درخت کیکم ، گونه افرا ، کیکم آنشین

درخت کیکم ، گونه افرا ، کیکم آنشین

انواع چوب و درخت

چوب آبنوس: این چوب بدون نقش است. رویشگاه این چوب سواحل گینه در آفریقا از گاتا تا گابون است. درون این چوب سیاه یک دست است.

1 . چوب آبنوس:  بسیار سخت و مناسب دکوراسیون آنتیک و با ارزش است .

۲. چوب فوفل: این چوب به رنگ قهو‌ه‌اى سیر اخرایى است و خطوط موج‌دار تیره‌تر از رنگ زمینه دارد. رویشگاه آن مناطق گرم آسیا مثل هندوستان و پاکستان و جزایر سند و جاوه است.
۳.چوب گردو: رنگ این چوب از کرم مایل به قهوه‌اى تا قهوه‌اى خام با رگه‌هاى تیره و نامنظم موج‌دار است. محل رویش گردو در ارتفاعات میان‌بند جنگلى شمال از آستارا تا گلى‌داغى و در غالب مناطق استپى است.
۴.چوب کنار: رنگ این چوب قهوهاى با زمینه گل اخرا است و نقش آن پر گره و خطوط موجدار است. محل رویش آن در استان‌هاى ساحلى جنوب ایران به خصوص در راه سیرجان به بندرعباس است.
۵. چوب کیکم: رنگ این چوب زمینه کرم رنگ با خطوط و نقش‌هاى شکلاتى یا قهوه‌اى سوخته است و نقش آن جوش‌دار و موج‌دار است. محل رویش این چوب جنگل‌هاى باختر و جنوب ایران است.
۶. چوب آکاژو: رنگ این چوب قرمز مایل به بنفش تیره و نقش آن خطوط نوارى پررنگ‌تر از زمینه است. محل رویش آن نیز غرب آفریقا از لیبریا، کامرون و کنگوتا اوگاندا مى‌باشد.
۷. چوب ساج: رنگ این چوب قهوه‌اى با زمینه سبز و نقش آن رگه‌هاى زرد یا قرمز نوارى است. رویشگاه این چوب، جنوب آسیا از هندوستان تا هند و چین و جاوه است.
۸. چوب سرخدار: رنگ این چوب از کرم تا قهوه‌اى قرمز (با زمینه رنگ آهن) و نقش آن موج‌دار با خطوط کمى پررنگ‌تر است. این چوب در جامعه راست‌شان به‌طور پراکنده دیده شده است و گاهى به ‌صورت جنگل‌هاى خالص وجود دارد.

۹. چوب بقم: رنگ این چوب قرمز زنگ آهن و نقش آن خطوط موج‌دار کم‌رنگ‌تر از زمینه و گروه‌هاى متوسطى که در اثر تلاقى خطوط به‌وجود مى‌آید، مى‌باشد. محل رویش آن آسیاى جنوبى است و از هندوستان به ایران وارد مى‌شود. درخت آن در آمریکاى مرکزى و شمال آمریکاى جنوبى نیز کاشته شده است.
۱۰. چوب عناب: رنگ این چوب قهوه‌اى با زمینه گِل اخراى پخته زرد است و چوب کم نقشى است. رویشگاه این چوب به‌طور پراکنده در خراسان است اما نوع بزرگ‌تر آن در بین راه بیرجند و تربت حیدریه نیز وجود دارد.

۱۱. چوب سنجد: رنگ چوب درون قهوه‌‌اى مایل به قرمز و چوب برون زرد کم ‌رنگ است. این چوب خطوط موج‌‌دار کم‌رنگ و پررنگ‌تر از زمینه همراه با جوش‌هاى فراوان دارد و در کلیه مناطق استپى ایران کاشته مى‌شود.
۱۲. زیتون: رنگ این چوب کرم با زمینه قهوه‌اى است و رگه‌هاى نامنظم و موج‌دار و فراوان به‌رنگ قهوه‌اى تیره دارد. رویشگاه این چوب کرانه مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب اروپا است. در منطقه رودبار و منجیل ایران نیز به‌طور فراوان کاشته مى‌شود.

روکش زیتون ترکیه ای

روکش زیتون ترکیه ای

گونه‌هاى وحشى آن بین قزوین و گیلان و نواحى جیرفت و جبال بارز وجود دارد. در اطراف گرگان تا مازندران دیده شده است.
۱۳. بادام: رنگ این چوب در بیرون کرم مایل به زرد، درون کرم مایل به شکلاتى است. و داراى خطوط موازى و باریک تیره‌تر از متن است. در کلیه مناطق استپى و کوهپایه‌ای، آذربایجان، خراسان، اطراف اصفهان، شیراز و کردستان کاشته مى‌شود.
۱۴. اقاقیا: رنگ این چوب کرم با زمینه شکلاتى است و نقش کم و بیش نوارى دارد. از درختان آمریکاى شمالى است و به علت سازش با خشکى کشت آن در مناطق استپى ایران متداول شده است.
۱۵. ملچ: رنگ چوب برون سفید مایل به خاکسترى و چوب درون ترکیبى از خطوط قهوه‌ای، زرد پررنگ تا قرمز کم‌رنگ است و داراى خطوط نامنظم قهوه‌اى شکلاتى مى‌باشد. این گونه جزء درختان جنگلى شمال ایران است و مى‌توان در بیشتر مناطق استپى ایران با آبیارى کاشت.
۱۶. خرمالو: رنگ این چوب در درون خاکسترى کبود و چوب برون کرم روشن اخرایى است. این گونه جزء درختان جنگلى شمال محسوب مى‌شود و رویشگاه آن کرانه‌هاى دریاى خزر از جنگل‌هاى آستارا تا جنگل‌هاى گرگان است.
۱۷. زرشک: رنگ این چوب زرد پررنگ با انعکاس صدفى است و نقش آن خطوط موج‌دار خودرنگ صدفی. این گونه در دامنه‌هاى شمالى و جنوبى البرز و در ارتفاعات ۱۷۰۰-۲۳۰۰ متر و در حاشیه رودخانه‌ها است.
۱۸. شمشاد: رنگ این چوب زرد یا زمینه رنگ آهن است و بدون نقش مى‌باشد. و در جنگل‌هاى جنوب اروپا، شمال آفریقا و آسیاى غربى مى‌روید. در ایران منحصرا در ارتفاعات پایین جنگل‌هاى شمال از آستارا تا گرگان دیده شده است.
۱۹. نارنج: رنگ این چوب زرد لیمویى و بدون نقش است. این گونه در شمال و جنوب ایران کاشته مى‌شود. سواحل دریاى خزر، استان فارس و بلوچستان محل رویش این درخت است.
منبع:MAF-WOOD

چوب در هنرهای دستی

اساسى‌ ترين مادهٔ تشکيل‌ دهندهٔ آثار معرق، چوب است. چوب داراى بافت و ويژگى‌هاى ظاهرى و تکنولوژيکى مختلف است.  گياهان چوبى در هر سال از دورهٔ رويش خود بافتى به‌نام بافت چوبى به‌ وجود مى‌آورند که مانند پوششى بر بافت‌هاى قبلى افزوده مى‌شود. سرعت رويش و تشکيل بافت چوبى در گياهان مختلف يکسان نيست. برخى از آنها رشد سريع دارند و با بافت نرم و سست و پهناى زياد، مانند صنوبر، اوکاليپتوس و … . گياهانى نيز هستند که کند رشد مى‌کنند و بافتى سخت و متراکم دارند مانند چوب شمساد و … .

 ويژگى‌هاى انتخاب چوب در معرق‌کارى

– رنگ: خوش‌رنگى و تنوع رنگ عامل بسيار مهمى در معرق است.

– استحکام: هرچه الياف چوب متراکم‌تر و جدار آنها ضخيم‌تر باشد، چوب محکم‌تر است و خاصيت لاک‌پذيرى اين نوع چوب بيشتر است.

– خشک بودن: هرگاه چوب تمام آب موجود در بافت‌هاى خود را از دست بدهد و رطوبت آن معادل رطوبت هوا شود، اصطلاحاً چوب خشک شده نام دارد.

– سلامت چوب: چوب يک فرآوردهٔ طبيعى است و از مواد آلى ترکيب‌يافته و هميشه در معرض هجوم انواع عوامل مخرب از جمله باکتري، ويروس و قارچ قرار مى‌گيرد. استفاده از چوب‌هاى لکه‌دار يا قارچ زدهٔ پوسيده مقاومت کالا را از بين مى‌برد و از ارزش آن مى‌کاهد.

– قابليت اره شدن: چوب‌هايى که سختى آنها متوسط است، قابليت اره شدن بهترى دارند.

