آیا میدانید : میتوانید با سرعتی بیش از 25 برابر صوت سفر کنید !

تاریخ انتشار: 07 آذر 1394 – 14:08

هواپیمایی که نیم‌ساعته مسیر نیویورک تا لندن را طی می‌کند
با 25 برابر سرعت صوت سفر کنید!
هواپیمایی که نیم‌ساعته مسیر نیویورک تا لندن را طی می‌کند

فرادید| لندن به ملبورن در 90 دقیقه؟ پاریس به سانفرانسیسکو در کمتر از یک ساعت؟ این یعنی که با 25 برابر سرعت صوت سفر کنید.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، این روزها کمتر بخشی از هوانوردی به اندازۀ پرواز ابرمافوق صوت جذابیت دارد و تیمی از آلمان ظاهراً کلید رسیدن به چنین سرعتهایی را یافته است.

سرعت مافوق صورت به سرعتهای به سرعت 5 ماخ یا بیشتر گفته می‌شود؛ یعنی سرعتهای بیش از 5 برابر سرعت صوت. سرعت مافوق صوت خود معادل 1 ماخ یعنی سرعتی است که صوت با آن منتشر می‌شود.

از زمان بازنشسته شدن کنکورد در سال 2003، پروازهای مسافری همگی با سرعتهای زیر سرعت صوت انجام می‌شوند. اما این امر احتمالاً طی دهه‌های آتی دچار تغییر خواهد شد.

مدلهای مفهومی از هواپیمای جدید، نظیر هایتکس ژاپنی توانایی رسیدن به سرعت 5 ماخ را دارند و انتظار می‌رود که هواپیمای اروپایی لاپکت 2 به سرعت 8 ماخ برسد.

محققان مرکز هوافضای آلمان هم رویکرد خود را دنبال می‌کنند.

تیمی از محققان این مرکز اصول فناوری فضایی را به کار گرفته تا مدل مفهومی هواپیمایی را که احتمالاً پیشرفته‌ترین هواپیمای ابرمافوق‌صوت در دنیا امروز است را طراحی کند.

اسپیس لاینر
نتیجۀ 10 سال پژوهش مستمر توسط بخش تحلیل سیستمهای پرتاب فضایی در موسسۀ سیستمهای فضایی در آلمان، مدل مفهومی انقلابی اسپیس لاینر است که هواپیمای فضایی مافوق صوتی است که می‌تواند حدود 50 مسافر با سرعت 25 برابر سرعت صوت دور جهان بگرداند.

اساس این مدل، مفهوم دو مرحله‌ای شبیه به آن چیزی است که در شاتل فضایی وجود دارد. در این روش یک مرحلۀ بالابرنده و یک مرحلۀ مسافری وجود دارد که آغاز این مراحل در حالت رو به بالا قرار دارند.

در هنگام پرتاب 11 موتور راکت، 9 موتور در مرحلۀ بالابرنده و 2 موتور در مرحلۀ مسافری، هواپیما را از جا می‌کنند.

هواپیمایی که نیم‌ساعته مسیر نیویورک تا لندن را طی می‌کند

زمانی که مرحلۀ بالابرنده تحلیه شود، وسیلۀ نقلیۀ مسافری که کوچکتر است از مرحلۀ بالابرنده جدا شده و به افزایش سرعت ادامه داده و به صورت مستقل پرواز می‌کند، درست مثل هواپیما. تنها با این تفاوت که سرعت آن به 25 ماخ می‌رسد.

پس از رسیدن به حداکثر ارتفاع حدوداً 80 کیلومتر، مرحلۀ مسافری سریدن به سوی مقصد را آغاز می‌کند.

اسپیس لاینر نه تنها سریع، که با محیط زیست نیز سازگار است.

سوخت آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع تشکیل شده و نهایتاً آنچه که واکنش باقی میماند بخار آب است.

بخش عمدۀ فرآیند پرواز به شکل خودکار انجام می‌شود، اما دو خلبان هم حضور خواهند داشت تا اوضاع و فرآیندهای پرواز را تحت نظر داشته باشند و قوت قلب مسافران باشند.

مسئلۀ اساسی قابلیت استفادۀ دوباره است
با چنین کارایی‌ای می‌توان در عرض 90 دقیقه از اروپا به استرالیا رفت.

اسپیس لاینر امیدوار است تا بتواند در آینده بخشی از بازار مسافرتهای هوایی را به خود اختصاص دهد، اما این امر در گرو پایین آوردن هزینه‌های تولید و پرواز آن به سطح معقول است.

تاکنون هر چیزی که مربوط به مسافرت فضایی می‌شده به شکلی وحشتناک گران بوده است، و به همین دلیل هم به جز چند دولت ثروتمند و افراد سوپرمتمول کسی به این حوزه ورود نکرده است.

دکتر الگا تریوایلو، محقق شاغل در بخش تحلیل سیستمهای پرتاب فضایی، توضیح می‌دهد که هزینه‌های بالا ناشی از “کاربرد محدود این فناوری و متعاقباً محدودیت تقاضا است که منجر به میزان تولید اندک سیستم‌های فضایی می‌شود.

