خانه » Blog » فروشگاه دکوراسیون » هنر چوب » آموزش معرق کاری

دانلود کتاب آموزش معرق کاری به زبان فارسی

چاپ طرح های ساده معرق کاری پنج تن

معرق کاری چوب را از جمله هنرها دانسته اند ولی در واقع فن و تکنیک می باشد.فن برشکاری.انتخاب چوب و رنگ کاری. معرق چوب عبارتست از ایجاد نقوش و طرح های مختلف که از کنار هم قرار دادان چوب در کنار یکدیگر بوجود می اید که بر دو نوع است :

معرق برجسته و معرق تخت یا صاف . در معرق برجسته نقش و طرح مورد نظر را بالاتر از طح چوب قرار می دهند و سپس اطراف انرا تزیین می کنند ولی در معرق تخت یا صاف ابتدا نقش و طرح مورد نظر را بر روی سطح چوب قرار می دهندو داخل طرح را خالی می کنند و سپس نقش ایجاد شده را با چوبهای رنگی و یا صدف می پوشانند . در معرق چوب از چوبهای مختلف .استخوان عاج .صدف .خاتم و …. استفاده می شود و در غایت تصویری که دارای رنگ طبیعی می باشد بدست می اید و در بعضی موارد نقش های طبیعی از رگه های طبیعی چوب بوجود می اید.

معرق
معرق


معرق چوب در ایران فنی جوان و جدید می باشد و قدمتی 50 ساله داردو بدرستی مشخص نیست که موطن کجاست اما درکشورهایی چون چین و هند و … بصورتهای مختلف وجود داشته است و در معرق چوبهایی که کنار یکدیگر قرار می گیرند ضخامت دو الی سه میلیمتر دارند. دو نکته اساسی در معرق چوب وجود دارد اول انتخاب چوب می باشد مثل گردو که قهوهای روشن و تیره می باشد یا توت که زرد و عناب که قرمز می باشد .

کمد لباس با سه لطف ، اواخر دهه 1700 ، تزئینات روی چوب ساتن با معرق گل محمدی - اتاق نقاشی زرد - خانه هاروود
کمد لباس با سه لطف ، اواخر دهه 1700 ، تزئینات روی چوب ساتن با معرق گل محمدی – اتاق نقاشی زرد – خانه هاروود

بعضی از چوبها مانند عناب در رنگ می باشند و این چوبها که بیرون انها رنگ روشن تری دارد و درون انها رنگ تیره تری دارد مقاومت بیشتری داشته و سخت تر از چوبهای روشن برش می خورد. دوم برش چوبها می باشد که باید به تناسب تابلو از تیغ اره های مناسب استفاده شود و درزها به هم جفت شود .
معرق زمینه چوبی خود بر چهار نوع می باشد :

الف – زمینه پازلی  ب – زمینه پارکتی   ج – زمینه اجری   د – معرق روکشی .
معرق زمینه رنگی که زمینه آن به رنگهای مختلف می باشد . ولی معمولا زمینه مشکی می باشد. اگر معرق امیخته به خاتم شود به ان معرق خاتم می گویند و در صورتی که منبت در معرق بکار رود به ان معرق منبت می گویند.»

برگرفته از کتاب 101 طرح معرق استاد سید غلامرضا اسماعیل زاده.
بطور اختصار مراحل ساخت معرق چوب را می توان بصورت زیر بیان نمود :

در مرحله اول با توجه به علاقه یا سفارش داده شده، معرق کار نوع کار یعنی طرح را مشخص می کند که در کل این طرح ها یا بصورت خط می باشند یا شکل . این طرح ها ، انواع خطوط مانند نسخ . شکسته نسخ و انواع فونتهاو شکلها یی مانند مینیاتور .طبیعت بی جان و زنده و ….. را شامل می شوند .
در مرحله بعد با توجه به نوع طرح انتخاب شده؛ طرح بوسیله دستگاههای فتوکپی یا با دست به اندازه دلخواه کوچکتر یا بزرگتر تغییر اندازه داده شده و قلم گریری می شود ؛ قلم گیری شامل حذف یا افزودن اشکال یا خطوطی به طرح جهت اماده شدن برای کار می باشد .

سپس در ادامه  با توجه به آموخته ها، تجربه و  ذوق هنری معرق کار چوبهای مورد نیاز طرح انتخاب و اماده می شوند.
پس از طی مراحل ذکر شده طرح در اندازه دلخواه  توسط چسب مناسب که معمولااز سریشم تهیه می شود، روی زیر کاری که از تخته های سه لا می باشد چسبانده می شود .


( در بازار دو نوع تخته سه لا معروف چینی و معمولی ( سفید ) موجود است که نوع معمولی تو صیه می شود ) .
در ادامه پس از خشک شدن طرحی که روی چوب چسبانده شده است،طرح توسط کمان اره و با تیغه های مناسب برش داده می شود.
( تیغه های کمان اره مورد استفاده با توجه به پهنای تیغه در اندازه های ریز تا درشت طبقه بندی می شود .مانند 0.1 – 0.2 – 0.3 و …..  . تیغه اره مناسب مورد استفاده در معرق چوب از نوع مخصوصی می باشد که در بازاربا نام پا ملخی نام برده می باشد . )


اکنون در این مرحله با برش نقش های روی تخته های سه لا کل تابلو به یک پازل بزرگ تبدیل می شود ؛ هنرمند با توجه به محل قرار گرفتن تکه های  پازل ،نقش مورد نظر  و چوبی را که از قبل برای آن نقش انتخاب کرده ،تکه ها را توسط چسب چوب یا در بعضی موارد طبق تجربه هنرمند بوسیله میخ های بسیار ریز بنام میخ سایه روی چوب رنگی قرار می دهد .  هنرمند در ادامه بوسیله کمان اره عملیات دور بری را انجام می دهد .


مطالب مرتبط با موضوع معرق کاری :

WhatsApp us