نارنجستان قوام

باغ قوام امروزه به علت زیادی درختان نارنج در اون نارنجستان قوام هم نامیده میشه. در ورودی اصلی باغ  رو به جنوب و به یک هشتی باز میشه. سر در ورودی تزیینات آجر کاری زیبایی داره. بر پیشانی در ورودی کتیبه ای از سنگ مرمر سرخ رنگ شامل آیاتی از قران و در دو طرف این کتیبه ابیاتی از سوده  شاعر شیرزای درباره بانی باغ و تاریخ احداث اون حجاری شده.

همه درها و دریچه ها از چوب گردو ساخته شده و همه اونا منبت کاری و خاتم کاری شده و مقدار زیادی صدف  در اونا به کار رفته و دراونا شیشه رنگارنگ بطور جالبی نصب شده.

نقاشی بر روی چوبهای سقف که در اصطلاح محلی مرجوک نام داره مخصوص هنرمندان شیراز می باشه . در حواشی سقف ها مقداری کاغذ دیواری و عکسهای کاغذی رنگی هم به کار رفته که در اون دوره از اروپا به ایران اورده اند.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

 

باغ نظر

باغ نظر یکی از باغ های خیلی قدیمی شیرازه که از دوران پیش بر جای مانده.

باغ نظر شیراز در دوره کریمخان زند خیلی  وسیع و آباد و پر از درختان کاج و سرو بوده است.

کف عمارت نسبت به کف باغ بیش از یک متر بلندتر و سنگهای ازاره مرمری اون متمایزه. در وسط محوطه داخل، حوض مرمری قرار داره و آرامگاه کریمخان زند در شاه نشین شرقی اون بود که به فرمان آغا محمد خان قاجار از اونجا بیرون اورده و به تهران منتقل کردن و در پای پله های کاخ گلستان دفن شد. حدودا 70 سال پیش  بطور مجدد بقایای جسد کریمخان زند از کاخ گلستان بیرون اورده شد و دوباه به شیراز منتقل  و در محل قبلی و اصلی خود دفن شد.

باغ نظر

باغ نظر

باغ جهان نما

باغ جهان نما که از قدیمی ترین باغ های شیرازه در نزدیکی آرامگاه حافظ واقع شده.

در دوره قاجاریه هم باغ جهان نما یکی از باغ های آباد و باشکوه محسوب می شده و عمارت باغ، محل پذیرایی مهمانان حکومت هم بوده.

عمارت باغ جهان نما که از دوره کریم خان تا به الان سالم و محکم بر جای مونده به شکل هشت ضلعی و از نظر ظاهری تقریبا شبیه عمارت کلاه فرنگی  باغ نظره. در محوطه داخل عمارت و در وسط یک حوض از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده و چهار شاه نشین  در چهار گوشه اون ایجاد شده است.

نمای عمارت کلاه فرنگی باغ جهان نما آجری است. این عمارت بدون کاشی کاری  و نقاشیه و اگر قبلها هم تزییناتی داشته از بین رفته و چیزی به جا نمونده است.

Narenjestan

صحن باغ جهان نما پر از درختان سرو وکاج کهنسال و مرکبات و انواع میوه هاست.

WhatsApp us