انواع مختلف چوب و کاربرد آنها

شناخت انواع مختلف چوب و کاربرد آنها می تواند برای انتخاب بهترین چوب برای پروژه های شما بسیار مفید باشد. این که آیا شما در حال ساخت چیزی از چوب هستید یا به سادگی مبلمان چوبی را برای خانه خود انتخاب می کنید ، این لیست در انتخاب بسیاری از انواع چوب به شما کمک می کند چوب خود را انتخاب کنید که بتوانید از آن خوشحال باشید و از نظر استاندارد برای سازه شما کاربرد داشته باشد .

آشنایی با انواع چوب و کاربرد آنها

چوب در اشکال و اندازه های مختلف موجود است. از آنجا که چوب از درختان به وجود می آید و انواع مختلفی از درختان وجود دارد ، جای تعجب نیست که چنین تنوع زیادی از چوبهای مختلف را برای استفاده در ساختمان داشته باشیم.

سه نوع اصلی چوب

قبل از اینکه به انواع مختلف چوب و کاربردهای متداول آنها بپردازیم ، درک سه نوع اصلی چوب که ممکن است با آنها روبرو شوید ، مهم است. این سه نوع عبارتند از: چوب نرم ، چوب سخت و چوب مهندسی شده. هر یک از این انواع مختلف چوب را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد.

چوبهای نرم

چوب های نرم چوب, الوار هایی است که از درختان مخروطی بدست می آید. از نظر علمی به عنوان ژیمنوسپرم ها گفته می شود ، درختان مخروطی درختانی هستند که دارای برگ های سوزنی هستند و میوه آن ها مخروطی است. نمونه هایی از درختان رایج از چوب نرم که در کارهای نجاری ، ساخت و ساز و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرند . مانند: کاج ، سرو ، صنوبر ، ردوود است.

آیا چوب های نرم از چوب های سخت , سخت تر هستند؟

برخلاف تصور رایج ، چوب های نرم به دلیل اینکه “نرم” هستند, چوب های نرم نامیده نمی شوند. در حالی که درست است که برخی از انواع چوب های سخت بسیار سخت هستند و کار با آن چالش برانگیز تر است ، اما تمایز چوب های نرم با نرم بودن واقعی ارتباطی ندارد برخی از چوب های سخت از نظر نرمی از چوب های نرم سبک تر و نرم تر هستند .

چوب های نرم مانند کاج ، سرو ، صنوبر ، صنوبر و ردوود چگونه استفاده می شود؟

بیشتر چوب های نرم بسیار قوی هستند و معمولاً در بسیاری از بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. صنوبر ، کاج ، و صنوبر (SPF) معمولاً در مراکز بهسازی منزل تحت عنوان الوار SPF در ابعاد مختلف فروخته می شوند. این چوبها اغلب در قاب بندی ساخت و سازهای جدید و همچنین سازه های سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از این چوب ها ، به ویژه چوب های نرم از خانواده سرو ، به دلیل توانایی و مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات مشهور هستند. این امر باعث می شود درختانی مانند سرو و چوب قرمز ( رد وود آمریکایی ) برای پروژه های خارجی مانند نمای بیرونی , دکوراسیون و مبلمان در فضای باز بصورت ایده آل استفاده می شوند.

چوب های سخت

چوبی است که از درختان غیر سوزنی برگ یا مخروط ندارند تولید می شود. این درختان بیشتر به عنوان درختان برگریز شناخته می شوند که از نظر علمی بیشتر به عنوان آنژیواسپرم شناخته می شوند. چوب های سخت درختانی هستند که برگ و دانه تولید می کنند.

گونه های رایج چوب سخت شامل بلوط ، افرا ، گیلاس ، چوب ماهون و گردو است. گونه های چوب سخت همیشه لزوماً از چوب های نرم نیستند ، اما بسیاری از گونه ها به دلیل الگوهای زیبا و مجزا از چوب با چگالی پایین و نسبتا نرم هستند.

همچنین برخی از چوبها که از چوبهای سخت محسوب می شوند, از درختان برگ‌ریز نیستند ، مانند بامبو و نخل. این گیاهان از نظر علمی به عنوان مونو کاتیونها شناخته می شوند ، اما دارای بسیاری از خصوصیات یکسان در چوب های سخت هستند و بنابراین اغلب در این دسته طبقه بندی می شوند. بامبو و نخل گاهی می توانند در طبقه بندی بعدی یعنی چوبهای مهندسی قرار گیرند.

چوب مهندسی شده: محصولات چوبی تولیدی

نوع سوم چوب که ممکن است با آن روبرو شوید ، چوب های مهندسی شده هستند. چوب مهندسی شده به طور طبیعی در محیط رخ نمی دهد بلکه تولید می شود.

این تخته ها معمولاً با چوب ساخته می شوند که دارای ویژگی های خاصی هستند. همچنین به عنوان چوب کامپوزیت نیز شناخته می شود ، این محصولات غالباً از زباله های چوب های کارخانه ساخته می شوند.

چوب مهندسی شده اغلب با استفاده از مواد شیمیایی یا فرآیند گرما برای تولید یک محصول چوبی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند اندازه های خاصی را داشته باشد که دستیابی به آن از طبیعت دشوار است.

نمونه های مشهور چوب های مهندسی شده شامل تخته سه لا ، تخته فیبر ​​و صفحه کامپوزیت است. روکش های چوبی نیز می توانند بعضاً به عنوان چوب مهندسی طبقه بندی شوند ، زیرا اغلب برای دستیابی به اندازه خاص یا الگوبرداری از چوب ، از طریق تکنیک های مخصوص برش یا پیوستن قطعات به یکدیگر ، باید دستکاری شود.


اکنون که این سه نوع اصلی چوب را درک کردیم ، آماده هستیم تا کاوش در مورد انواع مختلف چوب که ممکن است با آنها روبرو شوید و آنچه را که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد را شروع کنیم.

انواع چوب برای نجاری ، مبلمان و ساختمان

انواع چوب و کاربردهای آنها

در حالی که سه نوع اصلی چوب وجود دارد ، هزاران گونه چوب وجود دارد. در این بخش رایج ترین چوبهایی که ممکن است در ساخت و ساز و نجاری با آن روبرو شوید را پوشش خواهیم داد. برای هر نوع چوب ، مروری بر خصوصیات رایج آنها خواهیم داشت و اینکه کدام نوع چوب مناسب تر برای استفاده است.

همه چوب ها به ترتیب حروف الفبای انگلیسی ذکر شده اند ، بنابراین اگر نوع خاصی از چوب مورد نظر برای یادگیری وجود دارد ، می توانید آن را به راحتی در این لیست پیدا کنید.


آلدر وود چوب توسکا

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
حکاکی قاشق چوب توسکا

حکاکی قاشق چوب توسکا

آلدر یک چوب سخت است که به دلیل زیبایی طبیعی ، کارایی و تطبیق پذیری ، به آرامی محبوبیت فزاینده ای پیدا می کند. بیشتر در مناطق شمال غربی کالیفرنیا و مناطق جنوب غربی کانادا مشاهده می شود. در خانواده مشابه درخت غان قرار دارد ، بنابراین ئر خیلی از ویژگی ها مانند هم هستند .

با اینکه چوب توسکا در طبقه بندی چوب های سخت دسته بندی شده است ولی از نرمترین چوب های سخت می باشد .

به نظر می رسد که آلدر هنگام برش تازه تقریباً سفید است ، اما به سرعت به قهوه ای عسلی تبدیل می شود که یک بار در معرض هوا و نور خورشید قرار می گیرد رنگ آن تثبیت می شود . این چوب با چگالی متوسط ​​معمولاً دارای دانه مستقیم است و از آن برای کنده کاری ، خم کاری و ماشین کاری به راحتی استفاده می شود.

این چوب همچنین با انواع مختلفی از تکمیل کننده های مختلف به خوبی کار می کند. چوب الدر هنگام سمباده کاری از سطح بسیار صافی برخوردار است که به راحتی می توان رنگ آمیزی شود .

درخت آلدر به قطر یا ارتفاع بسیار بزرگ دیده نمی شود ، بنابراین به این نکته نیاز دارید که اگر به قطعات اسلب یا تخته های بسیار بزرگی احتیاج دارید ، بدست آوردن آن مشکل است و قطعات بزرگ آن از قیمت بالاتری برخوردار هستند .

Alder اغلب در ساخت مبلمان و کابینت استفاده می شود. همچنین برای فریم های قاب عکس و سایر اشیاء تزیینی یک انتخاب محبوب است.

