ترموچوب(Thermowood)

تاریخچه چوب در جهان:

چوب ترموود چیست ؟

چوب یكی از اولین موادی است كه بطور طبیعی و فراوان در دسترس بشر قرار داشته است. از این رو تاریخ استفاده از آن به زمان های خیلی دور می رسد. با آنكه انسان اولیه پناهگاه زندگی خود را از غارنشینی آغاز كرد ولی از چوب پیش از سایر مواد استفاده نمود.

گونه های چوب:

در فنلاند،گونه های مورد مصرف تیمار حرارتی شامل کاج (Pinus sylvestris) ، نوئل (Picea abies)، توس (Betula pendula) ، صنوبر (Populus tremula)  هستند. به علاوه یک سری تجربیاتی نیز در مورد تیمار کاج رادیاتا (Pinus radiata) زبان گنجشک (Fraxinus excelsior) ،لاریکس (Larix sibirica) ، توسکا (Alnus glutinosa) ، راش (Fagus silvatica)  و اکالیپتوس بدست آمده است.

 ترمو چوب چیست؟

از سالهای بسیار دور بشر به این مطلب پی برده بود که سوزاندن و نیم سوز کردن چوب مقاومت آن را در مقابل بسیاری از عوامل جوی در محیط های بیرونی  افزایش چشمگیر می دهد و در این راستا تحقیقات بسیار گسترده در کشور های مختلف در این زمینه آغاز شد. کشور فنلاند پس از سالها تحقیقات و آزمایش در زمینه تیمار حرارتی چوب، به روش ترمو وود(THERMO WOOD)دست یافت .

ترمو چوب فرآیند خشک کردن چوب با تولید انرژی حرارتی با دمای ۳۲۰ درجه سانتی گراد همراه با بخار آب و گردش هوا می باشد. مغز چوب در این فرآیند به دمایی بین ۱۸۵ تا ۲۱۲ درجه سانتی گراد رسیده و بسته به نوع گونه چوب، ضخامت و رطوبت اولیه آن معمولا بین ۴۸ تا ۱۴۴ ساعت به طول می انجامد. با استفاده از این روش عمده نکات منفی استفاده از چوب تقریبا از بین می روند.

به دلیل دمای بالایی که به چوب وارد می گردد، زنجیره های سلولزی شکسته شده، اسیدها تجزیه شده، از هر گونه جانور میکروسکوپی و حشرات پاک شده و محیط رشد برای هر گونه قارچ یا کپک از بین می رود.

بخش عمده رزین چوب از آن خارج می شود و آن قسمتی که باقی می ماند به شکل بلور در آمده و بی ضرر می گردد.

در فرآیند ترمو کردن، ابتدا میزان رطوبت چوب به صفر درصد کاهش داده می شود و در انتهای فرآیند به حدود ۴ تا ۶ درصد رسانده می شود. با این روش، چوب در مقابل تاب برداشتن، تغییر ابعاد و حرکت مقاوم می گردد.

کیفیت الوار استفاده شده در فرآیند ترمو کردن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تولید ترمو چوب تنها از بالاترین کیفیت مواد اولیه امکان پذیر است که این خود گواهی بر کیفیت محصولات نهایی شرکت می باشد. هر چند که این فرآیند قابلیت اعمال بر روی کلیه گونه های مختلف چوبی را داراست، ولی با توجه به معیارهای فنی و اقتصادی گونه های کاج، نوئل، زبان گنجشک (ون)، بلوط، ممرز، توس، آسپن، ایروکو، تالی و موونگی به عنوان گونه های منتخب در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. بنا بر نوع گونه چوب تنظیمات متناسب با آن در فرآیند صورت می گیرد.

 ترمو چوب دارای ۲ روش استاندارد تولید  Thermo-Sو Thermo-D  می باشد.

چوب و تخته ترمووود , تهیه و برش انواع تخته وارداتی

چوب و تخته ترمووود , تهیه و برش انواع تخته وارداتی

حرف S درThermo-S به جای کلمه Stability  یا پایداری است که محصولات این روش، بین ۶ الی ۸ درصد بسته به میزان رطوبت محیط تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت.

