مزایا و تاریخچه انواع سونا

تاریخچه سونا

انواع سونا

چوب های پرکاربرد در زمینه سونا

فرایند سونا

ما در این جا به طور خلاصه دانش شما را درباره سونا بالا می بریم. شما در این متن متوجه خواهید شد که: چرا سونا تا این حد مفید است؟ چرا امروزه سونا تا این اندازه پراستفاده شده است؟ و این که چرا شما باید از سونا بهره ببرید؟

در ابتدا از این که از سایت ما دیدن کردید متشکریم و آرزومندیم که این اطلاعات سطح سلامت و تندرستی شما را بالا ببرد.

دکوراسیون چوبی سونا , مدل سونای خشک چوبی
دکوراسیون چوبی سونا , مدل سونای خشک چوبی

ساخت سونای خشک

پیشاپیش از شما دعوت می کنیم سوالات خود را در بخش نظرات (کامنت) از ما بپرسید. همچنین می توانید به کانال واتس آپ ما سری بزنید و از مشاوره تخصصی تیم مجرب ما استفاده نمایی.

ما شما عزیزان را به دیدن انواع مدل های سونای خشک در سایت خود دعوت می نماییم.

مزایای استفاده از سونا

ارتقاء تندرستی

دکوراسیون چوبی سونا , مدل سونای خشک چوبی
طراحی و ساخت سونای خشک با دو مدل چوب و دو رنگ

این نکته کاملا از نظر علمی پذیرفته شده است که استفاده از سونا جریان خون، این موج سلامتی بخش را در بدن افزایش می دهد. همینطور موارد ذیل نیز اثبات شده اند:

همچنین سونا متابولیسم بدن را بالاتر می برد. درد عضلانی را کم می کند و عارضه های سطح پوست را بهبود بخشیده، برطرف می نماید. سونا استرس شما را هم کاهش میدهد و این بخاطر طبیعت آرام آب و محیط است.

البه وقتی با افراد خانواده و دوستان خود به سونا می روید و این افراد را دوست می دارید و به آنها احساس آرامش می کنید، اثر ریلکس سازی سونا نیز افزایش می یابد.

در گرما سونا عضلات سریع تر آرامش خود را باز می یابند و ترمیم می یابند. بنابرین سونا برای بعد از انواع ورزش ها ایده آل است. اگر شما هم چنین تجربه ای داشته اید، حتما این سخنان را تایید می نمایید.

البته وقتی شنا بیمار هستید و به خصوص تب دارید مطلقا به سونا نروید. اما اگر تب و ا لرز ندارید و موضوع تنها یک سرماخودگی ساده و آبریزش بینی می باشد بدانید که گرما و بخارات آب راه تنفس را باز می کند.

اگر می خواهید کمی هم اسانس اکالیپتوس به آب در حال بخار اضافه نمایید تا هوا را پاکیزه نماید. زیرا اکالیپتوس خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد.

تهویه هوای سونای خشک
تهویه هوای سونای خشک

همچنین این گیاه به برطرف شدن تحریکات سینوس و تسکین علائم سرماخوردگی مانند سرفه های ناشی از بیماری کمک شایانی می کند.

البته توصیه می گردد که اگر بیماری شدت دارد حتما نزد پزشک متخصص رفته و سونا رفتن را به بعد موکول نمایید.

یک نکته بسیار مهم در استفاده از سونا و ارتباط تنگاتنگ آن با سلامت فردی و عمومی این است که سونا نباید به تنهایی جهت کاهش وزن بکار گرفته شود.

گرچه که سونا سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در حد دویدن آرام کالری می سوزاند ولی باید حتما به صورت ترکیبی با ورزش و رژیم غذایی مناسب برای لاغری استفاده شود.

فوایدی که از نظر گذشت در انواع سونا ها وجود دارد. ولی مانند هر کار مفید دیگری باید تعادل را در رفتن به سونا رعایت کنید و در آن زیاده روی نکنید.

ایده های سونای خشک در فضای باز , طراحی و ساخت سونای خشک , کلبه چوبی
ایده های سونای خشک در فضای باز , طراحی و ساخت سونای خشک , کلبه چوبی

احساس آرامش با سونا

رفتن به سونا و استفاده از گونه های متفاوت سونا ایده آلی را جهت کم نمودن اضظراب و پریشانی ها به شما ارائه می دهد و مکان مناسبی برای این هدف می باشد.

اگر برایتان به صورت عادت دراید که هفته ای دوبار عصرها از سونا استفاده نمایید، علاوه بر بهره مندی از خواص خوب انواع مختلف سونا شب ها نیز راحت به خواب خواهید رفت.