هواپیمایی که نیم‌ساعته مسیر نیویورک تا لندن را طی می‌کند
ماکت مدل مفهومی اسپیس لاینر

یکی از عوامل کاهش هزینه‌ها و نقطۀ قوت اصلی پروژۀ اسپیس لاینر، قابلیت استفاده دوباره است.

اسپیس لاینر به گونه‌ای طراحی که شده که کاملاً قابلیت استفادۀ مجدد را دارد؛ از موتورهای سیستم گرفته تا محفظۀ مسافران و مرحلۀ بالابرنده که می‌تواند پس از جدا شدن از مرحلۀ مسافری به صورت مستقل به پایگاه پرتاب بازگردد.

انتظار می‌رود که موتورهای راکت حداقل کفاف 25 پرتاب را بدهند و مراحل دوگانه نیز تا 150 بار قابل استفاده باشند.

مهندسان این پروژه از استفاده از هر نوع فناوری آزمایش نشده‌ای اجتناب کرده‌اند.

در غیر این صورت، این پروژۀ پیچیده، پیچیدگی بسیار بیشتر، ریسک و زمان توسعۀ بسیار بیشتری را هم طلب می‌کرد.

آزمایشگاهی برای ایده‌های جدید
مرحلۀ مسافری اسپیس لاینر در حالت رو به بالا آغاز می‌شود و در نتیجه نیاز است که وضعیت صندلی‌های این هواپیما با هواپیماهای معمولی فرق کند.

در ده دقیقۀ آغازین پرواز مسافران نیرویی بالغ بر 2.5 برابر نیروی جاذبه را متحمل خواهند شد.

مسافران نیازی به آموزشهای ویژه نظیر آنچه که برای سفرهای فضای نیاز است ندارند، اما ظهور پرواز ابرمافوق‌صوت همچنان فرصتی عالی برای آزمایش مدلهای مفهومی جدید از کابین مسافر محسوب می‌شود.

معماران و طراحان در پروژۀ اسپیس لاینر حضور دارند تا به طراحی جایگاه مسافر برای دوران پروازهای ابرمافوق صوت کمک کنند.

هواپیمایی که نیم‌ساعته مسیر نیویورک تا لندن را طی می‌کند

بازار پروازهای ابرمافوق صوت
حتی اگر هزینۀ پروازهای ابرمافوق صوت کاهش یابد، باز هم حداقل در ابتدا مختص پولدارها خواهد بود و بلیطش مسلماً گران خواهد بود.

مسیرهای بالقوۀ اسپیس لاینر احتمالاً به فواصل بین قاره‌ای و بالای 9000 کیلومتر محدود خواهد شد، یعنی بخشی که صرفه‌جویی در زمان سودآورتر و مهمتر از مسیرهای دیگر است.

مسیرهای بالقوۀ این هواپیما احتمالاً شامل استرالیا به اروپا و همچنین ایجاد مقاصدی در شرق دور، اروپا، و ساحل غربی آمریکا خوهد بود.

اسپیس لاینر نیازمند پایگاه‌های فضایی‌ای است که به قدر کافی به مراکز مهم جمعتی و محله‌های تجاری نزدیک باشد که دسترسی راحتی داشته باشد و در عین حال می‌بایست به قدر کافی از نواحی متراکم از نظر جمعیتی دور باشد تا مسائل ناشی از سروصدای شدید هنگام به حداقل برسد.

محلهای نزدیک به ساحل بهترین محل برپا کردن این پایگاه‌ها هستند، چرا که در این صورت فاز ابتدایی پرواز بر فراز آب اتفاق می‌افتد.

بخش تحلیل سیستمهای پرتاب فضایی، در حال حاضر چند سایت پرتاب مناسب را در اروپا، استرالیا و ایالات متحده شناسایی کرده است که با این معیارها مطابق هستند، و در این میان ساحل شمالی هلند از همه مناسبتر است.

برای پرواز ابرمافوق صوت عجله نکنید
برمبنای پیش‌بینی‌های بخش تحلیل سیستمهای پرتاب فضایی تا پرواز اسپیس لاینر هنوز چند دهه باقی مانده؛ شاید حتی سی سال!

برای به واقعیت پیوستن این طرح، اسپیس لاینر نیازمند مشارکت صنعت هوافضا و سرمایه‌گذاران پولدار است.

دکتر تریوایلو پیش بینی می‌کند که اسپیس لاینر برای رسیدن به مرحلۀ نمونه اولیه نیازمند 28 تا 30 میلیارد یورو سرمایه گذاری است.

اما اسپیس لاینر تنها محدود به انتقال سریعتر مسافران میان قاره‌ها نیست.

با طراحی یک سیستم فضایی کاملاً قابل استفادۀ مجدد، پژوهشگران بخش تحلیل سیستمهای پرتاب فضایی امیدوارند تا بتوانند سفرهای فضایی را به صرفه کنند.

اگر سخت افزار فضایی آنها به تولید انبوه برسد، هزینه‌ها پایین خواهد آمد و سفرهای فضایی در دسترس افراد بیشتری قرار خواهد گرفت.
برچسب ها: سرعت ابرمافوق صوت ، هواپیما ، هوافضا

 

 

WhatsApp us