گونه های سوزنی این محصولات برای استفاده در اجزای داخل ساختمان، اتصالات در محیط خشک، مبلمان داخل، سونا، اجزای درب و پنجره و گونه های پهن برگ برای اتصالات در هر آب و هوا، مبلمان، کف پوش، سونا و مبلمان فضای سبز توصیه می گردند.

حرف D در Thermo-D به جای کلمه Durability یا دوام است که محصولات این روش، بین ۵ الی ۶ درصد بسته به میزان رطوبت محیط تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت.

گونه های سوزنی این محصولات برای استفاده در نما و دیوار، درب های بیرونی، پشت پنجره، سونا، حمام و سرویس بهداشتی، کف پوش و مبلمان فضای سبز و گونه های پهن برگ برای تمام مصارف مشابه نوع S با رنگ تیره تر توصیه می گردند.

فلسفه پیدایش فن آوری ترمووود:

تولیدکنندگان الوار چوبی در اواخر دهه نود میلادی به این فکر افتادند تا با ابداع شیوه ای جدید و ایجاد ارزش افزوده، ارزان ترین بخش چوب های خوب را به قیمتی مناسب به بازار عرضه نمایند. به این ترتیب الوارهای چوب که تا این زمان ارزان تر از سایر بخش ها به صنایع کاغذسازی فروخته می شد به سمت کارخانجات تولید ترمووود سرازیر شد. زیبایی آن به این دلیل است که در عمده چوب های ترمووود اروپایی (به وِیژه فنلاند و اتریش) از رو گره های دم چلچله ای (شاخه های جوان) و از پشت مغز درخت (خطی تیره) نمایان می باشد.

در سالهای اخیر انجمن ترمووود فنلاند توانسته با دستیابی به تکنولوژی های جدید و با ایجاد شرایط خاص در کوره های ترمو، به شکست مولکولی سلولز چوب دست یابد و از این گذر چوب را تبدیل به ماده ای نماید که مولکول آب با آن ترکیب نمی شود و در تمام شرایط محیطی دارای رطوبت ثابتی است.

ایجاد خاصیت ترمو با تیمار حرارتی یا Heat Treatment در مقام مقایسه با تمام روشهای خشک کردن چوب، مطمئن تر و طبیعی تر ولی گرانتر است. لذا چوبهای ترمووود حاصل این فرآیند در مقایسه با چوبهای دیگر که به روشهای دیگری خشک یا اشباع می گردند، 100% مقاوم ولی از لحاظ قیمت گرانتر است

انواع ترمووود: نرم چوب و سخت چوب

چوب ترمووود در حالت کلی به 2 دسته نرم چوب (Soft wood) و سخت چوب (Hard wood) تقسیم می گردد.

الف-نرم چوب ها:

نرم چوبها اغلب از درختان سوزنی برگ مانند کاج (Pine) یا صنوبر (Spruce) به دست می آیند که اصطلاحاً به آنها درختان همیشه بهار می گویند، زیرا این درختان در فصل سرما برگریز نیستند و پوشش سبز برگهای آنها در تمام سال باقی است.

درختان کاج فنلاند از بهترین انواع چوبهای کاج در جهان هستند؛ زیرا شرایط اقلیمی خاص منطقه نیمه قطبی فنلاند به گونه ای است که زمستانهای بلند و تابستانهای کوتاه دارد و درختان تنها دو ماه از سال فرصت رشد دارند؛ رطوبت خاک بسیار بالاست و در تابستانها شرایط ایده آلی برای یک جنگل قطبی وجود دارد. به علت کوتاه بودن تابستان درخت ها فقط فرصت دارند به سمت آفتاب و مستقیم حرکت کنند؛ در نتیجه درختان بسیار صاف و مستقیم به طور عمودی رشد می کنند. این امر باعث می شود درختان کاج فنلاندی بسیار مناسب برای تهیه الوار باشند.

