خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » تعاريف و اصطلاحات چوب و چوبشناسی

چوبشناسی

چوبشناسی : تعاريف و اصطلاحات چوب

تعاريف و اصطلاحات فصل اول

گالری عکس تعاریف و اصطلاحات چوب

2- 1- استوانه مركزي

 قسمتي از ساقه گياهان چوبي است كه پوست آنرا احاطه كرده است ( از بافت را يا تا مغز ساقه ) ـ در ساقه ‏هاي يكساله ـ اين قسمت شامل بافت‏هاي آوندي ـ آبكشي ـ بافت‏هاي پارانشيمي ـ و مغز مي‏باشد .

 2 ـ 2 ـ بررسي مایکروسکوپی چوب :

 عبارتست از بررسي چوب از نظر دید ظاهری یا به وسیله يك ذره‌بین كه بزرگ‌نما آن از 10 برابر بزرگتر نباشد .

 2 ـ 3 ـ بررسی ميكروسكپي چوب :

 هرگاه از چوبها به وسايل مختلف برش‏های نازك و قابل عبور نور, موقتی يا دائمی تهيه كرده و آن را به وسيله ميكروسكوپ مورد مطالعه قرار دهند , اين عمل را بررسی ميكروسكوپ چوب مي‏نامند .

 2 ـ 4 ـ برش شعاعی :

 عبارتست از برشی كه در امتداد قطر يا شعاع برش عرضي ساقه درخت باشد . برش شعاعي معمولا در ساقه‏هايي كه رويش آنها عادي باشد ـ از مغز ساقه مي‏گذرد .

 2 ـ 5 ـ برش شعاعی نادرست :

 عبارتست از برش شعاعی كه كاملا در امتداد موازي با پره‏چوبی نباشد .

 2 ـ 6 ـ برش عرضی چوب :

 عبارت است از برشي عمود بر محور ساقه درخت .

 2 ـ 7 ـ برش مايل :

 عبارتست از برشي كه امتداد معيني نداشته باشد .

 2 ـ 8 ـ برش مماسي :

 عبارت است از برشي كه عمود بر شعاع برش عرض درخت باشد . اين برش در نزديكي پوست ـ مماس واقعي است و هرچه به طرف مغز ساقه نزديكتر مي‏شويم رفته رفته به برش شعاعي نزديك مي‏شود .

 2 ـ 9 ـ برش‏هاي دائمي چوب :

 به برش‏هايي گفته مي‏شود كه با وسائل دقيق و با روش‏هاي علمي صحيح طوري تهيه مي‏شود كه بتوان تا مدت‏هاي مديدي از آنها در بررسي‏ميكروسكپي استفاده نمود .

 2 ـ 10 ـ برش‏هاي موقتي :

 به برش‏هايي گفته مي‏شود كه با وسائل ساده جهت بررسي‏هاي فوري و موقتي تهيه مي‏شود .

 2 ـ 11 ـ برون چوب ( چوب برون :)

 به قسمتي از لايه‏هاي تازه ساخته شده چوب درخت كه بلافاصله زير پوست قرار گرفته است , گفته مي‏شود . فعاليت فيزيولوژيكي درخت در آن قسمت هنوز ادامه دارد .

 در عده‏اي از چوب‏ها رنگ آن روشن‏تر از رنگ قسمت مركزي ساقه درخت مي‏باشد . مانند چوب گردو و توت .

 2 ـ 12 ـ برون مركزي :

 در بعضي از چوب‏ها به علل مختلف , حلقه‏هاي رويش ساليانه كاملا متحدالمركز نبوده و به‏طور نامنظم مي‏باشد . بدين ترتيب مغز ساقه در وسط قرار نگرفته به يك طرف متمايل مي‏شود اين حالت را برون مركزي مي‏نامند .

 2 ـ 13 ـ بلندي عناصر تشكيل دهنده ( سازه‏ها ) چوب :

 بلندي عناصر معمولا يا در روي برش‏هاي مماسي و شعاعي و يا پس از تجزيه عناصر چوب به وسيله مواد شيميايي در روي هريك از تك تك عناصر بر حسب ميكرون اندازه‏گيري مي‏شوند . عناصر تشكيل دهنده چوب بر حسب بلندي به سه گروه كوتاه ( كوتاه‏تر از 350 ميكرون ) ـ ميانه ( بين 350 تا 800 ميكرون ) و بلندتر از 800 ميكرون تقسيم مي‏شوند .