– قابليت رنده شدن: هرچه چوب‌ها همگن‌تر و راست تارتر باشند، قابليت رنده شدن آنها بهتر است. چوب‌هاى گره‌دار و درهم تار را به‌‌راحتى نمى‌توان رنده کرد. در بين چوب‌هاى ايران تعداد کمترى قابليت رنده شدن عالى را دارند از جمله افرا، توسکا، راش، نمدار، صنوبر و … .

چوب‌هاى مورد استفاده در معرق

۱. آبنوس: اين چوب بدون نقش است.

مبل و صندلی منبت کاری شده با چوب آبنوس

چوب آبنوس

رويشگاه اين چوب سواحل گينه در افريقا از گاتا تا گابون است. چوب درون اين چوب سياه يک دست است.

 

۲. فوفل: اين چوب به رنگ قهو‌ه‌اى سير اخرايى است و خطوط موج‌دار تيره‌تر از رنگ زمينه دارد. رويشگاه آن مناطق گرم آسيا مثل هندوستان و پاکستان و جزاير سند و جاوه است.

 

۳. گردو: رنگ اين چوب از کرم مايل به قهوه‌اى تا قهوه‌اى خام بارگه‌هاى تيره و نامنظم موجدار است. محل رويش گردو در ارتفاعات ميان‌بند جنگلى شمال از آستارا تا گلى‌داغى و در غالب مناطق استپى است.

۴. کُنار: رنگ اين چوب قهوه‌اى با زمينهٔ گل اخرا است و نقش آن پر گره و خطوط موجدار است. محل رويش آن در استان‌هاى ساحلى جنوب ايران به‌خصوص در راه سيرجان به بندرعباس است.

 

۵. کيکم: رنگ اين چوب زمينه کرم رنگ با خطوط و نقش‌هاى شکلاتى يا قهوه‌اى سوخته است و نقش آن جوش‌دار و موج‌دار است. محل رويش اين چوب جنگل‌هاى باختر و جنوب ايران است.

 

۶. آکاژو: رنگ اين چوب قرمز مايل به بنفش تيره و نقش آن خطوط نوارى پررنگ‌تر از زمينه است. محل رويش آن نيز غرب آفريقا از ليبريا، کامرون و کنگوتا، اوگاندا مى‌باشد.

 

۷. ساج: رنگ اين چوب قهوه‌اى با زمينهٔ سبز و نقش آن رگه‌هاى زرد يا قرمز نوارى است. رويشگاه اين چوب، جنوب آسيا از هندوستان تا هند و چين و جاوه است.

 

۸. سرخدار: رنگ اين چوب از کرم تا قهوه‌اى قرمز (با زمينهٔ رنگ آهن) و نقش آن موج‌دار با خطوط کمى پررنگ‌تر است. اين چوب در جامعهٔ راست‌شان به‌طور پراکنده ديده شده است و گاهى به‌صورت جنگل‌هاى خالص وجود دارد.

 

۹. بقم: رنگ اين چوب قرمز زنگ آهن و نقش آن خطوط موج‌دار کم‌رنگ‌تر از زمينه و گروه‌هاى متوسطى که در اثر تلاقى خطوط به‌وجود مى‌آيد، مى‌باشد. محل رويش آن آسياى جنوبى است و از هندوستان به ايران وارد مى‌شود. درخت آن در امريکاى مرکزى و شمال امريکاى جنوبى نيز کاشته شده است.

 

۱۰. عناب: رنگ اين چوب قهوه‌اى با زمينهٔ گِل اخراى پخته زرد است و چوب کم نقشى است. رويشگاه اين چوب به‌طور پراکنده در خراسان است اما نوع بزرگ‌تر آن در بين راه بيرجند و تربت حيدريه نيز وجود دارد.

 

۱۱. سنجد: رنگ چوب درون قهوه‌‌اى مايل به قرمز و چوب برون زرد کم ‌رنگ است. اين چوب خطوط موج‌‌دار کم‌رنگ و پررنگ‌تر از زمينه همراه با جوش‌هاى فراوان دارد و در کليهٔ مناطق استپى ايران کاشته مى‌شود.

 

۱۲. زيتون: رنگ اين چوب کرم با زمينهٔ قهوه‌اى است و رگه‌هاى نامنظم و موج‌دار و فراوان به‌رنگ قهوه‌اى تيره دارد. رويشگاه اين چوب کرانهٔ مديترانه، شمال افريقا و جنوب اروپا است. در منطقهٔ رودبار و منجيل ايران نيز به‌طور فراوان کاشته مى‌شود. گونه‌هاى وحشى آن بين قزوين و گيلان و نواحى جيرفت و جبال بارز وجود دارد. در اطراف گرگان تا مازندران ديده شده است.

 

۱۳. بادام: رنگ اين چوب در بيرون کرم مايل به زرد، درون کرم مايل به شکلاتى است. و داراى خطوط موازى و باريک تيره‌تر از متن است. در کليهٔ مناطق استپى و کوهپايه‌اي، آذربايجان، خراسان، اطراف اصفهان، شيراز و کردستان کاشته مى‌شود.

 

۱۴. اقاقيا: رنگ اين چوب کرم با زمينهٔ شکلاتى است و نقش کم و بيش نوارى دارد. از درختان آمريکاى شمالى است و به علت سازش با خشکى کشت آن در مناطق استپى ايران متداول شده است.

 

۱۵. ملچ: رنگ چوب برون سفيد مايل به خاکسترى و چوب درون ترکيبى از خطوط قهوه‌اي، زرد پررنگ تا قرمز کم‌رنگ است و داراى خطوط نامنظم قهوه‌اى شکلاتى مى‌باشد. اين گونه جزء درختان جنگلى شمال ايران است و مى‌توان در بيشتر مناطق استپى ايران با آبيارى کاشت.

 

۱۶. خرمالو: رنگ اين چوب در درون خاکسترى کبود و چوب برون کرم روشن اخرايى است. اين گونه جزء درختان جنگلى شمال محسوب مى‌شود و رويشگاه آن کرانه‌هاى درياى خزر از جنگل‌هاى آستارا تا جنگل‌هاى گرگان است.

 

۱۷. زرشک: رنگ اين چوب زرد پررنگ با انعکاس صدفى است و نقش آن خطوط موج‌دار خودرنگ صدفي. اين گونه در دامنه‌هاى شمالى و جنوبى البرز و در ارتفاعات ۱۷۰۰-۲۳۰۰ متر و در حاشيهٔ رودخانه‌ها است.

 

۱۸. شمشاد: رنگ اين چوب زرد يا زمينهٔ رنگ آهن است و بدون نقش مى‌باشد. و در جنگل‌هاى جنوب اروپا، شمال افريقا، آسياى غربى مى‌رويد. در ايران منحصراً در ارتفاعات پائين جنگل‌هاى شمال از آستارا تا گرگان ديده شده است.

 

۱۹. نارنج: رنگ اين چوب زرد ليمويى و بدون نقش است. اين گونه در شمال و جنوب ايران کاشته مى‌شود. سواحل درياى خزر، استان فارس و بلوچستان محل رويش اين درخت است.

 

۲۰. توت سفيد: رنگ چوب برون سفيد و درون زرد طلايى است. اين درخت در اصل در چين و آسياى شرقى بوده است. اما در ايران و بسيارى از مناطق معتدلهٔ دنيا کاشته مى‌شود. در ايران در مناطق و بسيارى از مناطق معتدلهٔ دنيا کاشته مى‌شود. در ايران در مناطق مرطوب جنگلى شمال و همچنين در مناطق استپى نيز کاشته مى‌شود.

 

۲۱. افرا (پلث): رنگ اين چوب سفيد شيرى و بدون نقش است. اين گونه جزء درختان جنگلى شمال ايران محسوب مى‌شود و از طوالش تا جنگل‌هاى گلى داغى و گلستان مى‌توان يافت.

 

۲۲. گلابي: رنگ اين چوب قرمز روشن (صورتي) با زمينهٔ قهوه‌اى و بدون نقش و گاهى منقوش است. اين درخت از آستارا تا گرگان مى‌رويد و در کردستان و لرستان نيز گونه‌هاى مختلف آن وجود دارد.

 

۲۳. ممرز: رنگ اين چوب سفيد مايل به خاکسترى و نقش آن رگه‌هاى بنفش کم‌رنگ است. اين درخت از آستارا و ارسباران تا گلى داغلى در جنگل‌هاى ايزده و نور و زرين‌گل مازندران مى‌رويد.

 

۲۴. چنار: رنگ اين چوب خاکسترى مايل به‌صورتى و طرح‌هاى شبيه نقطهٔ قرمز رنگ دارد و در بستر رودخانه‌ها و مناطق استپى مى‌رويد.

درخت و درختچه‌هاي بومي

اشنگور

تيره كُنار، عناب Rhamnaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: سياه تنگرس / Rhamnus L.

