انواع درب چوبی و درب چوبی ضد آب

چوب در گذر زمان

چوب یکی از قدیمی ‌ترین و قابل تجدیدپذیرترین مصالح مورد استفاده بشر است. موقع استفاده از آن در موارد مختلف باید به: الیاف چوب، نوع چوب، مقدار رطوبت، پهنی دایره سالانه، محل رویش، تعداد گره‌های روی چوب و غیره توجه کرد. مهمترین وسایلی که از گذشته تا به امروز از چوب ساخته می‌ شده‌اند عبارتند از:

انواع درب چوبی
انواع درب چوبی

درب و پنجره، ابزارآلات جنگی، ابزار کشاورزی و صنعتی. چوب از نظر سختی به دو نوع نرم و سخت تقسیم می ‌شود، و هر نوع مصارف خاص خود را دارد.  امروزه استفاده از چوب بسیار گسترده ‌تر شده و طیف وسیعی از صنایع مختلف را پوشش می‌ دهد.

دلایل انتخاب چوب در مقایسه با بقیه مواد عبارتند از: رنگ طبیعی که شامل کرم و قهوه‌ای و رنگ ‌های بین آنها است، سبکی و حالت ‌دهی آسان، آکوستیک بودن، قابلیت تزیین و زیباسازی و موارد دیگر است.

MDF و HDF  و فرآورده های چوبی دیگر

درب چوبی MDF

MDF یکی از فرآورده های چوب است که مخفف «Medium Density Fiderboard» و به معنی فیبر با فشردگی متوسط است. این نوع چوب به روش سخت و‌ با فشرده کردن و در معرض فشار و حرارت قرار دادن ذرات چوب تولید می شود.

در حال حاضر کاربرد این نوع در صنعت چوب بسیار افزایش یافته است. MDF را معمولاً روکش می‌کنند تا مقاومت آن زیاد شود. بهترین روکش استفاده شده برای این نوع چوب، لترون نام دارد. یک MDF خوب و مرغوب متورم نمی شود و نسبت به نفوذ آب، مقاوم است. جرم حجمی آن بالا است و در نتیجه مستحکم است و زود نمی‌شکند. ضخامت بالایی و مقاومت کششی قابل قبولی دارد.

درب چوبی نئوپان

نئوپان نیز مانند MDF  به صورت ورقه‌ای تولید می شود، ولی نسبت به آن ارزان تر است و کیفیت پایین تری دارد. از آنجا که نئوپان را با لترون روکش می کنند، اصطلاحاً به جای نئوپان به آن لترون می گویند.

درب چوبی HDF

این نوع هم از فیبر فشرده تولید می شود که فشردگی آن ازMDF بیشتر است و نسبت به آن خاصیت ضد آب بیشتری دارد. این نوع از چوب را برای جاهایی که در معرض رطوبت قرار دارند، مثل: درب های حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود؛ زیرا دوام بالاتری دارد.

مزایای درب چوبی نسبت به درب فلزی

درب‌های چوبی برای داخل ساختمان با وجود گران تر بودن، بیشتر استفاده می شوند‌. یکی از دلایل مهم آن، زیبایی است؛ زیرا درب‌های چوبی نسبت به نوع فلزی و آهنی به دکوراسیون داخل منزل، زیبایی بیشتری اضافه می بخشند. علاوه بر این، درب های چوبی عایق حرارت هستند و داخل خانه را از گزند سرما و گرمای بیش از حد، حفظ می کنند.

به غیر از این ها، درب های چوبی اگر به خوبی روکش شوند، عایق بسیار مناسبی برای رطوبت و آب هستند، که این امر هم به ماندگاری آنها کمک می کند. درب های فلزی به دلایلی که ذکر شد برای داخل ساختمان مناسب نیستند. با انتخاب یک درب چوبی مستحکم و دارای عایق ضد آب و رطوبت برای منزل خود، زیبایی و دوام را به ارمغان خواهید آورد.