شاید یکی از کاربردهای تخصصی تر برای چوب آلدر در بدنه سخت گیتارهای برقی باشد. چوب الدر لحنی بسیار تمیز ایجاد می کند که تکرار آن با چوب های دیگر دشوار است. استفاده در گیتارهای برقی ، از چوب آلدر در کنار چوب ماهون بسیار جالب است .

توسکای اروپایی

نام مشترک: Alder European، Alder Black، Alder Common

نام علمی: Alnus glutinosa

توزیع: اروپای غربی

اندازه درخت: قطر تنه 65-80 فوت (20-25 متر) ، 1-2 فوت (0.3- .6 متر)

میانگین وزن خشک: 31 پوند / فوت 3 (495 کیلوگرم / متر 3 )


Ash wood چوب اش

یافتن چوب اش در حال حاضر به ویژه با توجه به مشکلات اخیر این درخت در مورد آفت زمرد نسبتا سخت است ، آفت تهاجمی که باعث مرگ بسیاری از این درختان شده است ، و باعث شده تا این چوب به سختی در بازار یافت شود . اگر در مناطقی زندگی می کنید که درختان اش بومی هستند و به وفور رشد می کنند ، پیدا کردن این چوب آسان تر از آن است که اگر در جایی زندگی کنید که چنین نیست.

چوب اش همان استحکام و خصوصیات چوب بلوط سفید را تقلید می کند اما اگر بتوانید آن را در یک خانه محلی در نزدیکی خود پیدا کنید ، با قیمت مناسبتری به دست می آید. این چوب به راحتی رنگ می گیرد و می تواند برای انواع مختلفی از پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد.

Aspen wood آسپن

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
چوب اسپن , صنوبر , چوب تبریزی

درختان آسپن اغلب در تولید چوب سونا استفاده می شود.
آسپن یک چوب با رنگ روشن است که باعث می شود رنگ آمیزی بر روی آن به خوبی قابل اجرا باشد . این چوب گاهی اوقات به نظر می رسد حالت مخملی و کرک دار است .

چوب اسپن , صنوبر , چوب تبریزی
چوب اسپن , صنوبر , چوب تبریزی

آسپن یک چوب سخت است که در شمال شرقی آمریکا بصورت بومی رشد می کند . البته در مناطق معتدل اروپا و آسیا هم این درخت در گونه های بسیاری رشد می کند . از نظر چگالی و رنگ این گونه انواع بسیاری دارد . در ایران کشت صنوبر در تبریز بسیار دیده می شود .

یکی از کاربردهای بسیار ویژه چوب آسپن در ساخت سونا است. این چوب حرارت را منتقل نمی کند و یک عایق عالی است و می تواند رطوبت را به خوبی تحمل کند. از آنجا که گرما را به راحتی هدایت نمی کند ، در بعضی مواقع در تولید کبریت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این خصوصیات همچنین مواردی هستند که آسپن را برای استفاده در ساخت بدنه کشو در مبلمان مطلوب می کند ، این چوب همچنین بدون بو و بدون طعم و مزه است و این امر را برای ساخت چوب های ظروف غذایی, ظروف آشپزخانه ایده آل می کند.

چوب بالسا

بالسا یک چوب بسیار سبک است که معمولاً در ساخت انواع لوازم سرگرمی و کاردستی از آن استفاده می شود. بسیاری از نجاران دید گاهی منفی در مورد چوب بالسا دارند, از آنجایی که خیلی قوی نیست ، اما اغلب مورد استقبال قرار می گیرد و کاربردهای بسیار جالبی دارد. مثلا برای ساخت هواپیمای مدل از چوب بالسا استفاده می شود .

بیشتر ما برای اولین بار در پروژه های ساخت اسباب بازی کودک و کیت های مدل با چوب بالسا روبرو می شویم. چوب بالسا ممکن است برای بازی کودک و آموزش نجاری در نظر گرفته شود ، شاید این همان کاتالیزوری باشد که افراد زیادی را به کار با چوب و ساخت و ساز آشنا می کند.

این چوب همچنین از تاریخ بسیار غنی برخوردار است ، به خصوص به این دلیل که اغلب در طول جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم در هواپیماها و کشتی ها به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می گرفت.

چوب بالسا معمولاً از آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی به سراسر جهان صادر می شود. چوب بالسا خیلی سریع رشد می کند اما طول عمر آن نسبتاً کوتاه است ، به طوری که بیشتر درختان قبل از 10 سالگی بعنوان چوب برش می خورند و استفاده می شوند .

این چوب بسیار سبک است ، و بسیاری از مردم از آن متعجب می شوند , چوب بالسا اغلب در ساخت قایق ها ، جلیقه و ابزار نجات در آب و انواع دیگر از مواردی که برای شناورسازی طراحی شده اند ، استفاده می شود. تخته های موج سواری نمونه ای عالی از پروژه های زیبایی است که می توان از چوب بالسا ساخت.

چوب بالسا چوب کم چگالی است که عموماً خیلی قوی نیست. به همین دلیل ، بسیاری از افراد برای هر نوع پروژه ای که نیاز به تحمل وزن و فشار داشته باشد ، ترجیح می دهند چوب بلوط و توس را به جای چوب بالسا انتخاب کنند.

از طرف دیگر ، اگر شما نیاز به ساخت چیزی از چوب دارید که بتواند به سرعت از هم پاشیده یا از هم جدا شود ، مانند مواردی که برای ساخت مجموعه ها برای مراحل تئاتر و فیلم استفاده می شود ، بالسا انتخاب بسیار خوبی است.

این چوب به راحتی رنگ پذیر است.

هنگام مونتاژ پروژه هایی که از چوب بالسا استفاده می کنند ، اغلب استفاده از چسب ضروری است ، زیرا چوب با میخ یا پیچ خیلی خوب کار نمی کند. تکه های بسیار نازک چوب بالسا را ​​غالباً می توان با چیزی بیش از یک ابزار خوب یا چاقوی کاردستی خرد کرد.

چوب بامبو

چوب بامبو
از لحاظ فنی گیاه، ساقه های بامبو ممکن است توخالی باشند اما بسیار قوی هستند.

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها

اگرچه بامبو از نظر فنی چوب نیست ، اما به دلیل سختی و تراکم ساقه های گیاه می توان از آن برای ساختن بسیاری از موارد استفاده کرد. بامبو در آب و هوای گرمسیری به وفور رشد می کند و تعدادی گونه مختلف نیز در دسترس است که بین مناطق متفاوت است.

گیاه بامبو دارای ساقه ای بلند و توخالی است. از این ساقه ها می توان به عنوان الیاف استفاده کرد ، یا می توان آنها را به صورت نوارهای باریک و باریک برش داد تا روکش ایجاد شود. محصول روکش از ساقه ها به چوب مهندسی شده مانند تخته سه لا ساخته می شود.

در حالی که ممکن است مردم فکر کنند که بامبو سبک ، نرم و خم یا بریدگی آسان خواهد بود این مورد نیست. بهتر است بامبو را با چوب بلوط قرمز چوب بلوط سفید یا افرا مقایسه کنید ، زیرا از سختی و استحکام مشابهی برخوردار است. الیاف بامبو با چگالی بالا در بعضی اوقات می تواند برای ابزار و ایجاد نقوش سخت باشد.

ساقه های بامبو مخصوصاً برای مبلمان باغ ، تزئینات باغ ، نرده ها و صفحه های میز بسیار محبوب هستند. همچنین می توانید بامبو را در کابینت ها ، مبلمان به خوبی و حتی به عنوان کفپوش چوبی مشاهده کنید.

بخشی از آنچه بامبو را قادر به مقاومت در برابر پوسیدگی در فضای بیرون می کند ، پوشش مومی طبیعی آن است. اگر مایل به رنگ آمیزی یا چسب بامبو هستید ، ابتدا باید چوب را ماسه بزنید تا از ایجاد سطحی برای جذب چسب اطمینان حاصل کنید. اگر در خارج از منزل از آن استفاده شود ، بیشتر بامبو ها باید برای ماندگاری آب بندی و محافظت شوند.

رطوبت می تواند باعث ورم یا انقباض بامبو شود .

باسوود , نام مشتر (ها): لاله درختی، لاله درختی آمریکایی، آهک، لیندن

چوب باسوود
چوب باسوود , Basswood

باس چوب چوب بسیار سبک و خامه ای رنگ است و با دانه بندی بسیار مستقیم و محکم دارد. اگر به درستی خشک شود به سادگی پیچ و تاب بر نمی دارد .

