بهترین دکوراسیون چوبی، اصول و استانداردها

برای داشتن بهترین دکوراسیون چوبی باید به یک سری اصول و استانداردها توجه کنیم. زمانی که اصول و قواعد اساسی دکوراسیون چوبی را بدانید می توانید هر مکانی را به یک شاهکار هنری تبدیل کنید.

آدمی با نظم و ترتیب خاصی خلق شده است و این حس نظم در وجود هر انسانی وجود دارد. بنابراین وقتی وارد جایی می شوید و می بینید همه چیز سر جایش قرار دارد و همه وسایل باهم سازگاری دارند حس خوبی بهتان دست می دهد. با دریافت اندکی دانش در مورد قواعد بهترین دکوراسیون چوبی شما هم می توانید این حس را در مورد محل زندگی تان دریافت کنید.

بهتر است قبل از انتخاب دکوراسیون چوبی منزلتان این مقاله را دنبال کنید تا بتوانید یک دکور زیبا و منحصر به فرد برای خانه خود تهیه کنید.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

فرق بین دکوراسیون چوبی و طراحی چوبی

قبل از اینکه بحث بهترین دکوراسیون چوبی را شروع کنیم بهتر است ابتدا فرق بین دکوراسیون چوبی و طراحی چوبی را توضیح دهیم. زیرا این دو واژه اغلب به اشتباه به جای هم استفاده می شوند و این کاملا اشتباه است زیرا دکوراسیون و طراحی دو امر کاملا مجزا از هم هستند.

طراحی چوبی در واقع متخصص خود را می طلبد. طراح چوب کسی است که بتواند قطعات چوب را به اشکال مختلفی تبدیل کند و این امر نیاز به علم و تخصص دارد. طراح چوب در واقع همان نجار خودمان است ولی با یک اصول و قواعد متفاوت تر.

چوب کاج روسی سندبلاست شده
چوب کاج روسی سندبلاست شده

دکوراسیون چوبی از طرف دیگر، نیاز به داشتن تخصص خاصی ندارد. به طوری که هر فردی با داشتن کمی اطلاعات راجع به انتخاب بهترین دکوراسیون چوبی و چرا و چگونه های آن، می تواند خانه اش را آنطور که دوست دارد دکور بزند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با اصول مختلف داشتن بهترین دکوراسیون چوبی بیشتر آشنا شوید. اما این نکته را فراموش نکنید که با خواندن این مقاله شما تبدیل به یک دکوراتور چوبی حرفه ای نمی شوید و برای دکوراسیون چوبی حرفه ای از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

دکوراسیون چوبی

شما بهترین دکوراسیون چوبی را چگونه تعریف می کنید؟ بهترین دکوراسیون چوبی منزل شامل همه قطعات و  وسایلی که از جنس چوب باشد است. در واقع یک دکوراسیون چوبی کامل شامل کف چوبی، سقف کاذب چوبی، دیوارکوب های چوبی، کابینت چوبی، وسایل چوبی مثل مبل و میز و صندلی، و درب های چوبی است.

طبق تعریف فوق، برای داشتن بهترین دکوراسیون چوبی سازگار و زیبا و هماهنگ باید اصول و استانداردهای آن را دنبال کنید.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

اصول و ضوابط بهترین دکوراسیون چوبی

یک دکوراسیون چوبی خوب دارای اصول و ضوابط خاص به خودش است. با دانستن این اصول می توانید یک بینش ساده راجع به چگونگی قرار دادن وسایل چوبی تان کنار همدیگر برای خلق یک محیط زیبا پیدا کنید. بهترین دکوراسیون چوبی شما می تواند تمام چوب باشد و یا با مواد دیگر مثل فلز، سنگ و یا چرم ترکیب شده باشد. هر کدام از این ترکیبات هم اصولی دارند که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.

