رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان:

حمایت از مصرف‌کننده
جنس فروخته شده باید پس گرفته شود!
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر این‌که شعار “جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود” یک منکر است، اظهار کرد: در قرآن و تمامی رساله‌های قانون مدنی نوشته شده که جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود در حالی که این امر از سوی تولید‌کنندگان رعایت نمی‌شود.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر این‌که شعار “جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود” یک منکر است، اظهار کرد: در قرآن و تمامی رساله‌های قانون مدنی نوشته شده که جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود در حالی که این امر از سوی تولید‌کنندگان رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود نوابی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – امروز در پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به موضوع انحلال این سازمان گفت: دو سازمان نظارتی بر بازار کشور وجود دارند که متاسفانه مورد افترا و حرف‌های ناروا قرار گرفتند. اما ما در مقابل این موضوع سکوت کردیم و با صبوری کامل به وظیفه خود عمل کردیم و این دلیل نمی‌شود که اگر کسی از عملکرد‌ ما خوشش نمی‌آید یا فعالیت‌های ما به مذاقش خوش نیست از حالت تهاجمی و حمله استفاده کند، چون این کارشناسی نیست و باید به صورت منطقی و کارشناسانه با یکدیگر صحبت کنیم که امیدواریم دیگر شاهد اینگونه مشکلات نباشیم.

وی با بیان این‌که وظیفه قیمت‌گذاری را نداریم و فقط قیمت‌ها را بررسی می‌کنیم، اظهار کرد: قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری را سازمان حمایت اعلام می‌کند و درخواست‌های مورد نظر به ما ارسال می‌شود که پس از بررسی، اعمال نظر می‌کنیم و در حال حاضر افزایش قیمت برخی کالاها تا شش درصد به عهده ماست و اگر کسی درخواست افزایش بیش از این رقم را داشته باشد باید به کارگروه ستاد تنظیم بازار مراجعه کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اجازه تغییر قیمت‌ها در زمان‌های حساس به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان داده شده است، افزود: برای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شکل گرفت در حالی که ما هیچ حمایتی برای مصرف‌کنندگان به غیر از قانون سال 1384 نداشتیم تا این‌که چهار سال پس از آن موضوع انجمن‌های حمایتی از حقوق مصرف‌کنندگان مطرح شد که در قانون نیز مشخص شده از محل شکایات مردمی و استیفای حقوق مردم به انجمن‌ها اعتباری داده شود تا این انجمن‌ها به دولت وصل نشوند.

نوابی ادامه داد: در قانون سال 1392 نیز ماده‌ای آمده که با آمدن آن در واقع گیوتینی بر سر این انجمن‌ها زده شد و ما نیز نمی‌توانیم به آنها کمک کنیم در حالی که باید این انجمن‌ها حقوق مصرف‌کنندگان را استیفا کنند.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که امروز روز بسیار مبارکی در تقویم کشور است، زیرا به نام حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نام‌گذاری شده است، تاکید کرد: مصرف‌کنندگان تریبونی ندارند و این وظیفه سازمان حمایت است که از آنها حمایت کند و مقام معظم رهبری نیز به شفاف‌سازی نظارت بر قیمت‌گذاری تاکید دارند که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

نوابی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در زمینه حقوق مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گیرد این است که باید عنوان شود که “جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود” و این در حالی است که هیچ یک از تولید‌کنندگان ما که انواع لوح تقدیر و جوایز را دریافت کردند جرأت این را ندارند که عنوان کنند “جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود”.

 

WhatsApp us