معایب چوب کاج
    خانه های کاج یک توسعه عالی برای هر خانه ای است و معمولاً ارزش ملک شما را افزایش می دهد. ممکن است به کلبه های چوبی نگاهی انداخته باشید و خانه های چوبی با کیفیت بالا و درختان کاج را دیده باشید.
  • آنچه در مورد چوب کاج باید بدانید
    آیا می دانید قبل از استفاده از چوب کاج برای یک پروژه نجاری چه چیزی باید در مورد چوب کاج بدانید؟ یک نجاری حرفه ای بینش خود را در مورد انواع چوب بیشتر می کند .
  • آشنایی با چوب کاج روسی و ویژگی‌های آن
    چوب کاج روسی از مهم‌ترین گونه‌های چوب برای تولید الوار در مناطق مختلف جهان به‌حساب می‌آید.  بسیاری از آن‌ها به‌عنوان منبع خمیر چوب برای تولید کاغذ استفاده می‌شوند
  • آنچه در مورد چوب کاج باید بدانید :
    آیا اطلاع کاملی ندارید که قبل از استفاده از چوب کاج برای یک پروژه نجاری چه چیزهایی باید بدانید ؟ یک گروه حرفه ای در زمینه نجاری بینش خود را با شما به اشتراک می گذارد .
  • کدام چوب کاربرد بهتری دارد ؟
    کاج لوبلی (  Pinus taeda) یک گونه همیشه سبز مخروطی از کاج است . کاج بومی جنوب شرقی ایالات متحده است . کاج Loblolly یک گونه از درختان رایج در ایالات متحده است
  • خواص چوب کاج و انواع درختان کاج و موارد استفاده از آن
    کاج متعلق به خانواده درختان مخروطی است . مخروطیان گروهی از گیاهان دانه دار مخروطی هستند . برگ های کاج نازک و ظاهری سوزنی مانند دارند . معمولاً در نقاط مختلف اروپای شمالی ، مرکزی و شرقی یافت می شود .
WhatsApp us