روکش ملامینه چوب

روکش ملامینه در حدود سال 1960 توسط یک شرکت آلمانی ساخته شد و به دلیل خصوصیات مناسبی که داشت به سرعت مورد توجه قرار گرفت و در صنایع مختلفی استفاده شد و هم اکنون جز پرمصرف ترین روکش های دنیاست. انواع مختلفی از روکش ها وجود دارد که شامل روکش چوبی، روکش کاغذی، روکش پی وی سی و ملامینه می باشند، اما روکش ملامینه بالاترین مصرف را در میان سایر روکش ها دارد زیرا قیمت مناسبی دارد.

روکش ملامینه در مقایسه با روکش کاغذی دارای استحکام بالاتر بوده و همان طور که از نامش مشخص است بعد از قرار گرفتن بر روی تخته یا چوب به آن ظاهری براق و صیقلی می دهند اما برای برش چوب نیاز به ماشین آلات مناسب می باشد. برای انجام این پروسه و قرار دادن روکش ملامینه بر روی چوب نیاز به تجهیزات و سرمایه گذاری بالایی می باشیم زیرا این فرآیند پیچیده بوده و نیاز به دانش خاص دارد.

در مقایسه با سایر روکش ها، تفاوت چندانی در قیمت روکش ها وجود ندارد و می توان از انواع آنها استفاده کرد و روکش ملامینه دارای قیمتی مناسب است. در شکل زیر انواع مختلف و رنگ های متنوع از روکش های ملامینه نشان داده شده است.

استفاده از روکش ملامینه برای روکش چوب

استفاده از روکش ملامینه برای روکش چوب
استفاده از روکش ملامینه برای روکش چوب

روکش ملامینه چوب چیست؟

روکش ملامینه نوعی کاغذ آغشته به رزین (یک نوع ماده آلی ) است که بر روی تخته چسبانده می شود. ام دی اف نوعی فیبر است که بعد از ساخت آن می توان آنرا روکش کرد که سبب زیبایی و استحکام آن  می شود از جمله روکش های متداول برای استفاده، روکش ملامینه می باشد که بر روی ام دی اف یا نئوپان، با ضخامت های متفاوت قرار می گیرد و ضخامت های بالا برای مصارفی کاربرد دارند که نیاز به ماشین کاری بالا داشته باشند.

روکش ملامینه سبب افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت، حرارت و هم چنین آب می شود. برای قرار دادن روکش بر روی تخته یا چوب، باید سطح آن صاف و صیقلی باشد و حرارت در تمام نقاط یکسان باشد تا به خوبی روکش بر روی آن قرار گیرد. در شکل زیر نحوه ی قرار گرفتن روکش بر روی تخته نئوپان نشان داده شده است که به صورت لایه ای بر روی آن قرار می گیرد.

نحوه ی قرار گرفتن روکش ملامینه بر روی چوب

نحوه ی قرار گرفتن روکش ملامینه بر روی چوب

انواع روکش ملامینه چوب

روکش ملامینه بر روی ورق های نئوپان، چوب یا ام دی اف می تواند قرارگیرد، چوب ام دی افی که روکش ملامینه شده در مقایسه با نئوپان، دارای مزایای بیشتری است زیرا امکان ماشین کاری بر لبه آن وجود دارد ولی قیمت بالاتری دارد و در برابر عوامل خارجی دارای مقاومت بیتشری می باشد.

کاربرد های روکش ملامینه چوب

روکش ملامینه را بر روی تخته با استفاده از حرارت قرار می دهند و برای نئوپان و چوب ام دی اف کاربرد زیادی دارد. از این نوع ام دی اف به همراه روکش برای کابینت و سرویس خواب، پوشش سقف و پارتیشن ها، غرفه ها، رویه ها، کشوی کمد ها  و صنایع دیگرمی توان استفاده کرد و مناسب مکانی است که حداکثر رطوبت نسبی آن 80 درصد باشد.

