آب انبار خانه ایی برای آب

معماری سنتی ایران

شش بادگیر

آب انبار ، خانه ای برای آب
آب انبار ، خانه ای برای آب

آب انبار در معماری سنتی  ایران به شمار می رود و یکی از بناهای عام المنفعه از منزلت فراوانی در تمدن ایران زمین برخوردار است و تقریباً در سراسر کشور پراکنده شده است .

بادگیر ابرکوه یزد
بادگیر ابرکوه یزد

تاریخچه آب انبار:

آب انبار را یکی از کهن ترین پدیده های معماری در مناطق خشک و کم آب دنیا است.  طبق منابع قدیمی ترین آب انبار دنیا ، آب انبار شهرا ورتالما (در نزدیکی بصره)است که 2150 سال قبل از میلاد به دستور پادشاه اور بر سکوی زیگورات این شهر ساخته شد.

از دیگر آب انبار های قدیمی می توان آب انبار پریاتان سرای (کاخ زمینی) در ترکیه و آب انبار شهر ایلاحی  دونتاش در چغازنبیل خوزستان است که سابقه تاریخی آن به حدود 3500 سال پیش است که از قدیمی ترین آب انبار ایران است.

امروزه در تاریخ معماری آب انبار سازی ، کهن ترین آب انبار در شهر کاشان ، یزد ، سمنان، قزوین و جزیره هرمز می توان یافت.

تعاریف آب انبار:

آب انبار را به اسامی برکه، استخر، آبدان و حوض هم می شناسند .

محوطه ای است که در آن همواره آب خوش گوار ذخیره شود و مکان سر پوشیده است در زیر زمین که در آن آب می کنند که در بیشتر مناطق ایران ودر بعضی کشورها ساخته می شد.

آب-انبار-سنتی
آب انبار

عناصر تشکیل دهنده آب انبار:

.1نحوه ساخت

.2مخزن آب انبار

.3راه چینه(راه پله)

.4 پاشیر

.5سردر

.6تزئینات

.7بادگیر

.8فضای مشترک با ساختمان آب انبار

منابع تأمین آب انبار:

یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی که در حیات آب انبار اهمیت دارد تأمین آب آنها است. باتوجه به آب و هوای مناطق کویری که از لحاظ باران سالیانه در مضیقه هستند ، تنها راه تأمین آب این بناها چشمه ها و بناهای اطراف شهر است و همچنین از رودخانه های فصلی هم استفاده می شود که این بیشتر در مورد آب انبارهای میان راهی است.

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین 


مطالب مرتبط با معماری :

WhatsApp us