کار در شرایط استاندارد

کار در شرایط استانداردامروزه لفظ واژه استاندارد فقط به تولیدات کارخانه ای منحصر نمی شود بلکه شامل همه مواردی است که مستقیم یا غیرمستقیم به زندگی ما مربوط است. از قد و وزن بچه هایی که به دنیا می آیند گرفته تا کیفیت و کمیت غذاها، بیلچه ای که با آن باغچه را زیر و رو می کنیم تا خوردن روزانه نمک و … البته اندازه میزهای کار و اتاق کار و دوری و نزدیک ما به رایانه و نور محل کار و … که به گمان محققان رعایت نکردن این شرایط به افزایش بازده کاری و دیر خسته شدن ما منجر می شود. این مقاله را چنان چه شاغلید حتما بخوانید و اگر، هم در محل کارتان و هم در خانه از رایانه استفاده می کنید با دقت بیشتری بخوانید؟
به روشنی معلوم نیست که متولی قانونی اتاق کار در کشور ما کدام مرجع و یا سازمانی است اما این مورد در اروپای غربی و امریکا هم استاندارد دارد و هم به طور قانونی در محیط های کار پیگیری و اجرا می شود.
‌● اتاق کار
▪ این اتاق باید دست کم یک پنجره داشته باشد و در صورت امکان بهتر است در ساخت اتاق های کار از درهای شیشه ای یا دیواره های شیشه ای یا مریی استفاده شود.
▪ برای دسترسی آسان تر به وسایل درون اتاق کار بهتر است جلوی درها و کشوهای میز و قفسه، ۸۰ سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد.
▪ دیوارها و سقف اتاق ها بهتر است رنگ روشن اما مات داشته باشند و از سفید یکدست خودداری شود.
▪ درجه گرمای مناسب در اتاق کار بین ۲۱ تا ۲۲ درجه سانتیگراد پیشنهاد می شود. گرمای بیش از ۲۶ درجه بر روی قدرت تمرکز و حواس تاثیر منفی خواهد داشت.
▪ بهترین درصد رطوبت هوا در اتاق های کار بین ۳۰ تا ۶۵ درصد است و مناسب ترین درصد رطوبت بین ۵۰ تا ۶۵ است.
▪ هوای اتاق کار باید به گونه ای مرتب با هوای آزاد و تازه تهویه و در عین حال از ورود باد جلوگیری شود.
▪ گیاهان داخلی و گاه تزیینی، هوای درون اتاق کار را مطبوع تر می کنند.
▪ سرو صداهای خارجی، تاثیر منفی بر روی کار دارند. حداکثر سر و صدای مجاز برای کارهایی که به تمرکز نیاز دارند ۵۵ دی سی بل است.
▪ بهتر است میز کار، هرچه نزدیک تر به پنجره قرار گیرد بدین ترتیب از نور طبیعی برای خواندن و نوشتن استفاده خواهد شد. در عین حال باید از تابش یا بازتابش نورهای خیره کننده و براق جلوگیری کرد و نور افقی در اتاق کار باید دست کم Lux ۵۰۰ باشد.
▪ بازتاب نور به ویژه بر روی صفحه مانیتور و تلویزیون مزاحم کار خواندن و نوشتن می شود. کاهش یا افزایش زاویه ای که مانیتور قرار گرفته اغلب مشکل بازتاب نور را کمتر می کند.
▪ قاب بالای صفحه مانتیور و چشم ها بهتر است در یک ارتفاع قرار داشته باشند یعنی مانیتور نباید خیلی بالاتر یا پایین تر از سطح چشم قرار گیرد. توصیه دیگر محققان استفاده از background هایی است که سفید یا روشن هستند و گرچه تاثیر زیان آور اشعه مانیتور، بر روی بدن هنوز به صورت کامل برای سازمان های علمی مشخص نیست، پیشنهاد می شود تمامی موارد مربوط به این موضوع حتما رعایت شود از جمله خستگی و یا ریزش آب از چشم ها.
▪ طرز نشستن باید طوری باشد که ساق دست ها به راحتی روی صفحه کلید قرار بگیرد و عرض میز باید به اندازه ای باشد که برای قرار گرفتن ساق ها دست کم ۱۰ سانتی متر در برابر صفحه کلید جا وجود داشته باشد.
▪ ارتفاع میز های ثابت باید ۷۲ سانتی متر باشد و زیر میز باید به عمق ۵۸ سانتی متر و عرض حداقل ۶۰ سانتی متر جای کافی برای حرکت پاها وجود داشته باشد. جنس روی میز نباید براق و یا قابل انعکاس باشد.
▪ نشستگاه صندلی باید دارای حالت فنری یا انعطاف پذیر باشد و ارتفاع ۴ پشتی یا تکیه گاه صندلی بهتر است قابل تغییر بوده و از محل نشیمن صندلی به ارتفاع ۴۵ سانتی متر کمر را محافظت کند.
▪ هنگام نشستن هر دو پا باید روی زمین قرار بگیرد در غیر این صورت از زیرپایی حداقل به عرض ۳۵ و طول ۴۵ سانتی متر استفاده شود.
▪ ارتفاع صندلی حتما بین ۴۲ تا ۵۳ سانتی متر قابل تغییر باشد و پشتی آن باید دارای قابلیت خم شدن به طرف جلو و عقب را داشته باشد.
 
گرداوری وود نیوز
منبع : روزنامه جوان
WhatsApp us