خانه » Blog » خبر » بی‌ آبی امروز نتیجه اشتباهات مدیریتی گذشتگان است/ سرانه هر ایرانی 900 متر مکعب آب در سال است

بی‌آبی امروز نتیجه اشتباهات مدیریتی گذشتگان است/ سرانه هر ایرانی 900 متر مکعب آب در سال است

 - اجتماعی -
 باشگاه خبرنگاران

Source: 33New feed

راههای مقابله با بحران کم آبی , بحران کم آبی در جهان ,کم آبی چیست ,مقاله در مورد کم آبی  , انشا در مورد کم آبی , علت کم آبی ایران,بحران کم آبی چیست,کم آبی بدن


 علت کم آبی ایران

مصرف بی‌رویه آب ایرانی‌ها و بی توجهی مسئولین 97 درصد آبهای سطحی را در پی داشته و در آینده‌ای نه چندان دور 50 میلیون نفر باید به مهاجرت اجباری تن دهند.
به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران
آب یکی از مهمترین نیازهای ضروری انسان و عامل زندگی و زنده بودن است، آبی که مثل آب خوردن نابودش می کنیم و خیالمان نیست سال‌های آینده فرزندانمان چگونه زندگی خواهند کرد.
 
عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست معتقد است، بحران خشکسالی به حدی رسیده که مسئولین  تازه متوجه عمق فاجعه شده‌اند و در حال حاضر 70 درصد جمعیت کشور با سرانه زیر 900 متر مکعب آب در سال زندگی می‌کنند.
وی گفت: تنها دو کشور ایران و مصر به دلیل مصرف بی‌رویه دچار بحران آب هستند و این از نظر استاندارد جهانی “یعنی رخداد فاجعه بزرگ در کشور” که نتیجه اشتباهات مدیریتی گذشتگان بوده است.
وی ادامه داد: بحران خشکسالی به‌گونه‌ای است که حیات و تمدن سرزمین در معرض تهدید قرار گرفته است و مطابق برآوردهای علمی منابع، کشش تامین نیازهای جمعیت فعلی ایران را ندارد و در آینده‌ای نه چندان دور حدود 70 درصد جمعیت ایران باید از کشور مهاجرت کنند.
 
عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی با اشاره به مشکلات ناشی از بی‌آبی تصریح کرد: با توجه به وضع دیپلماسی خارجی ایران، کدام یک از کشورها حاضرند 40 تا 50 میلیون ایرانی را اسکان دهد.
 
وی افزود: اشتباهات مدیریتی در دوره‌های گذشته عامل رسیدن به این نقطه از بی‌آبی است و این در صورتی است که سال ها پیش می‌توانستند آن را مدیریت کنند.
 
کلانتری با اشاره به راهکار مدیریت کم آبی و شیرین کردن آب شور ادامه داد: برای شیرین کردن آب شور دریا نیازمند هزینه بسیار گزافی هستیم که البته با توجه به اقدامات اشتباه مدیریت‌های دوره‌های گذشته هزینه‌های گزافی پرداخت شد و آب شیرین را به آب شوری با غلظت نمک در حد 3.5 برابر غلظت نمک دریای عمان تبدیل کرد.
 
وی افزود: در سال 51 آمریکایی‌ها به ایران آمدند و درباره پروژه احداث “سد گتونه” پژوهش کردن، طبق گزارش آمریکایی‌ها محل سد باید 14.5 کیلومتر پایین تر از مخزن سد قرار می‌گرفت که علت این موضوع وجود گنبدهای نمکی گزارش شده بود اما مدیران وقت این گزارش‌ها را خیانت آمریکا به ایران دانستند و سد را روی گنبدهای نمکی احداث کردند.
 
در آن زمان 130 میلیارد تومان هزینه شد تا پتوی رسی روی گنبدهای نمکی قرار بگیرد اما با اولین آب‌گیری تمام پتوهای رسی از بین رفته و آب شیرین پشت سدها به آب شوری تبدیل شد که غلظت نمک آن 3.5 برابر غلظت نمک آب دریای عمان است حالا این سد با مجموع سرمایه‌گذاری 3 هزار و 600 میلیارد تومان علاوه بر شور کردن آب شیرین سالانه 3.5 تن نمک به اراضی خوزستان اضافه می‌کند و خاک حاصلخیز منطقه را شور کرده است.
 
کلانتری در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی برای نجات کشور از بحران خشکسالی نیازمند اقدامات فوری هستیم و باید مصرفمان را به نصف برسانیم البته گفتنی است الان هم دیر است اما بهتر از فرداست.
 
بزودی روزی فرا می‌رسد که بزرگترین معامله و جنگ‌های جهانی بر سر آب خواهد بود و برای ایرانی با بیش از 7000 سال قدمت بسیار فاجعه است که دچار بحران آب شده است.
 
انتهای پیام/

بی‌ آبی

راههای مقابله با بحران کم آبی

بحران کم آبی در جهان

کم آبی چیست

مقاله در مورد کم آبی

انشا در مورد کم آبی

علت کم آبی ایران

بحران کم آبی چیست

کم آبی بدن

مطالب مرتبط با موضوع ایران :

WhatsApp us