نام فارسي/ علمي گونه: اشنگور / .Rhamnus cathartica L

نام انگليسي گونه: Buckthorn

نام‌هاي ديگر: سياه تنگرس طبي، خوشه انگور، آش انگور، خر…

كليات گياه‌شناسيa

وضع رويش: چند ساله يا پايا. هميشه‌سبز. دانه تكثير.a

ريخت‌شناسيa

تنه: اشنگور درخت يا درختچه‌اي خاردار به ارتفاع 6 متر است.a

شاخ و برگ: شاخه‌ها متقابل يا متناوب، برگ‌ها به طول 2 تا 8 و به عرض 5/1- 4 (6) سانتي‌متر، تخم‌مرغي و بيضي شكل نوكدار، لبه‌هاي دندانه‌دار، شكل نيمه‌پهن و كاملاً باز نشده برگ‌ها، رگبرگ‌هاي2-4 (5) جفتي، دمبرگ به طول 5 – 15 (20) ميلي‌متر.a

گل: گل‌آذين انبوه محوري، سبز يا زرد كم رنگ، دمگل‌ها به طول 6- 10 ميلي‌متر و بدون كرك.a

ميوه: تا حدي كروي شكل سياه، آبدار، با پايك كوتاه، داراي سه تا چهار دانه است.a

نواحي رويشيa

رويشگاه: در اغلب جنگل‌ها و ارتفاعات زياد و مرزهاي بالاي جنگل‌ها وجود دارد. از جنگل‌هاي ارسباران و تالش تا پل زنگوله و كلاردشت و گرگان پراكنده است. حد پايين ارتفاع رويشگاه آن در دينوچال در ارتفاع 800 متر و حد بالاي آن در كلاردشت در ارتفاع 2400 متر از سطح درياست.a

در ايران دو واريته از اشنگور وجود دارد.a

در واريته .Var. Cathartica Rhamnus Cathartica L. a

برگ‌ها و شاخه‌هاي جوان بدون كرك يا تا حدي كركدار.a

پراكنش جغرافيايي در ايران: گلستان (شيب شمالي كوه شاهوار نزديك حاجي لنگ، بالاي گردنة زيارت)، مازندران (كلاردشت)، اردبيل (نزديك چولي، 15 كيلومتري جنوب هروآباد خلخال).a

در واريته . Rhamnus Cathartica L. Var. Caucasica Kusna

برگ‌ها به ويژه در سطح زيرين و دمبرگ‌ها با كرك‌هاي دائم انبوه.a

پراكنش جغرافيايي در ايران: گلستان (گرگان، دره زرين گل و اَبْر، شاه كوه)، گيلان (هرزويل، ايسپيلي)، آذربايجان شرقي و اردبيل (كليبر، نزديك حسن بيگلو، بين اردبيل و آستارا).a

پراكنش جهاني: اروپا، شمال تركيه، شمال ايران، آسياي ميانه،‌قفقاز، غرب سيبري، شمال غرب آفريقا.a

a

كاربرد a

– ميوة اشنگور طعمي تلخ و نامطبوع دارد و از آن شيره‌اي مي‌گيرند كه مسهلي قوي است.a

a

a

منابع‌: a

1- ث‍اب‍ت‍ی‌، ح‍ب‍ی‍ب‌ال‍ل‍ه‌، ج‍ن‍گ‍ل‍ه‍ا، درخ‍ت‍ان‌و درخ‍ت‍چ‍ه‌ه‍ای‌ ای‍ران، دانشگاه یزد، 1373 a

2- م‍ظف‍ری‍ان، ول‍ی‌ال‍ل‍ه‌، درخ‍ت‍ان‌و درخ‍ت‍چ‍ه‌ه‍ای‌ ای‍ران‌، ‏‫فرهنگ معاصر، ۱۳۸۳ a

راش

راش

تيره راش Fagaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: راش / Fagus L.

نام فارسي/ علمي گونه: راش / Fagus orientalis Lipsky.

نام انگليسي گونه: Orientalis beech

نام‌هاي ديگر: لاش، آلوش، راج، مرس، قزل گز، حِلهَر.

ادامه مطلب …
كرب

كرب، افراي دشتي

تيره افرا Aceraceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: افراي دشتي / Acer campestre L.

نام انگليسي گونه: Hedge maple

نام‌هاي ديگر: در نوروکجور(کرب)، درکلارستاق(کرف)، کلاردشت(کرچک).

 

كليات گياه‌شناسي

وضع رو…

ادامه مطلب …
شيردار

شيردار، شير پلت

تيره افراAceraceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا/ L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: شيردار/ .Acer cappadocicum Gled

نام انگليسي گونه: Coliseum maple

نام‌هاي ديگر: رودبار، نورکجور و مازندران(شیردار)، آستارا ، طوالش و درفک(ککمT کیکم)، کلارستاق…

ادامه مطلب …
سفيدكركو

سفيدكركو، افراي خزري

تيره افرا Aceraceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / .Acer L

نام فارسي/ علمي گونه: سفيدكركو / .Acer hyrcanium Fisch

نام انگليسي جنس: Maple

نام‌هاي ديگر: رامیان (کرکو)، علي‌آباد کتول (سفیدکرکو).

 

كليات گياه‌شناسي

وضع رويش…

ادامه مطلب …
بادام کوهي

در حال تکمیل…
پسته وحشي

در حال تکمیل…
تاغ

در حال تکمیل…
نخل

در حال تکمیل…
گون گزي

گون گزانگبين

تيره پروانه‌آسايان papilionaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: گون / Astragalus L.

نام فارسي/ علمي گونه: گون گزانگبين/ . Astragalus adscendens boiss

نام انگليسي جنس: Locoweed, Milk-vetch

نام‌هاي ديگر: گزانگبين، گز خوانسار.

 

<…

ادامه مطلب …
افرا

تيره افرا Aceraceae

 

درخت يا درختچه اي با برگهاي بدون گوشواره با لوبهاي پنجه ها و نوك تيز كه ازچوب آْن درمصارف صنعتي و روستايي و از برگ آن براي تغذيه گاو استفاده مي شود. ارتفاع بلندترين گونه بومي افرا در ايران به 35 متر مي رسد.

 

گونه هاي بومي افرا در ايران

كركو، كرب، ك…

ادامه مطلب …
زرشك

زرشك معمولي

تيره زرشكBerberidaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: زرشك / .Berberis L

نام فارسي/ علمي گونه: زرشك معمولي / Berberis vulgaris L.

نام انگليسي جنس: Berberry

نام‌هاي ديگر: زرشك آبي، زرشك سياه، ز…

ادامه مطلب …
كيكم شيرازي

كيكم شيرازي

تيره افرا Aceraceae

 

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: كيكم / Acer monspessulanum L.

نام انگليسي گونه: Montpellier maple

نام فارسي/ علمي واريته: کیکم شیرازی / Acer cinerascens Boiss.

نام‌هاي د…

ادامه مطلب …
كيكم آشوري

كيكم آشوري

تيره افرا Aceraceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: كيكم/ Acer monspessulanum L.

نام انگليسي گونه: Montpellier maple

نام فارسي/ علمي واريته: کیکم آشوری ( کردستانی) / Acer assyriacum, Pojark.

نام‌هاي ديگر: قاسملو …

ادامه مطلب …
سياه كركو

سياه كركو، كيكم قفقازي

تيره افرا Aceraceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / Acer L.

نام فارسي/ علمي گونه: كيكم / L. Acer monspessulanum

نام انگليسي گونه: Montpellier maple

نام فارسي/ علمي واريته: سياه كركو(كيكم قفقازي) / Acer ibericum M.B

نام‌هاي ديگر: ارسب…

ادامه مطلب …
كيكم ايراني

 

كيكم ايراني، كرماني

تيره افرا Aceraceae

 

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: كيكم/ Acer monspessulanum L.

نام انگليسي گونه: Montpellier maple

نام فارسي/ علمي واريته: کیکم ايراني (كرماني) / Acer persicum Po…

ادامه مطلب …
كيكم تركمني

كيكم تركمني

تيره افرا Aceraceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: كيكم/ Acer monspessulanum L.

نام انگليسي گونه: Montpellier maple

نام فارسي/ علمي واريته: کیکم تركمني / Acer turcomanicum Pojark.

نام‌هاي ديگر: خراسان(ک…

ادامه مطلب …
پلت

پلت

افرا Aceraceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: پلت / Acer velutinum Boiss.

نام انگليسي جنس: Maple

نام‌هاي ديگر: آستارا(گندلاش)، کوه درفک(پلاش)، طوالش(بستام، بسکام، بسکم)، لاهیجان(سیاه پلت، بلس )، رودسر و شهسوار(پلت).

