تکیه میرفندرسکی

مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی مشهور به میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی

تكيه حکیم میر فندرسکی در شمال غربی گورستان تخت فولاد از تكايای ممتاز و منحصر به فرد این قبرستان می باشد .

اصل وجود تكيه از اوایل صفویه و شاید به قرون هشتم و نهم مقارن با تكيه بابا رکن الدین برسد كه اساس اوليه آن به صورت مقبره و خانقاه درویشان بوده است و شاردن هم به آن اشاره دارد .

شهرت این تكيه به واسطه وجود مزار عارف و فیلسوف برجسته زمان شاه عباس اول یعنی « حکیم میر ابوالقاسم فندرسكي » متوفی 1050 هـ .ق می باشد .

مجموعه این تكيه شامل يك صحن مستطیلی چهار ایوانه با محور شرقی ، غربی و حجره هایی در اطراف و سردری زیبا در قسمت  جنوبی با قطار بندی های زیبايی كه به رنگ اخرايی قلم گيری شده است .

سبك معماری تكيه صفوی می باشد شامل طاق و چشمه و فضاهای محصور کننده .

سنگ قبر میر فندرسکی به صورت سكويی بزرگ و مرمرین در سطح باز در قسمت غربی وسط تکیه قرار دارد و بزرگترین سنگ قبر در تخت فولاد است . به ابعاد تقریبی 5/2 در 4 متر با ارتفاع نزدیک به 2/1 متر .

می گویند خود میر وصیت کرده بوده که قبرش در زیر تابش آفتاب و در کنار آب روان باشد . ( نهر آبی از وسط تکیه عبور می کرده که در حال حاضر حوضی در سمت جنوبی قبر یاد آور آن است ).

منبع : http://h-fendereski.blogfa.com/post/31

تکیهٔ میر فِندِرِسکی یا تکیهٔ بختیاری‌ها مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، تخت فولاد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مکان مقبره میرفندرسکی و برخی از بزرگانِ ایلِ بختیاری است.

 

افراد سرشناس دفن شده
میرفندرسکی؛ حکیم و دانشمندِ دوره صفوی.
سردار اسعد بختیاری؛ ایلخان معروف و روشنفکر هفت‌لنگ بختیاری و از شخصیت‌های اصلی انقلاب مشروطه.
سردار جنگ بختیاری؛ وزیر جنگ دوران قاجار و حاکم اصفهان،
نجفقلی صمصام‌السلطنه؛ از سران ایل بختیاری و دو دوره رئیس‌الوزرای ایران،
داراب افسر بختیاری؛ شاعر معاصر بختیاری،
بی‌بی مریم بختیاری (سردار مریم بختیاری)؛ زن تحصیلکرده و مبارز انقلاب مشروطه و دارنده بالاترین مدال شجاعت کشور آلمان.
عبدالحسین سپنتا؛ کارگردان اولین فیلم ناطق ایرانی،

 

مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی مشهور به میرفندرسکی (حدود ۱۰۱۹-۹۴۲ه‍. خ/۱۰۵۰–۹۷۰ه‍. ق/۱۶۴۰–۱۵۶۳م)، حکیم و دانشمند دوره صفوی است. نیاکان او از سادات بزرگ استرآباد و از نوادگان موسی کاظم بودند  و جد وی به نام «میرصدرالدین» در روستای جعفرآباد نامتلو از توابع فندرسک استرآباد صاحب زمین بود و پس از تاجگذاری شاه عباس یکم (۹۹۶ ه‍. ق) به دربار او پیوست. پدرش میرزابیک نیز در دستگاه شاه عباس خدمت می‌کرده‌است و مورد احترام بوده‌است.

ابوالقاسم مقدمات علوم را در استرآباد فراگرفت، ولی بعداً برای تحصیل به قزوین وسپس اصفهان رفت و نزد علامه چلبی بیک تبریزی که از شاگردانافضل‌الدین محمد ترکه اصفهانی بود به تحصیل فلسفه و علوم دیگر پرداخت. اما بعداً به خاطر اینکه محیط فکری و علمی آن روزگار با روحیه آزادی‌طلب و تقلیدناپذیر او سازگاری نداشت، مانند استادش چلبی‌بیک تبریزی و بسیاری دیگر از اهل علم و ادب و عرفان و هنر عازم هندوستان – که دارای محیطی آزاد و به دور از تعصب بود – شد.

میرفندرسکی از معاصران میرداماد و شیخ بهایی و آقا حسین خوانساری و ملاصدرا بوده‌است و چندین تن از مدرسان حکمت معروف آن دوره، مانندملاصادق اردستانی، محمدباقر سبزواری، آقاحسین خوانساری، میرزا رفیعای نائینی و شیخ رجبعلی تبریزی از شاگردان او بوده‌اند.

حکایاتی دربارهٔ تیزهوشی، بلندمرتبگی، و بی پروایی او در پاسخ گفتن به خرده‌گیریهای حاکمان و شاهان نقل کرده‌اند، که نشاندهنده دقت نظر، نیروی ذهن، شجاعت اخلاقی، وارستگی و آزادمنشی اوست.

مقبره او در تخت فولاد، (تکیه میر فندرسکی) از آثار تاریخی است.

 

منبع : ویکی پدیا 

WhatsApp us