 2 ـ 14 ـ بوي چوب :

 عده‏اي از چوب‏ها به علت دارا بودن مواد شيميايي مخصوص در تركيب خود , داراي بوي مخصوص هستند كه به شناسائي آنها كمك مي‏كند .

 2 ـ 15 ـ پاره مغز :

 عبارت از چوبي است كه فقط اثري از مغز درخت در برش طولي آن نمايان باشد .

 2 ـ 16 ـ پريسيكل :

 در برش عرضي ساقه و ريشه گياهان چوبي , در سال اول رويش , بين درون پوست ( آندودرم ) و بافت‏هاي آوندي ( چوبي و آبكشي ,) در اولين لايه‏هاي استوانه مركزي چند لايه از ياخته‏هاي پارانشيمي هم‏شكل و نسبتأ منظم وجود دارد كه بافت‏هاي , آوندي را مانند حلقه‏اي احاطه نموده است . اين لايه‏ها را پريسيكل مي‏نامند .

 2 ـ 17 ـ پيلدا مغز :

 عبارت از قطعه چوبي است كه در تمام يا قسمتي از برش طول آن مغز درخت نمايان باشد .

 2 ـ 18 ـ تشخيص چوب :

 تعيين و نام‏گذاري عادي گونه چوب و برحسب مشخصات ساختماني آن .

 2 ـ 19 ـ تغييرات كيفي چوب :

 با وجود اين‏كه گياهان چوبي را از نظر شباهتي كه نسبت به هم دارند در علم سيستماتيك گياهي به دسته ـ شعبه ـ تيره ـ جنس ـ گونه و واريته‏هاي مختلف طبقه‏بندي مي‏كنند ولي هرگز چوب 2 فرد از يك گونه گياه چوبي از نظر كيفي كاملا مساوي نيستند و حتي كيفيت چوب قسمت‏هاي مختلف يك فرد گياه چوبي نيز از ريشه , ساقه تا شاخه‏ها و از مغز تا پوست با هم اختلاف دارند .

 اين اختلافات را كه ناشي از تأثير عوامل مختلف ژنتيكي و محيط رويش در روي چوب‏ها مي‏باشد تغييرات كيفي چوب مي‏نامند .

 2 ـ 20 ـ جوانه :

 معمولا به برجستگي كوچكي از انتهاي ساقه يا شاخه‏ها ناميده مي‏شود كه از رويش آن ساقه ـ شاخه ـ برگ ـ يا گل و ميوه ظاهر مي‏گردد ( جوانه‏ها را در گياه‏شناسي از چند نظر طبقه‏بندي مي‏كنند ـ از جمله از نظر شكل ظاهري پوشش ـ طرز قرار گرفتن برگ در داخل جوانه ـ از نظر توليد ساقه يا گل و ميوه و بالاخره جوانه‏هاي مخصوص مانند دارد ـ لومبارد و گورمان و غيره ـ ( رجوع شود به دانش گياه شناسي .)

 2 ـ 21 ـ جوش :

 قسمتي از تنه است كه به طور نامنظم و برجسته روئيده باشد , الياف اين چوب به طور نامنظم در اطراف محور درخت قرار گرفته‏اند و در برش جوانه‏ها و شاخه‏هاي كوچك كيسه‏هاي گرد كوچكي به رنگ تيره‏تر ديده مي‏شود .

 2 ـ 22 ـ چوب :

 ماده‏ايست كه در ساقه , ريشه و شاخه گياهان چوبي تشكيل مي‏شود و در علم چوب‏شناسي قسمتي از ساقه درخت را كه از بافت زايا تا مغز ساقه قرار گرفته است , چوب مي‏نامند .

 2 ـ 23 ـ چوب آماده براي بررسي ميكروسكپي :

 چوب معمولا سخت است و با وسايل معمولي نمي‏توان از آن برش‏هاي نازك ميكروسكپي تهيه نمود براي اين كار چوب را مدتي در آب يا محلول‏هاي مناسب سرد يا گرم نگهداري كرده يا مي‏پزند كه نرم شده و قابل برش برداري با ميكروتوم بشود در اين صورت مي‏گويند چوب آماده براي بررسي ميكروسكپي است .

 2 ـ 24 ـ چوب جوان :

 در بسياري از گونه‏هاي چوبي بافت چوبي تشكيل شده كه در چند سال اول زندگي گياه از نظر ساختمان به اندازه ابعاد ياخته‏هاي تشكيل دهنده نسبت به چوب تشكيل شده در دوره‏هاي بعد اختلاف دارد و آن را چوب جوان مي‏نامند .

 2 ـ 25 ـ چوب سبز :

 اصطلاحي است كه به چوب تازه بريده شده ناميده مي‏شود .

