استاد عباس عشاقی سالروز وفات

سنگ مزار استاد هنرمند عباس عشاقی
سنگ مزار استاد هنرمند عباس عشاقی
سمت راست استاد عباس عشاقی و سمت چپ استاد چکشی از هنرمندان نامدار در هنر گره سازی
سمت راست استاد عباس عشاقی و سمت چپ استاد چکشی از هنرمندان نامدار در هنر گره سازی

ثبت اثر طرح گنبد هنرمند اصفهاني در يونسکو

( گروه: صنایع دستی )
“عباس عشاقي” که 35 سال است در حوزه گره چيني فعاليت مي‌کند در گفتگو با ميراث آريا (chtn)، تصريح کرد: هنگامي که براي پرداخت حق بيمه خود مراجعه کردم مامور بيمه تمام مبلغ را طلب کرد.

وي با اشاره به پيگيري در معاونت صنايع‌دستي استان اصفهان گفت: مشخص شد در ابلاغيه‌اي که از تهران به معاونت صنايع‌دستي تمام استان‌ها ارسال شده قانوني که هنرمندان را موظف به پرداخت يک سوم حق بيمه مي‌کرد، لغو شده است.

هنرمند اصفهاني به قول‌هاي مديران صنايع‌دستي مبني بر رفع اين مشکل اشاره و تاکيد کرد: اميدواريم در شرايط کنوني که هنرمندان کشور با مشکلات متعددي مانند نبود بيمه و عدم حمايت مالي از سوي دولت مواجه هستند اين مساله به زودي برطرف شود.

عشاقي در ادامه به توضيح هنر خود پرداخت و گفت: در گره چيني، هنرمند، قطعه‌هاي کوچک چوب را از طريق قالب‌هاي طراحي شده به اشکال مورد نظر دراورده و آنها را به کمک طرح‌هاي هندسي و گره‌هاي چوبي در کنار هم مي‌چيند.

وي با اشاره به طرح ابتکاري خود يعني “طرح گنبد” که سال گذشته در يونسکو ثبت شده است، افزود: طرح گنبد از گره‌هاي چوبي فراواني تشکيل شده است که با خلاقيت و ظرافت‌ خاصي در کنار هم قرار گرفته‌اند.

عشاقي يادآور شد: شکل گنبدي اين اثر مشکلات ساخت آن را دو چندان کرده است.

وي در پايان با بيان قدمت تاريخي گره چيني در ايران گفت: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، قديمي‌ترين اثر گره چيني در ايران متعلق به دوران سلجوقي است.


مطالب مرتبط با موضوع گره چینی :

  • صنایع دستی ایران؛ رنگین کمان تنوع ریشه در تاریخ قدیمی دارد
    کاشی های چوبی Girih ( گره ) در نتیجه اتصال قطعات چوبی رنگی به یکدیگر است که دارای زاویه های هندسی خاص برای ایجاد اشکال و حجم های مختلف هستند
  • گره چینی
    گره چینی مجموعه ای از پنج پنجره است که در ایجاد الگو های هندسی اسلامی با استفاده از بند (girih) برای تزئین بنا ها در معماری اسلامی استفاده شده است
  • نجاری ( ساخت در های چوبی تزئین شده ) گره چینی
    در ها و پنجره های جذاب ساختمان های قدیمی که به طرز ماهرانه ای تولید می شوند ، نتیجه نجار های توانمند یزد است . سازنده گره چینی تهران ، ایده
  • پنجره گره چینی شیشه رنگی
    پنجره های سنتی ایرانی با نام گره چینی , اسلیمی و مشبک در گذشته توسط استادان هنر چوب اجرا و آثار بسیاری را میتوان در کاخ ها و عمارت های ایرانی مشاهده کنیم .
  • قاب گره چینی و مشبک
    ایده و مدل های جالب از انواع مشبک و گره چینی، طراحی و ساخت انواع گره چینی به صورت سفارشی با اتصال فاق و زبانه

WhatsApp us