(گزارش زنده) رویترز به نقل از دیپلمات ایرانی: ایران و ١+٥ به توافق دست یافته‌اند/ نشست پایانی در ساعت ١٠:٣٠ به وقت وین
کد خبر: ۲۴۰۰۸۶
۲۳ تير ۱۳۹۴ – ۱۰:۰۶
(گزارش زنده) نشست رسانه‌ای ساعت 13 برگزار می‌شود

ایران و ١+٥ به توافق دست یافته‌اند

فرارو- شب گذشته عقربه‌هاي ساعت كه به ٢٤ به وقت وين رسيد، سومين تمديد توافقنامه موقت ژنو هم پايان يافت. دیروز قرار بود آخرین روز مذاکرات باشد. نشانه‌های موجود و اظهارات مقامات نزدیک به مذاکرات حاکی از آن است که احتمالا تا ساعاتی دیگر، بیانیه‌ای حاوی توافق نهایی بین دو طرف انتشار خواهد یافت.


11:02 کاترین ری سخنگوی موگرینی رسماً برگزاری نشست جامع در ساعت 13 به وقت تهران و پس از آن نشست خبری در آستریا سنتر را تائید کرد.

11:00 بامداد سه شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا گزارش کرد که نشست وزیران خارجه ١+٥ و ایران در ساعت ٨:٣٠ دقیقه به وقت گرینویچ (١٣:٠٠ به وقت تهران) و پس از آن یک کنفرانس خبری برگزار خواهد شد.

10:55 بی بی سی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در توئیتر خود نوشته: “اگر دادن امتیازات [به ایران] همچنان ادامه یابد، به نظر می رسد که هدایت‌کنندگان این مذاکرات با وجود دعوت به نابودی آنان، آماده توافق با ایران به هر قیمتی هستند.”

10:51 خبرگزاری رویترز در خبری فوری به نقل از دیپلمات ایرانی در وین: ایران و ١+٥ به توافق دست یافته اند. خبرگزاری فرانسه در خبر فوری از وین:  نشست تمامی اعضای گروه ١+٥ و ایران در ساعت ١٠:٣٠ وین

10:50 جلسه کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای استماع گزارش‌های مربوط به توافق هسته‌ای با ایران روز سه شنبه برگزار می‌شود. رئیس این کمیته گفته است که هدف از برگزاری این جلسات، نظارت بر این است که دولت تا چه حد خطوط قرمز کنگره را رعایت کرده است. او برخی از این خطوط قرمز را یادآور شده است.
10:45 روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به توافق احتمالی ایران با پنج به علاوه یک نوشت: نتانیاهوی بیچاره!!! دنیا دوست داشتنی ترین اسباب بازی اش – بمب ایران – را از او گرفت.

10:30 ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در پیامی در صفحه توئیتر خود تمام شایعات رسانه‌ها درباره متن توافق میان ایران و گروه 1+5 را بی اساس توصیف کرد. وی در ادامه پیام خود نوشت: رسانه‌ها در زمان مناسب از طریق کانال‌های رسمی مطلع خواهند شد.

10:23 جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مورد آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیانیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: به رفتار و نتیجه عملکرد نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی اعتماد داریم.

10:20 فارس به نقل از بلومبرگ نوشت: منابع دیپلماتیک می‌گویند که رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران به صورت مرحله به مرحله بوده و این روند در توافق نهایی 8 سال به‌ طول خواهد انجامید.

10:00  نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعهد، ایمان و شجاعت و با تکیه بر اقتدار رهبری نظام و حمایت ملت بزرگ ایران بر اصول و خطوط تعریف شده و تعیین شده پای می فشارند. (متن کامل را از اینجا بخوانید)

9:45 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است تا ساعتی دیگر سخنرانی کند. نشست اعضای 1+5 با ایران ساعت 12:30 به وقت ایران (10صبح به وقت وین) و نشست رسانه‌ای ساعت 13 به وقت ایران برگزار می‌شود.