چوب باسوود , Basswood
چوب باسوود , Basswood

نام علمی: Tilia americana

توزیع: آمریکای شمالی شرقی

اندازه درخت: قطر تنه 65-120 فوت (20-37 متر) ، 3-4 فوت (1-1.2 متر)

میانگین وزن خشک: 26 پوند / فوت 3 (415 کیلوگرم / متر 3 )

باسوود مورد علاقه برای نجاران است این چوب سخت و سبک بسیار محبوب است. همچنین برای کسانی که از مدل های چوبی مینیاتوری و مدل های ساختمانی لذت می برند ، یک انتخاب بسیار محبوب است. وود ترنرها ( خراط ها ) به دلیل سهولت در استفاده و در دسترس بودن ، از کار کردن با چوب و تخته ها بسیار لذت می برند.

این چوب بو و طعم خاصی ندارد ، بنابراین آن را به یک انتخاب محبوب برای جعبه های نگهداری مواد غذایی یا حتی استفاده احتمالی در ظروف آشپزخانه تبدیل می کند. Basswood در آمریکا به راحتی پیدا می شود و در دسترس است و به طور معمول قیمتی مناسب دارد .

این چوب دارای رنگی یکنواخت است . در اکثر موارد ، بهتر است از یک پوشش طبیعی به عنوان محافظ برای چوب استفاده شود. استفاده از رنگ باعث یک پایان جذاب است .


چوب راش

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها

نام علمی: Fagus sylvatica

توزیع: اروپا

اندازه درخت: قطر تنه 100-130 فوت (30-40 متر) ، 3-5 فوت (1-1.5 متر)

میانگین وزن خشک: 44 پوند / فوت 3 (710 کیلوگرم / متر 3 )

راش چوب سختی است که اغلب برای تولید روکش های چوبی ، مبلمان و غیره استفاده می شود. این چوب معمولاً صاف و محکم است و گاها دارای پوسته خاکستری است و معمولاً رنگ آن کرم مایل به زرد و یا مایل به قرمز است.

راش چوب محکمی است و به همین دلیل ، راش یک انتخاب عالی برای ساختن هر نوع مبلمان داخلی مانند صندلیها و سایر قطعات چوبی است . چوب راش گاه در معرض رطوبت زیاد یا رطوبت غیرقابل پیش بینی در محیط دچار انقباض و تورم می شود. از چوب راش برای ساخت پیانو و ملزومات آن استفاده می شود .

چوب راش در زمره چوبهای سختی است که مقرون به صرفه می باشد . در صورت تمایل می توان آن را رنگ آمیزی کرد.

چوب توس


نام علمی:
 Betula alnoides
توزیع: برمه ، هند و نپال
اندازه درخت: قطر تنه 65-100 فوت (20-30 متر) ، 2-3 فوت (0.6-1.0 متر)
میانگین وزن خشک: 33 پوند / فوت 3 (530 کیلوگرم / متر 3 )

درخت توس دارای چوبی است که یافت نرمی دارد و اغلب یکی از گونه‌های چوب مقرون به صرفه در چوبهای محلی است. این چوب بسیار قوی است و تقریباً برای همه چیز و هر چیزی که تصور کنید قابل استفاده است. بسیاری از مردم از توس به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای بلوط استفاده می کنند. رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز است .

نکته ای که باید از چوب این درخت بدانید این است که رنگ آمیزی آن بسیار دشوار است و گاها دارای لکه هایی است که پوشش خوبی ندارند .

رد وود کالیفرنیا

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها

رد وود یا چوب قرمز کالیفرنیا یک چوب نرم نرم برای پروژه های ساختمان سازی در فضای باز است.
این درخت بسیار شبیه درخت سدر است و توانایی بالایی در برابر آب دارد . رد وود اغلب برای اتصالات ریلی و راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین گزینه ای مناسب برای ساخت روکش و عرشه کشتی می باشد .

سدر وود

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها

بسیاری از مردم نه تنها به دلیل دانه و رنگ جالب چوب آن را مورد استفاده قرار می دهند بلکه بواسطه بوی معطر آن ، از آن برای دفع آفات و پروانه ها استفاده می کنند . ، به همین دلیل از آن برای ساخت کمد استفاده می شود .

سدر همچنین یک انتخاب ایده آل برای پروژه های ساختمان سازی در فضای باز است. این چوب غالباً مقاوم در برابر پوسیدگی است و می تواند تغییرات دمایی را به خوبی تحمل کند . به همین دلیل ، بسیاری از افراد از سدر برای مصارف فضای باز مانند عرشه ، مبلمان پاسیو و شمشیربازی استفاده می کنند.

انواع متفاوتی از سرو:

سرو قرمز غربی
سرو قرمز شرقی
سرو سفید شمالی
سدر زرد
سرو اسپانیایی
در حالی که بسیاری از افراد به دلیل خواص معطر آن سدر را دوست دارند ، باید به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی از افراد نسبت به روغن های طبیعی که دارند به آن حساس باشند. اگر قصد دارید با چوب سرو کار کنید ، برای کاهش استنشاق خاک اره از دستکش و ماسک استفاده کنید.

از این چوب نباید برای ظروف آشپزخانه که تماس طولانی با آن داریم استفاده شود .

گیلاس

گیلاس یک چوب زیبا است که از درخت میوه بومی آمریکا است. این چوب اغلب به عنوان یک چوب رنگی با رنگی در محدوده صورتی تا صورتی تیره استفاده می شود . چوب گیلاس به مرور زمان تیره می شود و رنگی مایل به قرمز به خود می گیرد . چوب گیلاس می تواند لایه هایی سیاه داشته باشد که از تاثیرات رسوب مواد معدنی است .

نام مشترک: گیلاس سیاه ، گیلاس ، گیلاس آمریکایی

نام علمی: Prunus serotina

توزیع: آمریکای شمالی شرقی

اندازه درخت: 50-100 فوت (15-30 متر) قد ، 3-5 فوت (1-1.5 متر) قطر تنه

میانگین وزن خشک: 35 پوند / فوت 3 (560 کیلوگرم / متر 3 )

سختی Janka 950 lb f 4،230 N

چوب گیلاس در زمانی که تازه برش می خورد رنگی صورتی مایل به قهوه ای دارد که با گذشت زمان این رنگ به سمت قرمز و قهوه ای متمایل می شود .

این چوب دارای بافت و دانه بندی ریز با درخشش متوسط است . منافذ این چوب ریز تا متوسط و نامنظم است

این چوب مقاوم در برابر پوسیدگی است و بسیار با دوام است .

مقطع چوب گیلاس
مقطع چوب گیلاس

چوب گیلاس یک چوب عالی از نظر مقاومت و کاربری است , بغییر از برخی از انواع گیلاس که خیلی سخت هستند چوب گیلاس امریکایی به راحتی قابل برش و کار با دستگاه است . این چوب با دانه و بافت مستقیم به خوبی قابل استفاده در کارهای cnc و مغار کاری است فقط در مواقعی که لک در چوب ایجاد شود قدری مشکل ایجاد می شود .

استفاده از سیلر و سمباده قبل از رنگ کاری توصیه می شود .

بو: هنگام کار ، رایحه ای ملایم و متمایز دارد.

آلرژی / سمیت: تنفس خاک اره گیلاس با اثرات تنفسی مانند خس خس همراه است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله های آلرژی چوب و سمیت مراجعه کنید .

گیلاس به عنوان یک چوب خانگی در جهان شناخته شده است که از قیمت متوسطی برخوردار است . البته گونه های جدید و با کیفیت این چوب قیمت بالایی دارند .


صنوبر داگلاس

صنوبر یکی دیگر از چوب های نرم و اقتصادی و بسیار مهم است که می توانید برای شروع پروژه های نجاری با آن کار کنید. صنوبر معمولاً برای پروژه هایی که بر روی آن رنگ آمیزی می شود انتخاب مناسبی است ، زیرا رنگ آمیزی بعضی اوقات می تواند دشوار باشد .

نام مشترک (ها): داگلاس فیر

نام علمی: Pseudotsuga menziesii

توزیع: آمریکای شمالی غربی

اندازه درخت: طول 200-250 فوت (60-75 متر) ، 5-6 فوت (1.5-2 متر) قطر تنه

میانگین وزن خشک: 32 پوند / فوت 3 (510 کیلوگرم / متر 3 )

جاذبه خاص پایه ، MC 12٪ .45 ، .51

سختی Janka: 620 lb f 2760 N چوب نرم است .

