حمله به پرل هاربر

هفتاد و پنج سال پیش در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱(شانزدهم آذر ۱۳۲۰)، حمله جنگنده های ژاپنی به بندر «پرل هاربر» آغازگر ورود آمریکا به صحنه جنگ جهانی دوم بود .

حمله به پرل هاربر (که از سوی مرکز فرماندهی نظامی ژاپن عملیات هاوایی یا عملیات زی و از سوی برخی از آمریکایی‌ها نبرد پرل هاربر خوانده می‌شد) حملهٔ ناگهانی هواپیماهای جنگنده ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در پرل هاربر در بامداد روز یکشنبه هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ میلادی برابر با ۱۶ آذر ۱۳۲۰ خورشیدی بود که موجب ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم شد.

رقابت ژاپن و آمریکا در اقیانوس آرام و آسیای جنوب شرقی در دوران بین دو جنگ بتدریج شدّت بیشتری یافت. جنگ چین و ژاپن که از ۱۹۳۷ آغاز شده بود، همچنان ادامه داشت و در حالی که ژاپن بر مراکز عمده صنعتی، جمعیت، بندرها و منابع زیرزمینی چین سلطه یافته بود، آمریکا با کمک به دولت چیانگ کای شک، درصدد بود جلوی سیاست توسعه‌طلبانه ژاپن را سد کند. از زمان آغاز عملیات جنگی هیتلر در اروپا، موقعـیت مساعدتری برای ژاپن در خاور دور فراهم شد؛ بگونه‌ای که رژیم نظامی حاکم بر ژاپن، قصد خود را مبنی بر توسعه منافع در آسیای جنوب شرقی ـ یا همان مستعمراتی که در اختیار استعمارگران اروپایی قرار داشت ـ آشکار ساخت. آمریکا بطور جدی با طرح‌ها و نقشه‌های ژاپن مخالفت کرده، تحریم‌های اقتصادی و تجاری بر ضد آن کشور را افزایش داد. نقطه اوج این تضاد منافع و سیاست‌ها، به صورت حمله ژاپن به ناوگان دریایی آمریکا، نمود پیدا کرد.

 

نبرد پرل هاربر 
نیروی هوایی و دریایی ژاپن در هفتم دسامبر ۱۹۴۱ بـه پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر، واقع در جزایر هاوایی در اقیانوس آرام، حمله کردند و صدمات بسیار سنگینی بـه آمریکایی‌ها وارد ساختند. ژاپن صبح روز یکشنبه را برای این حمله انتخاب کرد تا بیش‌ترین غافلگیری را به نیروهای آمریکایی وارد سازد. دولت آمریکا روز بعد به ژاپن اعلان جنگ داد و همزمان، دولت‌های بریتانیا، آلمان و ایتالیا نیز در این رویارویی صف آرایی کردند. تهاجم ژاپن بر حوزه‌های نفوذ آمریکا و اروپاییان در خاور دور چنان گسترده و قدرتمند بود که برای حریفان مقابل، جز عقب‌نشینی و شکست چیز دیگری در برنداشت.

نتیجه نبرد 

نتیجه این حمله برای نیروی دریایی آمریکا یک فاجعه کامل بود.۳۶۰ هواپیمای ژاپنی توانستند ۵ نبردناو بزرگ آمریکایی را به همراه ۳ کشتی کوچک تر غرق کنند. ۳ نبردناو دیگر به گونه‌ای آسیب دیدند که توان عملیاتی خود را از دست دادند. علاوه بر آن، ۱۸۸ هواپیمای آمریکایی بر روی زمین نابود شده و ۱۵۵ هواپیمای دیگر آسیب دیدند. در پایان آن روز بیش از ۲۴۰۰ کشته و ۱۲۴۰ مجروح نیز بر دست نیروی دریایی آمریکا مانده بود.

