ایران چوب
رویکرد جدید مدیریتی در شرکت ایران چوب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی مفهوم جدیدیه که ترکیبی از استراتژی جایگزینی واردات و توسعه صادرات حساب می شه .کلا این ابلاغیه به معنی برونگرا بودن و تولید درون زا است. ما باید تولیدی انجام بدیم که هم نیاز کشور رو رفع کنه و هم بتوان تولید را صادر کرد و وابستگی کمتری به نفت و فراورده های نفتی داشت. صنعت دکوراسیون داخلی ومبلمان می تونه یکی ازصنایع مهم ایران جهت افزایش صادرات غیر نفتی کشور باشه، اما در سالهای اخیر نه تنها نتوانسته ایم از این هنر صنعت برای ایجاد مزیت صادراتی و ارزش افزوده سود کافی را ببریم، بلکه عملکردها در حوزه تولید و بازیابی این صنعت تا حدودی ضعیف است که منجر به واردات بیش ازحد مبلمان به کشور شده است.

دکوراسیون چوبی , صنایع چوب ، انجمن سوال و جواب

دکوراسیون چوبی , صنایع چوب ، انجمن سوال و جواب

تولیدکنندگان اکثرا با مشکلاتی مانند پایین بودن توان رقابتی، وجود تغییرات در قیمت های عوامل تولید، فرسودگی بعضی از ماشین الات و امکانات سرمایه ای، پایین بودن سطح دانش فنی و فاصله زیاد با استاندارهای جهانی ، بالا بودن هزینه جمع اوری و فراوری اطلاعات تخصصی، افزایش هزینه های تولید ناشی ازفقدان اطلاعات،پایین بودن قدرت بازاریابی بنگاه ها، عدم اطلاع از نیازهای بازار، کمبود تقاضا جهت محصولات و کاهش فروش و سوددهی بنگاه ها،طولانی بودن دوره اتمام طرح و پروژه های توسعه ای در کشور، روبه رو هستند.
رویکردهای جدید مدیریتی در شرکت ایران چوب بر اساس تحقق مقیاس اقتصادی است. با این توجیه که رسیدن به مقیاس اقتصادی مناسب امکان تامین هزینه های ثابت مربوط به ارتقای مداوم سطح فناوری، اموزش نیروی انسانی، تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت و طراحی نواورانه را تامین می کنه و امکان تولید انبوه، انجام پروژه های بزرگ و برون سپاری بعضی از حلقه های زنجیره ارزش را امکان پذیر می کنه. در حالیکه شرکت های کوچک و متوسط چنین توانی ندارند. نیز مشاغلی که توسط بنگاه های دارای مقیاس مناسب ایجاد می شوند پایداری بیشتری را دارا هستند و از لحاظ استانداردها و کیفیت کار ، نسبت به مشاغل ایجاد شده در شرکت های کوچک و متوسط برتری دارند.

دکوراسیون چوبی , صنایع چوب ، انجمن سوال و جواب

دکوراسیون چوبی , صنایع چوب ، انجمن سوال و جواب

S (نقاط قوت) W(نقاط ضعف)
1-وجود بازارهای مناسب در استان
2- حضور تامین کنندگان مختلف
3-حضور نیروی کارماهر
4-وجود تعدادی از تولید کنندگان معتبر و خوشنام
5-استفاده از مدیران جوان تحصیلکرده
6-وجود زیر ساخت های مناسب در پایتخت نبود سیستم بازاریابی مناسب با هدف صادرات
فقدان برند
فقدان واحدهای طراحی، کنترل کیفیت وr&d
انتخاب مواد اولیه ارزان و بی توجهی به کیفیت
بی توجهی به اموزش مهارتی
فقدان سیستم های هزینه یابی و تمرکز بر سودهای آنی و ناپایدار
عدم اشنایی کافی با سیستم های نوین مدیریتی در حوزه های بازاریابی، طراحی،مهندسی و بازرگانی
کیفیت پایین محصولات
عدم وجود ارتباطات مناسب بین زنجیره های ارزش
نبود سیستم اطلاعات و تکنولوژی اطلاعات کارامد
فقدان تکنولوژی تولید
پایین بودن بهره وری تولید
O( فرصت ها) T(تهدیدها)
1-امکان دسترسی به بازارهای مناسب در اسیای میانه و کشورهای خلیج فارس و همسایه
2-ایجاد نهادهای اموزشی
3-تکمیل زنجیره ارزش دربخش صادرات
توسعه شرکت های مشاوره ای تخصصی 1-افزایش شدید محصولات وارداتی در بازار
2- بهبود کیفیت در محصولات رقبای خارجی
3-گرایش تولیدکنندگان به فعالیتهای غیر مرتبط مانند واسطه گری
4-بی توجهی به اصول نوین مدیریتی