6:05 خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری روسی تاس می‌گوید قرار است پیش‌نویس قطعنامه‌ مربوط به برنامه اتمی و توافق نهایی طی یک تا سه روز به شورای امنیت سازمان ملل برود. بنا بر این گزارش این قطعنامه احتمالی مسائلی مانند جزئیات مربوط به تحریم‌ها یا روش‌های نظارتی و شبیه آن را در بر خواهد گرفت.

6:02  خبرگزاری رویترز گزارش داد: «اگرچه ایران و شش قدرت جهانی نتوانستند تا ضرب الاجل نیمه شب دوشنبه به توافق نهایی هسته‌ای برسند، اما دیپلماتهای تمامی طرفین حاضر در مذاکرات ابراز امیدواری کردند که تا چند ساعت آینده یک پیشرفت در این زمینه حاصل خواهد شد.» بنا به نوشته این خبرگزاری: مقامات نزدیک به مذاکرات از کلافه شدن وزرای اروپایی از عدم تمایل جان کری به ترک مذاکرات صحبت کردند و این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد “پیشرفت واقعی” بدست آمده و تیم مذاکره کننده آمریکا مادامی که مذاکرات مفید باشد در وین خواهند ماند.

6:01 مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت که مراحل پایانی، کار روی متن است.

5:20برخی گزارش ها از تعویق نشست جامع 1+5 و نشست خبری تا صبح سه شنبه به وقت وین حکایت دارد. گفته می شود این نشست جامع ساعت 13 سه شنبه به وقت تهران برگزار می شود و پس از آن موگرینی و طریف بیانیه ای قرائت می کنند.

5:18  تا این لحظه هنوز زمان دقیق نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 6 کشور در مقر سازمان ملل نهایی نشده است.

صفحه اول روزنامه آفتاب یزد در روز سه شنبه
(گزارش زنده) آخرین روز مذاکرات هسته‌ای

امیر کبیر

4:52 پس از روس‌ها، هیئت چینی هم محل مذاکرات را ترک کرد.

4:28 ظریف، کری، اشتاین مایر و هاموند به گفت‌وگو نشستند.

4:26 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، محل مذاکرات را ترک کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگاران که پس توافق چه می‌شود؟ گفته است: «من می‌روم که بخوابم».

4:04 خبرگزاری تاس روسیه نوشته است که وزیر خارجه ایران هم به زودی به نشست 1+5 ملحق می‌شود. این خبرگزاری نشست کنونی را «تعیین‌کننده» توصیف کرده است.

4:03  نشست داخلی 6 کشور پس از یک ساعت پایان یافت.

4:02 خبرگزاری ایسنا نوشت: قرار است تا ساعاتی دیگر با حضور وزیران خارجه شش کشور، ظریف و موگرینی در مراسمی در مقر سازمان ملل بیانیه مشترک پایانی دور نهایی مذاکرات جامع هسته‌ای را قرائت کنند.

3:57 یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بر سر یک بار بازدید از مرکز نظامی پارچین توافق کرده‌اند.

3:56 روزنامه کیهان در یادداشت روز سه شنبه خود نوشته است: «مردم ما مذاکره ندیده و توافق ندیده نیستند که اکنون بخواهند مثلاً مذاکره یا توافق با آمریکا و غرب را نوبر کنند.» این روزنامه در ادامه آورده است:  «باید انتظار از مذاکرات یاتوافق احتمالی را واقعی کرد. دعوت به جشن و پایکوبی حداکثر می‌تواند چند ساعت تا چند روز تولید هیجان کند و پس از آن واقعیت‌ها خود را به ذهنیت‌ها و خیال‌ها تحمیل خواهد کرد.»

3:48 دقایقی پیش شبکه خبر، برنامه ویژه خود برای مذاکرات هسته ای را آغاز کرده است. این در حالی است که پیش از این ساعت شبکه خبر پوشش ویژه ای برای مذاکرات در نظر نگرفته بود.

3:43 نشست عراقچی و روانچی با شرمن و رابرت مالی آغاز شد.

3:30 ماری هرف، از مشاوران وزیر امور خارجه آمريکا، در توئيتی نوشته است: «انواع شايعات بی‌اساس درباره برنامه امشب به گوش می‌رسد. رسانه‌ها از طريق کانال‌های رسمی مطلع خواهند شد».

WhatsApp us