 2 ـ 26 ـ چوب‏شناسي :

 علمي است كه درباره ساختمان , عناصر تشكيل دهنده , شيوه رويش , خواص فيزيكي , مكانيكي , تكنولژيكي ,شيميايي ، معايب چوب ,  و موارد استعمال آنها گفتگو مي‏كند .

 2 ـ 27 ـ چوب مماسي :

 عبارتست از برش مماسي چوب‏ها .

 2 ـ 28 ـ چشمك چوب :

 در اصطلاح نجاري به برش‏هاي چوبي در روي برش مماسي چوب گفته مي‏شود كه معمولا به شكل دوك‏هاي كشيده است . مانند چشمك در چوب راش ـ و بلند ـ مازو .

 2 ـ 29 ـ خواص ويژه :

 خواصي است كه مربوط به گونه درخت مي‏شود .

 2 ـ 30 ـ دوام طبيعي چوب :

 عبارت از ميزان مقاومتي است كه چوب‏ها در برابر قارچ‏ها و حشرات چوب خوار از خود نشان مي‏دهد . ميزان اين مقاومت با روش‏هاي مخصوص آزمايشگاهي و كشت قارچ‏ها روي چوب انجام مي‏شود .

 2 ـ 31 ـ رگه‏دار :

 در برش طولي چوب‏هايي كه داراي بخش روزنه‏اي هستند , به علت اختلاف درشتي بافت چوب بهاره و تابستانه نوارهاي كم و بيش پهني به نظر مي‏رسد اين چوب‏ها را اصطلاحأ چوب‏هاي رگه‏دار نامند .

 2 ـ 32 ـ رنگ چوب :

 هر يك از چوب‏ها داراي رنگ طبيعي مخصوص به خود مي‏باشد كه معمولا آن را نظرا و يا از روي شماره اطلس رنگ‏ها كه در آزمايشگاه‏هاي چوب‏شناسي وجود دارد تعيين مي‏كنند .

 2 ـ 33 ـ روش برش برداري يخ زده :

 گاهي براي ثابت كردن بافت‏هاي ناهمگن در بعضي چوب‏هاي شل بافت و يا پوست درختان , قبلا به طريقي باعث يخ بستن بافت‏هاي آن مي‏شوند تا بافت نسبتأ يكنواختي به دست آيد كه برش برداري از آن آسان‏تر باشد اين عمل را روش برش برداري يخ‏زده مي‏نامند .

 2 ـ 34 ـ ساختمان چوب :

 مجموعه خصوصيات ساختماني چوب .

 2 ـ 35 ـ شاخه :

 به انشعابات ساقه درختان گفته مي‏شود .

 2 ـ 36 ـ شماره چوب :

 عبارتست از شماره‏اي كه به محض ورود يك قطعه چوب به آزمايشگاه ـ جهت بررسي روي آن زده مي‏شود . اين شماره در تمام مراحل بررسي چوب نامبرده تا بايگاني آن تكرار مي‏شود

 2 ـ 37 ـ عدسي شطرنجي :

 عبارتست از يك عدسي چشمي كه داخل آن شيشه مدرج شطرنجي جهت اندازه‏گيري ميزان درصد بعضي از عناصر قرار داد .

 2 ـ 38 ـ عدسي چشمي مدرج :

 عبارتست از يك عدسي چشمي كه در داخل آن شيشه مدرجي كه داراي درجه‏بندي صفر تا 5 و گاهي صفر تا 10 مي‏باشد قرار دادند .

 يادآوري 1: سابقأ اين درجه‏بندي را روي خود عدسي چشمي انجام مي‏دادند .

 2 ـ 39 ـ عدسي چشمي يا ميزانتگراسيون :

 عبارتست از دستگاهي كه با روش آنتگرال‏گيري ميزان درصد هر يك از ناصر تشكيل دهنده چوب را مي‏توان با آن اندازه گرفت .

 2 ـ 40 ـ عناصر تشكيل دهنده چوب :

 ياخته‏ها و بافت‏هايي را كه چوب را تشكيل مي‏دهد ـ عناصر تشكيل دهنده چوب مي‏نامند .

 2 ـ 41 ـ عناصر ثانويه ( سازه‏هاي دومين :)

 بغير از عناصر اصلي تشكيل دهنده چوب مانند آوندها , فيبرها , پارانشيم‏هاي چوبي و پره‏هاي چوبي در پهن‏برگان , تراكئيدها , مجاري تراونده , پره‏هاي چوبي و پارانشيم‏هاي چوبي در سوزني برگان جهت شناسايي چوب‏ها , عناصر ديگري مورد استفاده قرار مي‏گيرد كه آنها را عناصر ثانويه ( سازه‏هاي دومين ) مي‏نامند .

