استاندارد سراغ چرم و منبت همدان برود

پس از پایان استانداردسازی سفال رشته‌های صنایع دستی انتظار چرم و منبت نیمه قیمتی همدان برای استانداردسازی بسر می‌آید. این روزها پرونده استانداردسازی سفال لالجین از همدان به ایستگاه آخر رسیده است.
«براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی معاونت صنایع‌دستی کشور و همکاری سازمان استاندارد‌سازی کشور مقرر شد از هر استان یک یا چند رشته استاندارد‌سازی شود، زیرا روند استانداردسازی بر اساس بودجه و اعتبار در سطح استان است.»
مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی با اعلام این خبر می‌گوید: استانداردسازی رشته‌های صنایع‌دستی به دو روش انجام می‌شود.
کامران سبزه‌میدانی، با اشاره به این مطلب، می‌افزاید: «استاندارد ملی و کارگاهی معیاری است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای رشته‌های صنایع‌دستی در نظر داشته که موفق شده این استانداردها را از سازمان استانداردسازی کشور دریافت کند.»
وی تأکید می‌کند: «بسیاری از استان‌ها با تلاشی که داشتند، توانستند بیش از یک رشته صنایع‌دستی استان را استانداردسازی کنند.
این مسأله نشان می‌دهد آینده روشنی در انتظار این صنعت است تا بتواند خود را از شرایط کنونی رها کرده و به مرز ایده‌آل برساند.» پس از آنکه استانداردسازی سفال لالجین به ایستگاه آخر برسد پرونده چرم، منبت و سنگ‌های نیمه قیمتی در همدان به تکاپو برای استانداردسازی می‌افتد.
معاون صنایع دستی همدان در زمینه وضعیت استانداردسازی رشته‌های صنایع دستی با اعلام این خبر به همدان پیام گفت: استانداردسازی رشته‌های صنایع‌دستی استان‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در دولت یازدهم از سوی مسئولان معاونت صنایع‌دستی کشور دنبال می‌شود تا براساس آن بتوانند جایگاه از دست رفته خود را علاوه‌بر بازارهای داخلی در بازارهای جهانی نیز به دست آورند.
ورود به بازارهای جهانی
علیرضا قاسمی افزود: بسیاری از کارشناسان حوزه صنایع‌دستی بر این عقیده‌اند که اگر رشته‌های صنایع‌دستی استاندارد شوند راه‌های ورود به بازارهای جهانی هموار شده و آوازه تولیدات منحصربه‌فرد صنعتگران و هنرمندان ایرانی در همه جای دنیا خواهد پیچید، البته استانداردسازی کالاهای صنایع‌دستی نیز به معنای حذف شیوه‌های سنتی و قدیمی نیست، بلکه کالاهای استاندارد از ویژگی‌ اصالت، خلاقیت در طرح و تولید و مواد، استفاده از مواد طبیعی، رعایت حقوق انسانی کارگر هنگام تولید، هماهنگی قیمت و کیفیت و استفاده از بهترین مواد اولیه در تکنیک و خلق اثر بهره‌‌مند می‌‌شوند.
معاون صنایع دستی همدان گفت: استانداردسازی صنایع دستی استان به مسأله تجاری‌سازی این محصول کمک می‌کند.
علیرضا قاسمی اظهار کرد: استاندارد، تدوین دانش فنی است که بیان می‌کند یک کالا و خدمت با چه ویژگی‌هایی تولید شود. اگر قرار باشد انحصار شکسته شود، بدون داشتن استاندارد به عنوان یک زبان مشترک نمی‌توان با دنیا تعامل داشت. وی کیفیت را مقوله‌ای جدا از استاندارد دانست و گفت: کیفیت رضایتمندی مشتری است و در دوران پساتحریم هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون داشتن کیفیت در بازار تجارت باقی بماند.
قاسمی با بیان اینکه استانداردسازی سفال لالجین تدوین شده و در مراحل پایانی بسر می‌برد، اظهار کرد:

استانداردسازی سفال لالجین به مسأله تجاری‌سازی این محصول کمک می‌کند.
کارشناسان صنایع دستی اغلب بر این باورند استاندارد‌سازی مواد اولیه در صنایع دستی باید در اولویت قرار گیرد؛ هرچند نوآوری و استفاده از طرح‌های جدید با حفظ اصالت‌ها نیز تأثیر بسزایی در فروش محصولات خواهد داشت و از سوی دیگر شاید مناسب‌ترین راه برای جلب رضایت مصرف‌کننده استاندارد‌سازی در مواد اولیه محصولات باشد، زیرا نمی‌توان برای خلاقیت هنرمندان چارچوب یا استاندارد تعریف کرد.
تبلیغات، بسته‌بندی و استاندارد‌سازی
متأسفانه به مباحث صنایع‌دستی به صورت علمی و تحلیلی کمتر پرداخته شده است. صنایع‌دستی به تنهایی قادر نیست جایگاه اصلی خود را در بازار به دست آورد و همگان با پیشرفت و توسعه علوم و فنون به‌ویژه در حوزه‌های بازاریابی و تبلیغات، بسته‌بندی و استاندارد‌سازی و شیوه‌های نوین تولید نیاز به همفکری و همکاری کارشناسان با هنرمندان این حوزه دارند.
در ادامه معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان به پیشنهاد لالجین به‌عنوان «شهر خلاق» برای ثبت جهانی در یونسکو نیز اشاره کرد و گفت: لالجین به‌عنوان قطب سفال خاورمیانه یکی از جذابیت‌های همدان محسوب می‌شود که هرساله تعداد زیادی توریست به این استان جذب می‌کند. قاسمی با بیان اینکه این شهر در مسیر غارعلیصدر همدان واقع‌ شده است، افزود: سفال به ‌عنوان نخستین محصول صادراتی استان همدان در کشور توزیع می‌شود. معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه برای رونق بازار صنایع‌دستی استان همدان رایزنی‌هایی انجام‌ شده است، گفت: پیشنهاد شده لالجین به‌عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت جهانی شود.
قاسمی با تأکید بر اینکه ثبت نشان جغرافیایی لالجین نیز در دستور کار قرارگرفته است، بیان کرد: در زمینه‌های مختلف نسبت به برپایی بازارهای صنایع‌دستی به‌خصوص در آستانه نوروز ۹۵ برنامه‌ریزی‌ شده است.

منبع:http://www.hamedanpayam.com/

WhatsApp us