رنگ کاری سکان چوبی

رنگ کاری چوب و دکوراسیون چوبی

مهمترین راهبردهای مدیریتی شرکت ایران چوب بهره گیری از نیروی انسانی مجرب، ماشین الات و فناوری به روز و توسعه تجارت خارجی است. طبق چشم انداز تعریف شده، ایران چوب شرکتی فعال، مشارکت جو و مبتنی بر مدیریت دانش محورکه در راستای برنامه های کلان کشور در پی تحقق توسعه و تقویت تجارت خارجی و دستیابی به سهم بیشتر بازار هدف به نحوی اثربخش فعالیت می کنه. شرکت ایران چوب، هدف توسعه تجارت را با عنایت به برقراری تعاملات سازنده با طرفین تجاری و ذی نفعان، بکارگیری منابع انسانی کارامد و بکارگیری دانش و فناوری جدید دنبال نموده و همواره سعی داره با برنامه ریزی و سیاست گذاری، بستر مناسبی برای مدیریت صادرات و تقویت زیربناها اماده و ظرفیت های لازم را برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی خود ایجاد می کنه.

فراوری چوب در صنعت مبلمان

گالری عکس کارگاه صنایع چوب و هنر , فن و هنر ایران زمین , دکوراسیون چوبی منزل

تخته کاج روسی کاور زرد

فراوری چوب به تمام مراحل اماده سازی چوب از زمان برش اون در جنگل تا تولید محصول نهایی گفته میشه.چوبی است که عملیات قطع درخت و نگهداری اون در جنگل به طرز صحیح و علمی و سپس عملیات نگهداری، برش کاری، انجام تیمارهای لازم و چوب خشک کنی نیز به طرز صحیح و مناسب با نوع مصرف انجام شده باشه. ازاونجاییکه وضعیت فراوری چوب تاثیر خیلی زیادی بر راندمان و کیفیت محصول نهایی دارد در نتیجه لازمه تا تولیدگنندگان اطلاعات مناسبی در این باره داشته تا با مشکلات کمتری در زمان کار با چوب مواجه شوند.در ادامه توجه شما را به مقاله ای در این مورد جلب می کنیم.
عملیات فراوری در جنگل شامل زمان مناسب قطع درخت، جهت صحیح قطع، نگهداری صحیح گرده بینه ها در جنگل و نحوه انتقال آنها از جنگل است که همه این امور خارج از محدوده اختیارات تولید کننده مصنوعات چوبی بوده اما تولید کننده می تونه از زمان ورود چوب به کارخانه چوب بری عملیات فراوری درست و مناسبی را روی چوب مورد نظر انجام بدهد.
بهترین زمان مناسب جهت قطع درخت زمستان است که فعالیت زیستی درخت در کمترین حد خود است و مواد قندی و نشاسته ای در کمترین میزان خود قرار دارند، از طرفی در زمستان به علت شرایط جوی، قارچ ها و حشرات امکان اسیب رسانی کمتری را دارند و نیز در این فصل تنش های رشد هم در کمترین حد خود قرار دارند و از طرفی به علت پوشیده بودن زمین از برف احتمال صدمه دیدن درخت بر اثر برخورد با زمین کمتره.

