استخر های شنا ( گندزدایی )

نامهای مخفی و سری در استخر های شنا ، تعجب نکنید !

برای کلر استخر شنای خود هر کیلو یا قرص چقدر میپردازید . ؟

سرامیک کاری استخر , کاشی کاری استخر , نصاب کاشی استخر , کاشی کاری جکوزی , نصاب کاشی استخر
سرامیک کاری استخر , کاشی کاری استخر , نصاب کاشی استخر , کاشی کاری جکوزی , نصاب کاشی استخر

ما اینجاییم که دیگه هزینه های اضافی نپردازید .

اما فراموش نکنید استخر مثل یک حیوان خانگی است ، باید به آن رسیدگی کنید و غذای خوب به آن دهید .

خرید مواد کنترل آب (مواد شیمیایی ) استخر از فروشگاه مواد غذایی سر کوچه

تقریبا تمام فروشگاه های مواد غذایی دارای سفید کننده (هیپوکلریت سدیم)، جوش شیرین، و بوراکس. سفید کننده های  هستند .

اینها ترکیباتی هستند که در زمانهای عجله و اضطرار میتوانند به داد ما برسند . البنه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم میزان مواد مورد نیاز در آنهاست .

یک گالن سفید کننده  کلری (هیپوکلریت کلسیم)  برابر با 2/3 پوند برای شوک یک استخر متوسط را دارا است. به عبارت دیگر، یک گالن تا 2 پی پی ام کلر برای استخر 30000 گالن را کفایت میکند . .

جوش شیرین : افزایش دهنده قلیایی ، بسیار ارزانتر از بیکربنات سدیم .

Borax. نام آیوپاک. Sodium tetraborate decahydrate. نام این کانی در زبان‌های اروپایی بوراکس است

بوراکس (نام تجاری ) است

100٪ سدیم تترابورات

مناسب برای چشمه های آب معدنی ، “PH-UP”

چند دلار ارزان تر از، ماده مارک ثبت شده نیز حاوی 100٪ سدیم تترابورات

می خواهید بیشتر بدانید؟ ادامه مطلب را فراموش نکنید : گروه سوناسازان

روی حیله و تزویر، حیله و تزویر، حیله و تزویر

شرکت های مواد شیمیایی استخر اغلب مایل به استفاده از نام شیمیایی ( روی حیله و تزویر ) برای محصولات خود، نیستند ، بنابراین شما آنها را به رسمیت نمی شناسید. حتی احمق ها ( قصد توهین ندارم بیشتر منظورم به افرادیست که در این صنعت فعالیت دارند ولی اطلاعات ندارند و ناخواسته سر خود و مردم را کلاه میگذارند ، بسیاری از فروشندگان و سازندگان استخر )

من چند سال پیش فروشنده گانی با سابقه را دیدم که واقعا بر این باور بودند که موادی که میفروختند و با نام تجاری، ” کربنات سدیم اسید “برای استخر های شنا اما دریغا که بعد از صحبت با ایشان و تست مواد به ایشان ثابت شد که محصولشان چیزی بیش از جوش شیرین نیست . امان از غرور الکی ، که چه راحت آبروی آدم را میبرد .

در اینجا یک جدول از ” نامهای مستعار” مورد استفاده توسط فروشندگان استخر و شرکت ها  را آورده ام :

رفع مسولیت : شخصی که از این مواد استفاده میکند باید حتما به مشخصات ظاهری و عملکرد این مواد آگاهی داشته باشد ، مبادا بدون تجربه استخر را بترکونید …

اطلاعات عمومی درباره گندزدایی و شیمی آب استخر

میزان صافی یا زلال بودن آب استخر

میزان صافی و زلال بودن آب استخر در طول تمام ساعات استفاده از آب استخر می باید به گونه ای باشد که یک صفحه سیاه به قطر ۱۵ سانتی متر در زمینه سفید کف استخر در نقطه عمیق از فاصله ۹ متر از اطراف استخر به وضوح دیده شود .

اندازه و ظرفیت صافی های ماسه ای تحت فشارابعاد و ظرفیت صافی های تحت فشار بستگی به میزان آب استخر و میزان صافی کردن آب بر حسب m۳/m۲/day ( مترمکعب بر متر مربع در روز ) دارد که محاسبه و طراحی و تهیه می گردد .

نحوه استقرار فیلتر های شنی صافی استوانه ای تحت فشار می تواند به صورت افقی یا عمودی قرار گیرد .

بطور کلی صافی های با ظرفیت بالا ترجیحا به صورت افقی استقرار داده می شود .گندزدائی شیمیائی آب استخرهای سرپوشیده تصفیه شیمیائی تصفیه شیمیائی عبارت از استفاده از مواد شیمیائی برای گندزدائی آب می باشد .

از بین مواد گندزدای شیمیائی کلر و مشتقات آن بیشترین کاربرد را در استخرهای شنا دارند . باید توجه داشت که کلرزنی نمی تواند جایگزین واحدهای زلال سازی ( صافی تحت فشار ) گردد بلکه عمل نهائی تصفیه آب استخر می باشد .

شیمی کلر زنیکلر وقتی به آب افزوده می شود با آن ترکیب شده و اسیدهای هیپوکلر (Hocl) هیپوکلریت به (Ocl) که به آن کلر آزاد گفته می شود تولید می نماید که این واکنش دو طرفه می باشد .

