سلام زمین صدای مرا می‌شنوی؟!

اخبار کهکشان

اخبار کهکشان

اخبار کهکشان

«فیله» (Philae) بعد از ۶۰۰ ساعت به کار افتاد! این کاوشگر با ارسال پیام «سلام زمین، صدای مرا می‌شنوی؟!» به «روزتا» در توئیتر، دانشمندان را از راه‌افتادن دوباره‌اش ذوق‌زده کرد!

روزتا هم در جواب به آن تویئت گفت: «یک خبر عالی! فیله، کاوشگر من بیدار شده است!»

فیله، نام روبات کاوشگر سازمان فضایی اروپاست که آبان سال پیش روی دنباله‌دار «پی67» فرود آمد. اما بعد از حدود 60 ساعت نمونه‌برداری و ارسال اطلاعات به زمین، شارژش تمام شد و از کار افتاد. در واقع این روبات برای فرودش دچار مشکل شد و در نهایت داخل شکافی افتاد که باعث شد نور کافی به آن نرسد و باتری‌های خورشیدی‌اش نتوانستند شارژ كافي به دست آورند. این اتفاق با نزدیک‌شدن دنباله‌دار به خورشید برطرف شد و بعد از گذشت 600 ساعت، فیله دوباره به کار افتاد!

وظیفه‌ی اصلی فیله جمع‌آوری اطلاعات و بررسی دنباله‌دار است. فیله و روزتا 10 سال پیش به فضا پرتاب شدند و پروژه‌شان یکی از پرخرج‌ترین فعالیت‌های فضایی تاکنون بوده است. کاوشگر فیله حدود 100 کیلوگرم وزن دارد و فرود سختش روی دنباله‌دار یکی از مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال‌های گذشته بوده است.

جالب است بدانید اسم کامل دنباله‌دار پي67، «چوریوموف گراسیمنکو» (Churyumov  Gerasimenko) یعنی اسم فردی است که آن را کشف کرده است. این دنباله‌دار در سال 1969 میلادی کشف شد.

 

همشهری آنلاین : کودک و نوجوان > دانش – آیدا ابوترابی:

 

WhatsApp us