اصول و استانداردهای بهترین دکوراسیون چوبی عبارتند از:
  • ایجاد تعادل و بالانس در دکوراسیون چوبی

بالانس در دکوراسیون چوبی حس سکون و آرامش را خلق می کند. هدف از تعادل در دکوراسیون چوبی ایجاد برابری و‌ نزدیکی در وزن بصری اشیاء مختلف است. به عبارت دیگر باید به هنگام نگاه کردن به دکوراسیون چوبی آن حس نظم و متعادل بودن به فرد القا شود.

بالانس را نه تنها در شکل دکور،  بلکه در رنگ، الگو و بافت دکوراسیون چوبی باید ایجاد کرد. همه چیز باید به اندازه استاندارد و اصولی در دکوراسیون چوبی استفاده شود.

سه نوع بالانس در دکوراسیون چوبی وجود دارد

بالانس متقارن یا رسمی

فضاهای متعارف و سنتی معمولا بالانس متقارن را می طلبند. این فضاهای متعارف معمولا به طور مساوی دارای دو بخش شبیه به هم هستند که در واقع مثل آینه در مقابل هم عمل می کنند. به عنوان مثال دو صندلی را در نظر بگیرید که در دو طرف یک میز کوچک قهوه خوری قرار گرفته اند. این دو صندلی دارای بالانس متقارن هستند.

این نوع بالانس به راحتی قابل اجرا است زیرا کافیست اشیا دو به دو، به صورت قرینه روبروی هم تکرار شوند. ولی اگر حواستان را جمع نکنید این نوع بالانس برای دکوراسیون چوبی می تواند یکنواخت و کسل کننده شود.

بالانس نامتقارن یا غیر رسمی

در این نوع بالانس وزن های بصری خطوط، رنگ ها، الگوها، اشکال و بافت ها بدون نسخه برداری و تکرار دقیق متعادل شده اند. ترتیب قرارگیری اشیا در این نوع بالانس متقارن نیست و می تواند جذاب تر و پیچیده تر از بالانس رسمی باشد. به طور مثال یک کاناپه می تواند با دو صندلی در هر دو سویش متعادل به چشم بیاید.

بالانس محوری یا مرکزی

بالانس محوری زمانی قابل اجراست که یک دکور چوبی به عنوان مرکز در نظر گرفته شود و بقیه اشیا و دکورها دور تا دور آن قرار بگیرند. به طور مثال یک میز غذا خوری با صندلی های دورش در واقع یک بالانس محوری ایجاد می کند. رنگ و بافت و شکل در بالانس محوری چندین بار تکرار می شوند.

بهترین دکوراسیون چوبی کامل و زیبا و اصولی در واقع باید ترکیبی از بالانس متقارن، نامتقارن و محوری باشد.

  • دکوراسیون چوبی باید ریتم داشته باشد

دقیقا مثل یک موسیقی زیبا با ریتم گوش نواز، بهترین دکوراسیون چوبی باید یک ریتم چشم نواز داشته باشد. ریتم در دکوراسیون چوبی یعنی خلق الگوهای تکرار و تضاد برای ایجاد جذابیت بصری است. شما به راحتی می توانید در دکوراسیون چوبی خود ریتم ایجاد کنید‌. کافیست یک رنگ یا یک شکل را در فواصل مختلف دکوراسیون چوبی قرار دهید. این امر باعث می شود چشم ها ناخودآگاه دور تا دور خانه را نگاه کنند.

به عنوان مثال شما می توانید کنسول را یک رنگ انتخاب کنید و همان رنگ را روی یک تابلو روی دیوار تکرار کنید و دوباره همان رنگ را روی قالیچه منزلتان اکو کنید. این چنین شما می توانید با خلق یک ریتم زیبا بهترین دکوراسیون چوبی را در منزلتان داشته باشید.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی
  • دکوراسیون چوبی باید متوازن باشد

توازن زمانی در بهترین دکوراسیون چوبی خودش را نشان می دهد که همه‌ی اشیا و لوازم گویای یک مطلب باشند. همانطور که ریتم حس هیجان را به فرد وارد می کند، توازن هم نوعی حس آسایش و راحتی را به افراد حاضر در منزل القا می کند. به طور مثال شما به راحتی می توانید در دکوراسیون چوبی توازن ایجاد کنید، تنها کافیست زمینه دکوراسیون را یک رنگ انتخاب کنید. حتی اگر اشیا شبیه به هم نباشند و اندازه و شکلشان مثل هم نباشد ولی به دلیل اینکه رنگ زمینه شان مشترک است باعث ایجاد توازن می شوند.

