خانه » Blog » هنر » افراد بزرگی برای ارکستر ملی زحمت کشیده بودند/ ضرر می کنیم

ارکستر ملی

منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران کاری غیر حرفه ای است که موجب خدشه دار شدن تاریخ موثر فعالیت این دو مجموعه موسیقایی می شود.

افراد بزرگی برای ارکستر ملی زحمت کشیده بودند ، ضرر می کنیم .

منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران
منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران
منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران
منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران
منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران
منوچهر صهبایی معتقد است ادغام ارکستر های ملی و سمفونیک تهران

منوچهر صهبایی که پیش از حضور علی رهبری در ایران از سوی مدیران دفتر موسیقی وزارت ارشاد به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران معرفی می شد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ادغام ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران و رسیده به عنوان «ارکستر سمفونیک ملی ایران» توضیح داد: به اعتقاد من مساله ادغام ارکسترها به هیچ عنوان حرفه ای نیست.

وی با اشاره به سابقه ناگهانی انتخاب رهبر برای ارکستر سمفونیک تهران در حالی که انتظار می رفت وی این مسئولیت را برعهده بگیرد، بیان کرد: در حالی که مسئولان مربوطه هدایت ارکستر سمفونیک تهران را به من سپردند ناگهان در جلسه مطبوعاتی اعلام کردند که آقای علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده است؛ موضوعی که من تا قبل از برگزاری نشست از آن خبر نداشتم.

ارکستر ملی

این موزیسین ادامه داد: حالا و بعد از اینکه این شرایط غیرحرفه ای را برای من به وجود آوردند، کارها را به سمتی پیش برده اند که ارکسترها در هم ادغام شوند؛ موضوعی که کاملا غلط است و باعث می شود یک سنتی که از ۷۲ سال پیش توسط پرویز محمود پایه گذاری شد به فراموشی سپرده شود. به اعتقاد من ادغام ارکسترها کار بسیار خطایی است ضمن اینکه از بین بردن نام ارکستر ملی هم اشتباه است و این راهی که دوستان می روند مسیر پر اشتباهی است که بعدها متوجه ضرر و زیان آن خواهند شد.

صهبایی با تاکید بر اینکه راهی که برای ارکسترها انتخاب شده به بیراهه می رود، عنوان کرد: به نظرم ارکسترها و وزارت ارشاد بازیچه سیاستگذاری های شخصی شده که واقعا در سطح موسیقی این سرزمین نیست و به نظر من بهتر است آقایان مسوول نظارت بیشتری بر فعالیت های این چند ماه ارکسترها داشته باشند. متاسفانه برخی افراد با غلوهایی که می کنند مشغول مطرح کردن خود هستند و ضرر آن به ساختار ارکسترها می خورد. اینها واقعیتی است که من حاضرم درباره آن دلایل بیشتری را بازگو کنم که به طور حتم از سر دلسوزی است و نه چیز دیگر.

این هنرمند بیان کرد: این حرف ها را کسی می زند که خوشبختانه هیچ نیازی به پول و دستمزد و جایگاه شغلی این ارکسترها نداشته و ندارد. من هیچ مساله ای با کنار گذاشتن خودم ندارم که عده ای فکر کنند به خاطر اینکه من را کنار گذاشتند این انتقادها را انجام می دهم. کما اینکه من قبل از این ماجراها نامه هایی را به دفتر وزیر ارشاد و دیگر دوستان ارسال کردم و گفتم که راهی که پیش روی ارکسترها قرار گرفته راه درستی نیست.

وی در بخش پایانی صحبت های خود درباره ارکستر ملی هم توضیح داد: ارکستر ملی از مجموعه های ارزشمند موسیقی ماست که افراد بسیار بزرگی برای آن زحمت کشیده اند، هنرمندان بزرگی چون استاد صبا تا هنرمند ارزشمندی همچون فرهاد فخرالدینی. حالا حیف نیست که این همه زحمت فراوان به یکباره به دلیل انگیزه های شخصی با تغییر نام از بین برود؛ نامی که برگرفته از یک سنتی است که نمی توان به این راحتی آن را فراموش کرد. برخی افراد که ادعا می کنند من با انگیزه های شخصی در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشتم بدانند که من قبل از پذیرش این سمت شرط هایی گذاشته بودم که مهم ترین آن انعقاد قرارداد با نوازندگان بود اما متاسفانه برخی ها مسائلی را به راه انداختند که من را واقعا دل آزرده کرد.

منبع : mehrnews.com

منوچهر صهبایی ارکستر زهی ایران را رهبری می‌کند

صهبایی، رهبر ارکستر، موسیقی‌شناس و تکنواز ابوا همراه با روزبه تابنده و ارکستر زهی ایران در بخش جنبی جشنواره به روی صحنه می‌رود.

خبرگزاری فارس: منوچهر صهبایی ارکستر زهی ایران را رهبری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، ارکستر زهی ایران  با حضور صهبایی و تابنده ‌شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ در سالن رودکی  به صحنه می‌رود.

در اجرای ارکستر زهی ایران، نوازندگان با تجربه و چهره های شناخته شده سازهای زهی کشور در کنار نوازندگان جوان تر این ژانر به رهبری منوچهر صهبایی به اجرای آثار ارکسترال ایرانی خواهند پرداخت.در واقع  این کنسرت به معرفی و اجرای آثار روزبه تابنده اختصاص دارد .

صهبایی دانش‌آموخته هنرستان عالی موسیقی (کنسرواتوار تهران) است که زیر نظر آنتون کادلتس  سازابوا را آموزش دید و از اساتیدی چون  حسین ناصحی تهرانی و شفیقه صدقی آهنگسازی و  پیانو را آموخت.

منوچهر صهبایی برای معرفی و اجرای قطعات سمفونیک آهنگسازان ایرانی کوشش‌های زیادی کرده و تاکنون به همت وی آثاری از آنها با ارکستر فیلارمونیک تپلیس (چک)، ارکستر سمفونیک سنت گالن (سوئیس)، ارکستر زهی پراگ (چک)، ارکستر فیلارمونیک پلوودیو (بلغارستان)، ارکستر تون کونسلر (فورآرلبرگ اتریش) و… ضبط شده است؛ آثاری از  حسین دهلوی، ثمین باغچه‌بان، حسین ناصحی، محمدتقی مسعودیه، مصطفی کمال پورتراب، حشمت سنجری، مرتضی حنانه، حسین یوسف زمانی، علیرضا مشایخی و…

منوچهر صهبایی دو سال رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران بود و از سال ۱۳۸۸ در کنسرت‌های با سازماندهی سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در اروپا، ارکستر سمفونیک تهران را در سلسله برنامه‌هایی در اروپا رهبری کرد؛ کنسرت‌های رایگان با عنوان «صلح». برنامه ارکستر در روتردام با درگیری شدید فیزیکی مخالفان جمهوری اسلامی و کارمندان سفارت ناتمام ماند.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری فارس


مطالب مرتبط با موضوع موسیقی :

WhatsApp us