خانه های سبک چوبی از زمان روم وجود داشته است. اولین کابین های چوبی در کشورهای شمال اروپا ساخته شده اند (بریتانیکا) ، و این مهاجران کشورهای اسکاندیناوی بودند که برای اولین بار این خانه ها را به آمریکا وارد کردند. در انگلستان، برای مثال، هدف اصلی از ورود به کابین بود کاربردی و نه به نگاه زیبا و دل انگیز. این نوع خانه ها را بیشتر می توان در مناطق غرب میانه و غربی ایالات متحده در مناطق روستایی یافت. نسخه های مدرن خانه های چوبی با سبک های محدود اما اندازه بزرگتر و مواد مشابه با نمونه های قدیمی تغییر قابل توجهی کرده است. اما فقط یک سبک از خانه های چوبی وجود ندارد. برخی از تفاوت های ساختاری بین خانه های چوبی سنتی و مدرن وجود دارد که در زیر به جزئیات بیشتری می پردازم.

برای اینکه درک تمایز بزرگ بین انواع مختلف خانه های چوبی برای شما آسان تر شود ، در مورد ویژگی های اصلی این خانه ها و همچنین رایج ترین سبک ها و موادی که از آنها ساخته شده است بحث خواهم کرد .   

خصوصیات اصلی خانه های چوبی چیست؟

بارزترین ویژگی معماری خانه چوبی این است که از چوب ساخته شده است. با این حال ، نوع خاص چوب مورد استفاده سلیقه شخصی و در دسترس بودن آن است.

تمام خانه های چوبی دارای یک شومینه برای گرم نگه داشتن خانه هستند. این ویژگی اساسی خانه سبک چوبی است. جدا از گرمایش خانه ، شومینه به عنوان میهمان یا اجتماع خانوادگی نیز عمل می کند. این ماده اغلب از آجر یا سنگ ساخته می شود و موقعیت شومینه همیشه در مرکز اتاق نشیمن است تا جریان هوا را به حداکثر برساند.

برای جلوگیری از اتمام چوب در زمستان ، اکثر خانه های مدرن دارای یک درب شیشه ای نزدیک به شومینه هستند که منجر به یک محل ذخیره چوب می شود .

دیوارها از چوب طبیعی به جای مواد پیش ساخته، ساخته می شوند.

اکثر خانه های چوبی اندازه کمی دارند و فضای خالی زیادی دارند.

صدایی که در اطراف اتاق می پیچد به لطف ساختار چوبی طبیعی بی سر و صدا جذب می شود. این یکی از بهترین ویژگی های خانه چوبی است زیرا محیط زندگی آرام و استرس زا را برای ساکنان فراهم می کند.

یکی دیگر از ویژگی های بارز یک خانه سبک چوبی این است که فقط یک داستان است . گرچه طرح های مدرن بیش از یک طبقه با راه پله ای که به اتاق زیر شیروانی منتهی می شود ، ارتفاع دارند ، یک خانه چوبی اصلی تمام اتاقهای خود را در یک طبقه دارد.

مفهوم اصلی پشت یک خانه چوبی ساختن بخشی از محیط طبیعی بود . در حالی که نسخه های مدرن نیز از این سنت پیروی کرده اند ، اما جذابیت زیبایی نیز به این خانه ها افزوده اند. برای آمیختن با طبیعت ، بیشتر خانه های چوبی در نزدیکی یک رودخانه قرار دارند تا زیبایی خارجی آنها را افزایش دهند.

در حالی که هر خانه ای با سبک چوبی مزایا و معایب خاص خود را دارد ، اما این امر به اولویت شخصی و بودجه مربوط می شود ، بنابراین شما می خواهید یکی از موارد مناسب خود را انتخاب کنید. اکنون که اطلاعاتی در مورد ویژگی های اصلی خانه چوبی بدست آورده اید ، در اینجا متداول ترین خانه های سبک چوبی موجود در ایالات متحده با لیست مختصری از مواد آنها در انتهای مقاله وجود دارد:

كاتب كامل

هیچ عایقی در یک خانه کامل چوبی وجود ندارد ، بنابراین اطمینان از محکم نگه داشتن ساختمان برای جلوگیری از شکاف هوا بسیار مهم است. خانه های كاتب كاملاً صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی ندارند اما ساخت آنها نسبت به سایر خانه های سبک چوب گران تر است.