ب-سخت چوب ها:

سخت چوبها (Hard wood)، چوبهای مربوط به درختان پهن برگ هستند که مشهورترین آنها چوب ون یا Ash است. این درختان در زمستان برگ ریز می باشند و در بهار برگ های جدید آنها رشد می کند.

این چوبها دارای دانسیته (چگالی) یا فاصله مولکولی کمتری هستند و به علت نداشتن گره های مرکزی از بافت خاصی برخوردارند که بسیار زیبا می باشد

 مقایسه نرم چوب ها و سخت چوب ها در ترموود:

نرم چوبها (Soft wood) به علت سبکی، ارزانی و داشتن بافت زیبا اگر ترمو شده باشند و شرایط چوب ترمو را داشته باشند برای نمای چوبی ساختمان بسیار مناسب هستند.

سخت چوبها به علت بافت خاصشان بسیار زیبا هستند و نماهای چوبی چشم نواز ایجاد می کنند، اما به علت قیمت بالا و وزن بیشتر نسبت به چوبهای Soft کمتر در نماهای چوبی کاربرد دارند. این چوبها برای کف سازی یا دکینگ (Decking) چوبی و نیز در محل های پرتردد بسیار توصیه می شوند.

کاربرد چوبهای ترمو گونه های hard یا soft در نماهای چوبی بستگی ویژه به طرح دارد و معماران ساختمان تعیین کننده ترین افراد در انتخاب گونه چوبی مناسب برای نمای چوبی می باشند.

فرآیند ترمو چوب:

مبدع و صاحب امتیاز این فرآیند، مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند می باشد.

این فرآیند به سه فاز تقسیم می شود.

فاز ۱:  افزایش دما:

ابتدا چوب ها را برش داده و به اشکال مختلف در می آورند و سپس در داخل دستگاه ترمووود دمای چوب به سرعت با استفاده از گرما و بخار آب به حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد رسانده می شود.

سپس به آرامی دمای چوب به ۱۳۰ درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص افزایش داده می شود.

از بخار آب برای جلوگیری از ترک برداشتن سطح چوب در طول فرآیند بهره گیری می شود. همچنین بخار آب مانع فعل و انفعالات شیمیایی درون چوب می گردد. و این مطلب باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت چوب می شود بطوریکه رطوبت داخل چوب در این فاز به حدود صفر می رسد.

 فاز ۲: تغییرات ترمو:

در این مرحله دما به حدود ۱۸۵ تا ۲۱۲ درجه سانتی گراد افزایش می یابد(یا در برخی موارد حرارت را 180 تا 220 درجه سانتی گراد تحت همان شرایط بالا می برند). میزان افزایش بستگی به رده ترمو چوب داشته و زمانی که به دمای مورد نظر رسید حدود ۲ الی ۳ ساعت در این دما نگه داشته می شود. بخار آب مانع آتش گرفتن چوب در دمای بالا شده و همچنین مانع فعالیت شیمیایی نیز می گردد.

در این حالت کلیه صمغ و رطوبت چوب خارج شده و به صفر نزدیک می شود و چند ساعت در این دما و شرایط باقی می ماند و تمام قسمتهای چوب تا مرکز آن به رنگ قهوای روشن در می آید.

 فاز ۳: خنک کردن:

در این مرحله چوب آرام آرام سرد شده تا دمای آن به 100 درجه سانتی گراد برسد و سپس با پاشیدن آب و بخار آب و یا با روش باران استوايي و پاشيدن آب بر روي چوب ها دمای آنها کاهش یافته و آن را به دمای محیط  می رسانند و این امر تا رسیدن چوب به رطوبت مورد نظر ادامه پیدا می کند. در این مرحله چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 در صد می رسد.

چوب به عنوان ماده اولیه می تواند سبز و یا خشک شده باشد. اگر فرآیند با چوب سبز آغاز شود، می توان چوب را در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه خشک نمود. فرآیند ترمو چوب برای انواع گونه های سوزنی و پهن برگ مناسب بوده و تنها لازم است برای هر گونه خاص تنظیمات مناسب در سیستم اعمال گردد.

