ابرکوه مهد تاریخ و تمدن

موزه مردم شناسی تصويرگر تاريخی كهن

موزه مردم شناسي ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه ها همواره راويان صادق تاريخ بوده اند و از اين ميان موزه های مردم شناسی، تصويرگر تاريخی از يك تمدن هستند كه موزه مردم شناسی ابركوه نيز از اين امر مستثنی نيست.

موزه ها در جامعه امروزی نقشی تاثيرگذار در آشنایی با آثار و آداب و رسوم مردم هر منطقه ايفا مي كنند و اجناس موجود در موزه ها نیز هر کدام نماینده ای برای بازگو کردن بخشی از تاریخ هستند و به همین سبب همیشه مورد توجه گردشگرانی بوده اند که علاقمند به آشنایی با مناطق مختلف بوده اند و وقت و امکانات فراوانی هم برای حضور طولانی مدت در شهرها و روستاهای هر منطقه نداشته اند.

موزه های مردم شناسایی جایگاه ویژه ای دارند

موزه های مردم شناسی یکی از این موزه ها است که علاوه بر به نمایش گذاشتن تجهیزات خاص زندگی در دوران های مختلف تاریخی، ما را با آداب و سنن و همچنین مشاغل مختلف آن منطقه آشنا می کنند.

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

شهرستان ابرکوه یکی از مناطق ارزشمند تاریخی ایران اسلامی است که از جنبه های مختلف قابلیت پژوهش دارد و در این میان، موزه مردم شناسی شهرستان توانسته است بخشی از این قابلیت ها را در معرض دید گردشگران قرار دهد.

تمدن کهن ابرکوه در موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی ابركوه با حدود 800 قلم شی شناسنامه دار بیانگر گوشه ای از  تمدن چند هزار ساله این شهرستان است.

صنایع دستی ابرکوه در این موزه که در خانه تاریخی صولت قرار دارد جایگاه ویژه ای دارد.

ابرکوه

ابرکوه

در این قسمت موزه شاهد صنایعی چون گیوه دوزی، پارچه بافی، و رشوسازی و قالی بافی و نمدمالی خواهید بود که در دوران های تاریخی اعم از اسلامی، قاجاریه و پهلوی ساخته شده اند.

صنایع دستی ابرکوه در معرض دید بازدیدکنندگان

انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، قالبهای استكان و لیوان، آفتابه لگن،، شیرینی خوری، میوه خوری، گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس و برنج و ورشو كه در گذشته های دور از جمله كالاهای ضروری خانوارهای ابركوه محسوب می شود نیز در این موزه به نمایش درآمده است.

لباس های محلی نیز که روزگاری در میان مردم جایگاه خاصی داشته است و هنوز هم به ندرت در بین مردم به خصوص در روستاها دیده می شود در این موزه دارای جایگاهی ويژه هستند.

لباسهای محلی نیز كه در گذشته با رنگ و مدلهای زیبا و خاصی در میان مردم منطقه رواج داشته و هم اكنون بر تن برخی از مردم دیده می شود در این موزه جایگاه خاصی دارد. چادر زنانه مربوط به دوره قاجاریه نیز از جمله دیدنی های این قسمت موزه است.

اسناد خطی جلوه ای خاص به موزه داده اند

عکس نیز به عنوان هنری ماندگار و نشان دهنده عینی تاریخ در این موزه به وفور دیده می شود که عمده این آثار به بیش از 80 سال پیش می رسد.

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

اسناد خطی مالكیت و عقد نامه ازدواج، كفگیرهای ، چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیم، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهرابركوه در دوره قاجاریه كه توسط روسها تهیه شده از دیگر آثار موجود در این موزه است. همچنین كتابهای خطی و چاپی بسیاری نیز در این موزه نگهداری می شود.

در این موزه می توانید نشان هایی زیبا و تاریخی از انواع سكه و زیور آلات شامل گردنبندهای نقره و سنگی، دستبند، پابند، انگشتر، گل كیف وپیشانی بند كه در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان ابرکوه بوده است بیابید.
در این موزه انواع تفنگ و  تپانچه نیز یافت می شود.

خانه صولت میزبان موزه مردم شناسی است

موزه مردم شناسی ابركوه در بنای تاریخی خانه صولت در خیابان دروازه میدان بافت قدیم این شهر واقع شده كه در ایام نوروز برای بازدید مسافران نوروزی دایر است.

قديمي ترين اثر موزه مربوط به دوران اوليه اسلام و ساير اشياء مربوط به دوران هاي مختلف اسلامي به خصوص ايلخاني، صفويه و قاجاريه است.

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

در میان انبوه اشیایی که در موزه مردم شناسی وجود دارد، باید به حکم احمدشاه قاجار و تعدادی سنگ نبشته قدیمی نیز اشاره کرد.

موزه های مردم شناسی را با دقت جستجو کنید

موزه های مردم شناسی مجموعه ای غنی از فرهنگ، هنر و معماری هستند که باید با دقت و ذکاوت به آنها نگریست.

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

در گوشه گوشه این مکان ها می توان حرف های نگفته ای را از دل تاریخ جستجو کرد.

می توان با حضور در این موزه ها گنجی از آداب و رسوم مردم یک منطقه را به ارمغان برد که ماندنی ترین خاطرات سفر به حساب آیند.

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابركوه

موزه مردم شناسی ابرکوه در خانه صولت که اداره میراث فرهنگی نیز در این مکان قرار دارد واقع شده و به راحتی از سمت میدان مرکزی شهر ابرکوه (میدان امام حسین) به سمت محله قدیمی دروازه میدان در دسترس گردشگران نوروزي است.

————-
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

شناسهٔ خبر: 2021703 –
استانها > یزد

ابرکوه – خبرگزاری مهر:

موزه مردم شناسی ابركوه

WhatsApp us