اکثر گونه های صنوبر دارای یک چوب بسیار محکم است که نسبت به کاج کمی مقاومت و پایداری بیشتری به آن می دهد. صنوبر معمولاً برای پروژه های ساختمانی و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن یک دانه چوب طبیعی اهمیت خاصی ندارد.

چوب آبنوس

نمونه ای از چوب آبنوس

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها

چوب آبنوس به راحتی قابل تشخیص است ، زیرا این یکی از معدود چوبهایی است که از نظر رنگی کاملاً سیاه است. این چوب بسیار سخت و متراکم است و دارای ویژگی های بسیاری می باشد که باعث می شود برای تعدادی از منبت کاری های چوبی و پروژه های تخصصی نجاری به کار گرفته شود.

توجه به این نکته مهم است که آبنوس یک گونه محافظت شده است و اغلب به شدت در سراسر جهان تحت حمایت قانون است . کامرون تنها کشوری است که می توان چوب را بطور قانونی برداشت کرد و روش های برداشت همیشه ایده آل نیست.

به همین دلیل ، بدست آوردن چوب آبنوس گاهی اوقات می تواند بسیار دشوار باشد. درخت بسیار آهسته رشد می کند ، که به همین دلیل این چوب بسیار نایاب است . از لحاظ تاریخی آبنوس در تولید آلات موسیقی مورد استفاده قرار می گرفت ، برای ساختن کلیدهای سیاه روی پیانو و در گوزن های مخصوص گیتار استفاده می شد.

پیانو قدیمی با کلیدهای آبنوس

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
چوب آبنوس سیاه برای دکمه های پیانو , پیانو قدیمی با کلیدهای آبنوس

اگر واقعاً آبنوس واقعی باشد ، می توانید قطعات آبنوس را از پیانوهای آشغال قدیمی نجات دهید ، اما آگاه باشید که چوب آبنوس یک گونه محافظت شده است که می تواند نیاز به توجه ویژه داشته باشد و باید در حفظ آن محتاط و توجه بسیاری کرد .
پیانوهای قدیمی و سازهای موسیقی که دیگر قابل پخش نیستند می توانند منبع جالبی برای بازپس گیری چوبهای آبنوس قدیمی باشند. پیانوهای آنتیک احتمالاً دارای کلیدهای آبنوس مستحکم هستند ، اگرچه اغلب اوقات کلیدهای سیاه با انواع چوب دیگر ساخته می شدند.

به عنوان یک وسیله کنده کاری ، آبنوس پایان زیبایی را به وجود می آورد و قادر به حفظ جزئیات است. اکثر نجاران اغلب با ابزار دستی بر روی چوب آبنوس کار می‌کنند ، زیرا چگالی و سختی این چوب می تواند برای ماشین ها و ابزار برقی چالش برانگیز باشد.

آبنوس نباید رنگ شود و بعضی اوقات می تواند چالشی برای رنگ کاری باشد. در اکثر موارد ،کار با این چوب شامل سمباده کاری است و در انتها واکس می شود. باید از هر نوع سیلر یا لاک با این چوب جلوگیری کرد.

بسیاری از سازندگان و نجاران که مایل به دستیابی یک نما و پایان کار شبیه به آبنوس هستند از چوب های دیگر استفاده می کنند . بدلیل اینکه حفظ جنگل های آبنوس در جهان بسیار مهم است و این گونه تحت مراقبت است می توان از چوب گیلاس یا گردو استفاده کرد و در نهایت با رنگ و استر غلیظ آن را همرنگ چوب آبنوس کنیم .

تخته سخت (معمولاً به عنوان HDF: تخته فیبر با چگالی بالا معروف است)

تخته سیاه
تخته سیاه از تخته فوق العاده ساخته شده است و به طور معمول با یک نوع خاص از رنگ مسطح پوشیده شده است.

Hardboard محصولی از جنس چوب است که از الیاف چوبی بسیار فشرده ساخته شده است. این تخته با استفاده از یک فرآیند مرطوب یا خشک ساخته می شود و روند استفاده شده مشخص خواهد کرد که چوب دارای دو “طرف خوب” یا فقط یک “طرف خوب” است.

تخته فشاری دارای بافت مشخصی نیست و هیچ الگوی دانه بندی ندارد، پس از تولید است که معمولا با روکش چوب ادغام می شود و می‌تواند برای سازه هایی مانند درب استفاده شود . در برخی از مدل ها نقش چوب بر روی آن حکاکی می شود .

تخته سیاه گاهی اوقات با یک نوع از چوب مهندسی مانند تخته فشاری ساخته می شوند و سپس با یک لایه از رنگ تخت پوشش داده می شود . این نیز می تواند یک راه بسیار سریع و آسان برای ساخت تخته سیاه شما باشد، و شما همیشه می توانید با یک قاب چوبی آن را تزئین کنید .

تخته فشاری HDF در انواع مختلفی وجود دارد و اغلب با نام های مختلفی به بازار ارائه می شوند . MASONITE یک نوع از تخته فوق العاده است که معمولا در ساخت مجموعه ها و غرفه در تئاتر استفاده می شود. این تخته ها غالباً توسط شرکتهای ساختمانی که سیار هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا بطور موقت از آنها برای محافظت از سطوح کف استفاده شود و جابجایی وسایل را بر روی کف یا چرخ دستی آسان کنید.

تخته چوب سخت مقاوم در برابر رطوبت : به این معنی است که تخته با روغن بذر کتان اصلاح و تولید شده و سپس پخته می شود. این فرایند می تواند به دوام بیشتر آن منجر شود ، بهبود مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بیشتر آن از مزایای این نوع تخته ها است .

Pegboard ، ( تخته گیره ) همچنین با نام Perforated Hard Board ( صفحات سوراخ دار ) شناخته می شود یک تخته سخت است که سوراخ هایی دارد که به طور یکنواخت در آن حفر می شوند. این سوراخ ها معمولاً 1/8 اینچ قطر هستند و بین هر یک از سوراخ ها معمولاً فاصله 1/4 دارند. Pegboard معمولاً برای طبقه بندی و به عنوان قفسه هایی به صورت صفحه نمایش استفاده می شود و می تواند یک راه عالی برای ساماندهی گاراژ یا میز کار شما باشد.

این تخته های فشرده برای ساخت مبلمان و دکوراسیون با کیفیت استفاده نمی شود . اغلب برای پشت کمد ها و به سمت دیوار استفاده می شود و دید آنچنانی ندارد .

تخته های فشرده در ایران هم موجود هستند و قابل سفارش می باشند .


تخته های فشرده و سخت : تخته های چوب با الیاف سیمان

مهم این است که تخته فشرده با الیاف سیمان را با صفحه سخت افزار یا میز سخت افزار hardie back اشتباه نگیرید. در حالی که ممکن است نامها به همون اندازه گیج کننده به نظر برسند ، اما چیزهای بسیار متفاوتی دارند.

تخته سخت و فشرده یک مصالح ساختمانی کامپوزیت است که نام تجاری تخته فیبر سیمانی است. دلیل این است که تخته فیبر سیمان اغلب به نام تخته هاردی نامیده می شود زیرا نام تجاری جیمز هاردی یکی از بهترین شرکت هایی است که این محصول را تولید و تولید می کند.

صفحه سیمانی فیبر در درجه اول از الیاف سیمان و سلولز ساخته شده است. در حالی که این تخته مهندسی است ، به طور معمول به عنوان “چوب” طبقه بندی نمی شود و در اکثر برنامه ها به عنوان جایگزین چوب استفاده نمی شود.

صفحه سیمانی فایبرال بیشتر به عنوان بستر کفپوش کاشی و دیوارها استفاده می شود. شرکت جیمز هاردی همچنین عرشه و جانبداری سیمانی کامپوزیت تولید می کند.


لارچ / تاماراك

نام مشترک (ها): Tamarack، Larch American، Larch East

نام علمی: Larix larcina

توزیع: کانادا و شمال شرقی ایالات متحده

اندازه درخت: قطر تنه 50-65 فوت (15-20 متر) ، 1-2 فوت (.3-.6 متر)

میانگین وزن خشک: 37 پوند / فوت 3 (595 کیلوگرم / متر 3 )

وزن مخصوص (پایه ، 12٪ MC): .49 ، .59

سختی Janka: 590 lb f (2660 N)

چوب لچک که به چوب تاماراک نیز معروف است ، از گونه های درختی در خانواده لاریکس است. لاریس لاریسینا نوعی از انواع گونه ای است که بیشتر به عنوان Tamarack شناخته می شود و معمولاً در آمریکای شمالی یافت می شود. در اوراسیا ، گونه ها معمولاً Larix decidua و بیشتر به عنوان Larch شناخته می شود.