 هیچگونه ماده شیمیایی در این فرایند استفاده نشده و تمام عملیات بدون هیچ گونه افزودنی انجام می گیرد که پس از این فرایند چوبها در مقابل سرما و گرما و بارندگی و رطوبت و حشرات هر گونه تغییر شکل در محیط های بیرونی و داخلی مقاوم شده و به دو رده (CLASS) زیر تقسیم بندی می گردد:

 رده بندی استاندارد تیمار ترمووود :

دو رده بندی استاندارد برای تیمار ترمووود موجود است : ترمو– اس و ترمو– دی.

الف-کلاس ترمو اس(CLASS THERMO-S):

در این روش چوب تا 180 درجه سانتی گراد گرما می بیند و مقاومت آن بالا رفته و معمولا برای محیط های داخلی به کار می رود و STABILITY چوب افزایش پیدا کرده و در مقابل تغییرات ابعادی، ثبات پیدا می کند.

S مخفف کلمه Stability به معنای ثبات می باشد. در این تیمار ثبات ابعاد به عنوان کلیدی ترین خاصیّت محصولات درکاربردهای نهایی است.

محصولات این کلاس ترمووود از دوام نسبتاً مناسبی نیز برخوردارند و با استاندارد EN 113 مطابقت دارند. به عبارتی مقاومت چوب‌های ترمو-اس در برابر پوسیدگی الزامات کلاس 3 را برآورده می‌سازد.

کاربرد انواع متفاوت الوارهای ترمووود کلاس S مطابق جدول زیر توصیه می‌شود:

ترمووود سافت وود Thermo-S

ترمووود هارد وود Thermo-S

اجزای ساختمانی
مبلمان محیط ‌های خشک
مبلمان داخلی
مبلمان باغ
میز سونا
اجزای در و پنجره

مبلمان
تزیینات نمای چوبی (Cladding)
کف چوبی (Decking)
کف‌پوش
سونا
مبلمان باغ

Cladding همان نمای چوبی قسمت بیرونی یک ساختمان یا بنای چوبی است.

Decking در معماری دک (عرشه) به سطح همواری که همانند کف خانه قابلیت تحمل وزن را داشته باشد اما معمولاً در فضای بیرون و اغلب بالاتر از سطح زمین و متصل به یک ساختمان ساخته می‌شود. این عبارت از عرشه‌ی کشتی‌ها گرفته شده است.

 ب-کلاس ترمو دی(CLASS THERMO-D):

در این روش چوب تا 220 درجه سانتی گراد گرما می بیند و استحکام آن در مقابل کلیه عوامل جوی بالا رفته و DURABILITY چوب افزایش یافته و برای استفاده در محیطهای خارجی و محوطه های باز بسیار مناسب می باشند.

 Dمخفف کلمه Durability به معنای دوام می باشد. دراین تیمار دوام طبیعی به عنوان کلیدی ترین خاصیّت محصولات در کاربردهای نهایی است.

دوام زیست‌شناختی علاوه بر حفظ شکل ظاهری در کاربردهای نهایی این کلاس چوب ترمووود اهمیت کلیدی دارد. محصولات ترمووود کلاس D بسته به رطوبت محیط ممکن است از 5 تا 6 درصد تغییر ابعاد به صورت تورم یا افت حجم داشته باشند. محصولات این کلاس ترمووود از دوام نسبتاً مناسبی نیز برخوردارند و با استاندارد EN 113 مطابقت دارند. مقاومت چوب‌های ترمو-دی در برابر پوسیدگی الزامات کلاس 22 را برآورده می‌سازد.

کاربرد انواع متفاوت الوارهای ترمووود کلاس Dمطابق جدول زیر توصیه می‌شود:

ترمووود سافت وود Thermo-D

ترمووود هارد وود Thermo-D

نمای چوبی (کلدینگ)
درهای بیرونی
پنجره‌های کرکره‌ای
ساختمان‌های طبیعی
مبلمان حمام و سرویس بهداشتی
مبلمان سونا
کف چوبی (دکینگ)
کف‌پوش
مبلمان باغ

برای تمام مصارف مشابه نوع Sاست. اگر مصرف‌کننده به دنبال رنگ‌های تیره تر باشد می‌توان از چوب‌های ترمووود کلاس D استفاده کرد.