ثمرات اولیه نبرد برای ژاپن 
ناوگان ایالات متحده در اقیانوس آرام بطور موقت از کار افتاد. تایلند بـه اجبار بـا ژاپن متحد شد و انگلیسی‌ها از برمه و مالایا بیرون رانده شدند.سنگاپور توسط ژاپن فتح شد و شصت هزار تن به اسارت درآمدند. ژاپنی‌ها به سرعت اندونزی (هندِ هلند) را تصـرف و سرانجام، ارتش ایالات متحده را در فیلیپین وادار به تسلیم کردند. آنها همچنین جزایر آمریکایی و بریتانیایی را در غرب اقیانوس آرام تصرف و جای پایی در جزایرآلوئتی و گینه نو به دست آوردند؛ جایی که ژاپن، در واقع، می‌توانست استرالیا را مورد تهدید جدی قرار دهد. بدین سان، ژاپن همانند آلمان، در نخستین ماه‌های نبرد، به عنوان یک فاتح تمام عیار، جلوه کرد و اقیانوس آرام و آسیای جنوب شرقی در دست او قرار گرفت.

هفتاد سال پس از «پرل هاربر»:
گزارش تصویری: چگونه ژاپن غرور ملی «آمریکایی» را به آتش کشاند؟

شمار ناوها و هواپیماهای آمریکایی که در این عملیات نابود شدند، حیرت‌آور است. شاید بتوان گفت، آمریکا در هیچ جنگی این اندازه خسارت ندید. گزارش تصویری، این شکست آمریکایی را روایت می‌کند
کد خبر:۲۰۸۶۸۰
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۰ – ۲۲:۲۵07 December 2011

سرویس چند رسانه‌ای ـ هفتاد سال از وقوع ماجرایی که ژاپنی‌ها به آن بسیار افتخار می‌کنند می‌گذرد، در این باره، در میان ژاپنی‌ها اما افسانه سرایی‌های فراوانی می‌شود. یکی از مهمترین فرازهای جنگ جهانی دوم که در تعیین سرنوشت جنگ بسیار تأثیرگذار بود، ماجرای حمله نظامی ارتش ژاپن به بندر پرل ‌هاربر آمریکاست.

بنا به گزارش «تابناک»، هفتاد سال پیش، در حالی که جهان در التهاب جنگ جهانی دوم می‌سوخت، ارتش ژاپن ـ که سابقه جنگ طولانی با ایالات متحده بر سر حکمرانی بر اقیانوس آرام داشت ـ با حمله به ناوگان نظامی آمریکا در بندر پرل ‌هاربر، خسارت سنگینی به این ارتش وارد ساخت و عملا ایالات متحده را وارد جنگ جهانی کرد؛ رخدادی که به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی منجر شد و پرونده جنگ جهانی را بست.

بنا بر این گزارش، ایالات متحده که در زمان جنگ جهانی اول و سال‌های میان دو جنگ جهانی، بحران فزاینده اقتصادی را پشت سر می‌گذاشت و در روزهای جنگ دوم جهانی و به یاری جنگ طلبی اروپایی‌ها و آسیایی‌ها و از محل تأمین تجهیزات نظامی طرفین درگیری با رشد اقتصادی روبه‌رو بود، جایگاهی بهتر از بی‌طرفی در جنگ برای خود ندید تا هم چهره زشت یکی از جنگ‌طلبان را به خود نگیرد و هم از قبل حماقت دیگران، اقتصاد بیمار خود را بازسازی کند.

دولت «روزولت»، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز جنگ، اعلان بی طرفی کرد؛ هرچند چرچیل با جاه‌طلبی‌های فراوان هیتلر، تلاش بسیاری نمود تا آمریکا به متفقین بپیوندد، ولی این بمباران هوایی و عملیات کامیکازه سربازان ژاپنی بود که سرانجام پای آمریکا را به میدان نبرد گشود.

به این ترتیب، در دسامبر سال 1941 در حالی که آمریکایی‌ها برای جشن‌های کریسمس آماده می‌شدند، دولت آمریکا، رسما به ژاپن اعلام جنگ کرد و در عمل با آلمان و ژاپن و ایتالیا وارد جنگ شد.

گفتنی است، در جریان این نبرد، خسارات وارده به ارتش آمریکا بسیار بود، چنان که گفته می‌شود، 350 هواپیمایی ژاپنی در جریان این حمله، دوازده کشتی آمریکایی مستقر در این بندر را نابود کردند که حضور پنج رزم ناو بزرگ در میان آنها، باعث بالا رفتن شدت خسارات به بدنه ارتش آمریکا شد.
همچنین 164 هواپیمایی آمریکایی نابود شدند و 155 هواپیمای دیگر آسیب دیدند، 2400 سرباز کشته و 1240 سرباز دیگر زخمی شدند.

