تیر چوبی سقفی

از دیرباز استفاده از چوب ها برای ساخت و تکمیل کردن خانه مورد استفاده و توجه بسیاری بود. در گذشته بسیاری از مردم مخصوصاً در روستاها، خانه های چوبی می ساختند. امروزه نیز استفاده از چوب ها در ساخت خانه ها مورد توجه زیادی واقع شده است و بسیاری از مردم معتقدن که استفاده از انواع مختلف چوب در رنگ های متفاوت موجب زیبایی و دلنشین نشان دادن خانه می شوند. امروزه بسیاری از سازندگان ساختمان ها، در ساخت خانه ها از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف های خانه های خود استفاده می کنند.

تیر چوب کاج روسی

بدلیل ارزان بودن , در دسترس بودن چوب های کاج روسی در ابعاد متنوع اغلب تیر های سقف از چوب کاج تولید می شوند .

استفاده از تیر های چوبی سقفی نیز این روزها از محبوب ترین و مورد علاقه ترین روش ها برای تزئین و دلنشین تر کردن خانه ها در بین افراد مختلف به شمار می روند. بسیاری از مردم به دنبال راهی برای مدرنیته و کلاسیک کردن خانه هایشان می گردند، که برای این کار راه حل های بسیاری وجود دارد.استفاده از تیر های چوبی سقفی به منظور بر آورده کردن این هدف بسیار مناسب و پر کار برد هستند. تیرهای چوبی سقفی به دلیل جنسی که از چوب دارند باعث مدرن تر و کلاسیک تر کردن خانه ها می شوند.   

تیر چوبی سقفی چیست؟

تیر های چوبی سقفی همان طور که از نام آنها پیداست، در ساخت سقف خانه ها به کار می روند و امروزه به خاطر محبوب و مورد استفاده بودن انواع چوب ها در ساخت خانه ها، استفاده از تیر های چوبی سقفی بسیار عاقلانه است.

تیر چوب کاج
تیر چوب کاج

تیر های چوبی سقفی بیشتر برای زیبا نشان دادن سقف خانه ها استفاده می شوند، اما این تیر های چوبی علاوه بر زیبا نشان دادن سقف خانه ها، مزایای دیگری نیز دارند که در مطلب زیر به آنها اشاره شده است.

تیر چوبی سقفی – نمونه ی استفاده از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف خانه

تیر چوبی سقفی - نمونه ی استفاده از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف خانه
تیر چوبی سقفی – نمونه ی استفاده از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف خانه

مزایای استفاده از تیر های چوبی سقفی

تیرهای چوبی سقفی علاوه بر این که زیبایی غیرقابل توصیفی را برای خانه شما به ارمغان می آورند، موجب گرم و صمیمی تر شدن محیط خانه نیز می شوند. در واقع تیرهای چوبی سقفی به دلیل این که از جنس چوب هستند، محیط خانه را برای شما بسیار دلنشین و محبوب می کنند.

استفاده از پکیج های گرمایشی ممکن است در آخر هر ماه برای شما هزینه ی بسیار زیادی را بتراشند، به همین دلیل بسیاری از صاحبان خانه ها به دنبال راهی هستند تا بتوانند هزینه های هنگفت ناشی از استفاده از وسایل گرمایشی را کاهش دهند.

تیر چوب کاج
تیر چوب کاج

یکی از راه های کاهش هزینه هایی که به دلیل استفاده زیاد از وسایل گرمایشی برای شما ایجاد می شوند، استفاده از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف خانه های شما است. تیر های چوبی سقفی به دلیل پوشش دهی منحصر به فردی که دارند، در فصل های سرد مانع از بروز و ورود بیشتر هوای سرد به خانه ی شما می شوند، که این می تواند یک دلیل بسیار مهم شما، برای استفاده از تیر های چوبی سقفی باشد.

بسیاری از ما ممکن است از صداهایی که در بیرون خانه تولید می شوند و به داخل خانه راه می یابند، در عذاب و سختی باشیم. در این هنگام بستن پنجره ها نیز نمی تواند راهی کارساز برای کاهش صدای تولید شده در بیرون خانه، و ورود آن به داخل خانه باشد. یکی از راه حل هایی که برای کاهش یا به کلی از بین بردن صداهای تولید شده در بیرون، و ورود آن ها به داخل خانه وجود دارد، استفاده از تیر های چوبی سقفی است.

