باغ های شیراز

دربیشتر شهرها و روستاهای ایران باغ های زیبا و ارزشمند قرارداره، ولی کمی از اونا قدمت بیش از دو تا سه سده و درختان کهنسال فراوان و ساختمونای قدیمی دارن. شیراز شاید صاحب بیشترین تعداد از این باغ هاست که از لحاظ عمر طولانی و اهمیت بنا قابل توجهه.

باغ های شیراز به علت جلگه حاصلخیز اون و محصور بودن به کوههای اطراف و شرایط خاص جوی طبیعت خاصی داره و همیشه زیبایی خیره کننده اونا سبب شگفتی بینندگان بوده و هست. اصولا خاک شیراز استعداد زیادی برای پرورش باغ و رشد درخت داره بخاطر همین ساختن باغ در این شهر اسونه و قنات های زیاد قدیمی هم اب لازمو فراهم می کنن.

کلمه صحرا که به معنی بیابان بی اب و علفه در لهجه شیرازی به معنای دشتی سبز و خرمه و در مقابل باغ  قرار می گیره.

1__hamgardi_222

باغ ارم

باغ ارم شیراز به طور مسلم از دوره سلجوقیان و در همه دوره  آل اینجو وآل مظفر و گورکانیان وجود داشته و بخاطر اینکه سیستم فئودالی کاملا بر جامعه اون دوره حاکم بوده بی تردید بانیان و صاحبان باغ ارم که باغی با ارزش بوده و در اون زمان حکام وقت بوده اند باغ تخت و عده ای دیگر از باغ ها به کوشش اتابک قراچه احداث گردیده اند بخاطر همین احتمال میره که باغ ارم هم به دستور او ساخته شده باشه.

در دوران سلطنت ناصرالدین شاه حاج نصیرالملک شیرازی باغ را از خاندان ایلخانی خریداری  و ساختمان فعلی را به جای عمارت ایلخانی بنا کرد . میرزا حسنعلی خان حاج نصیرالملک که بانی کوشک فعلی باغ ارم بوده در دوران خود باغ های زیادی را اباد کرده بطوریکه فرصت الدوله درباره او گفته:

بستانی بی مثال و گلشنی بهشت تمثال است ،  فضای جانفزایش طرب انگیز، هوای دلگشایش نشاط انگیز، سروهایش سر به فلک کشیده، ارسی ها، گوشواره ها، اتاقها و رواقهای دیگر را از فوقانی و تحتانی داراست. آبشارهای زیادی  از هر طرف روانه.

این بنا توسط معمار معروف حاج محمد حسن معمار مسجد نصیر الملک ساخته شده و از یک طبقه همسطح و دو طبقه فوقانی تشکیل شده و تالاری مزین به اینه های زیبا با دو ستون و ارسی ها و گوشواره ها و طاقها و رواقها داره . ازاره ستونهای جلوی عمارت از سنگهای یکپارچه  گندمک که متجاوز از دو مترارتفاع داره پوشیده شده و روی هشت ستون اون عکس دو سرباز دوره قاجاریه و شش کتیبه نقش شده.

عمارت مزبور سه طبقه است:

طبقه زیرین زیرزمینی است که آب نمای زیبایی از وسط اون می گذره و طاق اون با کاشیهای هفت رنگ که ماهرانه و بطرز زیبایی به کار رفته مزینه.

طبقه دوم، در وسط ایوانی داره که پشت اون سالنه و طرفین اون دو راهرو که بالای اون دو گوشواره است. طرفین اون دو ایوانه دو طبقه است که پشت اونا ارسی هایی است با درک ها. در انتهای شمالی و جنوبی عمارت هم دو راهرو است.

bagh-eram1

سروناز

دردو طرف خیابان اصلی این باغ، دو ردیف سرو و در قسمتهای دیگر ، درختان نارنج و سایر مرکبات کاشته شده. در بین این سروها یکی به علت اونکه از همه بلندتر و موزون تره به نام سروناز معروف شده و زبانزد خاص و عامه.

 

WhatsApp us