 متغییر این دو دسته دما می باشد که موارد مصرف چوب را مشخص می کند.

1-Class Thermo-S: در این روش چوب 180 درجه سانتیگراد گرما می بیند و مقاومت آن بالا رفته و برای نمای داخلی ساختمان مناسب می باشد. در واقعStability چوب افزایش پیدا کرده و در برابر تغییر ابعادی ، ثبات پیدا می کند.

  2-Class Thermo-D: در این روش چوب 220 درجه سانتیگراد گرما می بیند و مقاومت آن بالا رفته و برای نمای خارجی ساختمان مناسب می باشد. در واقعDurability چوب افزایش پیدا کرده و استحکام آن در برابرکلیه تغییرات عوامل جوی بالا رفته است.

ترمو-D

ترمو – S

212 درجه سانتیگراد/414 درجه فارنهایت

19 درجه سانتیگراد/374 درجه فارنهایت

 ———–>

سطح رفتاری

++

+

 ———–>

پیشرفت دوام

++

+

 ———–>

پیشرفت ثبات و استحکام

++

+

 ———–>

مقاومت خمشی

روکش فلزی

تابلوها

نازک کاری خارج نما

کرکره ها

ضد صوت

سونا ، حمام و سرویس بهداشتی

تزئینات

مبلمان باغ

سازه های خارج نما

اجزای ساختمان

پنلهای سقف و دیوار

(در حالتهای خشک)

مبلمان

مبلمان باغ

در و پنجره

اجزا

سونا

سطح کف

تابلوها

روکش فلزی

کرکره ها

 ———–>

موارد مورد استفاده

 در واقع کلیه باکتری های مضر داخل چوب و همچنین موادی که باعث تغییر فرم چوب (از قبیل رطوبت ،صمغ،…….)می شوددر این فرایند 36 ساعته بافت چوب را ترک کرده و یک چوب جدید به نام ترمو با قابلیت های بالا به وجود می آورد.

مزایای استفاده از ترمو وود شامل موارد زیر می شود:

  • چوبی که توسط این تکنولوژ ی بدست می آید عمر طولانی خواهد داشت .
  • مقاومت آن در مقابل عوامل خارجی از قبیل باران و نور آفتاب بسیار زیاد است.
  • به دلیل نبود صمغ و مواد مورد علاقه حشرات در چوب ،ترمو وود در مقابل حشرات کاملا مقاوم است.
  • به دلیل کاهش شدید رطوبت و صمغ،چوب سبک تر شده و نصب آن راحت تر و فشار وزن آن بر سطح زیرین کمتر ا ست.
  • با توجه به اینکه رنگ چوب در این روش تیره تر می شود، زیباتر و شکیل تر می شود.
  • به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی ،این چوب دوستدارمحیط زیست (  Enviroment friendly)است.

فرآیند ترمووود از منظر مولکولی:

چوب خام از نظر مولکولی دارای پیوند های هیدروکسیل OH است که موجب جذب آب به درون بافت های چوب می گردد.

با خشک کردن چوب به روش های متداول، مولکول های آب H2O از بافت چوب خارج شده و رطوبت داخل چوب به حدود ۱۰ درصد کاهش می یابد.

در فرآیند ترمووود، با شوک حرارتی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد که بر روی چوب های خشک شده صورت می گیرد، پیوند های هیدروکسیلی گسسته شده و از این پس دیگری فاکتوری برای جذب آب به داخل بافت چوب وجود ندارد. با قرار گرفتن آب در مجاورت چوب ترمووود، به صورت سطحی بر روی چوب نفوذ کرده و به سرعت تبخیر می شود.

کاربرد ترمووود:

چوبهای ترمو با 168 گونه چوب، برای فضاهایی که در شرایط جوی همچون سرما و گرما و بارندگی و رطوبت و حشرات و UVآفتاب  قرار دارند قابل استفاده می باشند که از آن جمله می توان نمای بیرونی ساختمان ،کف محوطه های باز(دکینگ)، پل، فلاور باکس، کنار استخر، آلاچیق، پرگولا،  سونا، کلبه و ویلای چوبی و… را نام برد.