سونا به رها سازی ذهن شما از مسائل و پاک سازی روح از دغدغه ها کمک می کند. اضافه بر این، در آرامش سونا شما به خود باوری بیشتری می رسید و جدای از ماسک های گوناگونی که هر روزه بر چهره نقش می بندد می توانید آزادانه حس کنید که خود واقعی خویشتن خویش هستید.

مکان انواع مختلف باید اصالت خود را حفظ نمایند. به راستی در محل سونای اکوستیک نیاز به نصب تلویزیون، رادیو و یا دستگاه های پخش نور رنگی ال سی دی نمی باشد!

به علاوه امروزه شاهد آن هستیم که در محل سونا ها که خود مقدار کافی بخار آب دارند، از دستگاه های تولید بخار آب به صورت جانبی هم استفاده می گردد. در سونا های خشک هم در برخی اماکن تعداد دستگاه های تولید بخار آب بیش از اندازه است که نباید چنین باشد و همه چیز باید به صورت استاندارد ارائه گردد.

سونای واقعی باید محلی آرام باشد که در انجا شما تنها با آب و بخار آب و یا در سونای خشک با گرما و بخارات آب در تماس هستید و گرما را احساس می نمایید. همینطور در سونای خشک موج حرارت و صداهای حاصل از تبخیر آب را می شنوید و در سونای آبی صدای آب و بخارات آب را خواهید شنید.

این همان سونای سنتی است که آرامش را به دنبال دارد.

سونای خشک , طراحی و ساخت سونای خشک
سونای خشک , طراحی و ساخت سونای خشک

عقاید و ارزش های فردی

در برخی از موارد، سوناها به عنوان یک محل لوکس هم در نظر گرفته می شوند. بخصوص وقتی که شما برای سونا، آن سونا دو تا سه برابر سونا در یک مکان معمولی هزینه می نمایید خب باید هم آن سونا لوکس باشد!

برخی از مردم به مقایسه چند مرکز سونا می پردازند تا محل مورد نظرشان را بیابند. البته عده ی کمی چنین وسواسی به خرج می دهند.

از نظر قیمت باید گفت مثل هر خدمات و کالایی، سونا از ارزان تا گران در دسترس می باشد. البته اثر سونا در هر مکانی که باشد روی بدن یکسان است، گرچه که گران نباشد! چنین سوناهایی ارزان هستند و همگان امکان بهره بردن از آن را دارند.

برخی از سونا ها هم با افزایش تعداد مشتریان به آنها تخفیف میدهند. پس با مراجعه گروهی با خانواده، دوستان و همسایه ها هم به شما بیشتر خوش می گذرد و هم مبلغ کمتری پرداخت خواهید کرد.

خب حالا میدانید که سوناها برای بدن فواید پزشکی دارند. مثلا اگر شما کمر درد دارید و یا عضلات شما دچار گرفتگی و اسپاسم است و یا از بیماری بی قراری و اضظراب مداوم رنج می برید، سونا یک درمان جانبی و مکمل برای شماست.

در برخی کشورها اگر شخصی دچار بیماری هایی که در بالا ذکر کردیم و یا ناراحتی های مشابه باشد، می تواند با اثبات بیماری خویش به جای پرداخت مالیات برای خودش در خانه یک سونای معمولی بپردازد.

کانال پیام رسان و نمونه کار سونا سازان دکوراسیون داخلی سونای خشک
کانال پیام رسان و نمونه کار سونا سازان دکوراسیون داخلی سونای خشک

سونای کم هزینه و ارزان

اگر قصد بهره مندی از یک سونای شخصی و خانگی را دارید، بگذارید برایتان یک محاسبه ساده انجام دهیم.

به عنوان مثال شما جهت داشتن یک سونای ارزان قیمت، نیاز به یک فضا با ابعاد 1.8 در 1.8 متر و یک هیتر 6.0 KW دارید. همچنین فرض نمایید که شما به طور معمول به ازای هر KWH 0.22 $ باید پرداخت کنید. هیتر شما باید در ساعت اولیه با تمام ظرفیت کار کند

پس به طور متوسط 6.0 KW ضربدر 0.22 برابر می شود با 1.32 $ برای ساعات اولیه که هیترمی بایست با حداکثر توان کار کند.

اگر شما خواستید که هیتر مدت زمان بیشتری کار کند و دما را در سونا ثابت نگه دارد، و در این حالت در حدود 3.0 KWH ضربدر/KWH  0.22  که برابر خواهد بود با 66 سنت برای ساعت دوم.