 تیر های چوبی سقفی به دلیل جنس های فوق العاده ای که دارند، به نوعی عایق صدا محسوب می شوند و این تیر های چوبی سقفی می توانند یک روش بسیار عالی برای کاهش صداهای موجود در داخل خانه باشند. تیر های چوبی سقفی نیز به دلیل عایق صدا بودن، از روش های محبوب و عالی مورد استفاده صاحبان خانه برای پوشش سقف های خانه هایشان هستند. بسیاری از صاحبان خانه ها و سازندگان آن، برای افزایش محبوبیت خانه های خود به دنبال راه های گوناگونی هستند. استفاده از تیر های چوبی سقفی یکی از روش های کارساز برای افزایش محبوبیت خانه ها است.

تیر چوبی سقفی – یک خانه گرم و صمیمی ساخته شده از تیر های چوبی سقفی

تیر چوبی سقفی - یک خانه گرم و صمیمی ساخته شده از تیر های چوبی سقفی
تیر چوبی سقفی – یک خانه گرم و صمیمی ساخته شده از تیر های چوبی سقفی

بهترین جنس مورد استفاده در ساخت تیر های چوبی سقفی

همان طور که می دانید، برای ساخت ابزار و وسیله های چوبی، انواع مختلفی از چوب ها با رنگ های بسیاری وجود دارند که هر کدام از این چوب ها برای کاری به خصوص مناسب هستند، و هر کدام از انواع این چوب ها با توجه به جنس ها و مزایای که دارند در ساخت ابزار مختلفی به کار برده می شوند. همچنین چوب هایی که به عنوان تیرهای چوبی سقفی در ساخت خانه ها به کار می روند، باید موجب طبیعی تر نشان داده شدن خانه شوند و این تیر های چوبی سقفی نباید نمایی غیرقابل تحمل به خانه بدهند.

اجرای باکس مشبک بر روی سقف لمبه چوب کاج روسی
اجرای باکس مشبک بر روی سقف لمبه چوب کاج روسی

به دلایلی که در بالا به آنها اشاره کردیم دقت در انتخاب تیر های چوبی سقفی با جنس مناسب بسیار ضروری و مهم است. در ادامه مطلب زیر به معرفی و بررسی برخی از چوب های مناسب برای ساخت تیر های چوبی سقفی اشاره می کنیم. برای بیشتر آشنا شدن با این چوب ها، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

استفاده از چوب درخت سرو در تیر چوبی سقفی

چوب این درخت زیبایی منحصر به فردی را در ظاهر خانه آشکار می کند. این چوب به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند در بین مردم محبوب واقع شود. درخت سرو از انواع درخت های سخت است و چوب های به دست آمده از آن ها دوام بسیار بالایی دارند. چوب های به دست آمده از درخت سرو، مقاومت بالایی در برابر اتفاقاتی که ممکن است در طول نصب برای آن ها بیفتد، دارند.

چوب درخت سرو در تیر چوبی سقفی
چوب درخت سرو در تیر چوبی سقفی

چوب درخت سرو به دلیل دارا بودن ویژگی هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، گزینه مناسبی برای استفاده در تیرهای چوبی سقفی هستند. همچنین چوب های درخت سرو به دلیل رنگ هایی که دارند، مورد استفاده ی عده ی خاصی از افراد قرار می گیرند. رنگ چوب های درخت سرو طیفی از رنگ های روشن را شامل می شوند. طیف رنگی چوب های درخت سرو از رنگ زرد روشن مایل به قهوه ای شروع شده و تا رنگ قهوه ای روشن ادامه می یابد. همچنین چوب های درخت سرو قابلیت رنگ آمیزی شدن را دارند و شما خودتان می توانید این چوب ها را با رنگ مورد علاقه خود رنگ آمیزی کنید.

تیر چوبی سقفی – استفاده از چوب های درخت سرو در ساخت تیر های چوبی سقفی

تیر چوبی سقفی - استفاده از چوب های درخت سرو در ساخت تیر های چوبی سقفی
تیر چوبی سقفی – استفاده از چوب های درخت سرو در ساخت تیر های چوبی سقفی

استفاده از چوب درخت بلوط در تیر چوبی سقفی

چوب های به دست آمده از درخت بلوط یکی دیگر از گزینه های محبوب و مورد استفاده در پروژه های مخصوص چوب هستند. چوب های درخت بلوط از دوام بسیار بالایی برخوردار است. همچنین این چوب ها مقاومت بسیار بالایی دارند و می توانند وزن های سنگین را متحمل شوند. به همین دلایل این چوب در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته و آسیب نمی بینند.