گالری عکس کارگاه صنایع چوب و هنر , فن و هنر ایران زمین , دکوراسیون چوبی منزل

گالری عکس کارگاه صنایع چوب و هنر , فن و هنر ایران زمین , دکوراسیون چوبی منزل

بعد از برش گرده بینه و تبدیل اون به تخته بلافاصله باید سطح تخته را از خاک اره پاک کرد زیرا این بخش فضای خیلی مناسبی را برای تغذیه،فعالیت و رشد کپک ها و قارچ ها اماده می کنه. بعد از تمیز کردن سطح تخته ها در صورتیکه قبلا در اب غوطه ور نبوده اند باید به استخر اب انتقال یابند و نکته ای که باید به آن توجه نمود اینه که در زمانیکه تخته ها در اب قرار می گیرند باید در میان تخته ها فاصله مناسبی ایجاد بشه تا ضمن جلوگیری از چسبیدن تخته ها به یکدیگر ، اب تمام تخته را فرا بگیره. برای تیمار تخته ها بهتره که دمای اب 40الی 50درجه سانتیگراد همراه با گردش اب درون استخر باشه و این شرایط به مدت 10الی 15 روز ادامه داشته باشه.
با غوطه ور شدن چوب در اب گازهایی مانند دی اکسید کربن و ارسنیک از اون خارج میشه و این امر سبب کاهش تنش در چوب میشه.
با توجه به اینکه بخشی از مواد قندی و سایر مواد موجود در چوب با غوطه وری در اب از اون خارج میشه و این امر سبب کاهش تنش در چوب میشه کیفیت ابزارخوری چوب بهتر شده و رندیدن و بریدن چوب با سرعت بالاتری انجام میشه و در نتیجه اسیب دیدگی تیغ ها هم کم میشه.
حرکت رنگدانه های موجود در چوب در سطح تخته موجب همرنگی و یکنواختی چوب میشه که این امر اهمیت بالایی در تولید محصول یکرنگ و با کیفیت رنگ مناسب خواهد داشت.
نکته ای که در این مرحله باید رعایت بشه مهارکردن چوب ها است که این امراز پیچیدگی و تابیدن چوب ممانعت می کنه. چوب خشک خارج شده از کوره چوب خشک کنی، چوب با کیفیت و مناسبی برای کار در کارخانه های صنایع مبلمان ، در سازی و همه کارخانه های ساخت مصنوعات چوبی خواهد بود.
تازه هایی از دنیای طراحی مبلمان
طراحی مبلمان با ایده ازلانه پرندگان
دردید اول دیدن یه پرنده شکوهمند که در اشیانه خود اروم قرار گرفته خیلی هیجان برانگیزه. نشستن در بین کوسن هایی به شکل تخم مرغ با ساختاری شبیه سبدهای چوبی می تونه افسونگری اشیانه پرندگان را بیاد شما بیاره.این اشیانه ها از چوب کاج لاک و الکل شده که با پین های اهنی به هم وصل شده اند ساخته شده و به صورت نیمه مونتاژ به مشتری تحویل داده میشه.

طراحی مبلمان با الهام از جعبه های مقوایی

مبلمان مقوایی

مبلمان مقوایی

طراحی مبل و ماکت سازی 
این نوع مبلمان که ظاهری مرسوم و رایج نداره در دید اول خیلی غیرعادی به نظر میرسه. اسم این محصول نه فقط شکل موجدار اونو نشون میده بلکه نحوه عملکرد باورنکردنی اونو هم معین میکنه.از چوب چنار لاک و الکل شده،فولاد وشیشه برای ساخت این مبلمان استفاده شده. در ساخت این مبلمان از تخته های باریکی استفاده شده که اتصال اونها به صورت هوشمندانه ای انجام شده به طوریکه امکان باز شدن اون از هر جهت طولی ممکنه.
طراحی مبلمان برگرفته از ظاهر طبل ها
Josh allsop یکی از طراحان برجسته مبلمان با انجام پروژه ای جهت یه مدرسه نشون داد که چطور میشه به یه طبل غیر قابل استفاده زندگی تازه ای در قالب یه مبلمان داد. نیز امکان ساخت صندلی ،زیر پایی و یه میز کناری هم از این طبل ها وجود داره. ساخت این ساختارها از طبل برای هنر موسیقی و طرفداران این ساز خیلی قابل توجهه و با استقبال خوبی از طرف اونا مواجه شده.
طراحی مبلمان با ایده از وان حمام
با الهام گرفتن ازیه وان اهنی طراح توانسته یه مبل راحتی شکیل رو طراحی کنه.با امکان سفارش دادن محصول می توان نوع پارچه اونو معین نمود. این نوع راحتی برای یک یا دو نفر مناسبه. با ایده گرفتن از راه های مشتری مداری و توجه به عدم استقبال از سبک های سنتی، ماکس، روش طراحی شرکت خود را درسال 2003بهینه نمود و طراحی خود رو به سمت استفاده از لوازم اضافه و کاربردی کردن اونها سوق داد.