این سازه ها از چوب های فراوری شده فنلاندی ساخته شده و در ابعاد و اندازه های بزرگ جهت ساخت سازه هایی همچون ساختمان ورزشی و آموزشی و مسکونی و …کاربرد دارند.

این سازه ها از پیش طراحی شده نیستند و توسط مشتری طراحی شده و سپس در کارخانه ساخته و در محل پروژه همچون یک سازه  پیش ساخته نصب می شوند.

ایمنی آنها در مقابل زلزله و مقاومت بالایشان در مقابل شرایط جوی و همچنین وزن بسیار پایینشان در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، باعث شده تا بتوانند جایگزین مناسبی برای سایر مصالح ساختمانی باشند.

ویژگی ها چوب ترمووود :

1-دوام و ثبات ابعاد:

پس از تيمار حرارتي، درصد رطوبت چوب به %6-4 كاهش يافته و چوب داراي ويژگي به نام ( تعادل رطوبتي ) مي گردد كه در نتيجه جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب و محيط اطراف در آن به شكل قابل توجهي كاهش مييابد كه اين امر تأثير خاصي در ثبات ابعاد، كاهش ترك خوردگي و افزايش قابل ملاحظه خواص عايق بودن الوارها ايجاد مي نمايد.

2-مقاوم در برابر پوسيدگي و حمله حشرات:

به دليل شكستن و تجزيه همي سلولزها ( زنجيره قندي ) در الوارهاي ترموشده باكيفيت عالي، اين محصولات منبع مغذي براي حشرات و قارچ هاي مولد پوسيدگي چوب نخواهند بود.

 3-فاقد صمغ، خلوص و يكنواختي:

هنگامي كه الوارهاي چوبي تحت عمل آوري ترموقرارمي گيرند، رزين ومواد مضر آن مانند فرمالدهيدها حذف مي گردند و باكتري ها كشته مي شوند و سبب توليد ماده اي خالص و استريل براي كاربردهاي مختلف بيروني و داخلي مي گردند با ايجاد رنگي يكنواخت در سراسر الوار زيبايي خاصي به آن مي بخشد.

4-ويژگي هاي كليدي:

-مقاومت بالا و طولاني در برابر سايش و شرايط جوي مختلف

-نصب آسان و سريع بدون نياز به نيروي متخصص

-قابليت نصب و جداسازي آسان و مكرر جهت نظافت يا انتقال به مكاني ديگر

-قابليت برش هلالي جهت محل هاي قوس دار

-شستشو و نگهداري آسان

 مقداری حدود 40 تا 50 درصد از چوب از سلولز و 25 تا 35% از آن از همی سلولز تشکیل می شود. طول زنجیر سلولز (DP 5000–10000) از واحد های گلوکز و همی سلولز (DP 150–200) از واحد های منو ساکارید ها تشکیل می شود. لیگنین در چوب نرم حدود 25-35% و در چوب سخت حدود 20-25% وجود دارد.

چگونه بدانیم که این چوب ترمووود واقعی است؟

روشهای فراوانی برای متوجه شدن اصالت ترمووود وجود دارد که عملا تنها دو روش قابل اعتماد می باشد. تمامی تولید کنندگان ترمووود در جهان که فقط سیزده شرکت می باشند عضو انجمن بین المللی ترمووود بوده و به صورت مداوم توسط این انجمن ممیزی می شوند و تمامی این شرکتها را می توان در سایت www.thermowood.fi  در قسمت member list مشاهده نمود.

در ایران بسیاری از افراد تحت عنوان نمایندگی شرکتهای مذکور فعالیت می نمایند که تعداد معدودی نماینده واقعی و سایرین افرادی سودجو می باشند که چوبهای معمولی را تحت عنوان ترمووود و به قیمت ترمووود واقعی به فروش می رسانند. یکی از روش های مورد اعتماد جهت اطلاع از اصالت نمایندگی ایشان ومحصول  ترموود، ارتباط با کارخانه تولید کننده توسط ایمیل و یا تماس تلفنی  و پرسش در رابطه نمایندگی ایران یا خاورمیانه ایشان می باشد .