 كاتب كامل
كاتب كامل

سبک چنک

خانه های چوبی سبک Chink از ابتدای ساخت تاکنون مسیری طولانی را طی کرده اند. درست مانند خانه چوبی کامل ، سبک چنک نیز یکی دیگر از روش های قدیمی ساخت خانه چوبی است ، با تفاوت اصلی این است که چوب مربوط به سبک چانه به هم متصل نمی شوند یا روی هم قرار نمی گیرند حتی اگر روی هم چیده شده باشند مانند روش كاتب كامل. در عوض ، شکاف های بین چوب های مربوط با شکاف پر می شود – نوعی ملات که شبیه پر کردن شکاف بین آجر است.

سبک چنک
سبک چنک

پس از چند سال اول ، پس از استقرار خانه ، مجدداً از ملات چین استفاده می شود. این کار باید به منظور صرفه جویی در مصرف آب و آب در خانه و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شود.

ارسال و پرتو

بسیار محبوب پست و ورود به سیستم پرتو خانه استفاده کامل اندازه چوب های مربوط به حمایت از ساختار. سطح چوب طبیعی از داخل و خارج خانه دیده می شود. در مقایسه با خانه ورود به سیستم كاتب ، برای خانه های پست و تیرآهن تعداد كمتری به چوب های مربوط احتیاج دارد ، كه آنها را به گزینه ارزان تری تبدیل می كند.

برای نگهداری چوب های مربوط به افقی بزرگ که در قسمتهای عمودی قرار گرفته اند ، از یک سری پست های عمودی استفاده می شود. شکاف های بین چوب ها سپس با بسته های حصیری ، بلوک های استوانه ای یا دیوارهای قاب دار پر می شود. خانه ورود به سیستم به سبک پست و تیر معمولاً از چوب های مربوط به خانه های سبک قبلی که در بالا ذکر شد استفاده می کند. این باعث می شود که خانه های ورودی و تیرآهن از نظر انرژی بسیار کارآمد باشند.

 ارسال و پرتو خانه های چوبی
ارسال و پرتو خانه های چوبی

روند ساخت و طراحی خانه چوبی به سبک پست و تیر دارای انعطاف پذیری بیشتری است. اما موقعیت خانه عامل تعیین کننده ای هنگام طراحی چنین خانه هایی است. به عنوان مثال ، اگر خانه ای قرار است در محیط مرطوب ساخته شود ، در معرض موریانه ها و سایر حشرات خسته کننده چوب قرار دارد ، بنابراین برای ساخت این خانه به سبک بهتر است از چوب های سرو استفاده کنید.

قاب چوبی برای ساخت خانه های چوبی

خانه چوبی قاب چوبی شباهت زیادی به سبک پست و تیر دارد زیرا ساختار اصلی افقی توسط تیرهای چوبی پشتیبانی می شود. یک تفاوت بین این دو پست دقیقاً برش خورده است که به جای اینکه از یک نیمرخ گرد مانند سبک پست و تیر تشکیل شود ، مربع شکل است. 

 تصویری از قاب چوبی
تصویری از قاب چوبی

در خانه ای به سبک قاب چوبی ، الوارها از داخل خانه دیده می شوند. در نمای خارجی ، سایدینگ سنتی چوب ها را پنهان می کند. الوارها مربع شده اند بنابراین پس از چند سال مشکلی برای حل و فصل وجود ندارد. علاوه بر این ، می توان از هر نوع سایدینگ چوبی در قسمت خارجی ملک استفاده کرد. به عنوان مثال ، می توانید از نیمی از الوارها بهمراه نوع دیگری از سایدینگ مانند دامان هلندی یا تخته کشتی استفاده کنید تا به ظاهر یک اتاقک چوبی برسید.

هزینه ساخت خانه چوبی قاب چوبی به سبکی که انتخاب می کنید بستگی دارد ، اما وقتی با پست و تیر و کاتب کامل مقایسه شوید ، کمی کمتر پرداخت خواهید کرد.

ترکیبی

خانه چوبی هیبریدی انواع مدرن خواص چوبی هستند که از چوب های چهارم یا نیمی استفاده می کنند. نمای کناری این خانه ها ظاهری شبیه به چوب دارد و از روش های قاب چوبی برای جلوه دادن به نمای بیرونی استفاده می شود ، دقیقاً مانند یک خانه ورود به سیستم دبیر کامل.

خانه چوبی هیبریدی به شکلی شبیه خانه چوبی ساخته شده اند اما انواع مختلفی از مواد وجود دارد که می تواند در چنین خانه هایی مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت ، خانه های سبک هیبریدی معاصر به گونه ای ساخته شده اند که مانند یک کابین جالب توجه به نظر می رسند ، اما همه هیبریدها از مواد سنتی چوبی تشکیل نشده اند. 