طراحی مبلمان بر اساس ظاهر ابرها
این مدل مبلمان از جمله تولیداتیه که شما رو به فکر کردن برمی انگیزه. این مبلمان طرحی فوق العاده از ترکیب مبلمان کاربردی و هنر دکوراسیونه. قسمت های کروی خاص این نوع مبلمان تداعی گر تعدادی از قارچ های سفیده. شخصی که از این مبلمان استفاده می کنه ممکنه احساس کنه که روی یه تکه ابر یا دسته ای از قارچها یا شیرینی پف کرده نشسته. Kei Harada طراح این مبل میگوید که این مبل ازفوم و پارچه پلی یورتان ساخته شده. نحوه نشستن روی این مبل متنوعه. به عقیده بعضی طراحان اگر کره ها میتونستند جابجایی وتغییرمکان بدن این مبل با استقبال زیادتری مواجه می شد.
مبلمان اشتها اور
این نوع مبلمان مثه دسرهای ایتالیایی دهان افراد رو اب می اندازه و شخص رو به اشتها میاره. مبلمان راحتی از تکه های شکلات کاکائویی تشکیل شده. عسلی های پف کرده و میز بیسکویتی قسمتهای دیگر این مبلمان هستند. مواد سازنده این مبلمان ناشناخته اند. این مدل مبلمان با قسمت های خوشمزه اون، طراوت وجذابیت بخصوصی به محیط منزلتان میده.
طراحی مبلمان باغی با الهام از طبیعت
این مبلمان تداعی کننده مفهوم مبلمان سبز جهت خیلی از افراده. در مقایسه با قرار گرفتن در معرض مبلمان هایی که در درون خانه قرار دارند و ممکنه حاوی مواد الی فرار و تهدید کننده زندگی باشند و سبب حذف اکسیژن از محیط بشوند، استفاده کردن از این نوع مبلمان ، گزینه بهتریه. علاوه براین، قابلیت رشد مبلمان مورد استفاده به معنی کاهش هزینه ها در خرید و پس انداز پوله. این مبلمان بسیار دوستدار طبیعته ولی شاید خیلی مطمئن نباشیم که بخواهیم روی یه تخت علفی و در حال رشد بخوابیم.
حرکت تولید کنندگان مبلمان در مسیر تولید محصولات دوستدار محیط زیست
طراحی
همانطور که می دانید در مرحله طراحی مبلمان امروزه فضای زیادی جهت خلاقیت و نو اوری وجود داره که می تونه این محصولات رو به محصولاتی دوستدار محیط زیست تبدیل کنه. یه روش برای انجام این کار ، طراحی این محصولات به نوعیه که از قطعات قابل جداشدن با قابلیت بازیافت ساخته بشن. مبلمانی که قطعات اون از مواد غیر زیست تخریب پذیر ساخته شده باشند، در بازیافت دچار مشکل میشوند. جهت غلبه بر این موضوع بعضی طراحان مبلمان ،مبلمان های خاصی از مواد زیست تخریب پذیر تولید کرده اند. چنانچه یه مبلمان از هردو قطعات قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت ساخته شده باشد و قطعات قابلیت جدا کردن داشته باشند، جداکردن اونها برای بازیافت راحت تره. به جهت به حداقل رسوندن اتلاف، مبلمان را می توان به نوعی طراحی نمود که به اسونی قابل تعمیر باشند.

راهکارهای کاهش پشیمانی مشتری بعد از خرید
در زمان تحویل و پس از تحویل
هر مشکلی که در هنگام تحویل رخ بده مشتری رو به فکر درباره خرید و ارزیابی دوباره اون میندازه. ارائه درست مبلمان جدید به وسیله مسولان تحویل موضوع با اهمیتی است. تحویل درست شامل موارد زیر میشه:تحویل به موقع، پوشش مناسب کارگران، بهداشت شخصی، تمیز کردن کفش ها پیش از ورود به خانه، توجه به عدم تخریب کف، پلکان و دیوارها، تعمیر و در صورت امکان تعویض یراق الات از دست رفته، بررسی تزیینات کالا و برطرف نمودن مسایل کوچک، پاک کردن سطوح چوبی ،اطمینان از مناسب بودن کوسن ها و مانند اونها.
تحویل معیوب و اشتباه عامل مهمی در مرجوع نمودن کالا از طرف خریداره. فروشگاه ها لازمه اطمینان پیداکنند که 98درصد از تحویل ها درست انجام میشه؛ این عاملیه که سبب رضایت مشتریان میشه.
اگر درباره تحویل اشکالی پیش اومد سعی کنین پیش از تماس مشتری برای شکایت و احتمالا برگشت کالا در مورد حیطه و گستره مشکل، اطلاعات کافی به دست بیاورید.
در پایان لازمه به این موضوع اشاره بشه که پس دادن کالا از طرف خریدار، یه دردسر پرهزینه برای فروشندگان مبلمانه. باید دلایلی رو بررسی کنین که باعث عدم رضایت مشتری پس از فروش شده. تعداد کالاهای مرجوعی رو معین کنین و با کارمندان خود به نوعی حرف بزنین که برای رضایت خریدار یا مشتری از خریدی که کرده اند احساس تعهد نمایند. این روشی برای تضمین ادامه کاره.