مزایا و معایب روکش ملامینه چوب

از جمله مزایا و فواید استفاده از روکش ملامینه برای چوب، می توان موارد زیر را اشاره کرد:

1- این روکش دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت و حرارت است

2- تنوع بالا و قیمت مناسب

3-  یکنواخت بودن رنگ در تمام سطوح چوب بعد از قرار گرفتن بر روی آن

 از جمله معایب این روکش می توان موارد زیر را اشاره کرد:

1- عدم مقاومت بالا در برابر اسید ها

2- نسبت به دیگر روکش ها، شفافیت کمتری دارد.

3- نیاز به تجهیزات و دانش خاص و سرمایه گذاری بالا می باشد.

4- برای ساخت این روکش ها، در رزین از موادی استفاده می شود که در دمای پایین شعله ور شده و سبب سرطان و بیماری ها تنفسی و پوستی می شود (دود ناشی ازسوختن این چوب ها بسیار مضر و خطرناک است).

معرفی تخته نئوپان

با استفاده از بقایا و تراشه های چوبی و چسب مخصوص می توان این تخته را ایجاد کرد که این مواد در قالب قرار گرفته و پرس می شوند، محصول نهایی یک ورق تخته ای می باشد که قابل استفاده در کاربردهای مختلف می باشد.

در واقع این تخته یک محصول ترکیبی می باشد، و به دلیل اینکه این چوب به تنهایی ظاهر زیبایی ندارد و با دکور و محیط اطرافش هم خوانی ندارد، برای زیبا سازی و ایجاد جلوه در آن از انواع روکش ها از جمله روکش ملامینه استفاده می کنند که ظاهری زیبا به این نوع چوب داده و تمیز کردن آن راحت تر و مقاومت و استحکام بیشتری دارد.

برای انجام روکش باید حرارت حدود 200 درجه سانتی گراد بوده و مدت یک دقیقه زمان صرف شود تا به خوبی روکش بر روی تخته پرس گردد،  ضخامت روکش بین 0.25 تا 0.35 میلی متر می تواند باشد و به دو نوع فشار بالا و فشار پایین طبقه بندی می شود که نوع فشار بالای آن دارای استحکام بیشتری است، و پرکاربردترین (در حدود 30 درصد از مصرف روکش های دنیا مربوط به روکش ملامینه می باشد) و مناسب ترین نوع روکش از نظر قیمتی می باشد.

روکش ملامینه علاوه بر تخته نئوپان، برای روکش کردن تخته ام دی اف نیز کاربرد دارد، اما قیمت آن بالاتر است و مقاومت و استحکام بالاتری دارد و لبه های آن دارای کیفیت مناسب تری می باشند. در شکل زیر نمونه ای از تخته های نئوپان که دارای روکش ملامینه می باشند ارائه شده است.

تخته نئوپان با روکش ملامینه

تخته نئوپان با روکش ملامینه
تخته نئوپان با روکش ملامینه

با استفاده از روکش ملامینه بر روی تخته نئوپان، ظاهر آن بسیار زیبا تر شده و می توان در ساخت انواع مبلمان و سرویس های خواب از آن استفاده کرد، محبوبیت این نوع چوب ها به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبای آنها می باشد که در مقایسه با چوب طبیعی بسیار قیمت کمتری دارند، در شکل زیر نمونه ای از رنگ های مختلف روکش ملامینه نشان داده شده است که می توانند برای انواع نئوپان ها و یا ام دی اف استفاده شوند.

روکش های ملامینه با رنگ های مختلف

روکش های ملامینه با رنگ های مختلف
روکش های ملامینه با رنگ های مختلف

روکش ملامینه چوب در ایران

در ایران این روکش با درصد استفاده بالای 20 درصد، بیشترین کاربرد را دارد. مهم ترین استفاده از این روکش را می توان در سرویس های خواب، کمدها، کفی ها و هم چنین میز های تلویزیون مشاهده کرد.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با معرفی انواع چوب

WhatsApp us