از نظر فنی یک چوب نرم است ، درختان لارچ نوعی درخت غیرمعمول در خانواده سرو است. آنچه این درخت خاص را به عنوان چوب نرم غیرمعمول می کند این است که هر دو معیار را رعایت می کند تا به عنوان چوب نرم و چوب سخت طبقه بندی شوند.

بدون شک درخت مخروطی است که دارای برگ های سوزنی است و مخروط ها را هم تولید می کند ، اما گونه است که به عنوان برگ ریز طبقه بندی می شوند زیرا سوزن های خود را در پاییز از دست می دهد .

در میان چوبهای نرم یکی از قوی ترین و سخت ترین آنها شناخته شده است. از آنجایی که در خانواده درختان سرو واقع شده است ، بسیاری از مشخصات مشترک پسر عموی Redwood و Cedar را دارد.

Tamarack به طور معمول دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و در برابر پوسیدگی و آفات مقاوم است و این امر آن را به یک انتخاب ایده آل برای پروژه هایی که در فضای باز است تبدیل می کند. دانه بندی مستقیم و سختی چوب می تواند در هنگام کار با آن ، مستعد شکافتن و خرد شدن بیشتر باشد.

همانطور که در درختان خانواده سرو معمول است ، لازم به ذکر است که این چوب ممکن است باعث تحریک یا حساسیت آلرژیک شود. رزین ها و روغن های گیاهان که آن را برای مقاومت در برابر پوسیدگی مطلوب جلوه می دهند ، می تواند بعضی مواقع برای افراد خاصی ناراحتی ایجاد کند.

به همین دلیل ، این چوب ها به طور کلی باید برای مصارف محدود شوند که در تماس طولانی مدت با پوست قرار نگیرند. اگر با این چوب ها کار می کنید ، از اقدامات احتیاطی برای محدود کردن هرگونه تحریک ناشی از استنشاق خاک اره و پوشیدن دستکش استفاده کنید تا تماس موضعی خود را با رزین ها و روغن های چوب محدود کنید.


پانل لوان

نام چوب Lauan یک اصطلاح است که در مورد تعدادی از گونه های چوبی از جنوب شرقی آسیا اعمال می شود. نام مشترک دیگر این چوب Meranti است : در حالی که در هنگام مراجعه به تخته سه لا ساخته شده از این نوع چوب معمولاً از نام Lauan استفاده می شود.

Luan به طور معمول به عنوان تخته سه لایی یافت می شود که از چوب درختان ( گرمسیری ) Shorea بومی فیلیپین و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا ساخته شده است. درخت لاوان در خانواده Shorea گونه ای گلدار است. در حالی که از نظر فنی چوب سخت است ، به احتمال زیاد با چوب هایی به شکل های ساخته شده با دست ساز مانند تخته سه لا مواجه می شویم.

این تخته سه لا معمولاً فقط در قطعات بسیار نازک موجود است ، معمولاً یا 8/1 اینچ ضخامت یا 1/4 ضخامت اینچ. این معمولاً در ورق های بزرگ 4 ′ 8 available وجود دارد ، اگرچه برخی فروشگاه ها می توانند قطعات از پیش برش داده شده و کوچکتر را ارائه دهند.

این چوب بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می تواند خم شود. این ویژگی یک حالت منحصر به فرد به آن می بخشد که می تواند در ساخت مینیاتورها و مدل ها , آن را بسیار مفید کند. سبک بودن و نسبتاً ارزان بودن با در دسترس بودن قابل اعتماد ، استفاده از آن را در سایر پروژه های صنایع دستی و سرگرمی نیز محبوب می کند.

Luan گاهی اوقات از روشی بسیار سخت استفاده می شود زیرا سخت افزاری برای اضافه کردن مقداری ثبات یا برگشت کاذب به یک تکه از مبلمان بزرگتر است ، هرچند که این موارد معمولاً فقط برای “ظاهر” از عملکرد واقعی است.

توجه به این نکته ضروری است که از آنجا که luan تمایل به خم شدن دارد و در یک قطعه بسیار نازک قرار می گیرد ، نباید برای مواردی که تحت فشار زیادی قرار می گیرد یا برای استحکام ساختاری لازم است ، مورد استفاده قرار گیرد.

گاهی اوقات از لوآن به عنوان “فالپین ماهوگی” یاد می شود ، اما مهم است که بدانیم که این ارتباط واقعی با چوب چوب ماهون واقعی دارد ، که در ادامه می خواهیم آن را توضیح دهیم .


ماهوگی

چوب ماهون یا ماهگونی

(به انگلیسی: Mahogany)

ماهگان یک چوب سخت زیبا و عجیب و غریب است و چوب بسیار خوبی برای ساخت مبلمان است. این چوب اغلب با رنگ صورتی مبهم ( بیشتر قهوه ای مایل به قرمز ) شروع می شود که با گذشت زمان رنگ آن عمیق تر و تاریک می شود.

کار با آن بسیار ساده است و به زیبایی رنگ می گیرد – اغلب اوقات این چوب فقط به یک روغن ساده نیاز دارد. از بین تمام چوب های سخت چوب ماهون نرم تر از بسیاری از آنها است که این امر باعث می شود تا ابزار شما راحت تر کار کند .

بسیاری از سازندگان سازهای موسیقی نیز از Mahogany در ساخت گیتار و پیانو استفاده می کنند زیرا صدای صوتی تمیز را به صورت صوتی ایجاد می کند.

چوب چوب ماهگان به طور معمول از آمریکای جنوبی و مرکزی وارد می شود و به همین دلیل می توان خرید آن را بسیار پر هزینه و یافتن آن دشوار باشد . این گونه ها با عنوان Tropik Mahogany شناخته می شوند.

اگر تصمیم دارید از Mahogany برای یک پروژه استفاده کنید ، می توانید اطمینان حاصل کنید که چوب مورد نظر در جنگل های پایدار رشد می کند. متأسفانه در بسیاری از مواقع تقاضا برای این چوب هنگامی که از منابع پایدار حاصل نشود می تواند باعث جنگل زدایی گسترده شود.

انواع دیگری از ماهگان نیز وجود دارد. ماهوگان استرالیا یکی از مواردی است که ممکن است با آن روبرو شوید ، با خواص مشابه اما کاملاً متفاوت از آنجا , این چوب از خانواده گیاهان اکالیپتوس است.

فیلیپین ماهوگی نیز بسیار متفاوت است و معمولاً نوعی چوب ارزان قیمت مانند لوان محسوب می شود.

افرا

چوب قرمز افرا

چوب افرا
چوب افرا

تعدادی گونه مختلف از درختان افرا وجود دارد ، به همین دلیل هنگام خرید Maple ممکن است متوجه شوید که دو نوع اساسی برای انتخاب وجود دارد: نرم یا سخت. افرا سخت از درخت Sugar Maple است ، جایی که معمولاً افرا نرم از درختان Red Maple است.

افرا چوب سخت و زیبایی است که اغلب در برنامه هایی که دانه چوب طبیعی قابل مشاهده است استفاده می شود. افرا در درجه اول در جنگل های پایدار آمریکای شمالی رشد می کند.

Red Maple که به آن “افرا نرم” نیز می گویند معمولاً گزینه برتر برای نجاری است ، زیرا کار با ابزارها بسیار آسان تر است.

Sugar Maple که به آن سخت افرا نیز گفته می شود ، و کار با آن دشوار است. به دلیل سختی آن ، Sugar Maple یک انتخاب بسیار محبوب برای کفپوش های چوبی ساخته است.

MDF: فایبر تخته متوسط

مدل قرنیز چوب و MDF
مدل قرنیز چوب و MDF

تخته فیبر با چگالی متوسط ​​، بیشتر به عنوان MDF شناخته می شود یکی دیگر از محصولات چوبی مهندسی شده مشابه HDF یا تخته فیبر با چگالی بالا ، اما با چگالی کلی کمتر.

تفاوت در تراکم فیبر باعث می شود MDF برای مصارف مختلف نسبت به Hardboard مناسب تر باشد. به عنوان مثال ، ام دی اف از خاصیت صوتی و عایق بیشتری برخوردار است ، بنابراین گاهی اوقات در برنامه هایی که مورد نظر است مانند دکوراسیون داخلی یک استودیو استفاده می شود.