درب چوبی ضد آب چیست؟

همان طور که از عنوان پیداست، درب چوبی ضد آب نوعی درب با روکش ضد آب است که مانع از رسیدن آب و رطوبت به چوب، و در نهایت پوسیدگی چوب شود. درب چوبی ضد آب در مقابل خش و بخار آب مقاوم است. محیطی برای رشد و تکثیر حشرات موذی مثل موریانه و امثال آن نیست. به هنگام آسیب دیدن قابلیت تعمیر و ترمیم دارد، این که نصب آن راحت و آسان است.

غالباً این نوع درب های چوبی ضد آب در ساختمان برای حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. طبق گفته های فوق، نتیجه می گیریم که در واقع درب چوبی ضد آب وجود ندارد، بلکه چوب ها طی فرآیندی با مواد رزینی، پلیمری و پی وی سی عایق بندی می شوند.

انواع درب‌های چوبی ضد آب

انواع مختلفی از درب‌های چوبی ضد آب در بازار صنعت چوب تولید می شوند. هر کدام هم می تواند برای مصارف به خصوصی استفاده شود. در این مقاله چند نمونه از درب های چوبی ضد آب را معرفی می کنیم.

درب چوبی ضد آب ABS

درب چوبی ضد آب ABS
درب چوبی ضد آب ABS

این نوع درب چوبی با عایقی از ورق ABS پرس می شود.  ورق ABS در طرح های چوب یا چرم وجود دارند. بعد از پرس کردن رویه درب چوبی با این عایق، دور تادور درب که امکان نصب ورق را ندارد با ماده ای به نام رزین پر می شود تا لاشه چوب کاملاً از آب و رطوبت در امان بماند. درب های عایق بندی شده با ABS قابلیت رنگ آمیزی و شست و شو دارند، برای همین متقاضیان زیادی را به خودش اختصاص داده است.

درب چوبی PVC

این نوع درب برخلاف تصور همگان ضد آب نیست ‌و در قسمت هایی که امکان پرس کردن  با پی وی سی نباشد، آب و رطوبت می توانند در آن نفوذ کرده و باعث آماس و خوردگی درب شوند‌.

درب چوبی PVC
درب چوبی PVC

درب GRP یا پلی وود

این نوع درب که به آن فایبرگلاس نیز گفته می شود نیز، با روکش ضد آب پرس و نسبت به رطوبت مقاوم شده است. این درب ها تماماً از پلیمر ساخته شده اند و فقط با چهارچوب مخصوص خودشان فروخته می شوند، که این امر به گران تر شدن آنها می افزاید.

کاربرد درب چوبی ضد آب

درب های چوبی ضد آب و انواع آنها، کاربردهای مختلفی نیز دارند. که عمومی ترین این کاربردها عبارتند از:

l استفاده برای درب های سرویس بهداشت

l استفاده در اماکنی مثل مراکز بهداشت، به دلیل قابلیت شست و شو

l استفاده در هتل ها به دلیل عایق صدا بودن

l استفاده برای درب اتاق های منزل

روش‌های ضد آب کردن چوب

ابتدا فرم اصلی درب با دو لایه ضخیم نئوپان در دو طرف تهیه می شود. سپس دور تا دور درب و همه زوایای آن آغشته به رزین می شود. بعد با ورق های ضد آب روی رزین پوشانده و دوباره یک لایه رزین روی آن ریخته می شود تا کاملاً اشباع شود.

بعد از این مراحل تمام بدنه درب کاملاً به رزین آغشته می شود، و در نهایت با روکش ضد آب پرس می شود. محصول نهایی شامل یک درب با ضخامت زیاد و کیفیت بالا و کاملاً ضد آب و بخار و خش و آسیب دیدگی های دیگر است.

قیمت انواع درب چوبی ضد آب

قیمت درب چوبی ضد آب به میزان مواد و متریال استفاده شده در آن بستگی دارد. هر چه میزان استفاده از مواد ضد آب مثل رزین و روکش های ضد آب بیشتر باشد، قیمت درب چوبی ضد آب نیز به تبع آن افزایش پیدا می کند.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با موضوع انواع درب چوبی :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us