پوشش دهی پودری دوام طبیعی بالا، دوستدار محیط زیست، تولیدی مقرون به صرفه
مواد مورد استفاده در پوشش دهی پودری چوب
کلا فرایند استعمال اندود پودری به فلزات، شبیه چوب نیس. محققان باید بر مشکلات موجود در این زمینه فایق اومده و دنبال روشی مناسب جهت پیش حرارت دهی باشن. نیز پیداکردن شرایط ایده ال برای محیط پیش حرارت دهی، یافتن یه سیستم برای اعمال اندود با ضخامت یکنواخت و ماده چوبی که قادر باشه تحت فشار قرار بگیره هم خیلی مهمه.
وضعیت فعلی پانل های چوبی در جهان
مبلمان
امروزه افزایش سهم بازار از طریق قیمت های فروش، به عاملی خیلی مهم در بازاریابی مبلمان در سراسر دنیا مبدل گردیده . نیاز به مبلمان سفارشی و جلب رضایت مشتری، سبب شده تا طراحی مبلمان به عنوان یه مسئله اساسی در نظر گرفته بشه. نوسازی فرایندهای تولید مبلمان با کمک جریان و مراکز تولید کاملا کنترل شده در این بازار هم سبب بالا رفتن رقابت در بخش های مختلف شده.

صنعت مبلمان پذیرای فناوری چاپ سه بعدی
کاربرد مواد مختلف
تحقیقات نشان داده که فرایندهای مختلف چاپ سه بعدی برای تولید مواد مختلفی می تونند مورد استفاده قرار بگیرند. اما این مواد تولید شده همواره کیفیت بالا و سطوحی صاف ندارند. توانایی تولید یه قطعه از مبلمان با فرایند چاپ سه بعدی ، نوید بخش امکان تولید اشکال مختلف و خلاقیت بیشتر در این بخش است. اگر کیفیت مواد مورد استفاده در چاپ سه بعدی بهتر باشه ، رسیدن به این هدف اسان تر خواهد بود.

کنترل فرم هندسی خرده چوب ها به منظور افزایش تولید و حفظ کیفیت صفحات فشرده چوبی
کنترل فرم هندسی خرده چوب ها در یه فرایند تولید به اسونی ممکن نیس. این کارهنگامیکه خرده چوبها با فرم و ابعاد متفاوت در ماده اولیه با هم مخلوط شده باشن و یا در لایه های مختلف کیک خرده چوب پخش شوند سختتر هم میشه. علت این پیچیدگی عدم امکان کنترل دقیق فرم هندسی خرده چوب ها و مقدار اونها در مخلوط ماده اولیه است. در فرایند تولید تخته خرده چوب، مصرف خرده چوب های سالم و بدون ناهمواریهای سطحی با شکل و اندازه مناسب برای ساخت تخته لازمه.
فرم هندسی خرده چوب ها به نوع محصول و محل ذرات در درون تخته بستگی داره. طول و ضخامت خرده چوب ها درکنترل اونها خیلی مهمه. طول زیاد خرده چوب ها هم پوشانی و سطح تماس اونهارو افزایش میده و مقاومت اتصال های بین ذرات رو بیشتر می کنه. طول زیاد خرده چوب ها مشکلاتی را درانتقال و فراوری اونها در خط تولید به همراه داره.
تیز بودن تیغه های دولبه بایستی کنترل بشه و در صورت مشاهده خرده چوب یا سطحی ناهموار و خشن تیغه هارو باید بازدید کرد چون احتمال معیوب بودن تیغه ها وجود داره. اندازه پیش امدگی لبه برشی نسبت به سطح کفشک بایستی که حفظ بشه وهردفعه بازدید بشه.
آنچه گفته شد بعضی از مهمترین عوامل موثر در کنترل فرم هندسی خرده چوب ها بود. مسلما در یه واحد تولیدی عوامل مختلفی در ایجاد این عامل موثرند که بایستی بخوبی شناخته شده و جهت بهبود دروضعیت تولید به اون توجه بشه.

 

 

 

WhatsApp us