به طور کلی ، ام دی اف کالای مطلوبی برای استفاده در نجاری نیست. کار با آن دشوار است ، و بسیاری از مردم نگران مواد شیمیایی هستند که ممکن است محصول چوب مهندسی شده داشته باشند ، به ویژه فرمالدئید ، که وارد محیط می شود.

MDF یکی از مواردی است که در صورت مواجه شدن با آن باید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید .

چوب بلوط

چوب بلوط دارای الگوی دانه بندی خاص و نقوش بسیار زیبا و در هم پیچیده است .

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
چوب بلوط

شاید یکی از محبوب ترین چوب های سخت در جهان چوب بلوط است ، چوب بلوط یک انتخاب بسیار محبوب برای نجاران و استفاده در دکوراسیون چوبی می باشد ، به خصوص در مبلمان و میز و صندلی این چوب برای نسل ها قابل استفاده است .

دو گونه اصلی چوب بلوط که با آنها روبرو می شوید بلوط سفید و بلوط قرمز است. بلوط قرمز چوبی قرمز تر دارد و به طور معمول چیزی است که در اکثر فروشگاه های الوار و چوب موجود است. بلوط قرمز کمی نرمتر از بلوط سفید است که کار با آن را کمی آسان تر می کند.

بلوط سفید یک چوب بسیار سخت است و یک انتخاب عالی برای کفپوش های چوبی است. این بلوط همچنین در برابر پوسیدگی مقاوم است ، بنابراین با استفاده از رنگ و رزین های مناسب می توان در کاربردهای فضای باز استفاده کرد.

نکته مهمی که باید در مورد کار با بلوط بدانید این است که کاملاً باید قبل از کار با آن مغازه خود را با آن سازگار کنید. بسته به نوع دما و رطوبت ، بلوط مستعد تورم و کوچک شدن است ، بنابراین لازم است این نکته را مورد توجه قرار دهیم ، به خصوص هنگام استفاده از کفپوش یا ساخت ظروف مانند سطل های چوبی که آب را در خود نگه می دارد.

بلوط به راحتی رنگ آمیزی می شود، و بنابراین برای تعدادی از پایان های مختلف رنگ آمیزی انتخابی عالی است. شما همچنین می توانید بلوط را با رنگ پوششی کاملا رنگ کنید مثل رنگ سفید و ..

اگرچه بیشتر نجاران موافق این موضوع هستند که این یک هدر دادن چوب است ، به خصوص هنگامی که می خواهید از انواع چوب های مشابه استفاده کنید که ارزان تر هستند , اگر قصد دارید چوب بلوط را کاملا رنگ کنید تا دیگر چوب آن پیدا نباشد میتوانید از چوب راش که ارزانتر است استفاده کنید .

البته هیچ گاه چوب راش از نظر مقاومت در برابر رطوبت به چوب بلوط نمی رسد ولی برای رنگ های پوششی بسیار خوب است .

رنگ چوب , انواع رنگ چوب مبلمان , رنگ کاری چوب
رنگ چوب , انواع رنگ چوب مبلمان , رنگ کاری چوب
پانل و ورق های (OSB)

تخته رشته ای osb

ورق osb
OSB ورق چوب

Board Oriental Strand Board ، که بیشتر به عنوان OSB شناخته می شود نوعی محصول چوبی مهندسی شده است که اغلب به عنوان گزینه ای به جای تخته سه لا استفاده می شود. چوب با استفاده از رشته های چوبی ساخته شده است که به صورت متقاطع ساخته شده اند تا با رزین ترکیب شوند و یک فرآیند گرمایش گرم را طی کنند.

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
ورق osb

تابلوها به طور کلی از نظر اندازه و ضخامت یکنواخت هستند اما از لحاظ ظاهری بافت کاملاً مشخصی دارند. OSB را می توان رنگ آمیزی کرد ، اما پوشش کامل بافت رشته های چوبی دشوار خواهد بود.

اغلب متوجه خواهید شد که OSB نسبت به تخته سه لا به طور قابل توجهی ارزان تر است. به همین دلیل ، معمولاً OSB در ساخت و سازهای جدید , خانه های چوبی , خانه های مسکونی استفاده می شود. بسیاری از مردم از آن به عنوان پوشش برای کف ، دیوار و سقف استفاده می کنند.

همچنین از OSB در ساخت مبلمان لمینت ارزان قیمت استفاده می شود. در بیشتر این موارد ، OSB با روکش پوشانده شده است. فقط در مکانهایی که دانه انتهایی قابل مشاهده است ، می توان از OSB استفاده کرد ، مانند نمونه عکس که در اینجا نشان داده شده است.

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
osb در مبلمان لمینت ارزان قیمت

در حالی که این قطعات مبلمان ممکن است ارزان قیمت باشند ، اما قطعاً کیفیت کمتری نسبت به قطعات ساخته شده با چوب طبیعی دارند. یک ضربه چکش ساده باعث می شود قطعه مبلمان چند لایه طراحی نشده و ساخته شده از OSB کاملاً فرو پاشد.

به همین دلیل ، بیشتر نجاران هرگز از آن برای ساخت مبلمان استفاده نمی کنند ، در عوض تصمیم می گیرند با چوب واقعی کار کنند. در حالی که هرگز انتخاب اول برای کارهای چوبی خوب نیست ، مطمئناً OSB می تواند برای تعدادی از اهداف ابزار مفید و مقرون به صرفه باشد.

OSB نباید برای مصارف خارجی در نظر گرفته شود. این تابلوها اغلب پس از طولانی شدن قرار گرفتن در معرض عناصر در فضای باز ، شروع به تجزیه می کنند.

کاج

نمونه چوب کاج

انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها
انواع مختلف چوب و کاربرد آن ها

کاج یک چوب نرم و بسیار متداول, و همه کاره است که کاربردهای عملی زیادی دارد. کاج به طور معمول اقتصادی ، پایدار و بادوام به حساب می آید ، و این باعث می شود برای تعدادی از پروژه های مختلف به یک انتخاب محبوب تبدیل شود.

بیشتر درختان کاج بسیار بلند و سریع رشد می کنند و غالباً در شرایط جنگلی پایدار رشد می کنند و این بدان معنی است که تعداد بیشتری درخت کاشته می شود تا در هر سال معینی قطع شود.

انواع مختلفی از کاج وجود دارد که همه آنها دارای خصوصیات مختلف و متفاوتی از هم هستند. کاج زرد جنوبی همانطور که از نام آن پیداست ، ممکن است رنگ زرد بیشتری نسبت به انواع کاج سفید یا کاج قندی آن داشته باشد. کاج سفید و کاج شکری نیز گاهی به کاج شفاف نیز نام برده می شود.

با کاج ، می توانید تصمیم بگیرید که آن را رنگ کنید، یا به سادگی آن را با یک پوشش روشن از سیلانت (( Fissure sealant )) و محافظ به پایان برسانید. کاج خیلی خوب رفتار می کند برای رنگ آمیزی متنوع در رنگ های مختلف بسیار مناسب است .

رنگ چوب , انواع رنگ چوب مبلمان , رنگ کاری چوب
رنگ چوب کاج , انواع رنگ چوب مبلمان , رنگ کاری چوب

کاج نیز گاهی اوقات در چوبهای باریک یافت می شود که تحت اصطلاحات عمومی “چوب SPF” و “چوب سفید” به فروش می رسد. SPF مخفف “صنوبر ، کاج و صنوبر” است. که در امریکا و کانادا به وفور یافت می شود .

بیشتر کاج ها فقط برای مصارف داخلی مناسب است ، مگر اینکه به طور خاص مورد استفاده قرار گیرد تا در مصارف فضای باز استفاده شود ، مانند چوب های تحت فشار ( اشباع شده ) ، که در این لیست انواع چوب نیز قرار دارد. اغلب چوب هایی که برای فضای باز در ایران استفاده می شود چوب کاج ترمووود است .

تخته سه لا

تخته سه لایی
تخته سه لایی

تخته سه لا یک محصول چوب مهندسی است ، اگرچه با چوب واقعی ساخته شده است. تخته سه لا با چسباندن چندین لایه روکش به هم و فشرده سازی آنها ساخته می شود.

تخته سه لا می تواند در انواع مختلفی از چوب های مختلف بدست آید ، و بیشتر تخته چندلا دارای یک “طرف خوب” و “طرف خشن” هستند.