چوب های درخت بلوط با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند در موارد مختلف به خصوص در استفاده از تیرهای چوبی سقفی، مورد استفاده قرار می گیرند. درخت های بلوط در دو نوع:بلوط سفید و بلوط قرمز وجود دارند، و با توجه به این اختلاف در نوع درخت های بلوط، چوب های به دست آمده از این درخت ها در دو رنگ متفاوت عرضه می شوند.

چوب بلوط تیر سقف
چوب بلوط تیر سقف

چوب های به دست آمده از درخت بلوط سفید، رنگی کرمی مایل به سفید دارند، و چوب های به دست آمده از درخت بلوط قرمز، رنگی قرمز مایل به قهوه ای دارند. هر کدام از این رنگ ها می توانند در ساخت تیر های چوبی سقفی مورد استفاده قرار گیرند، که هر کدام از افراد می توانند با توجه به سلیقه ها متفاوت خود، هر کدام از این نوع چوب ها را برای پوشش چوبی سقف خود انتخاب کنند.

تیر چوب سقفی – استفاده از چوب درخت بلوط در استفاده از تیر های چوبی سقفی

تیر چوب سقفی – استفاده از چوب درخت بلوط در استفاده از تیر های چوبی سقفی

استفاده از چوب درخت کاج در تیر چوبی سقفی

چوب های درخت کاج نیز یکی از مناسب ترین چوب ها برای استفاده در ساخت ابزار چوبی و استفاده از آن ها در ایجاد دکوراسیون داخلی، به خصوص استفاده در تیرهای چوبی سقفی هستند. چوب های درخت کاج به دلیل جنس درخت های که از آن ها به دست آمده اند مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب های وارده دارند. همچنین چوب های درخت کاج دوام بسیار بالایی دارند و در مدت زمان طولانی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

چوب های درخت کاج با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند برای استفاده در تیر های چوبی سقفی بسیار مناسب هستند. همچنین چوب های درخت کاج به دلیل داشتن رنگ ها زیبا و دلپذیر، از انواع چوب های محبوب میان افراد محسوب می شوند. چوب های درخت های کاج رنگ های روشنی دارند، که این رنگ ها شامل: رنگ زرد مایل به قهوه ای و رنگ قهوه ای روشن می شود. در برخی از چوب های کاج با رنگ های زرد، رگه هایی از رنگ قهوه ای وجود دارد، که این رگه های قهوه ای ظاهر چوب را بسیار زیبا و دلنشین می کنند. البته چوب های درخت کاج قابل رنگ آمیزی هستند و شما می توانید این چوب ها را با رنگ های مورد علاقه خود رنگ آمیزی کنید.

تیر چوب سقفی – استفاده از چوب درخت کاج در استفاده از تیر های چوبی سقفی

تیر چوب سقفی - استفاده از چوب درخت کاج در استفاده از تیر های چوبی سقفی
تیر چوب سقفی – استفاده از چوب درخت کاج در استفاده از تیر های چوبی سقفی

بهترین و مناسب ترین رنگ های مورد استفاده در تیر های چوبی سقفی

برای استفاده از تیرهای چوبی سقفی، ایده های بسیار زیادی برای انتخاب رنگ های مختلف و استفاده های مختلف از رنگ ها وجود دارد. همان طور که می دانید، برای تزئین کردن یک محل یا ایجاد بهترین دکوراسیون در آنجا، باید از رنگ هایی استفاده کنید که مکمل هم باشند. همچنین رنگ هایی که برای ایجاد دکوراسیون در خانه خود از آن استفاده می کنید باید با رنگ ابزار چوبی دیگر موجود در خانه، از جمله: مبل ها، میز و صندلی های موجود یا کمدهای چوبی استفاده شده در خانه، مطابقت داشته باشند.

امروزه برای کلاسیک تر و مدرن تر نشان دادن محیط خانه ها، از رنگ های مختلفی استفاده می کنند، که هر کدام از این رنگ ها می توانند در محل مناسب خود رنگی بسیار زیبا و فوق العاده تلقی شوند. در مطلب زیر شما می توانید با نحوه انتخاب و استفاده از رنگ های مختلف، بیشتر آشنا شوید و از این تکنیک ها در ایجاد دکوراسیون داخلی خانه ی خود و استفاده از تیر های چوبی سقفی استفاده کنید.