  • تاکید و سفارشی کردن

اگر فضای دکوراسیون چوبی به صورت کاملا برابر و مساوی باشد، به گونه ای پراکنده و کسل کننده به نظر خواهد رسید. در اینجا شما به چیزی نیاز دارید که این فضا را از حالت کسل کنندگی خارج کند. در فضای دکوراسیون چوبی باید یک مرکز جذابیت وجود داشته باشد. چیزی مثل یک شومینه با یک طراحی چوبی زیبا و یا یک پنجره با یک منظره قشنگ. شما می توانید نقطه مرکزی مثل پنجره یا شومینه را زیبا سازی کنید و برخی از وسایل دکوراسیون چوبی را دور آن بچینید تا در واقع آن را تاکید و‌ سفارشی کنید.

در فضاهایی که نقطه محوری وجود نداشته باشد شما خودتان می توانید با قرار دادن دکوراسیون چوبی به گونه ای یک نقطه محوری ایجاد کنید و یا حتی استفاده از یک مجسمه بزرگ و عجیب می تواند نقطه محوری دکوراسیون چوبی شما باشد.

  • نسبت و‌ تناسب در دکوراسیون چوبی

تناسب در دکوراسیون چوبی به معنی متناسب بودن اندازه یک شی با دیگر اشیا است و نسبت در دکوراسیون چوبی به معنی متناسب بودن یک شی با فضایی است که در آن قرار گرفته است. به عنوان مثال قرار دادن یک دکور چوبی بزرگ در یک فضای کوچک فاقد نسبت است.

روابط تناسبی در دکوراسیون چوبی باعث ایجاد حس رضایت در استفاده کننده می شوند. یونانیان باستان یک رابطه تناسبی خلق کردند که نسبت به بقیه روابط تناسبی طرفداران زیادی پیدا کرده است زیرا فرمول این رابطه تناسبی بسیار ساده و قابل اجرا برای داشتن بهترین دکوراسیون چوبی است.

این فرمول عبارتند از: باید نسبت کوچکترین جزء به بزرگترین جزء دکوراسیون چوبی مثل نسبت بزرگترین جزء به کل فضای مورد استفاده باشد. این نوع رابطه تناسبی در طبیعت نیز وجود دارد و حتی معماران و هنرمندان در کارهای خود از فرمول این رابطه تناسبی استفاده می کنند.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

انواع مختلف دکوراسیون چوبی

هر فرد در جامعه دارای یک سلیقه مختلف است. دکوراسیون های چوبی نیز بنا به سلیقه مردم استایل بندی می شوند. طراحان بهترین دکوراسیون چوبی سلیقه همه افراد را در نظر می گیرند و دکوراسیون چوبی را به چهار استایل مختلف تقسیم بندی می کنند. چهار نوع اصلی دکوراسیون چوبی عبارتند از: دکوراسیون چوبی رسمی، دکوراسیون چوبی غیر رسمی، دکوراسیون چوبی سنتی و دکوراسیون چوبی معاصر و مدرن.

از دیگر انواع دکوراسیون چوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 دکوراسیون چوبی مینیمالیست: رنگ ها و وسایل دکوراسیون چوبی باید ساده باشد. هیچ چیزی پیچیده یا اضافه ای در این نوع استایل نباید وجود داشته باشد. فواصل بین وسایل دکوراسیون چوبی باید خالی و تمیز باشد.

دکوراسیون چوبی صنعتی: دکوراسیون چوبی صنعتی در فضاهای بزرگ اجرا می شود.

دکوراسیون چوبی قرون وسطایی: دکوراسیون چوبی با الهام از دکوراسیون های قرون وسطا اجرا می شود.