تخته سه لا در ضخامت های مختلفی وجود دارد و اندازه های یک چهارم اینچی ، نیم اینچی و سه چهارم اینچی آنهایی هستند که به احتمال زیاد در فروشگاه های بهسازی خانه با آنها روبرو خواهید شد. بیشتر تخته سه لا که در ساخت و ساز استفاده می شود از جنس صنوبر ، کاج یا صنوبر است.


فشار تحت درمان با چوب

چوب تحت درمان با فشار به طور معمول چوب کاج جنوبی زرد رنگ است که از طریق یک فرایند شیمیایی مقاوم به پوسیدگی و در برابر آفات می باشد. برخی از الوارهای تحت فشار نیز از چوب SPF ساخته شده اند ، که یک کلمه اختصاری عمومی برای صنوبر ، کاج و صنوبر است.

شما اغلب می توانید الوارهای تحت فشار را برای ساخت عرشه ، پاسیو ، نرده های ایوان و سایر سازه های فضای باز استفاده کنید. به دلیل برخورداری از چوب در برابر فشار مقاوم در برابر پوسیدگی ، اغلب استفاده مجدد از چوب تحت فشار با استفاده از چوب های قدیمی برای استفاده در پروژه های جدید ساختمان امکان پذیر است.

اگر تصمیم دارید در پروژه های خود از چوب تصفیه شده با فشار استفاده کنید ، حتماً از چوب یا تخته جدیدی که بعد از سال 2005 ساخته شده است استفاده می کنید.

الوارهای تحت فشار کاملاً سمی بودند ، حتی حاوی فلزات سنگین سمی مانند آرسنیک بودند. خوشبختانه چوب امروزی بسیار ایمن تر است ، اگرچه به طور کلی توصیه می شود فقط از مواردی استفاده شود که با مواد غذایی در تماس نباشند. بحث در مورد عدم استفاده از چوب تحت فشار با خیال راحت در استفاده از پرگولا ها و تخت باغی که برای رشد گیاهان مواد غذایی استفاده می شود وجود دارد.

صنوبر

چوب درخت صنوبر , عکس چوب صنوبر
چوب درخت صنوبر , عکس چوب صنوبر

صنوبر یک چوب سخت محبوب و اقتصادی است که برای تعدادی از پروژه ها و برنامه های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. چوب بسیار سبک است و حتی ممکن است به رنگ سفید ظاهر شود. دانه چوب بسیار متمایز و لزوماً جذاب نیست، بنابراین صنوبر اغلب در جاهایی که دیده می شود که چوبها در نما نیستند یا رنگ آمیزی می شوند .

از بین تمام چوبهای سخت ، صنوبر یک چوب بسیار نرم است ، که کار با آن را آسان می کند ، همچنین به این معنی است که هنگام کار با آن می توانید به راحتی از میخ و منگنه استفاده کنید .

صنوبر کمتر مستعد پیچ ​​و تاب و حرکت است. از آنجا که دقیقاً زیباترین چوب نیست به همین دلیل اغلب در بخش هایی از مبلمان که قابل مشاهده نیستند ، از قبیل اسلایدهای ( بدنه ) کشو یا قطعات داخلی قاب های کمد استفاده می شود.

صنوبر نیز اغلب در ساخت مدل و همچنین برای بسیاری از صنایع دستی چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب در اکثر فروشگاه های صنایع دستی و چوب فروشی ها موجود است .

چوب رز وود

Rosewood موسیقی تا گوش های نجار است – این چوب بیشتر در ساخت گیتار ، پیانو و سایر آلات موسیقی چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

cocobolo یا رزوود یک چوب از درختی در منطقه جنگلی گرمسیری آمریکای مرکزی
cocobolo یا رزوود یک چوب از درختی در منطقه جنگلی گرمسیری آمریکای مرکزی

Rosewood یک چوب سخت عجیب و غریب است ، که اغلب به قیمت گران قیمت آلات موسیقی محبوب کمک می کند. رزوود برزیلی بسیار رایج است ، اگرچه می تواند از ماداگاسکار یا آسیا نیز حاصل شود. بسیاری از مردم نگران شیوه های غیرقانونی و قطع درختان جنگل و جنگل زدایی هستند که ممکن است در برداشت چوب رز ها اتفاق بیفتد ، به همین دلیل بسیاری از افراد ممکن است در پروژه های خود چوب جنگل های جایگزین را انتخاب کنند.

چوب گل سرخ , رزوود همچنین برای بسیاری از افراد تحریک کننده شناخته شده است ، به خصوص با قرار گرفتن طولانی در معرض گرد و غبار اره که ممکن است هنگام برش چوب اتفاق بیفتد. اگر در حال کار با چوب رز هستید ، استفاده از نکات ایمنی مناسب چوب بسیار مهم است.

SPF Lumber

انواع چوب کاج , تخته و الوار , فروش چوب
انواع چوب کاج , تخته و الوار , فروش چوب

چوب SPF گونه خاصی از چوب نیست ، بلکه یک اصطلاح عمومی است که شامل صنوبر ، کاج و صنوبر است ، به این ترتیب که مخفف اختصاری SPF استفاده و شناخته شد.

تمام این چوبها چوبهای نرم هستند که دارای خصوصیات و خصوصیات مشابهی هستند ، گرچه تفاوت چشمگیری با چشم خوب آموزش دیده وجود دارد.

الوار SPF بیشتر برای ساخت و سازهای داخلی و اهداف کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که چوب یک کالا است ، اغلب اوقات نوع چوب شما در واقع به عنوان SPF تا حد زیادی به شرایط عرضه و تقاضای فعلی بستگی دارد.

SPF به بهترین وجه برای مصارف ابزار یا برای قاب بندی دیوارهای داخلی استفاده می شود. چوب به طور کلی قادر به تحمل شرایط سخت استفاده خارجی نیست مگر اینکه از نظر شیمیایی تغییر یافته و تحت فشار قرار گیرد.

در اکثر موارد ، SPF معمولاً در مواردی استفاده می شود که چوب دیده یا در معرض دید قرار نگیرد ، مانند مورد هایی مانند فریم کردن. این چوب به طور معمول می تواند صاف باشد تا نقاشی شود ، اما معمولاً برای رنگ آمیزی ایده آل نیست .

الوار SPF به طور کلی بسیار ارزان است ، اما گاهی اوقات می توانید در طولانی مدت هزینه بیشتری را برای استفاده از آن , در پروژه های نجاری دقیق بکار بگیرید ، به خصوص اگر برای ساختن چوب مورد نیاز وقت زیادی صرف کنید.

همچنین هنگام خرید چوب SPF بسیار مهم است که سعی کنید همه چوبها را به طور هم زمان خریداری کنید ، زیرا این امر باعث افزایش شانس این می شود که حداقل تمام چوبهای خریداری شده شما یک گونه باشند و مشخصات مشترکی با هم دارند.

هنگام کار با چوب SPF در کار با چوب ، شما به احتمال زیاد می خواهید بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید بخرید ، صرفاً به این دلیل که این چوب گاهی اوقات می تواند غیرقابل پیش بینی باشد.

همچنین مهم است که حتماً چوب را برای انطباق با رطوبت و دمای فروشگاه خود اختصاص دهید تا از کوچک شدن و تورم عمده هنگام ساخت برش ها و مونتاژ پروژه های خود جلوگیری کنید.

صنوبر

صنوبر یک درخت چوب نرم و همیشه سبز است ، و همانطور که قبلاً ذکر شد معمولاً در حیاط چوب به عنوان “چوب SPF” یافت می شود که اغلب برای پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

صنوبر از رنگ بسیار کمی برخوردار است ، به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات نیز تحت چتر عمومی “چوب سفید” به ویژه در موارد زنجیره فروشی های بزرگ برای بهسازی منزل فروخته شود. دانه ای صاف و لطیف دارد.

هنگامی که صنوبر اجازه رشد تا اوج بلوغ خود را دارد ، می تواند دارای ویژگی های عالی آکوستیکی باشد که باعث می شود ساخت سازهای موسیقی مانند پیانو ، گیتار و سایر سازهای رشته ای مطلوب باشد.

از لحاظ تاریخی از صنوبر برای ساخت هواپیما و قایق استفاده شده است. اولین هواپیمای ساخته شده توسط برادران رایت از صنوبر ساخته شده است. اما صنوبر مستعد تورم است و به خصوص در برابر آب و هوا مقاوم نیست ، بنابراین دیگر به طور معمول برای این برنامه ها استفاده نمی شود.