 اين عناصر عبارتند از :

 1 ـ 2 ـ 41 ـ فسفر اسانس :

 پديده‏ايست كه در بعضي از چوب‏ها وجود دارد و در اثر آن رويه صيقلي شده چوب طبيعي درخشندگي مخصوصي نشان مي‏دهد .

 2 ـ 42 ـ كهن چوب

 قديمي‏ترين قسمت دروني چوب كه مربوط به لايه‏هاي قديمي بوده و داراي ياخته‏هاي زنده نمي‏باشد .

 2 ـ 43 ـ گونه :

 مجموعه درختاني كه داراي يك طرح چوبي مشابه باشند و معمولا جزئي از يك گونه‏ يا چند گونه نزديك بهم و يا جورهاي يك گونه محسوب مي‏شوند .

 2 ـ 44 ـ مقطع :

 عبارت است از برش عرضي عمود بر محور قطعه چوب و معمولا با تعيين پهنا و ضخامت قطعه چوب مشخص مي‏گردد .

 2 ـ 45 ـ منابع چوب :

 عبارتست از كليه جنگل‏ها اعم از طبيعي و كاشته شده و ساير انواع درختكاري‏ها كه هدف از ايجاد آنها بهره‏برداري از چوب آنها مي‏باشد .

 2 ـ 46 ـ ميدان ميكروسكپي :

 عبارتست از مساحتي كه با هر بزرگ نمايي معين در زير ميكروسكپ ديده مي‏شود .

 2 ـ 47 ـ نماي چوب :

 ديد ظاهري كه مربوط به ابعاد عناصر تشكيل دهنده چوب و مخصوصأ آوندها مي‏باشد .

 2 ـ 48 ـ نام خانوادگي چوب :

 در طبقه‏بندي گياهي ـ هر گياهي را در تيره‏اي طبقه‏بندي مي‏كنند . در علم چوب‏شناسي نيز نام تيره هر گياه را نام خانوادگي آن چوب در نظر مي‏گيرند كه طبق قرارداد بين‏المللي به زبان لاتين نوشته مي‏شود .

 2 ـ 49 ـ نام علمي چوب :

 هر چوب طبق قرارداد بين‏المللي داراي نام لاتيني كه از سه قسمت ( اسم جنس ـ اسم گونه ـ اسم نام‏گذار ) تشكيل مي‏شود .

 مانند سفيدار كه نام علمي آن Populus Alba Linn مي‏باشد .

 كه Populus اسم جنس , alba اسم گونه و Linn اسم نام‏گذار مي‏باشد .

 2 ـ 50 ـ نام فارسي چوب :

 هريك از چوب‏هاي ايران در نقاط مختلف داراي نام‏هاي متعدديست كه متداول‏ترين آنها بعنوان نام فارسي چوب انتخاب شده است ( رجوع شود به استاندارد نامهاي درختان جنگلي و دروس چوبشناسي و درخت‏شناسي .) چوبهاي خارجي نيز كه مصرف آنها در كشور ما متداول شده است رايج‏ترين نام تجارتي آنها را بعنوان نام فارسي آنها مي‏پذيرند .

 2 ـ 52 ـ نقش چوب :

 نقشي است كه در بعضي از چوب‏ها در اثر طرز مخصوص قرار گرفتن عناصر تشكيل دهنده چوب و يا وجود بي‏نظمي و رگه‏هاي رنگين به وجود مي‏آيد همه چوب‏هاي داراي نقش معيني هستند .

  3 ـ تعاريف و اصطلاحات فصل دوم ( پوست )

 3 ـ 1 ـ بشره : عبارتست از پوست بيروني ساقه يكساله گياهان چوبي .

 3 ـ 2 ـ پريدرم :

 از آغاز رويش سال دوم , در داخل پوست گياهان چوبي , يك لايه زاينده بنام فلوژن بوجود ميآيد كه از تقسيم ياخته‏هاي آن بطرف بيرون , بافت چوب پنبه‏اي و بطرف داخل بافت پارانشيمي ساخته مي‏شود . مجموعه اين بافت‏ها را پريدرم مي‏نامند .

 3 ـ 3 ـ پوست :

 قسمتي از ساقه‏است كه استوانه مركزي را احاطه كرده و از بيرون به داخل داراي سه قسمت مي‏باشد : پوست , بشره ـ برون پوست ـ و درون .

