خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » انواع چوب و تخته : افرا ، ماهاگونی يا آکاژو

انواع چوب و تخته در دکوراسیون چوبی منزل

چوب افرا: Maple

چوب درخت افرا
چوب درخت افرا

اين خانواده داراي گونه هاي مختلفي در ايران است از جمله ميتوان افرا پلت، افرا شيردار و کيکم را نام برد. بزرگترين و فراوان ترين افراي ايران اپلت با نام علمي insigne Bosso و نام انگليسي Maple است. اين گونه چوب درون نامشخص، چوب سفيد مايل به کرم با درخشندگي کم و بيش صدفي دارد. دواير ساليانه به دليل فشردگي چوب تابستانه در مقطع عرضي کاملا مشخص و در مقطع مماسي نقوش مواج و در مقطع عرضي نقوش رگه اي مانند ايجاد کرده است که پره هاي چوبي ظريف و قهوه اي رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولي به صورت لکه ها و دوک ها نمايان است. چوبي نيمه سنگين با پرداخت آسان و هم کشيدگي کم باعث شده تا در صنعت مبلمان و روکش گيري جايگاه ويژه اي داشته باشد.

معرفی انواع چوب

چوب روسی :

واژه چوب روسي در بازار چوب ايران به هر نوع چوب سفيد رنگ وارداتي از روسيه تلقي ميشود و کاربرد آن هم چندان تفاوتي نمي کند در حاليکه اين چوب سفيد خود شامل گونه هاي کاملا متفاوت چون نراد، نوئل و انواع کاجها مي شوند. همچنانکه گفته شد يکي از گونه هاي چوبي که به چوب روسي معروف است Abies يا نراد است که نام رايج آن در دنيا Fir و Sapen است. اين چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفيد مايل به قرمز، فاقد مجاري صمغي، راست تار، سبک، واکشيدگي و همکشيدگي کم، قابليت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسيار خوش کار، سنباده خوري خوب، ميخ خوري و پيچ خوري عالي هستند ولي با وجود تمام مزايا به راحتي در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبي يا لکه قرمز ميشوند از استحکام آن مي کاهد.

انواع چوب

ساخت درب چوبی ، تمام چوب ، دکوراسیون داخلی
درب تمام چوب کاج

حشرات نيز علاقه زيادي به لانه گزيني و تخم گذاري در آن دارند و بايد توجه داشت که چوبها داراي رگه قرمز به هنگام خشک شدن کاملا تاب بر مي دارند. اين چوب به علت سبکي و ضريب الاستيته بالا از بهترين چوبها براي اسکلت ساختمان هاست. الياف بلند و خمير سفيد آن در کاغذسازي مصرف فراوان دارد. در ايران اين چوب غالبا در صنايع مبلمان استفاده مي شود.

چوب ماهاگونی يا آکاژو :

چوب ماهون افریقا , آکاژور ، ماهگونی , چوب افریقایی
چوب ماهون افریقا , آکاژور ، ماهگونی , چوب افریقایی

آکاژو
از درختان جنگلی امریکا که چوب آن به رنگ سرخ و دارای موج های زیبا است و برای ساختن اشیای چوبی و دکوراسیون لوکس و لاکچری گران بها به کار می رود.

آکاژوها به دو دسته آکاژوي آمريکايي و آفريقايي تقسيم ميشوند که اغلب آکاژوي آفريقايي در بازار ايران يافت ميشود. نام علمي اين گونه Khaya inveeonsis و از خانواده Miliacea است. نام هاي محلي متفاوتي در کشورهاي مختلف آفريقا دارد. درون چوب قرمز رنگ و برون چوب نازک سفيد مايل به صورتي رنگ دارد. بافت يکدست و وجود پرمگسهاي درخشان و براق که با تغيير جهت نور درخشش متفاوتي دارند از ويژگيهاي شاخص اين چوب است. در مقطع شعاعي نقوش نواري صدفي و در مقاطع مماسي نقوشي متنوع چون موجي، مجعد، جناغي دارد. يکي از پرمصرف ترين چوب هاي دنيا براي تهيه روکش هاي قيمتي است. به دليل همکشيدگي و واکشيدگي کم در هنگام خشک شدن کمتر دچار عيب مي شود. ضربه پذيري خوب، پرداخت عالي، پيچ خوري و ميخ خوري بالا از خصوصيات بارز اين چوب است ولي رنگ پذيري و واکس خوري بايد همراه با بتونه کاري انجام شود. در تهيه روکش و مبلسازی بيشترين مصرف را داراست. به دليل ضربه پذيري و ضريب الاستيسيته بالا در تهيه قايق هاي بادباني و تفريحي مناسب است.لازم به ذکر است که چوبهاي ديگري نيز تحت عنوان آکاژو در بازار ديده ميشوند که اسامي واقعي آنها سيپو، کيسپو و ساپلي است .

گروه صنایع چوب و هنر ایران زمین


مطالب مرتبط با موضوع معرفی انواع چوب :

  • معرفی انواع چوب های ساج + قیمت
    چوب ساج یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین چوب های جهان است. این چوب از درختان ساج که بومی مناطق گرمسیری آسیا هستند، به دست می آید
  • چوب سدر چیست و نکاتی درباره رنگ کاری چوب
    سدر در طول سال ها به عنوان چوب غیر قابل رنگ آمیزی شهرت پیدا کرده است . این قابل درک است با توجه به اینکه چوبی سخت و بسیار متراکم است که به دلیل منافذ فشرده اش تمایل به رد رنگ دارد .
  • تفاوت اصلی بین چوب نرم و چوب سخت
    چوب‌های نرمی مانند صنوبر لبه دار، صنوبر داگ، SPF و کاج زرد جنوبی، و چوب‌های سخت مانند بلوط، ماهون و چوب سرخ سنگ بنای صنعت چوب هستند
  • چوب چهار تراش 1.6*10*300 سانت
    در این مقاله به بررسی و معرفی ابعاد چوب چهار تراش کاج روسی با ابعاد 1.6 * 9 * 300 سانتی متر می‌پردازیم. خرید و براورد قیمت انواع چوب چهار تراش
  • معرفی چوب میرانته ( لاوان )
    چوب مرانتی به طور معمول قهوه ای مایل به قرمز یا ارغوانی تیره است. معمولاً با وجود رگه های رزین سفید.
  • نحوه شناسایی انواع چوب
    چه یک صنعت‌ گر حرفه ‌ای چوب باشید یا یک تلاش ‌گر آخر هفته ، به احتمال زیاد با تکه ‌ای چوب روبرو شده ‌اید که کاملاً نمی ‌توانید آن را شناسایی کنید
WhatsApp us