 

ك…

ادامه مطلب …
پشموك

در حال تکمیل…
درخت پر

در حال تکمیل…
بنه

بنه چاتلانقوش

تيره سماق Anacardiaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: بنه، پسته / Pistacia L.

نام فارسي/ علمي گونه: بنه/ Pistacia atlantica desf.

نام فارسي/علمي زيرگونه: چاتلانقوش / .Pistacia mutica Fish

نام انگليسي گونه: Pistache tree…

ادامه مطلب …
پسته

پسته

تيره سماق Anacardiaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: بنه، پسته / Pistacia L.

نام فارسي/ علمي گونه: پسته/ Pistacia vera L.

نام انگليسي گونه: Pistachio nut tree

نام‌هاي ديگر:

 

كليات گياه‌شناسي

وضع رويش: خزان…

ادامه مطلب …
چاتلانقوش

در حال تکمیل…
خينجوك

خينجوك

تيره سماق Anacardiaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: بنه، پسته / Pistacia L.

نام فارسي/ علمي گونه: خينجوك / Pistacia khinjuk stocks.

نام انگليسي جنس: Pistache tree

نام‌هاي ديگر: پسته وحشي، خُنجك، بَنك، كُلخونگ، كِزون، كسور، د…

ادامه مطلب …
كيش

در حال تکمیل…
خرزهره

در حال تکمیل…
اشورك

در حال تکمیل…
قيطاني

در حال تکمیل…
خاس

خاس

تيره خاس Aquifoliaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: خاس / .Ilex L

نام فارسي/ علمي گونه: خاس / Ilex Spinigera (Loes) Loes

نام انگليسي گونه: Holly, Dahoon

نام‌هاي ديگر: خاش، كنگه، چَخ، هيس، آلاش، ورگد تلي، شرابه، راج…

ادامه مطلب …
داردوست

در حال تکمیل…
استبرق

در حال تکمیل…
شُهر، هيب

در حال تکمیل…
زردكيش

در حال تکمیل…
دوهاني

در حال تکمیل…
لباشير، موبر

در حال تکمیل…
گيشدر

در حال تکمیل…
گيشدر پيچ

در حال تکمیل…
حرا

حَرّا

تيره حراAvicenniacaea

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: حرا / Avicennia L.

نام فارسي/ علمي گونه: حرا / Avicennia marina (Forsk.) Vierh.

نام انگليسي گونه: Avicennia

* به دليل تك‌گونه‌اي بودن، جنس و گونه يكي است.

نام‌هاي د…

ادامه مطلب …
زرشك زالزاكي

 

زرشك زالزالكي

تيره زرشك Berberidaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: زرشك / .Berberis L

نام فارسي/ علمي گونه: زرشك زالزالكي / .Berberis crataegina Dc

نام انگليسي جنس: Berberry

نام‌هاي ديگر: مالسك، ز…

ادامه مطلب …
زرشك زرافشاني

در حال تکمیل…
زرشك خراساني

در حال تکمیل…
زرشك راست خوشه

در حال تکمیل…
زرشك پلويي

 

زرشك پلويي

تيره زرشك Berberidaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: زرشك / .Berberis L

نام فارسي/ علمي گونه: زرشك پلويي / Berberis Sp.

نام انگليسي جنس: Berberry

نام‌هاي ديگر: مالسك، زرنج، زريش، زَنبر…

ادامه مطلب …
توسكاي قشلاقي

توسكاي قشلاقي

تيره توسكا Betulaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: توسكا / Alnus Miller.

نام فارسي/ علمي گونه: توسكاي قشلاقي / .Alnus glutinosa (L.) Gaertn

نام انگليسي گونه: Black adler

نام‌هاي ديگر: توسه، سياه توسه، ت…

ادامه مطلب …
توسكاي ييلاقي

توسكاي ييلاقي

تيره توسكا Betulaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: توسكا / Alnus Miller

نام فارسي/ علمي گونه: توسكاي ييلاقي / Alnus subcordata C. A. Mey.

نام انگليسي گونه: Caucasian adler

نام علمي زيرگونه: توسكاي ييلاقي …

ادامه مطلب …
توس، غان

توس

تيره توسكا Betulaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: توس، غان / Betula L.

نام فارسي/ علمي گونه: توس / .Betula Pendula Roth

نام انگليسي گونه: Brich tree

نام‌هاي ديگر: غان، سند، غوش، تيس.

 

كليات گياه‌شناسي

وض…

ادامه مطلب …
انارشيطان

در حال تکمیل…
سه پستان

در حال تکمیل…
گوانجير، كهيرو

در حال تکمیل…
شمشاد خزري

شمشاد

تيره شمشاد Buxaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: شمشاد / BUXUS L.

نام فارسي/ علمي گونه: شمشاد خزري / BUXUS hyrcana pojark.

نام انگليسي جنس: Box tree

نام‌هاي ديگر: كيش در استان گیلان ( شمشاد، شومشاد، شیشار، شوشار)، مازندران ( شار، شَهر).

كليات گياه‌…

ادامه مطلب …
دزدگير، بوتكش

در حال تکمیل…
سناي مكي

در حال تکمیل…
خرنوب

خرنوب

تيره ارغوان Caesalpiniaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: خرنوب / Ceratonia L.

نام فارسي/ علمي گونه: خرنوب / Ceratonia siliqua L.

نام انگليسي گونه: Carob tree

نام‌هاي ديگر: خروب

ادامه مطلب …
ارغوان

 

ارغوان

Fabaceae تيره باقلاييان

زير تيره ارغوان – Caesalpiniaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: ارغوان/ .Cercis L

نام فارسي/ انگليسي گونه: ارغوان/ judas tree

نام علمي گونه: Cercis siliquastrum L.

نام‌هاي ديگر: نام‌ آن در همه ج…

ادامه مطلب …
ارغوان افغاني

در حال تکمیل…
ليلكي

 

ليلكي

تيره ارغوانCaesalpiniaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: ليلكي / Gleditsia L.

نام فارسي/ علمي گونه: ليلكي / Gleditsia caspica Desf.

نام انگليسي گونه: Caspian honey locust

نام‌هاي ديگر: لالكي، للك، لك، ك…

ادامه مطلب …
درمان عقرب

در حال تکمیل…
بريسي

در حال تکمیل…
كورآويز

در حال تکمیل…
كلير

در حال تکمیل…
كور درختچه اي

در حال تکمیل…
مكراني شني

در حال تکمیل…
مرو

در حال تکمیل…
پلاخور برگه دار

در حال تکمیل…
پلاخورسياه دانه

در حال تکمیل…
پلاخورپرگل

در حال تکمیل…
پلاخور بويراحمدي

در حال تکمیل…
پلاخور بوته اي

در حال تکمیل…
شن

در حال تکمیل…
آقطي سياه

در حال تکمیل…
دانه باز، كروج

در حال تکمیل…
ساحلي

در حال تکمیل…
گوشوارك

در حال تکمیل…
گوشوارك مخملي

در حال تکمیل…
گوشوارك زگيلي

در حال تکمیل…
طارون

در حال تکمیل…
سنبله نمكي

در حال تکمیل…
ترات

ترات

تيره اسفناجيان Chenopodiaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: تاغ / Haloxylon Bge.

نام فارسي/ علمي گونه: ترات /Haloxylon salicornicum.

نام انگليسي جنس: Saxaul

نام‌هاي ديگر: زهر بوته، لانا، لوندرا، ماتي، چهقوق، پيرخاي.

ادامه مطلب …
شورابرقويي

در حال تکمیل…
شور درختچه اي

در حال تکمیل…
شورچهاروجهي

در حال تکمیل…
شورشبه درختچه اي

در حال تکمیل…
شورچوبي

در حال تکمیل…
شورالبرزي

در حال تکمیل…
شور درختي تركمني

در حال تکمیل…
شور يزدي

در حال تکمیل…
اشنان

اُشنان

تيره اسفناجيان Chenopodiacaea

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: اُشنان / .Seidlitzia Bunge ex Boiss

نام فارسي/ علمي گونه: اُشنان / . Seidlitzia rosmarinus Bge

نام انگليسي گونه: Seidlitzia

نام‌هاي ديگر: اُشنيان…

ادامه مطلب …
سياه شور

در حال تکمیل…
سياه شور دامغاني

در حال تکمیل…
گل آفتابي

در حال تکمیل…
گل آفتابي درختچه اي

در حال تکمیل…
سنداني

در حال تکمیل…
كرقيچ بياباني

در حال تکمیل…
كرقيچ

در حال تکمیل…
ريش پهن كوهستاني

در حال تکمیل…
ريش پهن، منگري

در حال تکمیل…
ريش پهن منقاري

در حال تکمیل…
بنفش معطر

در حال تکمیل…
پيچك شاخه خاري

در حال تکمیل…
كنج

در حال تکمیل…
پيچك درختچه اي

در حال تکمیل…
پيچك پيكاني

در حال تکمیل…
پيچك خاردار

در حال تکمیل…
سياه ال

در حال تکمیل…
ذغال اخته

در حال تکمیل…
شفت

در حال تکمیل…
ممرز

ممرز

تيره فندق Corylaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: ممرز / Carpinus L.

