تمیز نگاه داشتن تخته گوشت

تخته های گوشت از لوازم بسیار پر استفاده در آشپزخانه است , وقتی یک تخته خوب و بقول معروف راه دست داشته باشید , دوست دارید همه چیز را بر روی آن تخته برش دهید . اما نکته مهم نظافت این تخته ها است . یک تخته گوشت پر مصرف میتواند منبع بسیاری از آلودگی ها و میکروب ها باشد . پس بهتر است را استفاده و تمیز کردن آن را بدانید .

جهت شستن و تمیز کاری تخته از مواد شوینده معمولی به هیچ وجه استفاده نشود .

در انتهای این بخش یک مقاله از وب سایت اطلاعات برایتان قرارداده ایم که مستندات جالبی در مورد استفاده از تخته های چوبی ارائه داده و بیان کرده است چوب خاصیت میکروب و باکتری  کشی دارد .

تخته های گوشت بر اساس جنس ساخته شده ( انواع چوب , پلاستیک , الیاف چوبی مانند بامبو ) با هر بار استفاده شدن اثراتی از جای جاقو روی آن بر جا میماند که به مرور زمان این خراش ها جایگاهی برای باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها می شود . ما با خرد کردن هر چیزی روی تخته های کار آشپزخانه ( تخته گوشت قصابی ) مقداری از این مواد غذایی را ناخواسته به لای این خراشها هدایت میکنیم که حتی هنگام شستشو این مواد خارج نمی شوند . اینجا سوالی بوجود می آید که بهترین راهکار یا همان راهکار طلایی برای تمیز کاری این تخته ها چیست ؟ و چکار باید انجام شود .

با توجه به گزارشاتی که بدست آمده است هرچه مدت زمان بیشتری از این تخته ها استفاده شده باشد , خراشها عمیق تر و لایه برداری از آن سخت تر است . روش هایی مانند قراردادن در ماشین ظرفشویی و .. هم جابگوی پاکی سطح و درون این خراشها نیستند .

راهکار طلایی تمیز کردن تخته گوشت  :
تخته آشپزخانه ، وسایل آشپزخانه ، تخته گوشت

تخته آشپزخانه ، وسایل آشپزخانه ، تخته گوشت

1 – استفاده از یک مایع قوی شوینده مانند سفید کنندها

2 – برداشتن یک لایه ضخیم از روی تخته بوسیله ماشین های نجاری ( مانند گندگی )

3 – بعضی از چوب ها را میتوانید بسوزانید و با فرچه یک لایه از روی آن بردارید . اگر تخته شما یک تخته سفارشی و ضخیم باشد میتوانید بارها این کار را انجام دهید بایک سر پیک روی تخته را بسوزانید تا تبدیل به یک لایه 2 میلیمتری زغال شود . این لایه به راحتی بایک فرچه سیمی برداشته می شود . البته این کار برای محیط خانه جالب نیست و کثیف کاری زیادی دارد . برای کسانی که خانه ویلایی و حیاط دارند و به کارهای فنی علاقه دارند این کار میتواند جالب باشد . لازم به ذکر است میکرب ها در دمای بالا بهتر از بین میروند . و این به شرط ان است که تخته شما ضخیم و محکم باشد . برای تخته های ضعیف این کار مانند دور انداختن آنها است .

یک توصیه کارآمد : برای هر نوع ماده غذایی یک تخته مخصوص داشته باشید . مثلا برای خرد کردن گوشت از تخته مخصوص گوشت استفاده کنید . برای خرد کردن میوه از تخته ظریف تر استفاده کنید چون فشار متری نیاز دارد .

برای انتخاب تخته گوشت به دو روش میتوانید اقدام کنید :

1 خرید از فروشگاه و ارسال سریع ( برای خرید به لینک زیر مراجعه کنید )

فروشگاه تخته کار آشپزخانه

2 .  سفارش تخته گوشت : شما میتوانید ابعاد , گونه چوب مورد نظر ( مانند چوب گردو ) و ضخامت تخته درخواستی را به شماره واتساپ بالای سایت ارسال کنید تا براورد قیمت انجام شود .