پس هزینه کلی شما برای دو ساعت استفاده 1.32 دلار در ساعت اول و 66 سنت درساعت دوم خواهد بود که جمعا 1.98 دلار خواهد بود. پس ملاحظه می نمایید که هزینه برق حتی اگر در مناطقی از جهان زندگی می کنید که قیمت الکتریسیته بالاست، مبلغ بالایی نخواهد شد.

بنابر آنچه گفته شد دیدیم که ساخت یک سونای خانگی ساده کم هزینه خواهد بود. به خصوص توجه داشته باشید که اگر سنا در خانه نداشته باشید، با پرداخت بلیط در هر نوبت استفاده از سونا در حال پول خرج کردن هستید. در واقع هزینه ایجاد یک سونا در منزلتان برابر با چند بار مراجعه با سونا می باشد.

هزینه برق هم که با بررسی، اثبات شد که اندک می باشد.

ساخت سونای خشک
ساخت سونای خشک

تاریخچه سونا

از نظر تاریخچه سونا اولین بار در قاره اروپا و در کشور فنلاند که در شمال اروپا قرار دارد ایجاد گردیده است.

سوناهای فنلاندی در حدود دوهزار سال قبل پا به عرصه وجود نهادند. اولین و قدیمی ترین سوناها در آن کشور، در یک شیب کنده میشد و با گذشت زمان، سوناها در فنلاند پیشرفت نمودند. به نحوی که یک اتاقک و یا کابین می ساختند و درون آن را توسط روشن کردن آتش گرم می کردند.

گفتنی است ایشان داخل کابین های مذکور نیمکت های بلندی قرار می داند. بعدا، اتاق هایی گرم مشابهی در نیمکره شمالی ساخته شدند. از ساکنان قدیمی آمریکا گرفته تا کشور هند و روسیه. کابن های گرم مذکور اغلب برای چند منظور ساخته می شدند.

حمام گرفتن و پاکیزه کردن خود بخصوص در جاهایی که هوا اغلب سرد است مثل فنلاند، و نیز استفاده از گرما برای تسکین دردها استخوانی و عضلانی و کسب آرامش ازجمله این مقاصد بودند.

سونا یک واژه قدیمی از زبان فنلاندی می باشد. قرائت این لغت در متن های به دست آمده از قدیم فنلاند بیانگر این امر می باشد که با بررسی ها به این نتیجه رسیده ایم که سوناها در فنلاند در حدود 2000 سال قدمت دارند. حتی برخی مدعی می باشند که در طی این زمان طولانی استفاده از سونا در نژاد فنلاندی نهادینه شده است.

سونای خشک , نقشه سونا ، پلان سکو و تخت سونای خشک
سونای خشک , نقشه سونا ، پلان سکو و تخت سونای خشک

موضوعات مرتبط با سونای خشک

  • سونای خشک با چوب ترمووود: تجربه‌ای دلچسب از سلامتی و آرامش
    سونای خشک، به عنوان یک حمام گرم و خشک، فواید بسیاری برای سلامتی جسم و روان به ارمغان می‌آورد. از جمله این فواید می‌توان به افزایش گردش خون، سم‌زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و تنش، و بهبود کیفیت خواب اشاره کرد.
  • تعمیرات سونا خشک: بازگرداندن گرما و آرامش به سونای شما
    سونای خشک، مکانی برای رها شدن از تنش‌ها و خستگی‌های روزمره و تجربه‌ای دلنشین از گرما و آرامش است. اما گذر زمان و استفاده مداوم، ممکن است به تعمیرات سونا خشک نیاز پیدا کنید.
  • به دنیای آرامش و سلامتی با سونا خشک‌های فن و هنر قدم بگذارید.
    در دنیای پرهیاهوی امروز، یافتن لحظاتی برای آرامش و رهایی از استرس، امری ضروری است. سونا خشک، به عنوان یک راهکار سنتی و محبوب، فواید بی‌شماری برای سلامتی جسم و روان به ارمغان می‌آورد
  • عکس سونا خشک جالب
    سونا به طور کامل از چوب ساخته شده است و دارای یک درب شیشه ای بزرگ است که به داخل باز می شود. سونا دارای یک نیمکت چوبی است که در امتداد دو دیوار قرار دارد و یک بخاری در گوشه ای قرار دارد.
  • لمبه سونا چیست ؟ بهترین گزینه برای سونای خشک چیست؟
    لمبه سونا نوعی چوب خاص است که برای ساخت سونا و مراکز تناسب اندام استفاده می‌شود. این نوع چوب باید ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشته باشد که بتوان از آن در محیط گرم و مرطوب سونا استفاده کرد.

ادامه مقاله سونای خشک 2

WhatsApp us