نام فارسي/ علمي گونه: ممرز / .‍Carpinus Betulus L

نام انگليسي گونه: European horbean

نام‌هاي ديگر: اُولَس، جَلَم، تَغار، مَرز،…

ادامه مطلب …
لور

 

لِوَر

تيره فندق Corylaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: ممرز / Carpinus L.

نام فارسي/ علمي گونه: لِوَر / orientalis Miller. ‍Carpinus

نام انگليسي گونه: Eastern hornbean

نام‌هاي ديگر: شَرَم، لِوار…

ادامه مطلب …
فندق

در حال تکمیل…
شب بوي بياباني

در حال تکمیل…
خارمرجان

در حال تکمیل…
كلمو

در حال تکمیل…
كلمو بلوچي

در حال تکمیل…
زربين

زربين

تيره سرو، زربين Cupressaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: سرو / L. Cupressus

نام فارسي/ علمي گونه: زربين / L. Cupressus sempervirens

نام انگليسي گونه: Italian cypres

نام‌هاي ديگر: در گیلان (زربین)، علی‌آباد کتول و رامیان (سر)، آمل (سورش) و شیراز (وهل واهل) …

ادامه مطلب …
سرو شيرازي

در حال تکمیل…
ارس

اُرس

تيره سرو Cupressaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: اُرس / L. Juniperus

نام فارسي/ علمي گونه: اُرس / B..M Juniperus excelsa

نام انگليسي گونه: E.Greek juniper.

نام‌هاي محلي: هورس، اورس (دره كرج)، ارس(خراسان)، اربس(منجيل)، ورس(آمل)، ار…

ادامه مطلب …
ارس معطر

در حال تکمیل…
چتنه

در حال تکمیل…
ماي مرز

در حال تکمیل…
نوش

در حال تکمیل…
خرمالو

در حال تکمیل…
كلهو، خرمندي

در حال تکمیل…
سنجد

در حال تکمیل…
سنجدتلخ

در حال تکمیل…
ارمك دو رديفي

در حال تکمیل…
ارمك رونده

در حال تکمیل…
ارمك ميانه

در حال تکمیل…
ارمك لارستاني

در حال تکمیل…
هوم

در حال تکمیل…
ارمك، ريش بز

در حال تکمیل…
ارمك گوشتي

در حال تکمیل…
سياه گيله

در حال تکمیل…
آكاسياي سنبله اي

در حال تکمیل…
شب خسب

در حال تکمیل…
برهان

در حال تکمیل…
كهور ايراني

كهور ايراني

تيره كهورMimosaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: كهور / Prosopis L.

نام فارسي/ علمي گونه: كهور ايراني / cineraria L. Prosopis

نام انگليسي جنس: Cashaw

نام‌هاي ديگر: كهور، كهور شاهي، غاف، كَندي، مَر، ش…

ادامه مطلب …
كهور پاكستاني

در حال تکمیل…
كهور درختچه اي

در حال تکمیل…
لول

در حال تکمیل…
انجيرخوراكي

در حال تکمیل…
انجيرخوراكي صخره اي

در حال تکمیل…
انجير وحشي

در حال تکمیل…
انجير وحشي افغاني

در حال تکمیل…
انجير وحشي مكراني

در حال تکمیل…
توت هراتي

در حال تکمیل…
شاه توت

در حال تکمیل…
گز روغني

در حال تکمیل…
مورد

در حال تکمیل…
شب رنگي، سرسرخك

در حال تکمیل…
ون

در حال تکمیل…
بنو

بنو

تيره زيتون Oleaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: زبان گنجشك / Fraxinus L.

نام فارسي/ علمي گونه: بنو/ Fraxinus rotundifolia Miller.

نام فارسي/علمي زيرگونه: بنو/ rotundifolia . Fraxinus rotundifolia Miller…

ادامه مطلب …
زبان گنجشك

زبان گنجشك

تيره زيتون Oleaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: زبان گنجشك / Fraxinus L.

نام فارسي/ علمي گونه: زبان گنجشك / Fraxinus excelsior L.

نام انگليسي گونه: European ash

نام‌هاي ديگر: وان، ون، وندا، ونو، بناو…

ادامه مطلب …
زبان گنجشك اراكي

در حال تکمیل…
ياسمن پاكوتاه

در حال تکمیل…
ياسمن سفيد

در حال تکمیل…
زيتون مسقطي

در حال تکمیل…
زيتون

زيتون

تيره زيتون Oleaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: زيتون / Olea L.

نام فارسي/ علمي گونه: زيتون / Olea europaea L.

نام انگليسي گونه: Olive tree

نام‌هاي ديگر: كَلكُم، چوب سيد، زه‌دار، ستركا، لاولا، عتم.

ادامه مطلب …
زيتون رنگي

در حال تکمیل…
ياس بنفش ايراني

در حال تکمیل…
داز، نخل ايراني

در حال تکمیل…
خرما

در حال تکمیل…
گرگ خار

در حال تکمیل…
عروس شن زار

در حال تکمیل…
قره تاج

در حال تکمیل…
گون

در حال تکمیل…
گون درختچه اي

در حال تکمیل…
نخود درختي جلفايي

در حال تکمیل…
دغدغك البرزي

در حال تکمیل…
دغدغك آسياي صغير

در حال تکمیل…
دغدغك گيفاني

در حال تکمیل…
دغدغك

در حال تکمیل…
دغدغك رگه ارغواني

در حال تکمیل…
د غدغك تك گل

در حال تکمیل…
نخود شني مكراني

نمدار

تيره نمدار Tiliaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: نمدار / Tilia L.

نام فارسي/ علمي گونه: نمدار /Tilia platyphyllos Scop.

نام انگليسي گونه: Linden tree

نام فارسي/ علمي زيرگونه: نمدار / . Tilia p…

ادامه مطلب …
شيشم

در حال تکمیل…
ترشك بهبهاني

در حال تکمیل…
انار

در حال تکمیل…
كلماتيس معطر

در حال تکمیل…
كلماتيس اصفهاني

در حال تکمیل…
كلماتيس شرقي، كلك

در حال تکمیل…
كلماتيس سفيد

در حال تکمیل…
كلماتيس ارغواني

در حال تکمیل…
شمح

در حال تکمیل…
شمح بياباني

در حال تکمیل…
سياه توسه

در حال تکمیل…
نازبياباني جنگلي

در حال تکمیل…
نازبياباني درختچه اي

در حال تکمیل…
رنگينك، ازرق

در حال تکمیل…
رنگينك درختچه اي

در حال تکمیل…
پرخ

در حال تکمیل…
فرفيون تركه اي

در حال تکمیل…
كرچك، بيد انجير

در حال تکمیل…
شاه‌بلوط

شاه‌بلوط

تيره بلوط Fagaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: شاه‌بلوط / .Castanea Mill

نام فارسي/ علمي گونه: شاه‌بلوط / .Castanea sativa Mill

نام انگليسي گونه: chestnut Sweet

نام‌هاي ديگر: طراس، قَستَل.

 

كليات گياه‌شناسي

وضع رويش: خزان…

ادامه مطلب …
بلوط ايراني، برودار

بلوط ايراني

تيره بلوط Fagaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: بلوط/ Quercus L.

نام فارسي/ علمي گونه: بلوط ايراني/ Quercus Brantii Lindl.

نام انگليسي جنس: Oak tree

نام‌هاي ديگر: بلوط، پليط، مازو، مازي، برودار، بلو، بلوط غرب، بلوط زاگرس.

 

كليات گي…

ادامه مطلب …
يوول

در حال تکمیل…
اوري

در حال تکمیل…
سفيدمازو

در حال تکمیل…
بلوط چوب پنبه اي

در حال تکمیل…
گالش انگور صخره زي

در حال تکمیل…
گالش انگور خراساني

در حال تکمیل…
گالش انگور تيره گل

در حال تکمیل…
گالش انگور شرقي

در حال تکمیل…
گالش انگور

در حال تکمیل…
انجيلي

انجيلي

تيره انجيلي Hamamelidacea

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: انجيلي / .Parrotia persica C. A. Mey

نام فارسي/ علمي گونه: انجيلي / .Parrotia persica C. A. Mey

نام انگليسي گونه: Ironwood tree

* به دليل تك‌گونه‌اي بودن، جنس و گ…

ادامه مطلب …
متامتي

در حال تکمیل…
گردو

در حال تکمیل…
لرگ

در حال تکمیل…
گل اروانه

در حال تکمیل…
كاسه گل سفيد

در حال تکمیل…
كاسه گل كازروني

در حال تکمیل…
كاسه گل، گلدر

در حال تکمیل…
گوش بره

در حال تکمیل…
گوش بره بلوطستاني

در حال تکمیل…
هميشك

هميشك

تيره لاله Liliaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: هميشك / Daneae Medicus.