خانه های چوبی مربع

خانه چوبی مربع یک بار به دلیل اصلی گرم نگه داشتن سرنشینان به لطف خصوصیات عایق برتر آنها ساخته شده است. متداول ترین نوع کابین چوبی مربع شکل یک خانه چوبی به سبک D است که از هر طرف به جز دیوار خارجی از چوب های تراش خورده تشکیل شده است زیرا این قسمت به شکل گرد باقی مانده است تا سنتی تر به نظر برسد.

خانه های چوبی مربع
خانه های چوبی مربع

خانه چوبی مربعی به گونه ای ساخته شده اند که الوارهای مسطح بین هر لایه به درستی مهر و موم شده اند تا از ورود هوای سرد به خاصیت جلوگیری کرده و همچنین در گرمای بیشتری آب بندی شود. روش ساخت دیگر کابین های چوبی مربعی میله های مربعی است که برای عایق بندی اضافی ، الوارها را محکم به هم قفل می کند.

این ساختار ممکن است شامل بریدگی هایی باشد که در قسمت های بالا و پایین چوب ها برش داده می شوند تا قفل شدن بدون کلید جداگانه آسان شود. معمولاً دیدن کابین های مدرن چوبی مربعی شکل بهم چسبیده یا پیچی شده است تا بتوان آن را تا حد ممکن ضد آب نگه داشت. Chinking یک روش پرطرفدار برای پر کردن شکاف بین این الوارها است ، دقیقاً مانند خانه های چوبی chink.

درختانی که برای ساخت خانه های چوبی استفاده می شوند کدامند؟

بدیهی است چوب ماده ای است که برای ساخت این خانه ها استفاده می شود ، اما انواع درختان انتخاب شده هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت متفاوت هستند. در اینجا متداول ترین درختانی است که برای ساخت خانه های سبک چوبی استفاده می شود:

سرو

سرو درخت مقاوم است که دارای خواص مقاوم در برابر پوسیدگی است. این باعث می شود درخت برای ساخت خانه های چوبی مناسب باشد. انتخاب مقاوم ترین چوب سرو بسیار مهم است. اگر چوب ساپس تقریباً سفید رنگ باشد ، و چوب قلب یک مایل به قهوه ای مایل به زرد یا مایل به قرمز داشته باشد ، این باعث می شود چوب درخت سرو بهترین گزینه باشد.

چوب درخت سرو
چوب درخت سرو

معایب و مزایای چوب درخت سرو برای خانه های چوبی

  • چوبی مقاوم که یک عمر دوام دارد
  • زیبا و دل انگیز
  • سرو همیشه در دسترس نیست ، بنابراین آن را گران می کند
  • خانه های چوبی سرو به دلیل کمبود این درختان بسیار رایج نیستند

کاج

کاج نه تنها برای ساخت خانه های چوبی بلکه برای مبلمان و کف نیز یک انتخاب بسیار محبوب است. به راحتی در دسترس است ، درست مثل سرو ، مقاوم در برابر پوسیدگی است و مستعد ساییدگی و پارگی نیست. کاج نیز بسیار ارزان است بنابراین می توانید این ماده را تقریباً در تمام خانه های مدرن پیدا کنید.

چوب درخت کاج
چوب درخت کاج

معایب و مزایای چوب درخت کاج برای خانه های چوبی

  • به راحتی در دسترس است زیرا یکی از سریع ترین و رایج ترین درختان در حال رشد است
  • کاج زرد بهتر از کاج سفید در برابر لکه ها مقاومت می کند
  • کاج زرد تاب نمی یابد و کوچک نمی شود
  • حساس به ساییدگی نیست
  • کار با آن آسان است
  • کاج سفید به راحتی لکه دار می شود 
  • به دوام انواع دیگر درختان نیست 

بلوط

یک خانه چوبی بلوط به راحتی ساخته می شود و برای یک عمر دوام دارد. بلوط بسیار دانه ای است بنابراین در معرض تابش مستقیم خورشید احتمال تحریف کمتر است.

چوب درخت بلوط
چوب درخت بلوط

معایب و مزایای چوب درخت بلوط برای خانه چوبی

  • بسیار بادوام و قوی
  • مقاوم در برابر تاب
  • ضد آب
  • عایق حرارتی عالی ارائه می دهد
  • به عنوان پایه ای برای کابین های چوبی مقرون به صرفه نیست

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مربوط به مبلمان چوبی:

WhatsApp us