خلاصه آن که خسارات حمله به اندازه‌ای بود که باعث شد، ستون فقرات نظامی آمریکا در اقیانوس آرام بشکند و ژاپن به خواسته‌های خود برای قدرت گرفتن بیشتر در اقیانوس آرام رسید.

یک قایق کوچک نجات آمریکایی در تلاش برای خاموش کردن آتش بزرگ رزم نام «یو‌.اس‌.اس‌.تنسی»؛ هفتم دسامبر 1941

 نبرد پرل هاربر

نبرد پرل هاربر

خلبانان ژاپنی در حال دریافت دستورالعمل حمله بر یک ناو هواپیمابر در روز هفتم دسامبر 1941؛ این تصویر از روی یک فیلم خبری که از سوی ژاپنی‌ها در روز حمله منتشر شد، به دست آمده است.

سربازان ژاپنی از روی عرشه ناو هواپیمابر برای یک هواپیما که تازه از روی عرشه برخاسته، دست تکان می‌دهند و آرزوی پیروزی می‌کنند.

 

لحظه انفجار رزم ناو «یو.اس‌.اس‌.شاو»

نابودی رزم ناو «یو‌.اس‌.اس‌.آریزونا»
لحظه سوختن ناو «یو.اس.اس.پسفیک»

امپراتور «هیروهیتو»؛ یکصد و بیست و چهارمین امپراتور ژاپن، که با صدور فرمان حمله ارتش ژاپن به منچوری، عملا آغازگر جنگ جهانی دوم بود.
بنا بر این گزارش، جنگ جهانی دوم تأثیر فراوانی بر سرنوشت میزان قدرت امپراتور در میان ژاپنی‌ها داشت.
پیش از جنگ جهانی دوم، او بسان همه امپراتورهای پیشین ژاپن «پسر آسمان» خوانده می‌شد و بنا بر قوانین ژاپن در آن زمان، جز افراد خاص، هر کس به امپراتور چشم می‌دوخت و به او نگاه می‌کرد، فوراً با شمشیر سرش از تن جدا می‌شد، ولی پس از پذیرفتن شکست او، طی نطق رادیویی از مردم ژاپن خواست تا این شکست را بپذیرند و در راه بازسازی و پیشرفت کشورشان گام بردارند.
او هم چنین اعلام کرد، از امروز دیگر پسر آسمان نیست و هیچ قداستی ندارد و از این پس همه می‌توانند به او نگاه کنند. رفتار ژاپنی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم بسیار عجیب است. درست هنگامی که بمباران اتمی ژاپن، منجر به مرگ دست کم ۲۲۰٬۰۰۰ نفر شد و امپراتور شکست را پذیرفت، برخی با ایده ادامه جنگ تا پیروزی علیه امپراتور، کودتا کردند.
این در حالی بود که نافرجام ماندن حتی افکار عمومی ژاپن هم شکست را نمی‌پذیرفت و خواهان ادامه نبرد تا پیروزی بود.

 

«هیروهیتو» دستور حمله به پرل‌ هاربر را صادر کرده بود.

 

 

حمله به پرل هاربر البته سوژه داغی به خبرنگاران داد

 

 

نابودی رزم ناو «یو.اس.اس.آریزونا»

 

 

یک هواپیمای ژاپنی منهدم شده؛ در جریان این عملیات، بسیاری از خلبانان ژاپنی اقدام به کامیزاکی کردند.

 

بخش بزرگی از ناوگان هوایی آمریکا که در این بندر مستقر بود، نابود شد.

 

 نبرد پرل هاربر

نبرد پرل هاربر

رزم ناو «یو.اس.اس.آریزونا»

کهنه سربازان به جا مانده از نبرد پرل هاربر

 

 

«کابینه ژاپن در نشست اضطراری»؛ این تیتر خبری است که در میدان تایمز نیویورک در روزهای حمله نمایش داده می‌شد.

 

«روزولت» در نشست کنگره، رسما به دولت ژاپن اعلام جنگ می‌کند.

 

 

اینک پس از هفتاد سال، ساخت بنای یادبود بر فراز رزم ناو «یو.اس.اس.آریزونا» در بندر پرل هاربر

 

 

 

WhatsApp us