معمولا برای  نماهای خارجی ساختمان  بنا براستانداردهای بین المللی گزینه مناسب ، ترمو D می باشد.

 فهرست انواع پروفیل متداول استاندارد ترموود:

 پروفیل های شماره ۱ الی ۵ جهت استفاده به عنوان کفپوش بیرونی

پروفیل های شماره ۶ الی ۷ جهت استفاده برای پارکت

پروفیل های شماره ۸ الی ۱۶ جهت استفاده در نما

پروفیل های شماره ۱۷ الی ۱۸ جهت استفاده برای زیرسازی

پروفیل های شماره ۱۹ جهت استفاده برای سایه بان

ترموود نسل دوم و فرق آن با نسل اول:

سیزده شرکت معتبر و بزرگ در سراسر دنیا شروع به تولید انبوه ترموود، با کیفیت هایی متفاوت نمودند. یکی از این شرکتها علاوه بر تمرکز بسیار زیاد بر کیفیت، از مرحله انتخاب بهترین مواد اولیه تا استفاده از تجهیزات پیشرفته و همچنین ایجاد بهبود مستمر و مداوم در کل پروسه ترمووود، به فکر ایجاد نسل بعدی آن که تمامی خواص آن را  بهبود داده  و همچنین برخی نقاط ضعف آن را نیزبرطرف کند، افتادند و از سال 2008 در مرحله آزمایشگاهی، مشغول به ارتقای ترمووود و ایجاد نسل دوم (Second Generation) نمودند و در بهار سال 2014 از این محصول جدید خود رونمایی نمودند که تعجب تمامی فعالان این صنعت را برانگیخته است.

 

از جمله مزایای نسل دوم نسبت به نسل قبل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-افزایش مقاومت در برابر پوسیدگی تا 25% نسبت به نسل قبل

2-افزایش عایق حرارتی/ برودتی تا 50 % نسبت به نسل قبل

3-مقاومت در برابر uv آفتاب تا 20% نسبت به نسل قبل

4-مقاومت در برابر شعله مستقیم آتش و آتش سوزی تا 100% نسبت به نسل قبل

5-رنگ ظاهری یک پرده متفاوت با نسل قبل

6-افزایش عایق صوتی تا 40% نسبت به نسل قبل

7-ایجاد سلولهای آزاد جهت تنفس ترمووود هنگام گردش هوا که باعث جلوگیری از ایجاد ترکهای مویی می شود
88-قابلیت جذب بیشتر رنگهای مخصوص ترمووود نسبت به نسل قبل

9-افزایش مقاومت در برابر تنش دمایی (اختلاف دمای حداکثر و حداقل در طول شبانه روز)

سوال اساسی که اکنون مطرح می باشداین است که با توجه به اختلاف قیمت اندک نسل اول و دوم، آیا از این پس کسی ترمووود نسل اول را خریداری می کند یا همه بازار نسل دوم را انتخاب خواهند کرد؟

شرکت تولید کننده نسل دوم ترمووود در بهار سال 2014 از این محصول رونمایی نموده است و در حال حاضر در نمایندگی های خود در سطح جهان، تنها به صورت نمونه هایی جهت نمایش توزیع نموده است که نمایندگی خاور میانه نیز از این قانون مستثنا نیست.

پس تا به حال به صورت انبوه این محصول به ایران یا سایر کشور ها وارد نشده است ولی بر اساس اعلام ایشان، تهیه نسل دوم ترمووود از ابتدای ماه جون (معادل هفته اول خرداد) از تمامی نمایندگی های رسمی شرکت تولید کننده، میسر می باشد.