دستگاه های تزریق کلر

کلر زنی به دو روش انجام می گیرد :

تزریق کلر مایع که بیشتر مورد استفاده استکلر زنی گازی Gas cholorintionبرای اطمینان از کلر زنی دائم آب استخر , باید ۲ واحد کلر زنی در سیستم تصفیه پیش بینی گردد تا در صورت بروز اشکال و نیاز به تعمیر واحد دوم وارد عمل گردد .

میزان کلر آزاد باقیماندهبه منظور پیش گیری از آلودگی های ثانویه آب استخر مقدار کلر آزاد باقیمانده آب براساس استاندارد می باید ۰/۴ تا ۱ قسمت در میلیون در تمام مدت استفاده از استخر باشد .

در مواقع بروز اپیدمی ها مقدار کلر آزاد باقیمانده می تواند تا ۳ قسمت در میلیون افزایش داده شود .برای اطمینان از وجود کلر باقیمانده در حد استاندارد در کلیه ساعات استفاده از استخر لازم است دستگاه کلر زنی مجهز به یک دستگاه نمونه گیری و اندازه گیری کلر باقیمانده خودکار باشد تا غلظت کلر باقیمانده در آب خروجی از استخر به سیستم تصفیه بطور دائم تحت کنترل باشد و در صورت کاهش میزان کلر باقیمانده مورد نظر , به طور خودکار میزان کلر تزریقی افزایش می یابد تا کلر باقیمانده لازم را تأمین نماید .دستگاه اندازه گیری کننده کلر باقیمانده , فرامین خود را از طریق فرامین الکتریکی یا هوای تحت فشار به روزنه قابل تنظیم کلر زن می رساند .شکل شماره ۴ شمای دستگاه مذکور را نشان می دهد .

استفاده از دستگاه ایجاد اختلاف فشار ( مانند و تنوری متر ) نیز روش دیگری است برای تنظیم خودکار میزان کلر باقیمانده که از راه های متداول می باشد .مقدار کلر باقیمانده بستگی به PH دارد با تغییر PH آب میزان کلر آزاد باقیمانده نیز تغییر می نماید شکل ۶ منحنی رابطه کلر آزاد و PH را نشان می دهد که می باید در کلر زنی و تعیین میزان کلر باقیمانده در نظر داشت و به آن عمل نمود .

میزان کلر مورد نیاز گندزدائی آب استخر :

کلر مورد نیاز آب عبارت است از اختلاف بین کلر افزوده شده به آب با کلر موجود یا باقیمانده در آب ( بصورت کلر آزاد یا مرکب ) پس از حداقل ۲۰ دقیقه زمان تماس , برای هر آبی مقدار کلر مورد نیاز آن بستگی دارد به مقدار کلر افزوده شده تا زمان تماس درجه حرارت و pH آب و باید در حدی کلر به آب افزوده شود که پس از پایان زمان تماس ( حداقل ۲۰ دقیقه ) هنوز در آب کلر باقیمانده باشد ( در حدود ۰/۴ تا یک قسمت در میلیون ).میزان کلر مصرفی نباید از حد لازم بیشتر به آب زده شود زیرا باعث تولید طعم و بوی نامطبوع آب شده و سوزش چشم شناگران را به دنبال خواهد داشت و اگر کمتر از حد به آب زده شود اثر گندزدائی آن کافی نخواهد بود .

عمل میکروبکشی کلر :

قدرت میکروبکشی کلر و ترکیبات آن بستگی به زمان تماس , درجه حرارت , PH و غلظت ترکیبات احیاءکننده آب دارد .

ازن O۳

گاز اوزون اکسید کننده قوی و گندزدای بسیار خوبی است ولیکن ترکیبی ناپایدار است و به سرعت تجزیه می شود .

تغییرات pH آب روی میزان لازم این گاز تأثیر ندارد و مهم این که روی اسپر باکتریها ( حالت مقاوم باکتریها ) نیز اثر تخریبی دارد ولی به دلیل اثر ابقائی کم ازن و گران بودن سیستم و بالا بودن هزینه های نصب و نگهداری توصیه نمی شود .

ید

قدرت میکروبکشی ید نیز کمتر از قدرت کلر نیست و می تواند به عنوان گندزدا برای استخرهای شنا مصرف شود .

برم

برم می تواند به عنوان ماده گندزدا برای استخرهای شنا بکار رود لیکن هزینه تهیه آن زیاد است و بنابراین در صورت عدم دسترسی به کلر می تواند جایگزین خوبی برای آن باشد .

استفاده از اشعه ماوراءبنفش

گندزدائی با اشعه ماوراءبنفش که می توان آن را در یک لامپ جیوه ای با فشار کم ایجاد نمود , خاصیت میکروبکشی دارد .

طول موج اشعه بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ آنگسترم سریعا توسط آب جذب می شود.

بنابراین لازم است که آب در لایه های نازک از نزدیک لامپ عبور کند . ضخامت لایه آب بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر مناسب است .

لامپی با قدرت ۲۵ وات می تواند حدود ۲ مترمکعب آب را در هر ساعت ضدعفونی کند .


مطالب مرتبط با موضوع استخر :

WhatsApp us