نام فارسي/ علمي گونه: هميشك / Daneae racemosa (L.) Moench.

نام انگليسي گونه: Alexandrian laurel

نام‌هاي ديگر: هميشه، قَلَ…

ادامه مطلب …
كوله خاس

كوله‌خاس

تيره لاله Liliaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: كوله‌خاس / .Ruscus L

نام فارسي/ علمي گونه: كوله‌خاس / .Ruscus hyrcanus Woron

نام انگليسي گونه:

نام‌هاي ديگر: جِز، دجيز، عناب بري، چوُشت، جز…

ادامه مطلب …
ازملك

در حال تکمیل…
دارواش سوزني برگ

در حال تکمیل…
موخور

در حال تکمیل…
دارواش

در حال تکمیل…
حنا

در حال تکمیل…
برگ نمدي پاكستاني

در حال تکمیل…
برگ نمدي درختچه اي

در حال تکمیل…
برگ نمدي

در حال تکمیل…
برگ نمدي مصري

در حال تکمیل…
كنفي پاكستاني

در حال تکمیل…
sida spinosa

در حال تکمیل…
زيتون تلخ

در حال تکمیل…
زامور

در حال تکمیل…
آكاسيا

در حال تکمیل…
چگرد

در حال تکمیل…
كرت، چش

در حال تکمیل…
جوسيخ بادلنگ

در حال تکمیل…
رنگين زرد

در حال تکمیل…
اشك، شور درخت

در حال تکمیل…
نيل نقره اي، شمل

در حال تکمیل…
نيل چاه بهاري

در حال تکمیل…
نيل بوته اي

در حال تکمیل…
ناو نوكي

در حال تکمیل…
اقاقيا

در حال تکمیل…
دم گاوي

در حال تکمیل…
تلخ بيان باغي

در حال تکمیل…
لاتي

در حال تکمیل…
اسپرس درختي خارك دار

در حال تکمیل…
اسپرس درختي سكه اي

در حال تکمیل…
اسپرس درختي نقره اي

در حال تکمیل…
نيلكي مصري

در حال تکمیل…
نيلكي ارغواني

در حال تکمیل…
نيلكي تك گل

در حال تکمیل…
چنار

چنار

تيره چنار Platanaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: چنار / Platanus L.

نام فارسي/ علمي گونه: چنار/ . Platanus orientalis L

نام انگليسي گونه: Plane-tree

نام‌هاي ديگر: جوهر، دِلف، خرغوله، مِنار، نُلك، شنار.

 

كليات گياه‌شناسي

وضع رويش: خز…

ادامه مطلب …
كاروان كش رود باري

در حال تکمیل…
كاروان كش زرافشاني

در حال تکمیل…
كاروان كش

در حال تکمیل…
كاروان كش تبريزي

در حال تکمیل…
كاروان كش ارمنستاني

در حال تکمیل…
اسكنبيل زيبا

در حال تکمیل…
اسكنبيل درختي

اسكنبيل درختي

علف هفت‌بندPolygonaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: اسكنبيل / . Calligonum L

نام فارسي/ علمي گونه: اسكنبيل درختي / Calligonum arborescens Litv.

نام انگليسي گونه: Calligonum

نام‌هاي ديگر: …

ادامه مطلب …
اسكنبيل كرماني

در حال تکمیل…
اسكنبيل كاشاني

اسكنبيل كاشاني

علف هفت‌بند Polygonaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: اسكنبيل /.Calligonum L

نام فارسي/ علمي گونه: اسكنبيل كاشاني /

Calligonum caput Medusae Schrenk.

نام انگليسي گونه: Calligonum

نام‌هاي …

ادامه مطلب …
اسكنبيل يزدي

در حال تکمیل…
اسكنبيل بستاني

در حال تکمیل…
اسكنبيل سازويي

در حال تکمیل…
اسكنبيل لاري

در حال تکمیل…
اسكنبيل خراساني

در حال تکمیل…
اسكنبيل آسياي مركزي

در حال تکمیل…
اسكنبيل هفت بندي

در حال تکمیل…
اسكنبيل لوتي

در حال تکمیل…
اسكنبيل طبسي

در حال تکمیل…
اسكنبيل بين النهريني

در حال تکمیل…
پرند

پرند

علف هفت بند Polygonacea

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: پرند/ Pteropyrum Jaub.

نام فارسي/ علمي گونه: پرند/ Pteropyrum Aucheri Jaub.

نام انگليسي گونه: Pteropyrum

نام‌هاي ديگر: پيرند، قورمك، توله ميچك.

 

كليات گياه‌شناس…

ادامه مطلب …
پرند ايلامي

در حال تکمیل…
بيدمرجان

در حال تکمیل…
سياه اربه

در حال تکمیل…
سياه تلو

در حال تکمیل…
سياه تنگرس طبي، اشنگور

در حال تکمیل…
سياه تنگرس صخره روي

در حال تکمیل…
سياه تنگرس كردي

در حال تکمیل…
سياه تنگرس

در حال تکمیل…
سياه تنگرس فارسي

در حال تکمیل…
سياه تنگرس كرماني

در حال تکمیل…
عناب

عناب

تيره كنار Rhamnaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: كنار / Ziziphus Miller.

نام فارسي/ علمي گونه: عناب / Ziziphus jujuba Miller.

نام انگليسي گونه: Jujube

نام‌هاي ديگر: طبرخون، سيدانه، سنجد گرگان، خرماي قرمز، خرماي چيني.

<…

ادامه مطلب …
كنار كازروني

در حال تکمیل…
رمليك

در حال تکمیل…
سدر

سدر

تيره كُنارRhamnaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: كُنار / Ziziphus miller.

نام فارسي/ علمي گونه: سدر / .Ziziphus spina L

نام انگليسي گونه: Nubk tree

نام‌هاي ديگر: كُنار، سدر، مَنبل دارو، نيم، سنجدگرجي، ضال، ببر، نبق.

ادامه مطلب …
چندل

چندل

تيره چندلRhizophoraceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: چندل / Rhizophora L.

نام فارسي/ علمي گونه: چندل / Rhizophora mucronata poir.

نام انگليسي گونه: Black mangrove

نام‌هاي ديگر:

 

كليات گياه‌شناسي

وضع روي…

ادامه مطلب …
بادام بي برگ

در حال تکمیل…
بادام تفتاني

در حال تکمیل…
چغالك

در حال تکمیل…
بادام

بادام

تيره گل سرخ Rosaceae

 

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: بادام / .Amygdalus L

نام فارسي/ علمي گونه: بادام / Amygdalus communis L.

نام انگليسي گونه: Almond

نام‌هاي ديگر: بادام معمولي، بادا…

ادامه مطلب …
بادام عاجي

در حال تکمیل…
بادام كرماني

در حال تکمیل…
بادام پرسپوليسي

در حال تکمیل…
بادام قره باغي

در حال تکمیل…
بادام شيرازي

در حال تکمیل…
ارژنك

در حال تکمیل…
بادام كردستاني

در حال تکمیل…
بادام خارآلود

در حال تکمیل…
بخورك

در حال تکمیل…
بادام خور موجي

در حال تکمیل…
بادام مشبك

در حال تکمیل…
ارژن، بادام كوهي

در حال تکمیل…
بادام پرخار

در حال تکمیل…
بادام مخملي

در حال تکمیل…
بادام اروميه اي

در حال تکمیل…
بادام گنو يي، ارچن

در حال تکمیل…
زردآلو، قيصي

در حال تکمیل…
گيلاس

در حال تکمیل…
آلبالوي كوهستاني

در حال تکمیل…
آلبالوي خراساني

در حال تکمیل…
آلبالوي كوهي

در حال تکمیل…
محلب

در حال تکمیل…
آلبالوي ريزدانه

در حال تکمیل…
آلبالوي پاكوتاه

در حال تکمیل…
آلبالوي تركمنستاني

در حال تکمیل…
آلبالو

در حال تکمیل…
آلبالوي يزدي

در حال تکمیل…
شيرخشت مازندراني

در حال تکمیل…
شيرخشت دورنگ

در حال تکمیل…
شيرخشت فيروزكوهي

در حال تکمیل…
شيرخشت تاجيك

در حال تکمیل…
شيرخشت برگ ساده

در حال تکمیل…
شيرخشت كرماني

در حال تکمیل…
شيرخشت لرستاني

در حال تکمیل…
شيرخشت سياه

در حال تکمیل…
شيرخشت زاگرسي

شيرخشت زاگرسي

تيره گل سرخRosaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: شيرخشت / Cotoneaster medicus.