چوب ساج

چوب تیک یا ساج 
چوب تیک یا ساج 

Teak یک گونه درخت گرمسیری استوایی است که در خانواده گیاهان گل Lamiaceae قرار دارد. برخی از انواع چوب ساج به چوب ساج برمه ای ، چوب ساج در استان مرکزی و همچنین چوب ساج Nagpur معروف است. T. grandis یک درخت بزرگ و برگ‌ریز است که در جنگلهای مخلوط از چوب سخت به وجود می آید. ویکیپدیا

Teak یک چوب سخت عجیب و غریب بومی جنگلهای بارانی آسیاست. چرخه رشد این درخت بسیار طولانی است و خیلی طول می کشد ، به طور متوسط ​​درخت حداقل به 60 سال قبل از رسیدن بلوغ نیاز است برای برداشت.

در حالی که امروزه شیوه های جنگلی پایدار تر از قبل وجود دارد که دهه ها قبل وجود داشته باشد ، این روند طولانی در حال رشد به معنای این است که چوب ساج همیشه یک چوب دشوار برای پیدا کردن آن خواهد بود که با قیمت بسیار عالی همراه است.

Teak در ابتدا بطور متداول برای ساخت قایق مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم مورد علاقه در میان صنعتگران دریایی است. همچنین استفاده از آن در مبلمان در فضای باز ، کف سازی و سایر کاربردهای فضای باز بسیار محبوب است.

Teak دارای یک لایه طبیعی روغنی است که می تواند در برخی موارد رنگ یا چسبندگی را دشوار کند. چوب آن نیز بسیار سخت است و بنابراین ممکن است متوجه شوید که هنگام کار با آن باید تیغه ها را تیزتر و نو کنید.

Teak عطری دارد که بسیاری از افراد آن را بسیار مشخص و خاکی توصیف می کنند. بسیاری از افراد می توانند نسبت به روغنهای طبیعی چوب چوب ساج بسیار حساس باشند ، بنابراین بسیار مهم است که از چوب ساج برای هر نوع کاربردی که تماس طولانی مدت و مستقیم با غذا یا پوست داشته باشد استفاده نکنید.

هنگام کار با ساج ، استفاده از دستگاه تنفس گرد و غبار ( ماسک ) و دستکش نیز عاقلانه است. این به کاهش تحریکاتی که ممکن است هنگام کار با چوب به وجود می آید کمک کنید . اگر نگران حساسیت هستید ، بهتر است از خرید چوب ساج خودداری کنید و در عوض ، یک چوب هیپو آلرژن ( یعنی چوبی که کمتر حساسیت زا باشد ) برای پروژه های خود انتخاب کنید.

گردو

چوب گردو آمریکایی
چوب گردو آمریکایی

گردو یک چوب سخت است که بیشتر به دلیل داشتن رنگ قهوه ای غنی و تیره شناخته شده است. گردو می تواند گران باشد و اغلب فقط از طریق فروشگاه های مخصوص چوب ، در دسترس است ، اما این یک چوب زیبا برای در نظر گرفتن پروژه های خاص است.

کار با گردو نسبتاً آسان است ، اما همچنین بسیار قوی است. می توان از آن در کفپوش های چوبی استفاده کرد ، اگرچه بسیاری از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که هنوز بلوط افرا یا بلوط سفید را انتخاب کرده و آن چوب ها را رنگ کنند تا با رنگ دلخواه گردو مطابقت داشته باشند زیرا کمی با دوام تر هستند.

گردو یک چوب دانه ریز است که کاملاً ظریف و بعد از سمباده کاری براق می شود و به راحتی می توان آنرا رنگ آمیزی و محافظت کرد. بسیاری از مردم از استفاده از آن برای کنده کاری ، و به عنوان سبک های تزئینی برای مبلمان چوبی لذت می برند. کابینت های گردو بسیار پرطرفدار هستند ، اگرچه معمول است که چوب های کم هزینه تر رنگ شوند تا با رنگ گردو مطابقت داشته باشند.

همچنین بسیاری از مردم از تعجب یاد می گیرند که گردو در ساخت خودروهای لوکس و ساخت اسلحه استفاده می شود. الیاف درخت گردو بسیار متراکم است که باعث می شود در مقابل شوک مقاومت کند و باعث می شود چوب در این نوع کاربردها استفاده شود .

سازهای موسیقی مانند گیتار و ویولن نیز معمولاً از گردو ساخته می شوند. در حالی که گردو یکی از چوب های گران قیمت است ، اما هنوز انتخاب بسیار اقتصادی تری نسبت به سایر چوب های سخت , عجیب و غریب که مطلوب برای تولید زنگ های واضح برای آلات موسیقی است.

چوب سفید

“Whitewood” گونه یا نوع خاصی از چوب نیست ، بلکه یک اصطلاح عمومی برای توصیف طیف گسترده ای از چوب های مختلف است که از نظر قدرت و رنگ دارای خصوصیات مشابهی هستند.

Whitewood اصطلاحی است که بیشتر از آن توسط فروشگاه های بزرگ جعبه استفاده می شود و آنها از این اصطلاح استفاده می کنند تا بتوانند بر اساس در دسترس بودن ، تعداد عدد SKU برای تعدادی از چوبهای مختلف داشته باشند. این چوب گاهی اوقات می تواند صنوبر کاج یا شاخه داگلاس باشد.

در اصل ، اگر چیزی به عنوان “سفید” فروخته شود ، شما معمولاً تصور نمی کنید که از چه نوع چوبی ممکن است بدست آورید. این نوع چوب اغلب به صورت چوب باریک فروخته می شود و در پروژه های ساختمانی و فریم استفاده می شود.

اگر اسرار را برای شناسایی گونه های مختلف چوب می آموزید ، می توانید بعضی اوقات در “چوب صنوبر و کاج” در بخش عمومی “چوب سفید” عمومی ، معاملات بسیار خوبی پیدا کنید ، اما باید مراقب باشید زیرا گاهی اوقات درجه های کیفیت پایین از صنوبر نیز هست. که به عنوان وایت فروخته می شود.

زبراوود یا چوب زبرانو

نام مشترک (ها): Zebrawood، Zebrano

و در آخر ، اما مطمئناً کم اهمیت ، چوب عجیب و غریبی است که به Zebrawood معروف است. انواع مختلفی از چوب با نقش پوست گورخر وجود دارد که بیشتر آنها بومی آمریکای مرکزی و آفریقای مرکزی هستند.

این چوب با الگوی برجسته نواری و دانه بندی مشخص می شود. بیشتر به دلیل ماهیت خاص و الگوی منحصر به فرد خود ، بیشتر در مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب بسیار سنگین و سخت است که کار کردن با آن گاهی دشوار است.

Zebrawood از نظر تاریخی بیشتر در موارد لوکس با کیفیت بالا یافت می شود. چگالی و سختی باعث می شود در مواردی مانند اتومبیل ، اسلحه و سایر مواردی که مقاومت در برابر شوک و لرزش را تحمل می کند ، تولید آن مطلوب باشد.

امروزه بیشتر به عنوان روکش چوبی دیده می شود که از آن برای تزئین سبک های تزئینی در مبلمان مختلف استفاده می شود. نگرانی زیادی در مورد ورود به سیستم پایدار جنگلداری و قانون محافظت از این چوب عجیب و غریب وجود دارد ، بنابراین اگر می خواهید پروژه های خود را دوستدار محیط زیست کنید ممکن است مایل باشید به گزینه های دیگر چوب چوبی نگاه کنید.

هرچه می خواهید بسازید ، نوع کاملی از انواع چوب برای شما وجود دارد

اکنون در باره انواع چوب برای شما توضیح دادیم و سعی در تکمیل بیشتر این اطلاعات داریم . در این مطلب به بسیاری از کاربردها و ویژگیهای متداول چوب پرداختیم ، امیدوارم که انتخاب چوب مناسب برای استفاده از آن برای شما بسیار ساده تر باشد.

پروژه

چوب را بر اساس استفاده داخل یا خارج از خانه دسته بندی کنید , ببینید چوبی می‌خواهید که نیاز به حکاکی دارد ، چوب کاملی مناسب برای پروژه شما وجود دارد!

آیا در مورد انواع مختلفی از انواع چوب سؤالی دارید؟ انتخاب های مورد علاقه شما برای پروژه های مختلف کدام چوب جنگل است؟ تجربیات خود را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید – ما دوست داریم بدانیم با چه نوع چوبی دوست دارید سازه های خود را بسازید!

لیست مقایسه سخت ترین چوب ها از نظر وزن : اگر به دنبال چوب سبک و سخت هستید یا چوبی محکم و سبک می‌خواهید این لیست را مطالعه کنید . سختی چوب

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us