یکی از نگرانی های طراحان و سازندگان در ایران، عایق کاری پشت نمای ترمووود و دیگر نگرانی نیز در ارتباط با عدم مقاومت ترمووود در مقابل آتش سوزی می باشد که نسل دوم ترمووود تمامی نگرانی های این چنینی را مرتفع نموده و پیش بینی می شود، یازار ایران را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

دیگر ضعف نسل اول ایجاد ترک هایی در سطح ترمووود به دلیلی اختلاف دمای زیاد بین نیمه شب و ظهر، مخصوصا در شهر هایی با آب و هوای تهران بوده است که در ترمووود نسل دوم، این ضعف ، کاملا مرتفع شده است.

قیمت نمای چوب ترمووود

تفاوت قیمتی ترمووود نسل اول و نسل دوم  و چوبهای غیر ترمو:

استفاده از چوب طبیعی ترمووود در نمای ساختمان هر روز در حال افزایش است .

ترمووود با کیفیت نسل اول محصول کشور فنلاند، با ضخامت 16 میلیمتر و عرض 92 میلیمتر از جنس کاج که معمولا برای نمای ساختمان کاربرد دارد از حدود 36 یورو به ازای هر متر مربع در جهان و همچنین نمایندگی خاورمیانه فروخته می شود که با توجه  به ضخامت و عرض های مختلف، این مبالغ نبز افزایش می یابد که به مبلغ فوق مبالغ رنگ کاری از بهترین برند مخصوص ترمووود به ازای هر متر مربع 11 یورو و چوب زیر سازی 3 یورو اضافه می شود و همچنین هزینه نصب که با توجه به نوع و محل انجام کار متغییر می باشد و بر اساس اعلام شرکت تولید کننده نسل دوم ترمووود، افزایش حدود پنج درصد قیمت را نسبت به نسل قدیم، تنها در ترمووود شاهد خواهیم بود که این افزایش قیمت، در رنگ و چوب زیر سازی و نصب و اجرا لحاظ نمی شود. پس با توجه به اختلاف قیمت ناچیز نسل جدید ترمووود با نسل قدیم، کشش قریب به اتفاق یازار به سمت نسل دوم قابل پیش بینی می باشد.

مبلغ چوب های معمولی که به هیچ وجه در فضاهای بیرونی قابل استفاده نیستند حدود یک چهارم مبلغ ترمووود نسل اول می باشدکه از کشور های روسیه و اکراین و… وارد شده و متاسفانه در برخی موارد توسط افرا سودجو و فرصت طلب تحت عنوان ترموود و حتی با ظاهری بسیار شبیه به ترمووود،فروخته می شود که نهایتا ظرف سه سال اول، زیبا خود را از دست داده و چاره ای جز تعویض با یک متریال جایگزین را برای صاحب ساختمان باقی نمی گذارد و در صوتیکه هوشمندی و آگاه سازی خریداران عزیز از این امر جلوگیری ننماید، این امر موجب خدشه به فرهنگ استفاده از ترمووود در نمای مدرن می شود.

چگونه بدانیم این ترمووود نسل اول است یا نسل دوم؟

قبل ازشناسایی ترموود نسل اول و دوم باید از ترمووود  واقعی و اصل بودن محصول و همچنین اصالت شرکت فروشنده (نمایندگی رسمی) اطمینیان حاصل کنیم که روشهای اطمینان از اصالت نمایندگی و ترمووود در پاراگراف قبل اشاره شده است.

پس از اطمینان از اصالت نمایندگی و محصول جهت شناسایی ترمووود نسل دوم چهار روش زیر وجود دارد که به راحتی قابل آزمایش می باشد:

1-رنگ ترمووود نسل دوم نسبت به نسل قبل یک پرده تیره تر است.

2-وزن آن حدود 10% سبک تر است.

3-در برابر شعله مستقیم آتش، مقاومت کرده و نمی سوزد.

4-سطحی صافتر و نرم تر نسبت به نسل اول دارد.

منبع : وبسایت

قیمت نمای چوب ترمووود , ترمووود تهران , چوب ترموود چیست ؟ ,
لیست قیمت چوب نما , قیمت چوب ترمو اصل فنلاندی , نمای چوبی ساختمان hpl ؛ نمای چوب لمبه  ,

نمای چوبی داخل ساختمان , قیمت ترمو وود ایرانی , نمای چوبی مغازه

 

WhatsApp us