نام فارسي/ علمي گونه: شيرخشت زاگرسي / Cotoneaster morulus Pojark.

نام انگليسي جنس: Cotoneaster

نام‌هاي ديگر: س…

ادامه مطلب …
شيرخشت پرگل

در حال تکمیل…
شيرخشت، سياه چوب

شيرخشت

تيره گل سرخRosaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: شيرخشت / Cotoneaster medicus.

نام فارسي/ علمي گونه: شيرخشت / Cotoneaster nummularia fisch.

نام انگليسي جنس: Cotoneaster

نام‌هاي ديگر: سياه چوب، بوق، گوژدون،…

ادامه مطلب …
شيرخشت سكه‌اي

شيرخشت سكه‌اي

تيره گل سرخRosaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: شيرخشت / Cotoneaster medicus.

نام فارسي/ علمي گونه: شيرخشت سكه‌اي / Cotoneaster nummularioides Pojark.

نام انگليسي جنس: Cotoneaster

نام‌هاي …

ادامه مطلب …
شيرخشت خراساني

در حال تکمیل…
شيرخشت شيرازي

در حال تکمیل…
شيرخشت تفتاني

در حال تکمیل…
شيرخشت گل خوشه اي

در حال تکمیل…
شيرخشت هرمزي

در حال تکمیل…
شيرخشت تركمني

در حال تکمیل…
شيرخشت كپه داغي

در حال تکمیل…
زالزالك خونين

در حال تکمیل…
زالزالك زرد

در حال تکمیل…
سياه وليك

در حال تکمیل…
زالزالك ارمنستاني

در حال تکمیل…
سرخه وليك

در حال تکمیل…
زالزالك شرقي

در حال تکمیل…
زالزالك ايراني

در حال تکمیل…
زالزالك شانه اي

در حال تکمیل…
زالزالك گرجي

در حال تکمیل…
زالزالك كپت داغي

در حال تکمیل…
زالزالك تركمنستاني

در حال تکمیل…
زالزالك ايرواني

در حال تکمیل…
زالزالك سينايي

در حال تکمیل…
زالزالك آسياي مركزي

در حال تکمیل…
زالزالك قره باغي

در حال تکمیل…
زالزالك تركمني

در حال تکمیل…
زالزالك قره باغي

در حال تکمیل…
زالزالك تركمني

در حال تکمیل…
زالزالك تركستاني

در حال تکمیل…
به

در حال تکمیل…
جل

در حال تکمیل…
سيب

در حال تکمیل…
هلو،شليل

در حال تکمیل…
آلوچه

در حال تکمیل…
آلو زرد

در حال تکمیل…
گوجه وحشي

در حال تکمیل…
شير خشتي

در حال تکمیل…
گلابي گرگاني، تلكا

در حال تکمیل…
گلابي سنجدي

در حال تکمیل…
گلابي شيرازي

در حال تکمیل…
گلابي بي كرك

در حال تکمیل…
گلابي تالشي

در حال تکمیل…
گلابي خزري

در حال تکمیل…
گلابي كندواني

در حال تکمیل…
گلابي مازندراني

در حال تکمیل…
گلابي برگ بيدي

در حال تکمیل…
امرود

در حال تکمیل…
گلابي تركمني

در حال تکمیل…
رز سقيد

در حال تکمیل…
رزسهندي

در حال تکمیل…
نسترن وحشي

در حال تکمیل…
گل محمدي

در حال تکمیل…
نسترن كوهي

در حال تکمیل…
نسترن زرد

در حال تکمیل…
رز قفقازي

در حال تکمیل…
نسترن شيرازي

در حال تکمیل…
رز شرقي

در حال تکمیل…
رز ايراني، ورك

در حال تکمیل…
رز روباهي

در حال تکمیل…
رز گردآلود

در حال تکمیل…
بارانك برگ شانه اي

در حال تکمیل…
بارانك خاكستري

در حال تکمیل…
بارانك لرستاني

در حال تکمیل…
بارانك شرقي

در حال تکمیل…
بارانك ايراني

در حال تکمیل…
بارانك

در حال تکمیل…
اسپيره

در حال تکمیل…
اشپيره نوشهري

در حال تکمیل…
كارتوس

در حال تکمیل…
روناس اصفهاني

در حال تکمیل…
روناس صخره زي

در حال تکمیل…
صنوبر افغاني

در حال تکمیل…
سپيدار

سدر

تيره كُنار Rhamnaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: كُنار / Ziziphus miller.

نام فارسي/ علمي گونه: سدر / .Ziziphus spina L

نام انگليسي گونه: Nubk tree

نام‌هاي ديگر: كُنار، سدر، مَنبل دارو، نيم، سنجدگرجي، ضال، ب…

ادامه مطلب …
پده

در حال تکمیل…
شالك، تبريزي

در حال تکمیل…
زردبيد

در حال تکمیل…
بيد مشك

در حال تکمیل…
بيد سفيد

بيد سفيد

تيره بيدSalicaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: بيد/ Salix L.

نام فارسي/ علمي گونه: بيد سفيد/ Salix alba L.

نام انگليسي گونه: Waite willow

نام‌هاي ديگر: فِك، فيك، بِي، صفصاف، اسبيدار، وي‌دار.

 

كل…

ادامه مطلب …
بيدمجنون

بيد مجنون

تيره بيدSalicaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: بيد/ Salix L.

نام فارسي/ علمي گونه: بيد مجنون/ Salix babylonica L.

نام انگليسي گونه: Babylon weeping willow

نام‌هاي ديگر: وزك، بيد معلق.

 

كل…

ادامه مطلب …
سرخ بيد

در حال تکمیل…
سياه بيد

در حال تکمیل…
بيدايراني

در حال تکمیل…
بيدخراساني

در حال تکمیل…
بيد ترخوني

در حال تکمیل…
بيدشميراني

در حال تکمیل…
پير، توج

در حال تکمیل…
چوج

در حال تکمیل…
داروما

در حال تکمیل…
ناترك

در حال تکمیل…
كهتر، كتور

در حال تکمیل…
ديوخارتركمني

در حال تکمیل…
ديوخار

در حال تکمیل…
ديوخارمينابي

در حال تکمیل…
ديوخار بلوچستاني

در حال تکمیل…
ديوخار مكراني

در حال تکمیل…
گرگ تيغ

در حال تکمیل…
دهير

در حال تکمیل…
تاج ريزي جنوبي

در حال تکمیل…
تاج ريزي پيچي

در حال تکمیل…
پنير باد

در حال تکمیل…
كاكنج

در حال تکمیل…
شبه گز، شيشعان

در حال تکمیل…
گل گزه اي درختچه اي

در حال تکمیل…
گز بخارايي

در حال تکمیل…
گز شاهي

گز شاهي

تيره گز Tamaricaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: گز/ Tamarix L.

نام فارسي/ علمي گونه: گز شاهي/ Tamarix aphylla (L.) Karst.

نام انگليسي گونه: Athel tamarisk

نام‌هاي ديگر: شورگز، باهوگز، كورگز.

ادامه مطلب …
گز آرالي

در حال تکمیل…
گز قزاقستاني

در حال تکمیل…
گز آذري

در حال تکمیل…
شنگر، گز دو پايه

در حال تکمیل…
گز مشكوك

در حال تکمیل…
گز آتشين

در حال تکمیل…
گز هندي

در حال تکمیل…
گز ازبكي

در حال تکمیل…
گز كرماني

گز ازبكستاني

در حال تکمیل…
گز بوشهري

در حال تکمیل…
گز تركمنستاني

در حال تکمیل…
گز دانه درشت

در حال تکمیل…
گز عماني

در حال تکمیل…
گز سيستاني

در حال تکمیل…
گز خويي

در حال تکمیل…
گز مصري

در حال تکمیل…
گز عراقي

در حال تکمیل…
گز پرشاخه

در حال تکمیل…
گز گل سرخي

در حال تکمیل…
گز ازميري

در حال تکمیل…
شاه گز

در حال تکمیل…
گز اصفهاني

در حال تکمیل…
گز بياباني

در حال تکمیل…
گز چهار پرچمي

در حال تکمیل…
سرخدار

سرخدار

تيره سرخدار Taxaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: سرخدار / .Taxus L

نام فارسي/ علمي گونه: سرخدار / . Tuxus baccata L

نام انگليسي گونه: Pasific yew

نام‌هاي ديگر: سرخدار، سوختال، سيروار، جيوا.

<…

ادامه مطلب …
مازريون

در حال تکمیل…
خوشك

در حال تکمیل…
توربيد

در حال تکمیل…
برگ بويي هرازي

در حال تکمیل…
برگ بويي كرماني

در حال تکمیل…
سياه گينه

در حال تکمیل…
پوترو آسيايي

در حال تکمیل…
پوترو

در حال تکمیل…
پوترو مكراني

در حال تکمیل…
پوترو فندقي

در حال تکمیل…
نرمدار،‌ نمدار

نمدار

تيره نمدار Tiliaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: نمدار / Tilia L.