هر فرد بنا به شخصیت و وضعیت شغلی و درآمد و خیلی فاکتورهای دیگر ممکن است یک نوع استایل را انتخاب کند.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

ترکیب استاندارد دکوراسیون چوبی با مواد دیگر

تکه چوب و‌ تخته سنگ ممکن است استخوان شکن باشند! ولی دکوراسیون زیبایی در کنار همدیگر می سازند. با ترکیب کردن چوب و سنگ باهم می توانید طبیعت را وارد دکوراسیون مدرن منزل خود کنید.

چوب و سنگ از قدیم اساس ساختمان سازی بوده اند و تا به الان هم هستند.

برای ایجاد یک توازن زیبا در منزل از چوب و سنگ همزمان استفاده کنید. به طور مثال اگر کف منزلتان را سرامیک کرده اید بهتر است سقف را با ورقه های چوبی بپوشانید در این مرحله در انتخاب رنگ چوب و رنگ سرامیک دقت کنید. رنگ ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که چشم را خسته نکند و در عین حال جذاب و چشمگیر باشد.

کاشی های چوبی هم برای تزیین دیوارهای منزل بسیار زیبا عمل می کنند. در صورتی که کف و سقف از چوب نباشد می توانید دیوارها را یکی در میان از بالا تا پایین با کاشی های چوبی بپوشانید و از زیبایی و مدرنیته آن لذت ببرید.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

استفاده از چوب برای پوشاندن وان سفید حمام نیز زیبایی خاصی به حمام شما می دهد. از طرفی هم استفاده از یک مجسمه سنگی بزرگ و یا یک شومینه سنگی در میان وسایل چوبی توازن بی نظیری در دکوراسیون منزل ایجاد کند.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

استفاده از یک میز سنگی مرمرین در آشپزخانه با صندلی های چوبی در کنار ایجاد یک فضای مدرن، باعث ایجاد زیبایی منحصر به فرد در محیط آشپزخانه تان می شود. کافیست کمی خلاق باشید تا با ترکیب این دو ماده طبیعی یعنی چوب و‌ سنگ یک دکوراسیون بی نظیر و زیبا خلق کنید.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

ترکیب استاندارد دکوراسیون چوبی با رنگ های خانه

چوب یک ماده طبیعی و ارگانیک و زیباست که با هر استایلی جور در می آید. بهترین دکوراسیون چوبی در کنار دیوارهای سفید حس گرما و پاکی را القا می کند.

نکته مهم این است که رنگ دیوار را باید طوری انتخاب کنید که دکوراسیون چوبی را کم رنگ یا پررنگ نشان دهد، اینگونه شما یک ترکیب زیبا از رنگ ها را خواهید داشت که با هم منسجم هستند‌. اگر رنگ دکوراسیون چوبی شما رو به زردی، نارنجی یا قرمزی می زند بهتر است رنگ دیوارها را یک رنگ خنک استفاده کنید. رنگ آبی بسیار کمرنگ مایل به سفید مناسب چنین دکوراسیون چوبی خواهد بود.

استفاده از رنگ های سفید ضمن پررنگ نشان دادن دکوراسیون چوبی، منزل را مدرن و‌ تمیز نشان می دهند و این رنگ به گونه ای است که هیچ وقت از مد نمی افتد و به عنوان رنگ روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

رنگ های خاکستری نیز  با بهترین دکوراسیون چوبی همخوان هستند. همچنین اگر به دنبال رنگ های روشن نیستید و رنگ های تیره و دراماتیک را بیشتر می پسندید، از رنگ های آبی تیره یا سرمه ای، ارغوانی مایل به سیاه و امثال اینها استفاده کنید که با رنگ دکوراسیون چوبی بسیار مناسب هستند.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

رنگ های سبز و رنگ های آبی نیز در کنار دکوراسیون چوبی بسیار زیبا عمل می کنند. در مقابل از رنگ های زرد تند، بژ مایل به زرد یا قرمز دوری کنید زیرا این رنگ ها در کنار دکوراسیون چوبی باعث ایجاد حس شلوغی می شوند.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

چه کنیم که بهترین دکوراسیون چوبی را داشته باشیم

برای داشتن بهترین دکوراسیون چوبی ابتدا شما باید چوب مورد نظرتان را انتخاب کنید. چوب ها درجات سختی و بافت متفاوت دارند، پس چوبی انتخاب کنید که برای دکوراسیون چوبی مناسب تر و در عین حال ماندگارتر باشد.