 در چوب‏شناسي , كليه بافت‏هايي را كه از بافت زايا به طرف خارج قرار گرفته‏اند , جزء پوست به شمار مي‏آورند .

 3 ـ 4 ـ پوست زنده ( ميان پوست :)

 عبارتست از لايه‏اي كه بين لايه‏هاي برون پوست ( با ياخته‏هاي نسبتأ منظم ) و لايه ياخته‏هاي درون پوست , قرار گرفته و ياخته‏هاي آن معمولا زنده و نسبتأ نامنظم مي‏باشد .

 3 ـ 5 ـ پوست مرده :

 به قسمتي از پوست ناميده مي‏شود كه ياخته‏هاي آن در اثر قطع ارتباط آنها با ياخته ديگر و نرسيدن مواد غذايي با آنها پروتوپلاسم و هسته خود را از دست داده و احيانأ چوب پنبه‏اي شده‏اند .

 3 ـ 6 ـ چوب پنبه :

 نوعي از بافت‏هاي گياهي است كه جدار ياخته‏هاي آن به ماده به نام Suberin آغشته شده و كم و بيش ضخيم مي‏باشد .

 3 ـ 7 ـ ريتيدوم :

 پس از آن‏كه ارتباط قسمت‏هايي از برون پوست به علت بشكل بافت‏هاي چوب‏پنبه‏اي با ياخته‏هاي زنده قطع شد , اين قسمت‏ها به شكل بافت‏هاي مرده درآمده و به صورت تكه‏هايي از درخت جدا مي‏شود . اين تكه‏ها را ريتيدوم مي‏نامند .

 3 ـ 8 ـ ميان پوست :

 قسمتي از پوست كه در داخل چوب قرار گرفته است .

 3 ـ 9 ـ ميان پوستي :

 در مواردی که تنه دو درخت يا شاخه ‏های نزدیک به هم یک درخت فوق‌العاده به هم نزدیک شده و به هم می‌چسبند , قسمتی از بافت زاياي زير پوست چسبيده در اثر فشار , آسيب ديده و از فعاليت باز مي‏ايستد . ولي فعاليت بافت زاياي مجاور در ادامه رويش , روي بافت پوستي را پر كرده و ادامه مي‏يابد . در آن صورت قسمتي از پوست در داخل چوب باقي مي‏ماند كه در برش عرضي چوب ديده مي‏شود . اين پديده را ميان پوستي مي‏نامند . ميان پوستي ممكن است در اثر عوامل ديگري نيز مانند اثر منقار پرندگان يا فرورفتن سنگ در پوست درخت و غيره به وجود ‏آيد . اين پديده در درختاني كه استعداد پيوند قرابتي دارند زياد ظاهر مي‏شود .

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین

مطالب مرتبط با معرفی انواع چوب :

  • انواع مختلف برش روی چوب و تنه گرده بینه : راهنمای جامع
    استفاده از کنده های چوب به شکل طبیعی خود دشوار است . بنابراین ، آنها باید به قطعات قابل کنترل تری تقسیم شوند .
  • انواع چوب
    هرچه بیشتر در مورد ویژگی های منحصر به فرد چوب و منبع آن بدانید ، بهتر می توانید درجه گرما و زیبایی را که به دکوراسیون روزمره تان می آورد را درک کنید . دکوراسیون ساخته شده از چوب
  • 11 نوع از بهترین چوب ها برای تعویض جلو پنجره
    معرفی انواع چوب ، چوب در کنار بتن و کامپوزیت ، یک ماده تزئینی بیرونی محبوب است . به عنوان مثال ، چوب قرمز و سرو از مواد تزئینی رایج بیرونی در بین صاحبان خانه هایی هستند که به دنبال زیباتر کردن فضای بیرونی خود هستند .
  • چوب اسلب چیست ؟
    اسلب چوب چیست ؟ممکن است در مورد معنای چوب اسلب گیج شده باشید . بسیاری از مواقع که مشتریان از یک کارخانه چوب ، چوب اسلب می خواهند ، به نظر می رسد سردرگمی زیادی دارند . بنابراین در این مقاله برای راحتی شما توضیح می دهیم که چوب اسلب چیست .
  • تعریف انواع الوار و چوب
    اصولاً الوار یا چوب یا هیزم درختان در حال رشد است . هر چوبی که قادر به تولید حداقل ابعاد باشد را می توان به عنوان الوار یا چوب نامید و در مرحله ای از فرآیند تولید چوب قرار دارد .
WhatsApp us