تمیز کردن یک تخته گوشت چگونه است ؟

تخته آشپزخانه ، وسایل آشپزخانه ، تخته گوشت

تخته آشپزخانه ، وسایل آشپزخانه ، تخته گوشت

تخته گوشت یکی از وسایل پرکاربرد آشپزخانه و آشپزی است که باید در نگهداری و تمیز نگه داشتن آن هم بسیار دقت کنید. این تخته به دلیل نوع استفاده ممکن است آلودگی زیادی داشته باشد و اگر خوب نگهداری نشود کانون بیماری‌ها شود!
تخته چوبی یا پلاستیکی؟
باید بدانید که بهتر است از تخته چوبی استفاده کنید. برای تخته‌های پلاستیکی تبلیغ زیاده شده و گفته می‌شود تخته چوبی متخلخل است و موجودات ریز مضر مانند سالمونلا،‌ای کولای و لیستریا در آن خانه می‌کنند.
همچنین گفته می‌شود پاک کردن آن‌ها از سطح تخته چوبی مشکل است و هر ماده غذایی دیگری که روی آن قرار بگیرد به آسانی آلوده می‌شود. اما چند سال پیش مؤسسه تحقیقات غذایی دانشگاه ویسکانسین تخته گوشت چوبی و پلاستیکی را به انواع باکتری‌های ایجادکننده مسمویت‌های غذایی آلوده کردند و متوجه شدند باکتری‌هایی که روی تخته چوبی بودند پس از سه دقیقه از بین رفتن اما باکتری‌هایی که روی تخته پلاستیکی بودند نه تنها زنده ماندند بلکه در طول یک شب چند برابر شدند‎.‎
چوب خاصیت میکروب کشی طبیعی دارد که پلاستیک فاقد آن است. البته اگر بتوانید تخته پلاستیکی را تمیز نگه دارید و با مواد ضدباکتری بشویید خطری شما را تهدید نمی‌کند.‏

تمیزکاری تخته گوشت

تخته آشپزخانه ، وسایل آشپزخانه ، تخته گوشت

تخته آشپزخانه ، وسایل آشپزخانه ، تخته گوشت

بهتر است یک تخته برای مرغ و گوشت داشته باشید و یک تخته دیگر برای میوه‌ها و سبزیجات. چون نوع آلودگی این مواد با هم متفاوت است. اما در هرحال باید هردوی آنها را تمیز نگه دارید. ‏
اگر فکر می‌کنید آب داغ و این شوینده برای تمیز شدن تخته برش کافی است، باید بدانید که این وسیله می‌تواند برای سلامتی شما ضرر داشته باشد چرا که آلودگی با مایع ظرفشویی از بین نمی‌رود. تخته‌ها معمولا خط و خش‌هایی دارند که با برش گوشت یا سبزیجات روی تخته ایجاد شده‌اند و محل مناسبی برای قرار گرفتن باکتری‌ها هستند. آب و ذرات کوچک مواد غذایی درون این خراش‌ها رفته و با گذشت زمان فاسد شده و تولید باکتری می‌کند. ‏
بدترین راه شستشوی تخته چوبی آشپزخانه، شستن آن در ماشین ظرفشویی است چون تخته در حجم زیادی از آب غوطه‌ور می‌شود و باکتری‌های موجود روی آن، در آب پخش میشوند و علاوه بر اینکه باعث آلوده شدن فضای ماشین ظرفشویی و بقیه ظروف موجود در دستگاه می‌شود. بافت چوب هم آب آلوده را به خود جذب میکند و ترک می‌خورد.‏‎
می توانید یک محلول ضدعفونی کننده مثل آب اکسیژنه ۳ درصد را روی سطح تخته بریزید و به کمک یک اسفنج تمیز آن را در تمام سطح تخته پخش کنید و برای چند دقیقه اجازه دهید تا آب اکسیژنه روی تخته بماند. سپس با یک اسفنج تمیز تخته را بشویید. هر زمان که لازم دیدید این کار را انجام دهید‎.
‎بخشی از آلودگی‌های روی تخته را می‌توانید با جوش شیرین تمیز کنید. به این ترتیب که سطح تخته را شسته و کاملاً خشک کنید و روی آن مقداری جوش شیرین
بپاشید.
با یک اسفنج یا برس که آن را در آب گرم زده‌اید تخته جوش شیرین را روی تخته بمالید‎.‎‏ بوی بد تخته را هم با استفاده از سرکه سفید از بین ببرید. هر چندوقت یکبار با یک اسفنج تمیز و خشک که روی آن سرکه سفید ریخته‌اید روی تخته را تمیز کنید. سرکه یک ضدعفونی کننده طبیعی است که بوی بد را هم از بین می‌برد.
یکی از بهترین راه‌ها این است که ‏‎ ‎به وسیله یک سفیدکننده رقیق شده تخته را ضدعفونی کنید. هر چند وقت یکبار تمیز کردن اساسی تخته لازم است.
به خصوص زمانی که گوشت، مرغ یا ماهی را روی آن خرد کرده باشید. ۱ قاشق مرباخوری سفید کننده را به ۱ لیوان آب اضافه کنید و تخته را در آن غوطه ور کنید. اجازه دهید تا در آن بماند، سپس تخته را با آب داغ آب بکشید‎.
آب لیمو هم برای از بین بردن لکه سبزیجات مناسب است. کمی آب لیمو روی تخته بمالید و پس از چند دقیقه تخته را بشویید‎.‎

منبع وب سایت : اطلاعات 

تخته گوشت

تخته گوشت خورد کنی ،

تخته گوشت , تخته گوشت قصابی , تخته گوشت چوب گردو , تخته گوشت بزرگ , تخته گوشت تفلون , تخته گوشت فانتزی , تولید تخته گوشت چوبی , تخته گوشت پلاستیکی بزرگ , تخته کار آشپزخانه صنعتی

WhatsApp us