می توانید رنگ چوب طبیعی را برای دکوراسیون خود انتخاب کنید و یا اگر از رنگ چوب طبیعی خوشتان نمی آید می توانید آن را به دلخواهتان رنگ کنید.

بعد از انتخاب چوب نوبت به طراحی دکوراسیون چوبی می رسد که در اینجا شما نیاز به متخصصین خبره دارید. در نهایت هم می توانید یک استایل انتخاب کنید و بهترین دکوراسیون چوبی را با رعایت اصول و استانداردهای آن بچینید و از محیطی زیبا و چشم نواز در منزل لذت ببرید.

مزایای استفاده از وسایل و دکوراسیون چوبی

هیچ بخشی در خانه وجود ندارد که با وسایل و دکوراسیون چوبی جور در نیاید. بهترین دکوراسیون چوبی همه بخش های منزل را زیبا جلوه می دهد. مزایای استفاده از چوب فراوان هستند و از همه مهمتر چوب ترکیبی زیبا از ساختارهای بی نظیر ایجاد می کند.

به عنوان بخشی از طبیعت، چوب می تواند فضای خانه را به محیطی ارگانیک مبدل کند. چوب از قرن ها پیش برای تهیه وسایل منزل استفاده می شده است و به خاطر پایداری و مقاومتی که دارد به عنوان بخش لاینفک تولیدات وسایل منزل به شمار می رود. مهمترین دلایلی که باعث می شوند چوب بهترین انتخاب برای تولید دکوراسیون چوبی باشد را در ادامه بخوانید.

استحکام و پایداری

چوب به خاطر دوام بالایی که دارد بهترین انتخاب برای تولید وسایل چوبی است. قطعا این دوام و ماندگاری بالا باعث صرفه جویی نیز می شود زیرا هر قطعه چوبی با کیفیت حداقل سی سال عمر می کند و شما مجبور نیستید هر سال مبلمان و وسایل چوبی جدید خریداری کنید.

شکل و‌ احساس

چوب پتانسیل بالایی برای تغییر و ایجاد اشکال متنوع دارد. و سوای از آن چوب می تواند حس طبیعت بیرون را وارد خانه کند و به همراه حس طبیعت، احساس آرامش و سکون به فرد سرایت می شود.

قابلیت تحمل فشار

دکوراسیون چوبی اگر از چوب مناسب و توسط فرد مناسب ساخته شود، قابلیت تحمل بالایی دارد و فشار بالا را تاب می آورد.

تنوع

چوب از لحاظ سختی و رنگ متنوع است و استفاده کننده می تواند از بین رنگ های مختلف آن مناسب ترین رنگ را برای سلیقه خود انتخاب کند.

تطبیق پذیری

تقریبا می‌توان گفت که چوب با هر ماده دیگری از قبیل سنگ و فلز قابلیت تطبیق پذیری دارد و دکوراسیون داخلی منزل می تواند ترکیبی از این سه ماده با هم باشد.

دکوراسیون چوبی
دکوراسیون چوبی

کلام آخر اینکه

دلایل متعددی وجود دارد که انسان را تشویق به انتخاب دکوراسیون چوبی نسبت به دیگر دکوراسیون ها می کند که در این مقاله تعداد معدودی از این دلایل را ذکر کردیم. همچنین اجرای دکوراسیون چوبی اصول و قواعد خاصی را می طلبد و باید حتما قبل از اقدام به اجرای آن، آنها را بشناسید تا بهترین دکوراسیون چوبی را در منزل اجرا کنید.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی


مطالب مرتبط :»

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us