نام فارسي/ علمي گونه: نمدار /Tilia platyphyllos Scop.

نام انگليسي گونه: Linden tree

نام فارسي/ علمي زيرگونه: نمدار / . Tilia p…

ادامه مطلب …
داغداغان

داغداغان

تيره نارون Ulmaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: داغداغان / ‍Celtis L.

نام فارسي/ علمي گونه: داغداغان / Celtis australis L.

نام انگليسي گونه: Europian nettle tree

نام‌هاي ديگر: درخت تا، تادار، ته‌دار، …

ادامه مطلب …
تادار، چوب نظر

در حال تکمیل…
داغداغان بي كرك

در حال تکمیل…
تايله

در حال تکمیل…
نارون برگ ريز

نارون برگ‌ريز

تيره نارون Ulmacae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: نارون / Ulmus L.

نام فارسي/ علمي گونه: نارون برگ‌ريز / Ulmus Boissieri Grudz.

نام انگليسي جنس: Elm-tree

نام‌هاي ديگر: نارون گل‌پشه‌اي

 

كلي…

ادامه مطلب …
ملچ

ملچ

تيره نارون Ulmacae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: نارون / Ulmus L.

نام فارسي/ علمي گونه: ملچ / Ulmus glabra Hudson.

نام انگليسي گونه: Scotch elm, Montion elm

نام‌هاي ديگر: مِلج، شلدار، لوروت، سرخه، لونگا، وزم، قره…

ادامه مطلب …
اوجا

اوجا

تيره نارون Ulmacae

 

نام فارسي/ علمي جنس: نارون / .Ulmus L

نام فارسي/ علمي گونه: اوجا / Ulmus minor Miller.

نام انگليسي گونه: Elm-tree

نام‌هاي ديگر: اوجه، لي، لو، سَمَت، قره غاج، درخت شاه اشرفي، بسك، وزم، گل پردار، گرزم، غر…

ادامه مطلب …
نارون چتري

در حال تکمیل…
پنج انگشت

در حال تکمیل…
بنگرو

در حال تکمیل…
پنج انگشت هندي

در حال تکمیل…
انگور وحشي

در حال تکمیل…
اسفندي

در حال تکمیل…
قره داغ خرمشهري

در حال تکمیل…
قره داغ

در حال تکمیل…
قيچ

قيچ

قيچ Zygophllaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: قيچ / Zygophyllum L.

نام فارسي/ علمي گونه: قيچ / Zygophyllum atriplicoides Fish.

نام انگليسي جنس: Bean caper

نام‌هاي ديگر: زرين‌چو، گواچ، كل‌قيچ، قره‌قان، خ…

ادامه مطلب …
سماق

در حال تکمیل…
اسكنبيل

اسكنبيل

علف هفت‌بند Polygonaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: اسكنبيل / . Calligonum L

نام فارسي/ علمي گونه: اسكنبيل / Calligonum comosum L, Her.

نام انگليسي گونه: Calligonum

نام‌هاي ديگر: بتو، ارته، كر…

ادامه مطلب …
گوآوا

در حال تکمیل…
پيچ بخارايي

در حال تکمیل…
آزاد

آزاد

تيره نارون Ulmacae

 

نام فارسي/ علمي جنس: آزاد Zelkova spach.

نام فارسي/ علمي گونه: آزاد .Zelkova carpinifolia (pallas) C.koch

نام انگليسي گونه: E. elm zelkova.

نام‌ها…

ادامه مطلب …
آكاسياي چتري

آكاسياي چتري

تيره كهورMimosaceae

Leguminosaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: آكاسيا / Acacia Miller.

نام فارسي/ علمي گونه: آكاسياي چتري / Acacia tortilis Hayne.

نام انگليسي جنس:Acacia

نام‌هاي ديگر:…

ادامه مطلب …
افراي چناري

افراي چناري

تيره افرا Aceraceae

 

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: افرا / L. Acer

نام فارسي/ علمي گونه: افراي چناري / Acer platanoides L.

نام انگليسي گونه: Norvey maple, Plane maple

نام‌هاي ديگر: زیارات(کرکف)، طوالش(ککم وکیکم)، پل زنگوله(شیرپلت)، سوادکوه(شی…

ادامه مطلب …
بلند مازو

بلندمازو

تيره راش Fagaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: بلوط / L. Quercus

نام فارسي/ علمي گونه: بلندمازو / Quercus castaneifolia.

نام انگليسي گونه: Oak tree

نام‌هاي ديگر: مازو،…

ادامه مطلب …
تنگرس

تنگرس

تيره گل سرخRosaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: بادام / Amygdalus L.

نام فارسي/ علمي گونه: تنگرس / Amygdalus lycioides Spach.

نام انگليسي جنس: Almond

نام‌هاي ديگر: بادام كوهي، بادام خارآلود، …

ادامه مطلب …
ازگيل

ازگيل

تيره گل سرخRosacea

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: ازگيل / . Mespilus L

نام فارسي/ علمي گونه: ازگيل / Mespilus germanica L.

نام انگليسي گونه: Medlar

 

كليات گياه‌شناسي

وضع رويش: خزان‌كننده.

ريخت‌شناسي

ادامه مطلب …
ياسمن زرد

ياسمن زرد

تيره زيتون Oleaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: ياسمن / Jasminum L.

نام فارسي/ علمي گونه: ياسمن زرد / Jasminum fruticans L.

نام انگليسي گونه: jasmine Yellow

نام‌هاي ديگر: ياس زرد، شوران

 

كلي…

ادامه مطلب …
گز

تيره گز Tamaricaceae

 

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: گز / Tamarix L.

نام فارسي/ علمي گونه: گز/ L. Tamarix gallica

نام انگليسي گونه: Common tamarisk

نام‌هاي ديگر: گز انگبين، گزگزو، گز معمولي

 

كليات گياه‌شن…

ادامه مطلب …
زرد تاغ

زرد تاغ

تيره اسفناجيان Chenopodiaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: تاغ / Haloxylon Bge.

نام فارسي/ علمي گونه: زرد تاغ / Haloxylon persicum Bge.

نام انگليسي جنس: Haloxylon

نام‌هاي ديگر: سرخ تاغ، آق خزك، ترگز، سكساول، سفيد تاغ.

ادامه مطلب …
سفيدپلت

سفيدپلت

تيره تبريزيSalicaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: صنوبر / .Populus L

نام فارسي/ علمي گونه: سفيدپلت / Populus caspica Bornm.

نام انگليسي جنس: Popolar

نام‌هاي ديگر: اسپيدار، آق‌كرنگ، تارانقي، پلخدار، اسپه …

ادامه مطلب …
سياه تاغ

سياه‌تاغ

تيره اسفناجيان Chenopodiaceae

 

 

نام فارسي/ علمي جنس: تاغ / Haloxylon Bge.

نام فارسي/ علمي گونه: سياه‌تاغ / Haloxylon Ammodendron.

نام انگليسي گونه: Saxaoul

نام‌هاي ديگر: قره‌خزك

 

كليات گياه‌شناس…

ادامه مطلب …
اسكنبيل ايراني

اسكنبيل ايراني

علف هفت بند Polygonaceae

 

نام فارسي/ علمي جنس: اسكنبيل / . Calligonum L

نام فارسي/ علمي گونه: اسكنبيل ايراني / .Calligonum persicum Boois

نام انگليسي گونه: Calligonum

نام‌هاي ديگر: بتو، ار…

ادامه مطلب …

افرای مونپلیه[ ویرایش ]

افرای مونپلیه

مونپلیه درخت افرا

افرا برگ مونپلیه
طبقه بندی رتبه
نوع [1]
طبقهبندی علمی

محدوده:
یوکاریوت ها
فرمانرو:
گیاهان
بخش:
Albdhiraat
SAA:
دانه Mistorat
بالا رتبه:
رزیدها
رتبه:
Alsabonyat
گونه:
صابون ساپینداسیا یا افرا آسراسیا
خانواده:
Hippocastanoideae
جنسیت:
افرا ایسر
نوع:
monspessulanum مونپلیه
نام علمی
Monspessulanum ACER
لینه
the
گالری عکس افرا مونپلیه  – ویکیانبار
اصلاح
مونپلیه افرای نوع گیاهی متعلق به جنس افرا از جوخه صابون .

انواع درخت

انواع درخت

افرای مونپلیه

افرای مونپلیه

افرای مونپلیه

افرای مونپلیه

افرای مونپلیه

افرای مونپلیه

 

 

منابع : وبسایت 

وبسایت طبیعت ایران

WhatsApp us