استفاده از رنگ های تیره در ایجاد دکوراسیون داخلی خانه  و تیر های چوبی سقفی

 استفاده از رنگ های تیره برای ایجاد دکوراسیون داخلی خانه ها می توانند بسیار محبوب و زیبا باشند. استفاده از رنگ های تیره برای انتخاب چوب ها در هر وسیله و هر مکانی بسیار زیبا و دلپذیر هستند؛ به خصوص استفاده از رنگ های تیره در استفاده از تیرهای چوبی سقفی می توانند بسیار عالی و فوق العاده باشند. این رنگ های مایل به تیره می توانند رنگ: قهوه ای سوخته، قرمز مایل به قهوه ای یا حتی قهوه ای مایل به سیاه باشند. البته ممکن است بسیاری از افراد رنگ های تیره را موجب گرفتگی محیط خانه بدانند و استفاده از رنگ های تیره در ایجاد دکوراسیون داخل خانه را عمل غیرمعقول تلقی کنند.

تیر چوبی سقفی- استفاده از رنگ قهوه ای تیره مایل به سیاه در استفاده از تیر های چوبی سقفی

تیر چوبی سقفی- استفاده از رنگ قهوه ای تیره مایل به سیاه در استفاده از تیر های چوبی سقفی
تیر چوبی سقفی- استفاده از رنگ قهوه ای تیره مایل به سیاه در استفاده از تیر های چوبی سقفی
استفاده از رنگ های روشن در ایجاد دکوراسیون داخلی خانه و تیر های چوبی سقفی

برخی از افراد نیز روحیه سازگاری با رنگ های تیره را ندارند، و رنگ های تیره موجب دل گرفتگی آن ها می شود. این افراد می توانند از رنگ های روشن برای ایجاد دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنند. البته که رنگ های روشن در استفاده از چوب ها، مخصوصاً برای استفاده از آن ها در انتخاب تیرهای چوبی سقفی نیز بسیار فوق العاده و محبوب هستند.

رنگ های روشن می توانند باعث دل باز و دلنشین بودن محیط خانه شوند. رنگ های روشنی که می توانند در استفاده از تیر های چوبی سقفی مورد استفاده قرار بگیرند می توانند رنگ هایی مانند: رنگ کرمی روشن، رنگ کرمی تیره یا رنگ های قهوه ای روشن و مایل به صورتی باشند. استفاده از هر کدام از رنگ هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، می تواند طبق سلیقه های متفاوتی که افراد دارند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همچنین برای استفاده از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف های اتاق خواب ها می توانید برای زیبا و دلپذیر نشان دادن محیط اتاق خواب ها، از دو رنگ اصلی استفاده کنید، که این کار نیز بستگی به سلیقه های متفاوت افراد دارد.

تیر چوبی سقفی-  استفاده از رنگ زرد روشن در استفاده از تیر های چوبی سقفی

تیر چوبی سقفی-  استفاده از رنگ زرد روشن در استفاده از تیر های چوبی سقفی
تیر چوبی سقفی- استفاده از رنگ زرد روشن در استفاده از تیر های چوبی سقفی
داشتن الگو برای استفاده از  تیر های  چوبی سقفی برای پوشش سقف ها

همان طور که می دانید، برای انجام هر کاری از قبل باید یک الگوی آماده داشته باشید. بدون نداشتن الگو، هیچ کاری به جلو پیش نمی رود. حتی نداشتن برنامه و الگوی از قبل آماده شده برای انجام یک کار و شروع کردن یک پروژه می تواند خرابی های زیادی را در حین انجام کار به بار بیاورد.

برای پوشش دادن سقف خانه ی خود با استفاده از تیر های چوبی سقفی، شکل ها و الگو های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید با توجه به سلیقه های فردی خود از هر الگو و شکلی برای پوشش دادن سقف خانه ی خود استفاده کنید. برای استفاده از تیر های چوبی سقفی برای پوشش سقف خانه ها نیز باید الگویی از قبل آماده شده داشته باشید، تا در هنگام جاسازی این تیر های چوبی سقفی در سقف خانه یا هر مکان دیگری دچار مشکل نشوید.

تیر چوبی سقفی – یک مدل نیازمند الگو برای استفاده از تیر های چوبی سقفی

تیر چوبی سقفی - یک مدل نیازمند الگو برای استفاده از تیر های چوبی سقفی
تیر چوبی سقفی – یک مدل نیازمند الگو برای استفاده از تیر های چوبی سقفی

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

تیر های سقف چوبی , تیر چوبی
تیر های سقف چوبی , تیر چوبی

مطالب مرتبط با چوب سقف :

WhatsApp us